Jag gillar trådens "rapporter från verkligheten", kanske främst från användaren RingRing2014 men även andra. Dessa är en slags fingret i luften för att på något sätt mäta allmänhetens inställning till SD. Här kommer min första rapport, tyvärr inte lika pro-SD som dessa brukar vara.
Jag satt på tåget och hörde ett sällskap på ca 8 medelålders personer samtala om politik. När de kom in på opinionsundersökningar spetsade jag öronen för att höra vad allmänheten uppfattar om dessa. En kärring började babbla om Almedalsveckan och att det var Socialdemokraternas dag idag. I samband med detta skulle en SIFO-undersökning vara gjord och presenterad enligt henne. Denna visade enligt hennes utsago på följande resultat: Rödgröna 39%, Allahiansen 40% och SD 16%. Jag kan inte hitta någon SIFO någonsin som skattat SD's stöd till 16% och ingen annan opinionsundersökning med denna röstfördelning för den delen heller. Det närmaste jag hittar är antingen Demoskops eller Ipsos senaste, där ingen av dem har exakt dessa resultat och ingen dessutom har en mätperiod som sträcker sig ens in i andra halvan av juni.
Jag blev förbannad på inkompetensen men det blev lite bättre när det mest efterföljdes av mesiga "jaa" och "joo, de ökar ju" och inte de gamla plikttrogna ojandena om hur hemskt och sinnessjukt det är. Värst var det dock när kärringfan följde upp resonemanget med kommentaren: "Ja dessa opinionsundersökningar brukar vara riktigt träffsäkra".

Tyvärr är det nog så gemene man tänker och tror. Man tror på de mätningar man ser och hör om i ljugande MSM. Det enda som tillfredsställer mig i detta är att institutens ständigt defensiva hållning gör att det i princip är en ständig ökning, vilket på sätt och vis kan ge en positiv effekt. Allmänheten uppfattar i princip varje undersökning som en ökning för SD, oavsett om det är Skop till 14% eller Sentio till 22%.