2015-06-27, 15:49
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Fast nu när du lärt dig vad aminosyror har för funktion på insulinpåslag kan vi nog bägge vara överens om att detta påstående är helt felaktigt, eller hur?

Som tur är intas tillskott av aminosyror oftast innan träning, då ett insulinpåslag faktiskt inte är till en nackdel.

Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Nu har jag bantat i 5 veckor och gått ner ca 8 kg. Mitt dagliga intag av fett har varit
mindre än 10 gram.
Mättnadskänslan bibehålls med grönsaker och hungern hålls borta med små doser kolhydrater
som höjer blodsockret.
Så långt från LCHF man kan komma.

Man går ner i vikt av att sluta äta också, frågan är hur hälsosamt det är...
Citera
2015-06-27, 16:32
Medlem
TransitGlorias avatar
Skippa sockret, drick 4 - 5 liter vatten om dagen och ät endast ren mat.

Med "skippa sockret" menar jag ALLT socker. Ingen frukt, ingen juice, ingenting.
Citera
2015-06-27, 19:45
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Nu har jag bantat i 5 veckor och gått ner ca 8 kg. Mitt dagliga intag av fett har varit mindre än 10 gram. Mättnadskänslan bibehålls med grönsaker och hungern hålls borta med små doser kolhydrater som höjer blodsockret. Så långt från LCHF man kan komma.
Ja, det kallas svält då du har ett kaloriunderskott och det kommer mycket riktigt att få dig att gå ner i vikt. Ät dig mätt på fett och protein istället och gå ner i vikt utan att vara hungrig.
Citera
2015-06-27, 19:47
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Jag tycker fiberrika kolhydratsprodukter mättar bra. I kombination med annat, bättre kanske?
Alla är vi olika men den som säger att fett inte mättar har fel.
Citera
2015-06-27, 19:48
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Rent fett mättar väl ändå inte speciellt bra?
Om du menar 100% fett så tror jag det mättar otroligt bra. Däremot lär de flesta ha svårt att äta det. Smör brukar innehålla 80% fett och det är inte många som mumsar det som middag
Citera
2015-06-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Ja, det kallas svält då du har ett kaloriunderskott och det kommer mycket riktigt att få dig att gå ner i vikt. Ät dig mätt på fett och protein istället och gå ner i vikt utan att vara hungrig.

Nej, svält tycker jag är när man går hungrig dag efter dag eftersom man inte kan få tag i mat. Banta är väl ett bättre ord i så fall.
Citera
2015-06-27, 20:43
Medlem
Banta = Gå ned i vikt till varje pris. Tar ej hänsyn till om det är fett, vätska eller muskler man tappar, det enda som räknas är siffran på vågen.

Deffa = Bli av med underhudsfett men bibehålla muskelmassa.

Det finns inga magiska metoder. Jag blir oftast inte mätt på fett och det brukar dessutom vara väldigt kaloririkt, så man kommer snabbt upp i överskott, vilket inte är önskvärt. Därför tror jag inte på den typen av diet, den är övervärderad.

Svält är dåligt därför att man blir trött och då orkar man inte träna, vilket leder till stillasittande, vilket leder till att man ger upp och går till kylen för en flaska läsk och kladdkaka. Dessutom är svält dåligt på så sätt att kroppen har begränsningar för hur mycket fett den kan bränna under en dag. Kan den inte skrapa ihop tillräckligt med energi för att motsvara det dagliga dagsbehovet, kommer den ge sig på musklerna. Speciellt om man skiter i att äta protein.

Är man bulkig i kroppen är det såklart lättare med svält eftersom ämnesomsättningen är skyhög pga muskelvolymen, samt att det finns muskler att plocka protein av, men att göra det som stillasittande smalfet datornörd är kanske inte det mest optimala. Det finns ett fint ord som heter Balans. Och eftersom kroppen är smart, och du inte kan lura den, anser jag att en långvarig svältdiet är fullständigt vansinnig och kommer enbart ge dig framtida hälsoproblem, slitna leder och hjärtsvikt.

Var snäll mot kroppen. Satsa på 2016 istället.
Citera
2015-06-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Läste någonstans att jag kommer behöva ligga på 500kcl/dagen för att gå ner 1 kg/veckan. Är det sant eller falskt? Ni erfarna vet vad jag snackar om. Är det sant eller falskt att man ska skippa kolisar och äta mer fett och proteiner?

Exakt som rubriken lyder, är jätte tacksam för svar.

Kommer jag behöva lägga upp någon form av schema?
Ber om ursäkt om jag verkar vara riktig jobbig, jag förstår. Men jag har en svår period i mitt liv just nu.

