Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 01:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men här sökte polisen ganska direkt, dagen efter. Det är inte tiden som är den springande punkten utan det faktum att mobilen redan var död och man därför måste söka pejla in var den befanns sig just innan den lade av.

Vet du hur specifik position det går att bestämma i Blomberg via Lisas mobil?
Jag vet givetvis att storstad går att triangulera väldigt specifikt, men landsbygd?
2015-06-28, 01:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Du får positionen i en riktning. Om du drar en rät linje mellan masterna så får du lägen dem emellan. Du får ingen sidomarkering utanför denna linje. Lite luddigt kanske men hoppas du fattar vad jag menar.

Grundprincipen för triangulering har jag inte svårt att begripa, men har du koll på denna landsbygd och hur precist de kan bedöma Lisas mobils position?
2015-06-28, 01:07
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KofotarConny
Vet hut din praktfjant.
Kan berätta för dig att jag blev kopplad till Lidköping. Du är felinformerad/hittar på.
Inte för att du har att göra med det, men jag ringde 114 14 där en kille med västkustdialekt tog emot mig och vidarekopplade mig till Lidköping.

Spaningsledningen sitter i Skövde..... bluffmakare....
2015-06-28, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Grundprincipen för triangulering har jag inte svårt att begripa, men har du koll på denna landsbygd och hur precist de kan bedöma Lisas mobils position?

Nej man har inte en exakt geografisk punkt där hon sände smset, men genom omständigheter, nycklar i moppen, kassen på styret etc kan man med den informationen få en slutledning polisen att hon var just kring cafet när hon skickade smset och när den la av..........
2015-06-28, 01:10
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du låtsas alltså att du ringt polisen på tre orter och frågat om en utredning som det råder en sekretess kring som vi sällan sett maken till ... och polisen skulle ge dig information om någonting ..

Skojar du med oss?

Edit:
Även om du nu inte förstår det själv så hade polisen berättat för dig vad som kommit in om han hade bekräftat att en privatperson lämnat in sakerna.

Nejdu, mycket enklare än så. Ett samtal, där jag frågade speciellt om dessa tre orter då någon upphittat sak/plagg/sko inte hade inberättats, varefter jag fick besked om att saker som inlämnats som rör utredningen inte kommenteras, men nu var saken den att ingenting inlämnats.
2015-06-28, 01:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Nej man har inte en exakt geografisk punkt där hon sände smset, men genom omständigheter, nycklar i moppen, kassen på styret etc kan man med den informationen få en slutledning polisen att hon var just kring cafet när hon skickade smset och när den la av..........

Jag vet.
Men masttömning, GPS ÄR relativt exakt - men givetvis beroende på vart händelseförloppet sker - i detta fall landsbygd.
jag fortsätter tjata iom att jag vet att tätort kan ge ganska exakt besked på metern - vad är då positionsbestämmelsen på landsort som Blomberg?

Edit: ev. händelseförlopp påverkas av detta...
Senast redigerad av develi 2015-06-28 kl. 01:15.
2015-06-28, 01:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nejdu, mycket enklare än så. Ett samtal, där jag frågade speciellt om dessa tre orter då någon upphittat sak/plagg/sko inte hade inberättats, varefter jag fick besked om att saker som inlämnats som rör utredningen inte kommenteras, men nu var saken den att ingenting inlämnats.
Inser du motsägningen? Polisen berättar inget om utredningen, men att inget har inlämnats. Hittegodsavdelningen har sannolikt stängt på lördagar, så det senare kan vara sant.
2015-06-28, 01:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Med andra ord - om något sådant inkom i utredningen kring Lisa så vet du inte det - för de kommenterar inte det.

Du är väl inte så korkad att du tror att de skulle svara på det för att du ställde frågan allmänt.
Ge upp nu.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
långa samtal vet hur väntetiden är.....bra Micro med ditt kritiska tänkande
Micro är lika kritisk som en hund som ett grisöra.....

Polisen säger att något som rör denna saken inte är inlämnat (det höll med ett samtal där jag frågade specifikt om dessa orter), om något hade varit inlämnat, så hade de inte kommenterat detta, men nu var ingenting inlämnat som rörde fallet, varför de kunde bekräfta att just ingenting var inlämnat... svårt?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet.
Men masttömning, GPS ÄR relativt exakt - men givetvis beroende på vart händelseförloppet sker - i detta fall landsbygd.
jag fortsätter tjata iom att jag vet att tätort kan ge ganska exakt besked på metern - vad är då positionsbestämmelsen på landsort som Blomberg?
På någon eller några kvadratkilometer när.
2015-06-28, 01:15
Medlem
Varför är staketet vid cafét inte helt? Någon som reagerat på det? Hur var det innan Lisa försvann?
2015-06-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men här sökte polisen ganska direkt, dagen efter. Det är inte tiden som är den springande punkten utan det faktum att mobilen redan var död och man därför måste söka pejla in var den befanns sig just innan den lade av.

Det är inga problem. Det är en specifik mobil, så det är bara att backa bakåt och se när den dog och vilken trafik som skett före denna tidpunkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in