2015-06-29, 06:11
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Enligt aftonbladet har SD fått 14% och KD 3,6% i en skopmätning. Inga andra partiers siffror redovisas. 14% kan inte stämma för 5 öre... Ingenting om antal deltagande eller mätperiod. Gör skop bara mätning en gång om året eller så? Hittar ingen annan källa till att mätningen genomförts, hittar heller inte ens någon hemsida till "skop".

Såg nu att några andra tidningar rapporterat om detta. Här kommer en länk:

http://www.svd.se/alliansen-knappar-in-1cBe

edit2: Hur stor är SD's ökning?

Det är bara kolla hur snett Skop brukar ligga på SD. November 11,8% och senast i mars 12,9%. För att inte tala om valmånaden då man gissade på 8,7%
http://www.status.st/
2015-06-29, 06:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Enligt aftonbladet har SD fått 14% och KD 3,6% i en skopmätning. Inga andra partiers siffror redovisas. 14% kan inte stämma för 5 öre... Ingenting om antal deltagande eller mätperiod. Gör skop bara mätning en gång om året eller så? Hittar ingen annan källa till att mätningen genomförts, hittar heller inte ens någon hemsida till "skop".

Såg nu att några andra tidningar rapporterat om detta. Här kommer en länk:

http://www.svd.se/alliansen-knappar-in-1cBe

edit2: Hur stor är SD's ökning?

Underbar slutsats:
Sammantaget är rörelserna i opinionen små.

Sällan har väl det stämt så dåligt nu när SD går så ställt.
2015-06-29, 06:35
Medlem
Vem fan äger SKOP egentligen? Deras hemsida saknar mycket man önskar.
2015-06-29, 07:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Hänvisning till SKOP men utan en komplett undersökning. Bara en kort TT notis. Har dom knarkat på TT och hänvisar till någon gammal skit som "ny mätning" tro?

EDIT:
Jag såg bara Svds TT-refereat, innan jag fattade att Aftonbladet hade publicerat hela. My bad. Sorry.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-29 kl. 08:17.
2015-06-29, 07:46
Medlem
Qwertyzs avatar
Fakta: Opinionen enligt Skop
Så här fördelar sig väljarsympatierna i Skops junimätning, med förändringarna från mars inom parentes, angett i procentenheter:
Moderaterna 25,4 procent (+1,0)
Folkpartiet 4,6 procent (-1,5)
Centerpartiet 7,4 procent (+1,0)
Kristdemokraterna 3,6 procent (0)
Socialdemokraterna 29,7 procent (-0,9)
Vänsterpartiet 5,7 procent (-0,6)
Miljöpartiet 7,5 procent (-0,4)
Sverigedemokraterna 14,0 procent (+1,1)
Feministiskt initiativ 1,6 procent (-0,6)

Mätningen genomfördes 8-25 juni, då cirka 1 000 personer i åldern 18 till 84 år fick frågan: "Vilket politiskt parti tycker du bäst om i rikspolitiken?"
Källa: Skop/TT
2015-06-29, 07:52
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
"Vilket politiskt parti tycker du bäst om i rikspolitiken?"

Visstja. Dom clownerna ställer ju inte ens rätt fråga. Att ställa ett småtjejsfnittrigt "vem tycker du bäst om?" är som att fria genom att skicka fram kompisen och fråga chans - när man liksom inte vågade själv. Precis som när man frågade chans i lågstadiet ger den här frågan inte ett tillförlitligt resultat.

Pajasundersökning.
2015-06-29, 07:54
Medlem
longbow4ys avatar
S verkar inte förstått någonting:

Citat:
– Det är väldigt oroande att Sverigedemokraterna ökar så mycket, deras svar på det som är Svenskarnas oro är inga svar, säger Carin Jämtin.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6200474

Det är just Sverigedemokraternas svar som Svenskarna(!) uppenbarligen föredrar.
Så länge S fortsätter på denna inslagna väg kommer SD äta upp dem bit för bit, procentenhet för procentenhet.
2015-06-29, 08:07
Medlem
Jag gillar trådens "rapporter från verkligheten", kanske främst från användaren RingRing2014 men även andra. Dessa är en slags fingret i luften för att på något sätt mäta allmänhetens inställning till SD. Här kommer min första rapport, tyvärr inte lika pro-SD som dessa brukar vara.

Jag satt på tåget och hörde ett sällskap på ca 8 medelålders personer samtala om politik. När de kom in på opinionsundersökningar spetsade jag öronen för att höra vad allmänheten uppfattar om dessa. En kärring började babbla om Almedalsveckan och att det var Socialdemokraternas dag idag. I samband med detta skulle en SIFO-undersökning vara gjord och presenterad enligt henne. Denna visade enligt hennes utsago på följande resultat: Rödgröna 39%, Allahiansen 40% och SD 16%. Jag kan inte hitta någon SIFO någonsin som skattat SD's stöd till 16% och ingen annan opinionsundersökning med denna röstfördelning för den delen heller. Det närmaste jag hittar är antingen Demoskops eller Ipsos senaste, där ingen av dem har exakt dessa resultat och ingen dessutom har en mätperiod som sträcker sig ens in i andra halvan av juni.

