Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Jag kan säga så mycket som att det var en grupp från MP sammansatt på brukligt sätt. Vilka det var är definitivt inget för fb och ytterligare en sak som ligger under lock.

Vet du om utrymmet där Lisa hittades va låst?
2015-06-28, 11:29
Medlem
Utan att göra någon bedömning av om bröderna är skyldiga eller ej så har jag en fundering. Det har ju framkommit att de blev misstänkliggjorda av MP för att deras uppförande skulle ha varit avvikande. Man bör ju faktiskt ta med i sammanhanget att människor från andra kulturer ofta har ett uppförande i olika situationer som i deras egna ögon är helt normalt men som vi anser helt konstigt eftersom vi är uppfostrade att uppföra oss på helt annat sätt.
2015-06-28, 11:32
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Utan att göra någon bedömning av om bröderna är skyldiga eller ej så har jag en fundering. Det har ju framkommit att de blev misstänkliggjorda av MP för att deras uppförande skulle ha varit avvikande. Man bör ju faktiskt ta med i sammanhanget att människor från andra kulturer ofta har ett uppförande i olika situationer som i deras egna ögon är helt normalt men som vi anser helt konstigt eftersom vi är uppfostrade att uppföra oss på helt annat sätt.
Du menar att svensk kultur skiljer sig så pass att man finner det misstänksamt att de befinner sig nära fyndplatsen men inte i deras kultur? Foliehatt!
2015-06-28, 11:49
Medlem
Ragolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Du menar att svensk kultur skiljer sig så pass att man finner det misstänksamt att de befinner sig nära fyndplatsen men inte i deras kultur? Foliehatt!
Tror inte hen menar det din foliehatt. Kanske reagerade bröderna på att MP trampade in på privat egendom utan att ta hänsyn. Allemansrätten i Sverige ger svenskar ett annat synsätt på privata ängar,skog och ibland t.o.m. lador. Jag vet att allemansrätten inte var ett hinder i detta fall. Men synsättet på nyttjanderätt av ängar och skog skiljer sig mellan folk i Sverige och europa. Det finns även andra kulturskillnader som kan ha spelat in.
2015-06-28, 11:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jodå, en ödegård eller -torp spärrades av, vilken blev aldrig offentliggjord vad jag vet.
Jag har varit inne på ödegårdar tidigare. Det finns rätt många i trakten där, enligt en boende i ett tidigt uttalande, innan Lisa var hittad.
Jag tycker man ska kolla mobiltrafiken runt dessa ödegårdar och jämföra med den runt kaféet de tre helger Lisa jobbade där.
Men jag vet inte hur långt bakåt man kan spana.

Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Ingen ödegård. En större villa som renoverats och som ägs av AJ. Den har funnits på hemnet för den minneskarpa. Ligger på vägen mellan Källby och hällekis strax innan caféet. Alla byggnader bröderna haft tillgången till (läs hela Blombergs egendom och hela martorp samt övriga hus=en mindre By) har genomsökts av polis.

Där tar du nog fel Rohna.

Här ett inlägg jag postade i förrgår kväll om ett ödetorp som antagligen spärrats av
den 19 Juni, 2015.
Tyvärr finns ingen info om VAR detta ödetorp ligger :

http://www.expressen.se/gt/dna-har-t...illa-blomberg/

Publicerad 19 jun 2015 11:58

"Platser som tidigare inte varit intressanta i utredningen: bland annat den gamla spritfabriken i Blomberg och ett förfallet ödetorp på en enslig skogsväg har spärrats av för teknisk undersökning."
2015-06-28, 11:57
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Jag menar att litauerna har lokalkännedom.

Men det finns fler människor som jabbar/har jobbat på blomberg. På landet är det inte heller lika anonymt som i storstan kan jag säga. Jag har aldrig pratat om någon utsocknes. Jag förstår att du inte fattar vad jag menar alls!

Men tycker du det är troligt att litauerna mördat Helena då också eller??

