Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 10:31
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
OM det nu inte är bröderna som är häktade är risken ganska överhängande att man får ett nytt Engla-case.

Det med tanke på de fullständigt olösta försvinnandet av Helena.

Helena har aldrig hittats. Inte mördaren heller. Sannolikheten finns ju att denna mördare slagit till igen i så fall.

När Helena försvann fanns inte missing people. Det gör det nu och man hittar Lisa. Det tror inte jag polisen hade gjort.
2015-06-28, 10:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag har börjat ändra inställning om vad bakgrunden till brottet kan ha varit. Förut tänkte jag att någonting som inte varit planerat lett till dråp. Men vissa inlägg här gör att man får tänka på möjligheten av ett mer bestialiskt brott - en våldtäkt av ett offer med eltejp över munnen.
Vi har faktiskt ett gäng här som givit hyfsat samstämmiga uppgifter och varav merparten av dem ger ett seriöst intryck. Jag menar, när man varit på sociala medier ett par år, lär man sig att känna igen trollningar på sättet de görs och med grundval av posthistoriken.

Läs och bedöm själva:
Jag säger inte att det inte kan vara så, men det du citerar är precis den typ av rykten som sprider sig väldigt snabbt när något sånt här inträffar, och postarna är alltid bara nån som har hört något. Jag skulle inte fästa så väldigt mycket avseende vid dem.
2015-06-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Så är det. Men här tyckte jag mig se seriösa uppgifter.

Jag gjorde helt enkelt en bedömning om att just detta kunde vara trovärdigt.

Hur tänker man om man först skriver nåt här och sen ringer polisen?
Uppmärksamhetstörstande?
Senast redigerad av Butter200 2015-06-28 kl. 11:20.
2015-06-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Repriserar min teori ..har en annan teori, bra som någon annan, tror inte Lisa någon gång var i den öppna ladan, gm såg Lisa på väg mot moppen, parkerade strax efter kollegorna åkte iväg i all hast mot Skara busstation.

Gm går fram mot Lisa, vad som sägs o görs vet jag inte, kanske han erbjuder cigg, hon ev nekar, kanske gör han närmanden, hon svingar hjälmen mot honom, han parerar, hon fäktar mot honom och han tar tag i en handskbeklädda handen, handsken åker av, han slår henne hårt i bakhuvudet, hon tuppar av, han stampar sönder mobilen, bär Lisa till bilen , tar med sig hjälmen (eftersom han tagit på den) och dom trasiga mobildelarna, stoppar på sig moppehandsken i fickan.

Traumatisk stress, kör iväg, kommer på att han måste göra sig av med mobilen, slänger först ut mobilen, som hamnar mitt i åkern, i ett dike (inte bekräftat) sen displayen, sen skalet, slängt från förarsidan varför det ligger utmed vänstra körfältet om man utgår från ladan o den sträckningen till där lisa hittades, vad som sen kan ha hänt är än mer svårgissat....kanske han körde in Carporten el vad man nu ska kalla skjutdörrarna där i Martorp, klädde av och våldtog henne, hon vaknar och han får panik, han har ihjäl henne på något sätt för att hindra vad han gjort ska komma ut, gömmer henne inne i ladan och åker hem

Konfronterar sin bror och avslöjar det hemska han gjort, senare under natten åker dom och hämtar upp Lisas kropp kör mot den lilla byggboden, lyfter in henne och klädesplaggen, låser om boden och åker hem, det är nattetid och dom märker inte att ett litet klädesplagg hamnar på marken nedanför bilen,kanske svarta trosor

Någon dag efter om går dom med sin godsherre A.J och rekar av arbetsplatsen ifall det finns något att göra där nu när polisen letar efter Lisa, mgm som stoppat handsken i fickan, vilket han totalt glömt av är ev nervös, gräver efter en tändare i jackfickan och tappar handsken på marken, tror han är upptäckt gör en halv pudel, men Grevfen har inte så vältrimmade synapser längre så han hinner aldrig uppfatta det hela, utan helt godtroget, -jahaaa, det här skall vi nog räcka till konstaplen

Inne på sjunde/åttonde sökdagen förstår bröderna att dom snart kanske måste byta gömställe för Lisas kropp, dom går iväg för att reka o se om det luktar lik om boden, stöter på patrull strax innan byggboden i form av Missing people och viker av, går tillbaks och låtsas som att det regnar på ett dåligt sätt vilket får mp att reagera o ringa polisen.......