Börja snusa.
Seriöst, gick ner 20 kg på 3 månader genom snusning. Du kommer öka metabolismen i kroppen samt att om du dricker kaffe så kommer metabolismen ökas ännu mer - inte nog med det, men snus tar bort sötsuget totalt samt att det kraftigt dämpar aptiten. Och så smakar det gudomligt.
Citera
2015-06-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolmans
Du kommer öka metabolismen i kroppen samt att om du dricker kaffe så kommer metabolismen ökas ännu mer

Den ökningen är så pass liten att man knappt tar hänsyn till den. En promenad till skafferiet varje dag bränner förmodligen mer kalorier än att börja snusa.
Citera
2015-06-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Man kan bibehålla sin vikt utan träning. Såna som dig går upp i vikt igen för att ni fokuserar inte på att ändra eran livsstil utan ni kör på för hårt under en period sen ger ni upp. Det handlar om att hitta en balans. Du kan ju t.ex. inte plötsligt bombardera din kropp med kolhydrater när du precis avslutat din LCHF diet för kroppen kommer inte ha tid att anpassa sig efter ditt ätande då. Ändra dina vanor permanent istället så slipper du gå upp allt igen.

Jag har ändrat mina matvanor sedan länge. Äter enbart en skål havregröt till frukost med en dl mjölk. Lunch består alltid av sallad och kyckling, middag lite varierande men ingen potatis, pasta eller ris.
Men som sagt så har jag inte en chans i världen att hinna träna. Jobbar sjukt mkt och har många barn som behöver mig när jag kommer hem.
Sen bär helgen kommer är det ju rätt fint med öl och grillat.
Jag kommer aldrig kunna ändra min livsstil så länge barnen är små och mitt jobb kräver så mkt.
Jag vet ju att jag går upp i vikt efter ett tag när jag slutat med lchf men det tar lång tid eftersom jag inte äter godis, pasta, ris, potatis, bröd.
När jag når en för hög vikt så kör jag några veckor lchf igen.
Ibland när jag jobbar och är ute o kör genom stan ser jag folk sin är ute och springer och tränar mitt på en arbetsdag, och om det är så att det krävs att man måste vara arbetslös för att ha tid att träna som alla dessa människor som man ser löpandes i parker och på gator kl 10 en vardag så är det inget val jag kan göra.
Körde budbil innan och rörde på mig hela tiden och var rejält smal då även fast jag på den tiden tryckte i mig snabbmat varje lunch på jobb och läsk och chips hemma.
Men nu har jag kontorstjänst och rör mig ca 5000 steg på en dag som är helt för lite.
Citera
2015-06-27, 21:11
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Om du menar 100% fett så tror jag det mättar otroligt bra. Däremot lär de flesta ha svårt att äta det. Smör brukar innehålla 80% fett och det är inte många som mumsar det som middag
Du tror.. Säg att du ska få i dig 2500 kcal på en dag, vilket är 266 g olja. Tror du att du skulle hålla dig mätt en hel dag om du endast drack 266 g olja?
Citera
2015-06-27, 21:13
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
Jag har ändrat mina matvanor sedan länge. Äter enbart en skål havregröt till frukost med en dl mjölk. Lunch består alltid av sallad och kyckling, middag lite varierande men ingen potatis, pasta eller ris.
Men som sagt så har jag inte en chans i världen att hinna träna. Jobbar sjukt mkt och har många barn som behöver mig när jag kommer hem.
Sen bär helgen kommer är det ju rätt fint med öl och grillat.
Jag kommer aldrig kunna ändra min livsstil så länge barnen är små och mitt jobb kräver så mkt.
Jag vet ju att jag går upp i vikt efter ett tag när jag slutat med lchf men det tar lång tid eftersom jag inte äter godis, pasta, ris, potatis, bröd.
När jag når en för hög vikt så kör jag några veckor lchf igen.
Ibland när jag jobbar och är ute o kör genom stan ser jag folk sin är ute och springer och tränar mitt på en arbetsdag, och om det är så att det krävs att man måste vara arbetslös för att ha tid att träna som alla dessa människor som man ser löpandes i parker och på gator kl 10 en vardag så är det inget val jag kan göra.
Körde budbil innan och rörde på mig hela tiden och var rejält smal då även fast jag på den tiden tryckte i mig snabbmat varje lunch på jobb och läsk och chips hemma.
Men nu har jag kontorstjänst och rör mig ca 5000 steg på en dag som är helt för lite.

Jag slutade läsa tråden tidigare så nån kanske nämnt det, men du kan ju alltid lägga dig tidigare och kliva upp tidigare för att dra en jogg eller nått. Har du små barn tänker jag att chansen är stor att de läggs tidigt sen har du resten av kvällen fri? Gör det du gör, offra en timme framför TV'n (eller vad du nu gör) och kliv upp lite tidigare. Sen har du ju alltid helgerna du kan träna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in