Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Måste det ha varit pga ett inbrott och måste det vara så många ev vittnen? Den person från skåpbilen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.

[Grisja skrev ju:
"2015-06-17, 23:32 #29597

Grisja
Medlem

Reg: Aug 2013
Inlägg: 9 Det finns ett tips till polisen i Lidköping om ett antal gästarbetare (4.st..) från tyskregisterad firma,(nationalitet okänd på tre av individerna) Firmaägaren bokar ett boende i en stugby utanför Lidköping på söndagen 7 juni kl.20.30. Alltså två timmar efter LH försvinnande utanför cafét i Blomberg. Dessa herrar färdades i en stripad vit skåpbil med tonande rutor. Föraren redogjorde att avsikten var att arbeta i Hällekis och därför behövdes ett boende i stuga fram till torsdagen 18 juni. Två stugor bokades, Ett krav var att ville gärna ha bilen parkerad nära stugan på området. Personal på plast upplevde en märklig känsla, då endast en av personerna var närvarande och de övriga stod en bit på avstånd och sparkade grus med luva som täckte ansiktena.
Personen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.
Nu till mina funderingar och frågor.
Varför har inte bokning gjorts tidigare, när arbetet skall påbörjas på nästkommande vardag ?
När kom herrarna till Sverige? har de rekat arbetsplasten innan de bokar boendet på söndagen?
Varför beställa två sexmannastugor för fyra personer?
Är det en tillfällighet att sällskapet checkar ut (två dagar tidigare )alltså , samma dag som de tre misstänkta häktas i Skövde ?
Är det endast en tillfällighet att sällskapet har arbetat i Litauen tidigare ?

Kan dessa uppgifter på något vis kopplas till LH försvinnande ,undrar jag ?"]

Men känns det inte konstigt att först göra något med en flicka på den ungefärliga platsen du ska jobba, sedan checka in bara några mil bort och sedan jobba där under rätt lång tid ? Då är man ju jävligt iskall.

Fast ifs så verkar ju inte dom misstänkta som sitter nu så smarta heller om det skulle vara dom. Men tänker du dig att allihopa skulle känna varandra och handlat tillsammans ?
2015-06-29, 05:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Balterna är häktade för misstanke om MORD och inte för att ha vållat någon olycka...

När väl Lisas kropp påträffas den där fredagskvällen för några veckor sedan så har det
helt uppenbarligen framgått med en gång att hon mist livet på ett sånt sätt att
en olyckshändelse som orsak är utesluten.
Det kan vara tydliga spår efter knivhugg eller märken runt halsen som är karakteristiska
för strypning.

Fast mord är den högsta misstankegraden och det är den som används om det kan misstänkas att någon avlitit till följd av annans agerande eller brist därpå. Vi vet inte om hon hade skallskador eller vad. De har INTE sagt att olycka är utesluten, det enda de sagt är att de dragit slutsats att hon inte begått självmord, så teoretitiskt kan de tappat något från taket som träffat henne illa och fått panik och försökt gömma henne. Inte sannolikt men teoretiskt möjligt. Mordmisstanken är för att det är den högsta möjliga innan man vet.
2015-06-29, 06:47
Medlem
Mack-Bolans avatar
Här är min teori och slutsats dvs mina spekulationer.

BO övermannades av MGM fördes till Sandtorp 6:1 (500m SO om Martorp).
Troligtvis var det där bröderna sågs av MP, jag tror också det är där BO hittades.
Alternativt kanske BO flyttades till vit bod som finns dokumenterad i tråden ca 80m NO från ladugården på Martorp.

Troligtvis pga att det började brännas och Sandtorp var en plats lite för långt bort för att MGM kunde känna det vara trygg förvaring, finns det el inkopplat till Sandtorp 6:1?

Vad de gjorde med den döda BO i ödetorpet/boden kan man bara spekulera i.

Jag tror inte BO varit i ladugården mittemot Cafe, jag tror inte BO blev kissnödig.
Av någon anledning befann sig en eller båda MGM intill Cafe (fiske i dammen?).
Något hände som gjorde att båda MGM tillsammans transporterade BO till ovannämnda plats.
(misslyckad charmoffensiv mot BO?)