Det är min teori och jag har följt det här sen dag ETT, ägnat det här hela min fritid under tre veckor, har iof inte så mycket som trebarnspappa till tre döttrar o jobbar i sjukvården, men tror inte den är inte sämre än andra teorier och kanske inte mycket bättre heller än en del andra, tror dock inte på skitteorier om pappan, säpo, is, alien, grisar eller tomten iaf

Känns som den vettigaste teorin såhär långt i tråden om nu bröderna eller en av dom visar sig vara skyldiga.
Kanske har BO sprungit iväg och blivit uppsprungen vid de olika platserna där man hittat föremål för att sedan ha lyckats slita sig loss först en gång och sedan en gång till etc.?
2015-06-28, 10:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svemmpa
Känns som den vettigaste teorin såhär långt i tråden om nu bröderna eller en av dom visar sig vara skyldiga.
Kanske har BO sprungit iväg och blivit uppsprungen vid de olika platserna där man hittat föremål för att sedan ha lyckats slita sig loss först en gång och sedan en gång till etc.?
Jag känner mig aningen tveksam till en jakt på 4 km, där samma scenario har upprepats gång på gång, fasttagen, tappat pryl, slitit sig loss...
2015-06-28, 10:54
Medlem
Ragolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
OM det nu inte är bröderna som är häktade är risken ganska överhängande att man får ett nytt Engla-case.

Det med tanke på de fullständigt olösta försvinnandet av Helena.

Helena har aldrig hittats. Inte mördaren heller. Sannolikheten finns ju att denna mördare slagit till igen i så fall.

När Helena försvann fanns inte missing people. Det gör det nu och man hittar Lisa. Det tror inte jag polisen hade gjort.
Det ligger mycket i det du skriver. Jag är orolig för att dom häktade är oskyldiga. Det kanske visar sig att offret är placerat på ett ställe som är olåst eller utomhus, så att vilken random galning som helst kan ha gjort det. Många pratar om en gärningsman med lokalkännedom, men det behöver ju inte alls vara så. Tror faktiskt att det kan vara helt naturligt att söka sig ut på småvägarna om man hastigt skall dumpa en kropp. Blir dom häktade släppta är dom förmodligen oskyldiga. Något fingeravtryck eller DNA har DOM om dom är skyldiga garanterat lämnat efter sig. Yppandeförbudet och att polisen inte går ut med någonting alls om var dom hittat prylar och kläder kan vara bra om rätt personer är gripna, annars är hemlighetsmakeriet en katastrof. Intresset från folk att iakttaga och rapportera är numera svalt, en del menar t.o.m. att klädfynd 5 meter från vägen i aktuellt område är ointressant.
2015-06-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför skulle MPS tycka att det är skumt när två personer smyger ut från en arbetsbod på en jordbruksfastighet? Visste MPS att polisen var intresserade av de här två personerna, var det något speciellt med den här gården?

EDIT; Av intresse är, hur många ingick i MPS sökpatrull vid Martorp, vilka personer ingick i patrullen, tycker jag.

Jag kan säga så mycket som att det var en grupp från MP sammansatt på brukligt sätt. Vilka det var är definitivt inget för fb och ytterligare en sak som ligger under lock.
2015-06-28, 11:02
Medlem
Här på landet ääälskar man rykten att spekulrra i och pratar väl ungefär som vi i tråden om olika ämnen som för dagen är hetast.
Det här med att kritiskt värdera vad man hör är inget som folket på vischan förstår vitsen med.
De tävlar om vem som vet den smaskigaste nyheten om det som för dagen snackas om.

Här är det helt okej för de flesta av oss som sitter här vet att vi spekulerar och försöker se vad som kan ha skett genom att spåna tillsammans och vi fattar att det inte är en "sanning".

Mrn det vore ju bra om Götene/Lidköpingsborna tänkte på att i första hand prata med polisen om man hittar fynd eller har annat som kan lösa mordet på Lisa. Pratar man här och tror att trådsanningar är bibeln och det visar sej att man behöver exempelvis vittna eller nåt riskerar man ju att sabba hela sitt vittnesmål. Ingen kritik mot er lokal-bor på och runt kinnekulle (jag bor i Töreboda därav min erfarenhet av skvaller) bara ett tips att tänka på. :-)
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Problemet med en tråd som den här att så många trollar och att så många inte förstår det.

Fall 1: en medlem som bor i närheten skriver att hen sett eller hört något och vill ställa en fråga, vilket resulterar i att andra medlemmar ställer några motfrågor och ger goda råd.