Jag blev förbannad på inkompetensen men det blev lite bättre när det mest efterföljdes av mesiga "jaa" och "joo, de ökar ju" och inte de gamla plikttrogna ojandena om hur hemskt och sinnessjukt det är. Värst var det dock när kärringfan följde upp resonemanget med kommentaren: "Ja dessa opinionsundersökningar brukar vara riktigt träffsäkra". Tyvärr är det nog så gemene man tänker och tror. Man tror på de mätningar man ser och hör om i ljugande MSM. Det enda som tillfredsställer mig i detta är att institutens ständigt defensiva hållning gör att det i princip är en ständig ökning, vilket på sätt och vis kan ge en positiv effekt. Allmänheten uppfattar i princip varje undersökning som en ökning för SD, oavsett om det är Skop till 14% eller Sentio till 22%.
2015-06-29, 08:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
S verkar inte förstått någonting:

Så länge S fortsätter på denna inslagna väg kommer SD äta upp dem bit för bit, procentenhet för procentenhet.

Ja det är obeskrivligt svårt för mig att förstå att dom vidhåller den här linjen. Men det startade ju direkt efter valet när statsministern gick "full Arnstad". Jag velar fram och tillbaka - en del av mig tror på att vi får höra samma SD är ett fascistiskt parti i kvällens tal från statsministern, medan en annan del säger mig "att så jävla dumma kan dom väl ändå inte vara?".

Om statsministern försöker skrämmas med något Sd-fascistspöke i Almedalen vet vi att Socialdemokraterna helt tappat koncepten.

Jag blir full i skratt när man bara blankt avfärdar SD med "SDs svar är inga svar" - dom har ju för helvete inga svar själva heller på hur man ska hantera migrationen. Det är sådär skönt treåringstrotsigt att alltid säga "Nej" utan att själv kunna vara konstruktiv. Charmigt ibland, men jävligt tjatigt i längden. Jämtin är en idiot.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-29 kl. 08:20.
2015-06-29, 08:16
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
Rödgröna 39%, Allahiansen 40% och SD 16%. Jag kan inte hitta någon SIFO någonsin som skattat SD's stöd till 16% och ingen annan opinionsundersökning med denna röstfördelning för den delen heller.

Det är SKOP från idag. Se ovan. Dom ställer ju inte ens rätt fråga - så kärringen på tåget har givetvis fel. Men det är många som kallar alla opinionsundersökningar "en SIFO" så det är inte så mycket att hänga upp sig på.

Det där sällskapet lär vakna tids nog.
2015-06-29, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är SKOP från idag. Se ovan. Dom ställer ju inte ens rätt fråga - så kärringen på tåget har givetvis fel. Men det är många som kallar alla opinionsundersökningar "en SIFO" så det är inte så mycket att hänga upp sig på.

Det där sällskapet lär vakna tids nog.

Jag hann se denna Skop innan jag skrev inlägget men ingen av de siffror hon nämnde verkar heller stämma in på den undersökningen. Dessutom ifrågasätter jag hur en 55-årig kärring som är så dåligt insatt i ämnet att hon tror att SD har 16% skulle hinna se en undersökning innan mig som ständigt är på jakt.

Är det så att SIFO är synonymt med opinionsundersökningar i folkmun? Där ser man.. Jag trodde det fortfarande var Gallup som var det vedertagna varumärkesordet för detta men det kanske har ändrats med tiden.
2015-06-29, 08:43
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
Dessutom ifrågasätter jag hur en 55-årig kärring som är så dåligt insatt i ämnet att hon tror att SD har 16% skulle hinna se en undersökning innan mig som ständigt är på jakt.

Haha. Om vi ska jämföra fördomar då, så har du flera urvalskriterier som talar för att det här inte är en normalpopulationskärring. Över 50 och åker kollektivtrafik. Anybody who's anybody och över 30 kör bil. Detta faktum ensamt berättar för mig att det är en miljöpartistisk batikkärring som väljer tåg "för miljöns skull" du har i din urvalsgrupp. Det luktar biblotekarie lång väg.

Citat:
Är det så att SIFO är synonymt med opinionsundersökningar i folkmun? Där ser man.. Jag trodde det fortfarande var Gallup.

Det fanns både ett svenskt institut som hette Gallup, men Gallup är också namnet på nån amerikan som gjorde en metod för att göra opinionsundersökningar.

Jag har hört båda användas. Gallup är äldre och jag tror de som använde "en Gallup" är döda nu. Deras barn använder "en SIFO" - Gallup institutet lades ner 1953, och blev SIFO 1954. Det kändes nytt, fräscht och krispigt, och Gallup var gammalt, trött och mossigt

Jag vet att mina urvalsgrupper och hur jag extrapolerar dessa har sina brister, men i min krets så ser det ut såhär
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-29 kl. 08:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in