2015-06-27, 22:08
Medlem
Vilken jävla bro-sciencefest det här utvecklades till.
Citera
2015-06-27, 22:20
Medlem
knullads avatar
Har inte läst igenom alla svaren.. men långjogg smälter ner dig mer effektivt än träning av högintensiv karaktär. Annars....
Käka rätt mat.. byt ut sötsakerna mot nötter o dyl.
Lägg dig i tid så du hinner stiga upp supertidigt för att hinna med löprundan innan jobbet om du har ett vanligt dagjobb, annars får du anpassa efter arbetstider.
Skaffa bra dojjer.
Cykla/powerwalk/löp till jobbet.
Inga rulltrappor/hissar.
Hitta nya kompisar->sportnördar som kan hjälpa dig med din träning.

Lycka till!
Citera
2015-06-27, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Som tur är intas tillskott av aminosyror oftast innan träning, då ett insulinpåslag faktiskt inte är till en nackdel.

Man går ner i vikt av att sluta äta också, frågan är hur hälsosamt det är...

När är insulinpåslag en nackdel? Varför skulle det vara en nackdel?
Vet du vad som händer om insulinet inte utsöndras?

Edit. Jag har kollat dina övriga inlägg nu och du har ju absolut noll koll på varken funktion på insulin eller övriga hormon som samspelar vid fettinlagring.
Jag tror att en diskussion med dig kommer vara tämligen onödig då du inte har tillräcklig baskunskap för att förstå vad som sägs. Inget ont, läs på och kom igen.
Senast redigerad av jaggillarmat 2015-06-27 kl. 22:41.
Citera
2015-06-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Ja, det kallas svält då du har ett kaloriunderskott och det kommer mycket riktigt att få dig att gå ner i vikt. Ät dig mätt på fett och protein istället och gå ner i vikt utan att vara hungrig.

Jag svälter inte. Det är inget man gör frivilligt. Jag bantar.

Det är just en ohämmad konsumtion av fett och proteiner som gjorg mig fet som en gris. Ska jag då
äta MER av det för att gå NER i vikt? Ska jag fördubbla mitt olivoljeintag till två liter i veckan?
Går jag ner i vikt då? Logiken haltar.
Citera
2015-06-28, 11:03
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Om det är fett du vill ha bort från kroppen så kan du räkna med att själva fettet innehåller ca 9000 kcal men fettvävnaden innehåller också vatten. Reducerat kaloriintag ger också viktnedgång genom att man även förlorar protein.

En rejält överviktig männiika förlorar till större del vikt genom en minskning av fettiinehållet i kroppen. Eftersom fett har större energitäthet än protein så krävs ett större "kaloriunderskott" för att gå ner 1 kg om man jämför med en magrare person (som tar ut en större del av viktnedgången i protein med lägre energiineehåll).

Utan att veta hur överviktig du är nu går det inte att säga exakt hur mycket du kommer gå ner i vikt genom en viss kalorireduktion.

En ungefärlig siffra som brukar användas är "drygt 7000 kcal" för ett kg viktnedgång.

Jag antar också att du kanke egentligen inte är mest angelägen om att gå ner ett vistt antal kilo utan att du inte vill vara "fet" vilket är en lite annan sak.

Vag gäller vad du äter så gäller "en kalori är en kalori". Däremot kan t.ex. LCHF ge en bättre mättnadskänsla och mer stabila insulinnivåer som gör att "suget" minskar.

Du måste också få i dig tillräkligt med socker för att tillfredställa hjärnans behov. Den kan inte bränna fett. I en krissituation kan den bränna ketoner och aminosyror. Man mår dock inte speciellt bra och nedbrying av proteiner i kroppen leder till minskad muskelmassa. Du bör alltså se till att du har ett tillräckligt sockerintat och ett relativt högt proteinintag för att undivka detta.

