2015-06-28, 22:43
Medlem
Min dator ska ha 500 gig men 250 finns på c och resterande på d. Varför är det alltid så? Varför finns själva operativsystemet alltid på C?
Citera
2015-06-28, 22:48
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Min dator ska ha 500 gig men 250 finns på c och resterande på d. Varför är det alltid så? Varför finns själva operativsystemet alltid på C?

Ursprungligen var A: och B: reserverade för floppydisks.

Du kan partitionera om din hårddisk så du får både C, D, E, F och G, hela vägen till X

Dessutom KAN du manuellt välja att installera windows på någon annan enhetsbeteckning (dock ej A eller B) och allt kommer fungera precis lika bra som vanligt.
Citera
2015-06-28, 22:54
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Och bara för att jäklas med dig så är det bara (?) Windowssystem som har såna namn på enheterna.

I Unix och dess kloner döper man dem nästan hur som helst, utöver att en ska heta "/".

Skulle tippa på att OSX är likadant eftersom det är BSD i grunden som också är en Unix-klon.

Du skulle kunna få din c/d att bli enbart en c-disk också och det utan att installera om datorn. Tror exempelvis partition magic finns för Windows. Ta backup innan bara, för saker kan gå fel och då blir ominstallation nödvändig ändå.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-06-28 kl. 23:00.
Citera
2015-06-28, 22:58
Medlem
Jag misstänker att du inte har en DVD-spelare, annars brukar den vilja lägga sig på D.
Man allt går lätt att ändra om inte några systemmappar finns på partitionen.
Nästa gång du installerar Windows, ha en partition med beteckning X: och installera operativet där så blir du lite unik.
Senast redigerad av sperrmannen 2015-06-28 kl. 23:01.
Citera
2015-06-28, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93

Det finns mindre hårddiskar som går snabbare men är mycket mindre så därför kan man ha windows t.ex på den för öka hastigheten. Men sen kan man dela upp en hårddisk så den blir psykisk 2 st i datorn. Varför man gör detta är säkert för de skall vara lättare rensa upp och hålla i ordning då de inte är så mycket systemfiler på ena hårddisken. Men har ingen aning varför de är 2 st och inte bara en man de blir mer praktiskt tror jag.

Varför det är C beror på moderkortet och hur portarna är kopplade där, finns de portar för floppy så blir de A och B. Min dator har en hårddisk på C och en på E för de är blueray som är kopplat där i mellan.
Senast redigerad av twigdoll 2015-06-28 kl. 23:42.
Citera
2015-06-28, 23:56
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det finns mindre hårddiskar som går snabbare men är mycket mindre så därför kan man ha windows t.ex på den för öka hastigheten. Men sen kan man dela upp en hårddisk så den blir psykisk 2 st i datorn. Varför man gör detta är säkert för de skall vara lättare rensa upp och hålla i ordning då de inte är så mycket systemfiler på ena hårddisken. Men har ingen aning varför de är 2 st och inte bara en man de blir mer praktiskt tror jag.

Varför det är C beror på moderkortet och hur portarna är kopplade där, finns de portar för floppy så blir de A och B. Min dator har en hårddisk på C och en på E för de är blueray som är kopplat där i mellan.

Har du dina personliga filer på en separat disk eller (åtminstone) en separat partition så blir du inte av med dem om Windows pajjar och behöver installeras om.

Oavsett operativsystem är det alltid en bra idé att hålla privata filer, t.ex foton etc, på en egen disk eller partition. Program kan man installera om. privata filer kan man förlora för alltid.
Citera
2015-06-29, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Har du dina personliga filer på en separat disk eller (åtminstone) en separat partition så blir du inte av med dem om Windows pajjar och behöver installeras om.

Oavsett operativsystem är det alltid en bra idé att hålla privata filer, t.ex foton etc, på en egen disk eller partition. Program kan man installera om. privata filer kan man förlora för alltid.

Ja helt riktigt. Använder extern hårddisk till såna filer mest så tänkte inte ens på de.
Citera
2015-06-29, 02:11
Medlem
Boggas avatar
Nu provade jag visserligen inte, men går det inte att sätta A eller B på nån av diskarna? Kör vidare på C då det känns mest naturligt :P

http://i.imgur.com/AbbPwSH.jpg
Citera
2015-06-29, 07:11
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Här kan ni läsa och begrunda varför bokstäverna A-Z är fördelade som de är.

https://en.wikipedia.org/wiki/Drive_letter_assignment

För Windows finns idag ingen anledning att partitionera diskarna. De är så pass billiga att man kan köpa fler istället.
Citera
2015-07-01, 01:39
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Här kan ni läsa och begrunda varför bokstäverna A-Z är fördelade som de är.

https://en.wikipedia.org/wiki/Drive_letter_assignment

För Windows finns idag ingen anledning att partitionera diskarna. De är så pass billiga att man kan köpa fler istället.

Jag vet att jag är störig nu men oavsett OS så behöver du en partition för att använda en disk och priser på hårddkskar är inte dyrare för andra system. Du får det att låta som att diskar för Windows är billiga och partitionslösa.
Citera
2015-07-02, 20:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Och bara för att jäklas med dig så är det bara (?) Windowssystem som har såna namn på enheterna.

I Unix och dess kloner döper man dem nästan hur som helst, utöver att en ska heta "/".

Skulle tippa på att OSX är likadant eftersom det är BSD i grunden som också är en Unix-klon.

Du skulle kunna få din c/d att bli enbart en c-disk också och det utan att installera om datorn. Tror exempelvis partition magic finns för Windows. Ta backup innan bara, för saker kan gå fel och då blir ominstallation nödvändig ändå.
Det förstnämnda är inte sant. Men det funderade du ju på själv.

På Amiga kan hårddiskarna och deras partitioner heta DH0: DH1: o.s.v.

Inte skulle jag hålla med om att unix är bättre.

Linux ATA-partitioner diskar brukade ju heta /dev/sda, /dev/sdb o.s.v. och när man skall partitioner och montera dem till olika ställen så kunde exempelvis:
/dev/sda1 monteras på /boot,
/dev/sda2 som swap
/dev/sda3 som /
/dev/sdb1 som /usr
o.s.v.

Och sedan hade han fått navigera ett filsystemsträd med /usr, /etc, /bin, /dev, m.fl.

Jag tror få användare sitter och tänker att "fan vad mycket bättre det här är än c:\windows c:\program files och c:\users."

Flytta filerna till C:, ta bort D och utöka C: som sagt.

Man har inte alltid C: och D:, datorer man köper med Windows brukar ha en rescuepartition att installera om Windows, drivrutiner och program ifrån på en extra partition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in