Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 19:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tror också att ladan är mordplatsen, av polisens stora intresse att döma. Men det är mer troligt att Lisa gick själv än att hon blev buren eller tvingad mitt på ljusa dagen.

Då kan vi vara överens om att vi har helt olika värderingar om vad som är troligast.

Jag anser det mycket osannolikt att Lisa frivilligt skulle ha knatat i ladan. Jag tror varken på kiss- eller köpasprit-teorierna.
2015-06-28, 19:14
Medlem
Jag är inne på teorin om att Lisa fått syn på något som hon inte borde fått syn på.

När man rånar banker eller värdetransporter brukar man väl inte vilja döda någon men om någon skulle vilja spela hjälte så brukar man inte tveka på att döda för då är man inne i det man gör, men vad kan Lisa ha fått syn på som fick GM att tänka "Nu har hon sett för mycket" ?

Droger? Vapen? Det låter lite tungt för två personer som tidigare är helt ostraffade.

Vilket får mig att undra över om det inte kan finnas en 4e eller kanske till och med en 5e person som nu flytt landet och lämnat dessa 3 kvar?
Senast redigerad av 8332 2015-06-28 kl. 19:16.
2015-06-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Jag funderar på det här med Martorp. Allt har säkert sagts tidigare men jag är lite fundersam.

Hon hittas inuti ett skåp. På en gård. Vem har lagt henne där? Vad jag har förstått behövde polisen bryta sig in? Eller var det i en annan byggnad? För om de behövde bryta sig in till byggnaden hon befann sig i betyder det att den som la henne i skåpet hade nyckel.

Och det är inte jättemånga som har nyckel.

Vem f*n lägger henne i ett skåp inne i en byggnad på en gård? Dessutom inte långt från där hon försvann. Man VET ju att hon kommer att hittas för eller senare, antagligen rätt snart. Har GM fått panik? Inte varit beredd på det stora fokus och alla som letar, och inte kunnat förflytta henne? Var skåpet isåfall ett första stopp och tanken att förflytta kroppen när allt lugnat ner sig? Eller las kroppen i skåpet direkt?

Oavsett känns det som att GM inte varit särskilt lyckad i sitt brott.

Kanske kan en GM gömma en kropp om planen är att stycka den?
Kan hon ha levt men legat fastbunden och inlåst (i skåpet?) tills hon tog sitt sista andetag?
Medlem
RobertoSavianos avatar
Kan ju vara våldtäkt dock. I många fall, tillexempel Johansson Rojo fallet gick man ut tidigt och sa att hon blivit mördad, men inte våldtagen och det är fler fall det varit så.

Dock gör ju det här yppandeförbudet att vi inte får veta nånting än så länge.

Tycker inte det är så intressant att diskutera om hon gick in i ladan eller inte.

Det som är mest intressant är vad motivet för att döda henne var.

Eller snarare, det som förbryllar mig är vad för motiv dessa bröder hade för att mörda henne och riskera att få sina liv förstörda för alltid, när de skött sig så exemplariskt innan.

Psykbryt som brodern i Hannah Bennet fallet tror jag på. Annars är ju ett sexuellt motiv det enda troliga, tyvärr.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det är krångligare att släpa eller bära Lisa mitt på ljusa dagen än att hon gick själv.

Menar du att det skulle vara någon större match för en byggnadsarbetande man att fixa ner en ung klen tjej i bagageutrymmet på en bil och transportera henne död eller levande till ladan?

Tänk nu till lite innan du svarar, det är kroppsarbetande män vi talar om nu, inte Blombergs manikyrlandslag.
2015-06-28, 19:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Tror att hon blev kidnappad & lades i ett skåp vid liv. När de sedan insåg att pappan inte kommer att betala någon lösen så lät de henne bara ligga kvar & dö. Ev lär någon bli dömd för människorov & vållande till annans död.

Då tror du väldigt fel...

Det här handlar om ett oplanerat och väldigt hastigt mord.
2015-06-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Rent teoretiskt kan MGM eller GM ha tappat den där av misstag om han gick in i ladan i ett annat ärende, om han haft handsken i fickan.

GM kan ju ha stoppat handsken i fickan när han förde bort BO om den ramlade av olämpligt, och sen låtit den vara kvar i fickan av misstag/glömska.

Ja, jag tror inte den var tänkt att hittas, det var nog ett rent missöde. I så fall vet vi också från vilken ficka den mest troligt ramlade ut ur. Den äldre av bröderna, eftersom det var han som var på mötet i ladan måndag morgon efter Lisa försvann. På mötet deltog även AJ och hans kollega.
2015-06-28, 19:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Hur hamnade handsken i ladan då? Den var inte ett villospår, eftersom det fanns riktiga spår där.
Vilka spår i ladan förutom handsken är det nu du talar om? Sprid nu inga falska trådsanningar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Värt att understryka är att det aldrig framgått exakt var i ladan, handsken påträffades.

Verkar som att många i tråden utgår från att den legat helt öppet på plan mark, fullt synlig, i direkt anslutning till ladugårdsöppningen.

I ett annat troligt scenario har den varit helt eller halvt undangömd, och kan endast hittas när en person av olika orsak flyttar ett specifikt föremål tex en presenning, rephög, träskivor/brädor eller annat som kan tänkas finnas i en lada och dölja en handske.

Att en handske kan blåsa in i en lada är fullt rimligt.
Att den till slut landar på ett sådant vis att den hamnar dold, brister i sin rimlighet.
Att den hittas av en slump i samband med att annat föremål flyttas eller lyfts upp är fullt rimligt.

Ej undangömd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6185594

"Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt. Och jag tror det vara bara någon halvtimma efteråt ......... att hon var borta. (!!) (han försöker här distansera sig)
Ja först och främst så var vi på arbetsplatsen som vi mitt emot. Och när vi står och pratar där åh så vidare så plötsligt så ser vi ......... en del av klädseln som låg på golvet in i mitt emot då eh tog jag de omedelbart upp den och gick till polisen med den och sa åh om det eventuellt skulle tillhöra henne? ...."
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Menar du att det skulle vara någon större match för en byggnadsarbetande man att fixa ner en ung klen tjej i bagageutrymmet på en bil och transportera henne död eller levande till ladan?

Tänk nu till lite innan du svarar, det är kroppsarbetande män vi talar om nu, inte Blombergs manikyrlandslag.
I så fall kan du passa på att svara på det här.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett slag i skallen och nerslängd i ett bagageutrymme, är det något du skulle kunna föreställa dig?

Jag förstår inte hur du kan anse att det är troligare att Lisa frivilligt går till en byggnad där det kan finnas stirrande utländska män, förklara gärna varför du tycker att det är den enklaste förklaringen, Ockham, pup!
Om det hände, hur hamnade handsken i ladan?
2015-06-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Vem f*n lägger henne i ett skåp inne i en byggnad på en gård?

En person som inte har en aning om hur svensk polis arbetar eller att svensk polis har stöd av MPS, eller vad MPS är överhuvudtaget.

En svensk mördare skulle veta att MPS skulle finkamma hela området men om du är från nått baltland och levt under en sten så har du ingen aning om MPS. Hemma i deras land kanske man skulle kunna komma undan med att bara låsa in någon i en lada, speciellt om det är en lada som polisen redan kollat igenom.

Jag tror de är så pass dumma bara helt enkelt, när senast hörde du talas om en smart mördare?
2015-06-28, 19:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vilka spår i ladan förutom handsken är det nu du talar om? Sprid nu inga falska trådsanningar.
Det har du kommenterat. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in