2015-06-26, 12:35
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
text

Jag är absolut med på vad du säger. Men om vi då vänder på argumentet, varför många dyra bilmärken hamnar högt upp på "verkstadsplatslistan" och andra inte.

Har man medvetet valt sämre kvalitet (eller samma) i en BMW som en Kia, eller är kvaliteten på en del undermålig då det av nån anledning orsakar ett verkstadsbesök? För det måste ju gå åt båda hållen antar jag att man ändå bygger en bil/motor med åtanke att skiten ska hålla?

Jag försöker inte vara dryg på nåt sätt utan är uppriktigt nyfiken då jag har minimal kunskap om hur man bygger kärror

Och jag tror ändå att en BMW körs hårdare än en Kia och att det påverkar bilen negativt..sen att båda bilarna skall/bör hålla för hård körning är en annan sak.
Citera
2015-06-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Trådstarten handlar om 2 faktorer som prioriteras överlägset högst, du har alltså uppenbarligen ej förstått vad du läst. Det är något frustrerande med en individ som ej förstår vad den läser men ändå skriver "fattar du väl". Tack för tipset.
Så du tycker att det är frustrerande att jag inte kunde ge dig bättre råd din efterblivna....nä jag ska inte sjunka till din nivå.
Det finns småbilar som drar extremt lite men som ändå är säkra, som till exempel bmw 1-serie diesel, audi a1 och a3, då får du en säker men snål bil. Men dessa bilar är värdelösa om du ska ha in en massa ungar i bilen, då måste du ha en större bil.
Fattar du fortfarande inte vad jag menar med mina frågor? Ska vi ge dig råd måste vi för fan veta om du ska vara fem personer+hundar+barnvagn i bilen, vi måste veta om du är 2 meter lång, är du extremt fet?
Den absolut mest bränslesnåla bilen idag är väl audi a1 diesel tror jag om vi räknar bort elbilen förstås. Dessutom är den säker.
Gillar inte japaner helt enkelt. Volvo v40 d2 är djäkligt snål men så tråkig att köra.
Citera
2015-06-27, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Jag är absolut med på vad du säger. Men om vi då vänder på argumentet, varför många dyra bilmärken hamnar högt upp på "verkstadsplatslistan" och andra inte.

Har man medvetet valt sämre kvalitet (eller samma) i en BMW som en Kia, eller är kvaliteten på en del undermålig då det av nån anledning orsakar ett verkstadsbesök? För det måste ju gå åt båda hållen antar jag att man ändå bygger en bil/motor med åtanke att skiten ska hålla?

Jag försöker inte vara dryg på nåt sätt utan är uppriktigt nyfiken då jag har minimal kunskap om hur man bygger kärror

Och jag tror ändå att en BMW körs hårdare än en Kia och att det påverkar bilen negativt..sen att båda bilarna skall/bör hålla för hård körning är en annan sak.
Personligen så tror jag att en Kia står på verkstad lika mkt som en BMW. Att jag väljer dessa märken beror på folks syn samt att de är lätta att skriva.
Nu har jag inte ägt någon av dessa bilar o min erfarenhet av dessa är att morsan äger en liten Kia som gått 6000 mil.
Min erfarenhet av premiumbilar är Volvo V70 T5 samt att jag har en V40 T4-00. T5:an fick jobba.
Jag var just förstaägaren på den. Det var lite skit som gick sönder genom åren. Men inget katastrofalt. Däremot så var den totalslut när den såldes med 25 000 mil på mätaren.
Jag veckopendlade med den till Oslo. Kan nog påstå att den körcykeln jag hade var ganska normal för den sortens bil o den kördes då på låga varv med häftiga omkörningar av långtradare på landsväg.
En Kia hade inte klarat den sortens körning då de inte har den sortens motorer. Däremot klarar de lätt att hålla de hastigheter jag o många med mig kör. Dvs, precis under gränsen för körkortsindragning. Det är den forcerade körningen de falerar på.
I gengäld får man titta på vilka fel det är på en bil.
Det är knappast vanligt att en bil, oavsett märke får ett motorhaveri de första tio åren.
Det som skiljer mellan premium o normalbil för mig är finish i detaljer. Jag sitter själv hellre i ett BMWsäte än i ett Kiasäte även om Kia börjar få bra säten med. Frågan är om de har säkerhetstekniken i dem.
Citera
2015-06-27, 10:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Fast läser man runt lite verkar den inte alls dra så lite.. 0.5 upp till 0.7 verkar den dra vid blandad körning. Snålt det också, men att tro att den kommer dra så lite blir man nog besviken.

Men säkert väldigt säker bil så nåt sånt kan nog funka
Den tar givetvis mer än spec. Så sant. Men det gör å andra sidan en liten snål bil med, en Aygo är lika törstig men långt från lika säker.

