Citat:
Ursprungligen postat av
mitthopp
det är ren sanning, det har du skrivit i flera trådar, kan du inget om bibeln, ta reda på fakta då, i stället för att vädra dina åsikter om bibeln.
Läs bibeln och återkom
Personligen anser jag Bibeln fullständigt överskattad.
Det är inte ens en komplett beskrivning av den judiska tron (saknar nämligen
Mishna),
Sen så anses ju judelagen av vissa sakna mening efter Jesus, medan av andra anses den fortfarande giltig. Bara där har vi en motsägelse som inte går att få ihop.
De första moseböckerna innehållandes judisk mytologi saknar egentligen all relevans. Det är visserligen intressant men vi hade lika gärna kunnat läsa den indiska skapelseberättelsen, eller den från sydamerika.
Böckerna om judisk historia är nog de mest sanna. Samtidigt är det sjukt tråkiga. Den tidiga judisk historian är helt irrelvant för oss idag. Iaf inte mer relevant än t.ex. den babylonska.
Profeterna är väldigt tjatiga. De hade kunnat komprimeras rejält. Tror inte det finns särskilt mycket att hämta ur dem.
Psaltaren och t.ex. Job är bra, intressanta böcker. Liknande finns förstås hos andra kulturer, men det är på sätt och vis intressant att se hur folk tänkte på den tiden. Problemet är kanske att folk faktiskt tror att sångerna i psaltaren har nån slags mening. Om David sjunger om hur man ska klä sig i Psaltaren så finns det folk som tror att det är nån slags order.
Vishetsböckerna är förvisso inte meningslösa. Även här tror jag dock att letar man vishet kan man hitta det redan i sumeriska skrifter, eller hinduiska, buddhistiska, taoistiska, etc. Bibelns vishetsböcker tillför inget fantastiskt.
Evangelierna har sina goda sidor och ur ett kristet perspektiv är såklart de övriga böckerna i NT viktiga. Men vad jag påstår är att är man ute efter att skriva DEN BÄSTA BOKEN finns det mycket som saknas och mycket som kan tas bort från Bibeln som helhet. Den som påstår att Bibeln är det bästa mänskligheten kan åstadkomma är fånig.