Den mördaren kom ju undan så han måste ju haft en jävla lokalkännedom!!! :-D
Men det kan ju vara så att det är samma person. Jag spekulerar. Men om du vet vem det är ring polisen och säg det du vet så att de kan fälla lirauerna. För det verkar vara det enda du vill uppnå i dina inlägg....
Citat:
Jaha, så du menar att om man har arbetat på ägorna och orten i 6 år som den ene brodern har gjort, kanske inte hela tiden vad vet jag, då har man inte lokalkännedom?
Har svårt att tro på detta.
Litauerna har tillgång till byggnaderna, kanske även nycklar till Martorp i det fall det skulle behövts, de har lokalkännedon.
Att en random utsocknes typ Eklund skulle ha gjort detta är inte sannolikt med tanke på var kroppen hittades. Att en random utsocknes irrar omkring i området för att leta en förvaringsplats är osannolikt.
En utsocknes skulle då sannolikt ha rekat innan, inte troligt.
Martorp var en temporär förvaringsplats för GM, kroppen skulle gömmas bättre och försvinna för gott senare då tillfälle gavs.
En utsocknes hade fört LH längre bort, levande för sina planer eller död för att gömma kroppen.
En utsocknes eller någon boende/arbetande i närheten som vill sätta dit liatauerna ? Långsökt och inte sannolikt.
Utifrån vad som är känt pekar allt på litauerna, övrigt resonemang är av karaktär foliehatt eller troll.
Men visst ska man få spekulera, allt som är känt för allmänheten pekar dock på litauerna.
2015-06-28, 11:57
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
Tror inte hen menar det din foliehatt. Kanske reagerade bröderna på att MP trampade in på privat egendom utan att ta hänsyn. Allemansrätten i Sverige ger svenskar ett annat synsätt på privata ängar,skog och ibland t.o.m. lador. Jag vet att allemansrätten inte var ett hinder i detta fall. Men synsättet på nyttjanderätt av ängar och skog skiljer sig mellan folk i Sverige och europa. Det finns även andra kulturskillnader som kan ha spelat in.
I synnerhet som marken och ägorna inte var deras och markägaren hade gett tillstånd att söka då motsätter sig hans baltiska drängar detta?
Efter 6 år i Sverige har de inte hört talas om allemansrätt?
Inte ett dugg misstänksamt att irra omkring utanför platsen där kroppen förvarades och vilja mota bort folk?
Där skiljer sig uppenbart balternas kultur och ditt folkvett sig markant från vanligt sunt förnuft.
Foliehatten är helt klart du.
2015-06-28, 12:01
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Jag menar att litauerna har lokalkännedom.

Men det finns fler människor som jabbar/har jobbat på blomberg. På landet är det inte heller lika anonymt som i storstan kan jag säga. Jag har aldrig pratat om någon utsocknes. Jag förstår att du inte fattar vad jag menar alls!

Men tycker du det är troligt att litauerna mördat Helena då också eller??

Den mördaren kom ju undan så han måste ju haft en jävla lokalkännedom!!! :-D
Men det kan ju vara så att det är samma person. Jag spekulerar. Men om du vet vem det är ring polisen och säg det du vet så att de kan fälla lirauerna. För det verkar vara det enda du vill uppnå i dina inlägg....
Spekulationer, väldigt långsökta är precis vad du sysslar med.
En försvunnen och aldrig återfunnen ung kvinna för snart 25 år sedan har mycket liten sannolikhet att ha något som helst samband med detta.
Det borde de flesta med ett uns av sunt förnuft begripa. Men inte du.
2015-06-28, 12:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
I synnerhet som marken och ägorna inte var deras och markägaren hade gett tillstånd att söka då motsätter sig hans baltiska drängar detta?
Efter 6 år i Sverige har de inte hört talas om allemansrätt?
Inte ett dugg misstänksamt att irra omkring utanför platsen där kroppen förvarades och vilja mota bort folk?
Där skiljer sig uppenbart balternas kultur och ditt folkvett sig markant från vanligt sunt förnuft.
Foliehatten är helt klart du.
De kan mycket väl ha hört talas om Allemansrätten, men är inte lika insatta i hur den fungerar som du och jag. Dessutom, Allemansrätten ger inte MPS rätt att klampa in på en jordbruksfastighet hur som helst. Där kan motsättningen mellan bröderna och MPS ha uppstått, och lägg därtill språksvårigheter.
2015-06-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin

Jag tror jag krackelerar psykiskt, när man ser hur folk inte tänker och vilka slutsatser du framför! Tråden avhandlar allt från rasism till kulturskillnader mellan olika bonnläppar! I stället för den kallsinnighet vissa brottslingar kan ha beträffande andra människors liv och egendom. Oavsett från vilken sten de kryper fram underifrån, och visar upp sina fula trynen.

Litauerna kan inte ha relevanta åsikter om hur polisen och M P arbetar i gula västar när de är medvetna om att det är ett stort sökande efter en försvunnen flicka. Till den grad att de till och med är oroade för att åka dit för brottet. En oro de förmedlar till mamman i Litauen, per telefon med en story på hörsägen till lilla mamma, som lärt sig utantill att hennes fina pojkar drack kaffe när Lisa bortrövades.

Om de är så hemma på godsherrens ägor så borde de ha varit till hjälp, i stället för att vara oroliga över det som inte är deras eller angår dem. AJ hade gett tillstånd att söka överallt, och det har de som grovjobbare inget med att göra eller ha synpunkter på.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-06-28 kl. 12:15.
2015-06-28, 12:13
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De kan mycket väl ha hört talas om Allemansrätten, men är inte lika insatta i hur den fungerar som du och jag. Dessutom, Allemansrätten ger inte MPS rätt att klampa in på en jordbruksfastighet hur som helst. Där kan motsättningen mellan bröderna och MPS ha uppstått, och lägg därtill språksvårigheter.
Deras arbetsgivare har gett fritt tillstånd till sökande på hans ägor.
Då motsätter sig hans 2 baltiska drängar detta då de irrar omkring utanför byggnaden där kroppen fanns.
Det är ett synnerligen avvikande kulturell yttrande må jag säga.
FB begåvningsreserv häckar hungrigt i tråden i trägen väntan att få veta något som de kan fortsätta spinna vidare på.
Att den svenska skolan tappar enl. PISA rapporten förstår man då man läser era inlägg.
2015-06-28, 12:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror jag krackelerar psykiskt, när man ser hur folk inte tänker och vilka slutsatser du framför! Tråden avhandlar allt från rasism till kulturskillnader mellan olika bonnläppar! I stället för den kallsinnighet vissa brottslingar kan ha beträffande andra människors liv och egendom. Oavsett från vilken sten de kryper fram underifrån, och visar upp sina fula trynen.

Litauerna kan inte ha relevanta åsikter om hur polisen och M P arbetar i gula västar när de är medvetna om att det är ett stort sökande efter en försvunnen flicka. Till den grad att de till och med är oroade för att åka dit för brottet. En oro de förmedlar till mamman i Litauen, per telefon med en story på hörsägen till lilla mamma, som lärt sig utantill att hennes fina pojkar drack kaffe när Lisa bortrövades.

Om de är så hemma på godsherrens ägor så borde de ha varit till hjälp, i stället för att vara oroliga över det som inte är deras eller angår dem. AJ hade gett tillstånd att söka överallt, och det har de som grovjobbare inget med att göra eller ha synpunkter på.
Källa på det fetstilta?
Citat:
Deras arbetsgivare har gett fritt tillstånd till sökande på hans ägor.
Då motsätter sig hans 2 baltiska drängar detta då de irrar omkring utanför byggnaden där kroppen fanns.
Det är ett synnerligen avvikande kulturell yttrande må jag säga.
FB begåvningsreserv häckar hungrigt i tråden i trägen väntan att få veta något som de kan fortsätta spinna vidare på.
Att den svenska skolan tappar enl. PISA rapporten förstår man då man läser era inlägg.
Var bröderna medvetna om den Carte Blanche som AJ påstås ha givit MPS, och dess omfattning?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-28 kl. 12:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in