Tror inte det är mer komplicerat än så faktiskt.
2015-06-29, 07:04
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZimZallaZorro
Titta på bilderna jag länkar, följ bodens långsida (bild 1) och se var den pekar. Har ritat in på satellitbilden (bild 2) var fotografen troligen stod. När det gäller betongväggen är den närmre ladugården idag än vad som syns på satellitbilden, se bild 3

(de röda och gröna cirklarna i bild 3 har jag ej gjort, lånar bilden från tråden, se uppe till vänster)

Bild 1 http://www.ladda-upp.se/bilder/miwyxqprbxeoh/

Bild 2 http://www.hitta.se/kartan!~58.53889,13.37016,18z/tr!i=l8N6NFuL/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/measure!p=58.53937:13.37205,58.53856:13.36920

Bild 3 http://i.imgur.com/kZHQXqZ.jpg

Bara en detalj, bild nummer 3 dom gröna markeringarna är inte på rätt hus, då bilden där man ser det lilla skjulet är taget från andra hållet, så det är inte samma portar.
2015-06-29, 07:26
Medlem
Om LH gick på egna ben borde det inte vara så svårt att avgöra om hon varit inne i ladan.
Så mycket grus, jord och damm som det finns där. Några spår av skor storlek tretioåtta,
bland alla fyrtifemmorna kan man säkert hitta.

Handsken i ladan, behöver inte vara svårare än att GM höll hårt i handen och LH sliter
bort den, GM står med tom handske. Tappar den för LH gör motstånd.
Inte läge att leta efter den, lite mörkt, svårt att se överallt.
2015-06-29, 07:28
Medlem
Enligt artikel i ab hittades Lisa inne i ladugården.

Några hade framfört oro över de uppstallade djuren under den period då ladugården var avspärrad.
Polisen berättade att "naturligtvis fick djuren mat", men efter att avspärrningarna tagits bort kunde de (personalen) köra in med maskiner osv.

I en intervju uttalade en polis att Lisa utsatts för "mycket grovt våld".

Här på Kinnekulle låser vi fortfarande dörrarna.
2015-06-29, 08:03
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor

Några hade framfört oro över de uppstallade djuren under den period då ladugården var avspärrad.
Polisen berättade att "naturligtvis fick djuren mat", men efter att avspärrningarna tagits bort kunde de (personalen) köra in med maskiner osv.

Vilket tyder på att GM hade ett personligt hat mot Lisa och utförde attacken i raseri.
Hennes mobil måste återfinnas,svaret kan finnas där.
2015-06-29, 08:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor

Vilken intervju hänvisar du till?
2015-06-29, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilken intervju hänvisar du till?

Tyvärr hittar jag inte den just nu. Ska leta när jag har tid.

Det ligger ett blomberg vid Blombergs cafée.
Jag var där igår igen, och la en stor bukett ängsblommor. Det är så ofattbart och så sjukt, att en ung flicka med livet framför sig drabbades av någons sinnessjuka vansinne på detta sätt.
Det var massor av folk på caféet, de sitter där och fikar. Situationen är verkligen märklig.
2015-06-29, 08:22
Medlem
ercys avatar
När hålls nästa häktningsförhandling?
2015-06-29, 08:22
Medlem
Jag har inte givit den funna handsken speciellt mycket uppmärksamhet, men det kan väl vara så att GM råkade tappa handsken när han efter överfallet samlade ihop Lisas tillhörigheter. Kan GM haft en bil parkerad bakom ladan som han gick till genom att välja vägen igenom ladan?
Har fått för mig att man kan gå in i ladan från ena sidan och gå ut från den andra sas.

Hur som helst behöver alltså inte Lisa själv ha valt att gå in i ladan, utan det kan faktiskt vara så att det är GM som tappat hennes handske.
2015-06-29, 08:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
När hålls nästa häktningsförhandling?
Om åklagaren kommer in med en begäran om omhäktning senast i morgon bör häktningsförhandling kunna hållas samma dag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in