Naturligtvis är träning också ett bra sätt att förbränna kalorier. Glöm dock alla former av kort och intensiv träning på gym. Fettförbränningen hinner inte komma igång utan du gör bara slut på glykogenförråden i kroppen. Sedan har du ett jävla kolhydratsug och kommer antingen "äta som en häst" eller må skitdåligt. ( Däremot kan kompletterande styrketräning vara bra för att försöka motvera förlusten av muskelmassa under "bantningnen".)

Har du tid och möjlighet är långa vandringspass ett oslagbart sätt att gå ner i vikt. Har du inte möjlighet till detta så gäller långa löppass eller cykling - minst två timmar flera gånger i veckan.

Som med allt annat så anpassar dig kroppen till hur du lever. Om du alltid äter helt regelbundet så minskar kroppen sin kapacitet att snabbt ställa om till fettförbränning. Om du inte någon dag ibland kan klara dig en hel dag på några krovbitar och lite russin (glukos för hjärnan) utan att må jättedåligt så måste du träna upp detta. En vandring på 3 mil i backig terräng måste du klara utan att behöva äta mer än en vanlig dag i TV-soffan. Hjärta och muskler skall klara sig på fettförbränning vid sådana aktiviteter.

PS Få saker är så fyllda av myter och autoritetstro som detta med träning och viktnedgång. Räkna med att alla i tråden inkklusive jag kan ha fel om det mesta.
Citera
2015-06-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om det är fett du vill ha bort från kroppen så kan du räkna med att själva fettet innehåller ca 9000 kcal men fettvävnaden innehåller också vatten. Reducerat kaloriintag ger också viktnedgång genom att man även förlorar protein.

En rejält överviktig männiika förlorar till större del vikt genom en minskning av fettiinehållet i kroppen. Eftersom fett har större energitäthet än protein så krävs ett större "kaloriunderskott" för att gå ner 1 kg om man jämför med en magrare person (som tar ut en större del av viktnedgången i protein med lägre energiineehåll).

Utan att veta hur överviktig du är nu går det inte att säga exakt hur mycket du kommer gå ner i vikt genom en viss kalorireduktion.

En ungefärlig siffra som brukar användas är "drygt 7000 kcal" för ett kg viktnedgång.

Jag antar också att du kanke egentligen inte är mest angelägen om att gå ner ett vistt antal kilo utan att du inte vill vara "fet" vilket är en lite annan sak.

Vag gäller vad du äter så gäller "en kalori är en kalori". Däremot kan t.ex. LCHF ge en bättre mättnadskänsla och mer stabila insulinnivåer som gör att "suget" minskar.

Du måste också få i dig tillräkligt med socker för att tillfredställa hjärnans behov. Den kan inte bränna fett. I en krissituation kan den bränna ketoner och aminosyror. Man mår dock inte speciellt bra och nedbrying av proteiner i kroppen leder till minskad muskelmassa. Du bör alltså se till att du har ett tillräckligt sockerintat och ett relativt högt proteinintag för att undivka detta.

Naturligtvis är träning också ett bra sätt att förbränna kalorier. Glöm dock alla former av kort och intensiv träning på gym. Fettförbränningen hinner inte komma igång utan du gör bara slut på glykogenförråden i kroppen. Sedan har du ett jävla kolhydratsug och kommer antingen "äta som en häst" eller må skitdåligt. ( Däremot kan kompletterande styrketräning vara bra för att försöka motvera förlusten av muskelmassa under "bantningnen".)

Har du tid och möjlighet är långa vandringspass ett oslagbart sätt att gå ner i vikt. Har du inte möjlighet till detta så gäller långa löppass eller cykling - minst två timmar flera gånger i veckan.

Som med allt annat så anpassar dig kroppen till hur du lever. Om du alltid äter helt regelbundet så minskar kroppen sin kapacitet att snabbt ställa om till fettförbränning. Om du inte någon dag ibland kan klara dig en hel dag på några krovbitar och lite russin (glukos för hjärnan) utan att må jättedåligt så måste du träna upp detta. En vandring på 3 mil i backig terräng måste du klara utan att behöva äta mer än en vanlig dag i TV-soffan. Hjärta och muskler skall klara sig på fettförbränning vid sådana aktiviteter.

