Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 19:25
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Hon hittas inuti ett skåp. På en gård. Vem har lagt henne där? Vad jag har förstått behövde polisen bryta sig in? Eller var det i en annan byggnad? För om de behövde bryta sig in till byggnaden hon befann sig i betyder det att den som la henne i skåpet hade nyckel. Och det är inte jättemånga som har nyckel.
Om inte gärningsmannen bar in Lisas kropp i byggnaden därför att en dörr stod öppen och han sedan slog igen den så den gick i lås när han begav sig därifrån - varför polisen tvingades bryta sig in och därefter öppna dörren inifrån.

En fråga: Har det bekräftats att Lisa hittades i ett skåp eller är även detta en tanke som framförts i tråden och förvandlats till trådsanning?
2015-06-28, 19:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har du kommenterat. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Ja vilka spår talar du om för jag har inte hört talas om några? Att polisen letar efter spår är ju inte samma sak som att det finns spår.
2015-06-28, 19:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mopeden som stod kvar.

Citat:
]Om de hade kört undan moppen hade polisen inte vetat var den skulle börja leta.
[/b]
Det blåste åt fel håll. Jag tror inte ens polisen tror på den teorin längre, även om den trodde det till att börja med.

Hade hennes moppe också försvunnit, så hade kanske aldrig några MGM blivit häktade? Kanske hade heller aldrig hennes kvarlevor hittats? Med andra ord kanske ett nytt Helena-fall?

Ur GM, en eller flera, så var det inte bra att låta mopeden står kvar - dessutom med nyckeln i tändningslåset.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det som är mest intressant är vad motivet för att döda henne var.

Eller snarare, det som förbryllar mig är vad för motiv dessa bröder hade för att mörda henne och riskera att få sina liv förstörda för alltid, när de skött sig så exemplariskt innan.

Lisa såg något som hon inte borde ha sett, ett annat brott mest troligt.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Om inte gärningsmannen bar in Lisas kropp i byggnaden därför att en dörr stod öppen och han sedan slog igen den så den gick i lås när han begav sig därifrån - varför polisen tvingades bryta sig in och därefter öppna dörren inifrån.

En fråga: Har det bekräftats att Lisa hittades i ett skåp eller är även detta en tanke som framförts i tråden och förvandlats till trådsanning?
Nej, det är inte bekräftat. Är det en trådsanning att polisen fick bryta sig in i utrymmet där Lisa befann sig? Jag har bara läst att de fick bryta upp en dörr på Martorp, men inte att Lisa fanns bakom dörren.
2015-06-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter

Att hon hittades i ett skåp har tydligen pratats om tidigare, jag skrev det för några dagar sedan när jag fick information om att hon hittades i ett skåp. Då var det flera som redan har hört det. Jag vågar såklart inte lova att min källa har rätt, dock litar jag på hen så med största sannolikhet hittades hon i ett skåp.
2015-06-28, 19:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja vilka spår talar du om för jag har inte hört talas om några? Att polisen letar efter spår är ju inte samma sak som att det finns spår.
Som sagt, om polisen inte tränade avspärrningar så måste den ha hittat spår för att återvända.
2015-06-28, 19:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag tror också att ladan är mordplatsen, av polisens stora intresse att döma. Men det är mer troligt att Lisa gick själv än att hon blev buren eller tvingad mitt på ljusa dagen.
Det finns ingen som kan se nåt från sin bostad mellan cafeet och ladan så vitt jag kan se från karta och bilder. Och en söndagkväll kanske det kommer förbi en bil i timmen på den aktuella vägen så att någon skulle komma precis när detta sker är ju inte speciellt stor.
2015-06-28, 19:31
Medlem
jag var ute i Blombergtrakten idag, och ödsligare ställe får man leta efter. Nästan spöklikt. Massor av ställen att gömma sig på för ett överfall eller inbrott.
jag tvivlar dock på att det är litauerna som är GM, tror Lisa bevittnade ett inbrott och därför bragdes om livet.
2015-06-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det finns ingen som kan se nåt från sin bostad mellan cafeet och ladan så vitt jag kan se från karta och bilder. Och en söndagkväll kanske det kommer förbi en bil i timmen på den aktuella vägen så att någon skulle komma precis när detta sker är ju inte speciellt stor.

Det beror lite på tiden men vägen är den största vägen som löper över Kinnekulle och är därmed ganska trafikerad. Framförallt på söndagar och vid den här tiden på året. Visst, talar du om kl 22 kanske det inte är så många bilar men lite tidigare under kvällen är det verkligen inte en bil i timmen.
2015-06-28, 19:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
OK om hans(boidis12) teori stämmer.Men har alla delar till mobilen hittats?

Om denna teori som h*n presenterat stämmer vet jag inte - bara att den skulle kunna göra det.

Har ingen som helst aning om ifall alla delar till hennes mobil har hittats? Känner enbart till en trasig mobildisplay samt ett mobilfodral/mobilskal.
2015-06-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, jag tror inte den var tänkt att hittas, det var nog ett rent missöde. I så fall vet vi också från vilken ficka den mest troligt ramlade ut ur. Den äldre av bröderna, eftersom det var han som var på mötet i ladan måndag morgon efter Lisa försvann. På mötet deltog även AJ och hans kollega.
En försvårande omständighet är att AJ säger (i AB eller Exp.) att han hittade den och tog den mellan fingertopparna och gav den till polisen. Då finns hans dna där, om inget ytterligare än hennes dna så har AJ möjligen förstört ett viktigt bevis (pekande mot hans eventuella inblandning). Fynd på brottsplatser skall man absolut inte röra. Exakt fyndplats är också viktig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in