Det finns bilar som går att köra på 0,45 med relativt hög säkerhet förstås. Om jag idag skulle köpa ny bil hade jag kollat på en Golfklassbil med diesel. Finns ju flera alternativ, men 308 BlueHDi är på pappret den snålaste (0,32), säkerheten är likvärdig med övriga klasskamrater. Men givetvis är de inte lika säkra som storbilar.
Citera
2015-06-27, 10:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
...
Det som sedan tillverkas självt tillverkas i exakt lika maskiner där det kostar lika mkt att göra ett hål i H7-tolerans som det kostar att göra det i H13.
Tror du verkligen att Kia skulle välja en sämre tolerans, bara för att de kan?

...

Jag håller helt klart med dig i det mesta, men det där måste jag kommentera. Nej, det kostar inte lika mycket att göra ett H13-hål som ett H7.
Särskilt inte i bilbranschen med alla kvalitetsstyrningssystem och krav.
Ju snävare tolerans det är på hål, avstånd, vinklar, koncentricitet osv., desto mer kontroll måste de enskilda måtten utsättas för. Ett H13-hål kan man kontrollera (fiktiva siffror) kanske var 1000:e detalj, medans ett H7 kanske måste kontrolleras var 50:e detalj. Dessutom blir det mer dokumentation, dyrare verktyg som byts oftare osv.

Alla tillverkare sätter dessutom sina egna specar för underleverantörerna, så en detalj som på ytan ser likadan ut kan ha olika specifikationer och därmed vara olika pris på från underleverantören. Låt vara att det inte skiljer några mängder, men en bil har många delar och om 100 st av dem kostar 10:- extra styck för att det är hårdare toleranser så gör ju det att slutprodukten (bilen) blir dyrare.

Men det tror jag handlar om de exklusivaste bilarna. BMW och KIA tvivlar jag på att det är nån direkt skillnad på i det hänseendet.
Citera
2015-06-27, 10:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Toyota Prius eller Auris med hybridmotorer är löjligt billiga i drift och mycket krocksäkra.
Citera
2015-06-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Toyota Prius eller Auris med hybridmotorer är löjligt billiga i drift och mycket krocksäkra.

Toyotas hybridmotorer är säkert av god kvalitet men inköpskostnaden är ju högre än för en bil med bensinmotor vilket gör att det finns en brytpunkt någonstans vid ett visst antal körda mil vid vilken det är billigare/dyrare att välja bensinmotor/hybridmotor.
Citera
2015-06-27, 17:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Toyotas hybridmotorer är säkert av god kvalitet men inköpskostnaden är ju högre än för en bil med bensinmotor vilket gör att det finns en brytpunkt någonstans vid ett visst antal körda mil vid vilken det är billigare/dyrare att välja bensinmotor/hybridmotor.

Inte längre! Kolla Toyota Auris till exempel. Den ligger ungefär i samma pris som konkurrenterna och är ca 100 k billigare än prius.
Citera
2015-06-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte längre! Kolla Toyota Auris till exempel. Den ligger ungefär i samma pris som konkurrenterna och är ca 100 k billigare än prius.

Jag menade så klart att en Auris hybrid är dyrare än en Auris bensin. Över märkesgränsen är det svårt att jämföra.
Citera
2015-06-27, 19:16
Medlem
elektronikfreaks avatar
Enligt Vi Bilägare...

Snålaste och säkraste bilarna 2015
http://www.vibilagare.se/nyheter/snalaste-och-sakraste-bilarna-2015

Storlek Modell CO2g/km l/100km
Liten småbil Toyota Yaris 1.5 VVT-I Hybrid 75 3,3
Liten småbil Ford Fiesta 1.6TDCi 95 Econetic 87 3,3
Större småbil Peugeot 308 1.6 BLUE HDI 82 3,1
Större småbil Renault Clio 1.5 DCI 90 83 3,2
Mellan Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline 85 3,2
Mellan Volvo V40 2.0 D4 190 85 3,3
Stor Ford Mondeo 1,6 TDCi 115hk Econetic M6 94 3,6
Stor Opel Insignia 2.0 CDTi 103kw S/S 99 3,7
Stor Volvo S60 2.0 D4 181 99 3,8
Liten MPV Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi Ecoflex S/S 109 4,1
Stor MPV Citroën Grand C4 Picasso 1.6 E-Hdi 115 105 4,0
Stor MPV Citroën Grand C4 Picasso 2.0 E-Hdi 150 Aut6 117 4,5
SUV Volvo XC60 2.0 D4 181 117 4,5
Citera
2015-06-27, 20:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Enligt Vi Bilägare...

Sedär, precis den lista ts efterfrågade.
Men hur mår redaktionen på ViB egentligen? 308 större småbil, tillsammans med Renault Clio?
Nån borde påpeka att 308 går i samma klass som Octavia, är klassledande i utrymme dessutom. Kan kanske vara att Octavia lastar lite mer, men trots allt, det är båda bilar som vad lastkapacitet gäller är storbilarna i hasorna.
Clio ska jämföras med 208 inget annat.
Citera
2015-06-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Enligt Vi Bilägare...

fast den där listan utgår från vad tillverkarna har angett i förbrukning, skulle man jämföra den faktiska förbrukningen skulle det inte finnas ett enda rätt där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in