Fall 2: en medlem som bor i närheten skriver att hen sett eller hört något och vill ställa en fråga, vilket resulterar i att andra medlemmar ställer några motfrågor och börjar trakassera medlemmen ifråga därför att denne inte är lika oseriös som de själva är.

I det senare fallet är det garanterat frågan om trolling. Ska det vara så svårt att låta bli att mata trollen?
2015-06-28, 11:06
Medlem
Jag är helt inne på din teori.

Och bara för att bröderna bodde på blomberg behöver de inte ha någon lokalkännedom.

Det finns i vart fall många fler kufar ute i skogen som har välditt mkt mer lokalkännedom än 2 litauer.
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
Det ligger mycket i det du skriver. Jag är orolig för att dom häktade är oskyldiga. Det kanske visar sig att offret är placerat på ett ställe som är olåst eller utomhus, så att vilken random galning som helst kan ha gjort det. Många pratar om en gärningsman med lokalkännedom, men det behöver ju inte alls vara så. Tror faktiskt att det kan vara helt naturligt att söka sig ut på småvägarna om man hastigt skall dumpa en kropp. Blir dom häktade släppta är dom förmodligen oskyldiga. Något fingeravtryck eller DNA har DOM om dom är skyldiga garanterat lämnat efter sig. Yppandeförbudet och att polisen inte går ut med någonting alls om var dom hittat prylar och kläder kan vara bra om rätt personer är gripna, annars är hemlighetsmakeriet en katastrof. Intresset från folk att iakttaga och rapportera är numera svalt, en del menar t.o.m. att klädfynd 5 meter från vägen i aktuellt område är ointressant.
2015-06-28, 11:13
Medlem
De har ju sagt att de söker brett. Även efter häktning av litauerna. Yppandeförbudet kan ju vara för att en tredje är på fri fot och man vill inte mata den personen med hur det går när personen inte kan fråga/prata ihop sej med litauerna. Har inga förslag på en tredje person, kan va vem som eller Helenas mördare?
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
2015-06-28, 11:19
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Jag är helt inne på din teori.

Och bara för att bröderna bodde på blomberg behöver de inte ha någon lokalkännedom.

Det finns i vart fall många fler kufar ute i skogen som har välditt mkt mer lokalkännedom än 2 litauer.
Jaha, så du menar att om man har arbetat på ägorna och orten i 6 år som den ene brodern har gjort, kanske inte hela tiden vad vet jag, då har man inte lokalkännedom?
Har svårt att tro på detta.
Litauerna har tillgång till byggnaderna, kanske även nycklar till Martorp i det fall det skulle behövts, de har lokalkännedon.
Att en random utsocknes typ Eklund skulle ha gjort detta är inte sannolikt med tanke på var kroppen hittades. Att en random utsocknes irrar omkring i området för att leta en förvaringsplats är osannolikt.
En utsocknes skulle då sannolikt ha rekat innan, inte troligt.
Martorp var en temporär förvaringsplats för GM, kroppen skulle gömmas bättre och försvinna för gott senare då tillfälle gavs.
En utsocknes hade fört LH längre bort, levande för sina planer eller död för att gömma kroppen.
En utsocknes eller någon boende/arbetande i närheten som vill sätta dit liatauerna ? Långsökt och inte sannolikt.
Utifrån vad som är känt pekar allt på litauerna, övrigt resonemang är av karaktär foliehatt eller troll.
Men visst ska man få spekulera, allt som är känt för allmänheten pekar dock på litauerna.
Senast redigerad av krackelerar 2015-06-28 kl. 11:23.
2015-06-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jodå, en ödegård eller -torp spärrades av, vilken blev aldrig offentliggjord vad jag vet.
Jag har varit inne på ödegårdar tidigare. Det finns rätt många i trakten där, enligt en boende i ett tidigt uttalande, innan Lisa var hittad.
Jag tycker man ska kolla mobiltrafiken runt dessa ödegårdar och jämföra med den runt kaféet de tre helger Lisa jobbade där.
Men jag vet inte hur långt bakåt man kan spana.

Ingen ödegård. En större villa som renoverats och som ägs av AJ. Den har funnits på hemnet för den minneskarpa. Ligger på vägen mellan Källby och hällekis strax innan caféet. Alla byggnader bröderna haft tillgången till (läs hela Blombergs egendom och hela martorp samt övriga hus=en mindre By) har genomsökts av polis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in