PS Få saker är så fyllda av myter och autoritetstro som detta med träning och viktnedgång. Räkna med att alla i tråden inkklusive jag kan ha fel om det mesta.

Tycker att du ger en del bra generella råd, en del helt fel, en del låter som egna erfarenheter med felaktiga slutsatser. Inte jättedåligt skrivet ändå trots allt.
Citera
2015-06-28, 16:37
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Alla är vi olika men den som säger att fett inte mättar har fel.

Även om fet mat mättar, så blir det totala energiintaget högre för den som äter mycket fett? För att fett har mer kcal.

Vissa grönsaker har otroligt mycket fiber men är väldigt kalorisnåla, därav undrade jag.

Sen har ju fiber en massa andra bra saker, att äta 40 g per dag vore något..
Citera
2015-06-28, 17:44
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
När är insulinpåslag en nackdel? Varför skulle det vara en nackdel?
Vet du vad som händer om insulinet inte utsöndras?

Edit. Jag har kollat dina övriga inlägg nu och du har ju absolut noll koll på varken funktion på insulin eller övriga hormon som samspelar vid fettinlagring.
Jag tror att en diskussion med dig kommer vara tämligen onödig då du inte har tillräcklig baskunskap för att förstå vad som sägs. Inget ont, läs på och kom igen.

Högt insulin både binder fett och ger hungerkänslor. Det är så allmän fakta att jag får be dig göra detsamma.
Citera
2015-06-28, 18:56
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Högt insulin både binder fett och ger hungerkänslor. Det är så allmän fakta att jag får be dig göra detsamma.
Gurglaren, du generaliserar för mycket.

Du kan också gå in och besvara mitt inlägg i den andra tråden.

Edit: En artikel samt en studie du borde läsa
http://tranastyrka.se/insulin-och-mattnad/

Det är intressant att det du kallar allmän fakta inte alls verkar så solklart, dina källor kanske inte är så bra som du tror. Som sagt.
Senast redigerad av Dreas 2015-06-28 kl. 19:07.
Citera
2015-06-28, 20:15
Bannlyst
Citat:
Insulin binder ingenting. Det är allmän fakta.
Att det däremot skickar en signal att öka aktiviteten av lipoproteinlipas för ökat upptag av triglycerider i blodet är däremot fakta.
Givetvis skickar det även en signal att ta upp blodsocker också.
Så nej, läs på lite och kom igen.
Citera
2015-06-28, 20:42
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Insulin binder ingenting. Det är allmän fakta.
Att det däremot skickar en signal att öka aktiviteten av lipoproteinlipas för ökat upptag av triglycerider i blodet är däremot fakta.
Givetvis skickar det även en signal att ta upp blodsocker också.
Så nej, läs på lite och kom igen.

Insulin stimulerar cellerna att binda glukos (från kolhydrater):

http://www.nih.gov/news/health/sep2010/nichd-07.htm
http://science.howstuffworks.com/life/cellular-microscopic/fat-cell2.htm

Sedan spelar det ju ingen roll vad man länkar till eftersom alla som provat vet att lägga ner kolhydrater normaliserar vikten, eftersom människokroppen är anpassad att äta så.
Citera
2015-06-28, 20:47
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Insulin stimulerar cellerna att binda glukos (från kolhydrater):

http://www.nih.gov/news/health/sep2010/nichd-07.htm
http://science.howstuffworks.com/life/cellular-microscopic/fat-cell2.htm

Sedan spelar det ju ingen roll vad man länkar till eftersom alla som provat vet att lägga ner kolhydrater normaliserar vikten, eftersom människokroppen är anpassad att äta så.

Så alla som är normalviktiga äter LCHF?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in