2015-06-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag förstår inte frågan. Dessutom så har jag aldrig sett en Volvo V40 eller V50 med så låg skatt som 500 kr.
Då har du inte sett skatten på V50 1.8f
Citera
2015-06-25, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Om de 2 faktorerna man bryr sig överlägset mest om vid ett bilköp är att bilen är säker och bränslesnål, vad bör man titta på för bilmodeller då?
Spontant; Tesla, elbilen alla pratar om, hyfsat god säkerhet och extremt låg driftskostnad per mil. Nya XC90 kommer antagligen vara extremt säker och hyfsat snål för sin storlek.

Två ganska olika, och bedrövligt dyra, förslag. Det är svårt att vara mer konkret än så innan vi vet mer om hur bilen ska köras och framförallt vad den får kosta.
Citera
2015-06-25, 08:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Toyota Auris hybrid eller Prius är nog säkra köp....
Citera
2015-06-25, 09:06
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Toyota Auris hybrid eller Prius är nog säkra köp....

Vem köper Toyota när krockkuddarna spontant exploderar i ansiktet och dödar folk?
http://www.di.se/artiklar/2015/6/25/kuddskandalen-vaxer--miljontals-bilar-aterkallas/

Välj hellre ett vettigare bilmärke som inte använder kassa Takata krockkuddar om det är säkerhet du är ute efter.
Citera
2015-06-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Oj vilket index..berättade verkligen hela sanningen om bilar..

Personligen tycker jag att de flesta asiatiska bilar ser ut som skit och håller på att falla isär efter 5-10 år. Jämför det med många tyska bilar..

finns alltid måndagsex av allt, men visst, det är väl honda eller toyota som gäller för TS då.

Och var finns en bättre "sanning" då? I din bakficka? Jag tror att den sidan säger mer på basis av miljoner bilar testade än du någonsin kan gräva fram. Den visar också statistiskt att en bil under eller strax över 100,000 kr spenderar väldigt lite tid i verkstaden, medan många piedelstalmärken praktiskt taget står parkerade där. Filosofin är som sagt den att om man har råd att slösa 300,000+ kr på en bil så bör man också ha råd att betala för alla reparationer. Sällan så kan man ens byta en glödlampa i den klassen utan måste köra åbäket till närmsta verkstad. Helt vansinnigt. Fast igen, det ska inte vara ett problem eftersom tummen mitt i handen så låter man andra göra jobbet även om det kostar skjortan.
Citera
2015-06-26, 09:09
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Och var finns en bättre "sanning" då? I din bakficka? Jag tror att den sidan säger mer på basis av miljoner bilar testade än du någonsin kan gräva fram. Den visar också statistiskt att en bil under eller strax över 100,000 kr spenderar väldigt lite tid i verkstaden, medan många piedelstalmärken praktiskt taget står parkerade där. Filosofin är som sagt den att om man har råd att slösa 300,000+ kr på en bil så bör man också ha råd att betala för alla reparationer. Sällan så kan man ens byta en glödlampa i den klassen utan måste köra åbäket till närmsta verkstad. Helt vansinnigt. Fast igen, det ska inte vara ett problem eftersom tummen mitt i handen så låter man andra göra jobbet även om det kostar skjortan.

Jag tror att det egentligen är svårt att hitta "sanningen" eftersom det förmodligen gasas och körs lite hårdare i en dyr tysk än en Kia. Skulle båda bilar köras exakt lika hårt under identiska förhållanden kanske man skulle få fram sanningen.

Oh well, hoppas TS hittar nåt denne letar efter
Citera
2015-06-26, 09:19
Moderator
Citat:
Jag tror att det egentligen är svårt att hitta "sanningen" eftersom det förmodligen gasas och körs lite hårdare i en dyr tysk än en Kia. Skulle båda bilar köras exakt lika hårt under identiska förhållanden kanske man skulle få fram sanningen.

Fast den där myten är ju avlivad hur många gånger som helst.
Precis som bilprovningens gamla statistik där vissa premiummärken prenumererade på bottenplatserna, brukade bortförklaras med körsträcka och liknande, men när man kollade på den så var det argumentet inte relevant överhuvudtaget.
Att en bil är dyr är långt från samma sak som kvalitet. Känsla, funktion, komfort, absolut. Kvalitet, som i driftsäkerhet och ekonomi, inte alls.
Citera
2015-06-26, 09:51
Medlem
Citat:

Jag tror inte på dina argument, visst finns det gamma BMW som plågas ute i förorterna men körsträckora skiljer inget mellan exempelvis BMW / Toyota och ägarna till japanska bilar är sällan några entusiaster som vårdar sina bilar ömt, snarare tvärtom. En japansk bil köper man ofta för att man varken kan eller vill pyssla med bilen.
Citera
2015-06-26, 10:12
Medlem
Sikkans avatar
Alright!

Ja men då har vi(ni) svarat på TS önskemål antar jag? en japps torde bli bäst med andra ord?
Citera
2015-06-26, 10:51
Moderator
Citat:
Alright!

Ja men då har vi(ni) svarat på TS önskemål antar jag? en japps torde bli bäst med andra ord?
Nej, det tycker ju inte jag ivf.
Japanerna tillhör ju varken de säkraste eller bränslesnålaste såvitt jag vet.
Min röst ligger fortfarande på en Volvo V70 D3 manuell. En av världens säkraste bilar och går enligt spec på 0,43. Den kombinationen av säkerhet och snålhet lär ingen annan ha.
Citera
2015-06-26, 10:55
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det tycker ju inte jag ivf.
Japanerna tillhör ju varken de säkraste eller bränslesnålaste såvitt jag vet.
Min röst ligger fortfarande på en Volvo V70 D3 manuell. En av världens säkraste bilar och går enligt spec på 0,43. Den kombinationen av säkerhet och snålhet lär ingen annan ha.

Fast läser man runt lite verkar den inte alls dra så lite.. 0.5 upp till 0.7 verkar den dra vid blandad körning. Snålt det också, men att tro att den kommer dra så lite blir man nog besviken.

Men säkert väldigt säker bil så nåt sånt kan nog funka
Citera
2015-06-26, 12:19
Medlem
Citat:

Den gasglada Tyskägaren är inte den som köpt den ny eller i nyskick ( Undantag finns ). Den gasglada är den som köpt den jnder 100 000kr o köpt argumenten om en körglad bil.
Sedan faller argumentet väldigt platt då en bil faktiskt SKA klara hård körning, oavsett om det är en Kia eller BMW.
Försök klara bort detta.
Tillverkningstoleranser på delar följer en internationell standard.
Förr tillverkades delar gonom att en operatör styrde maskinen. Då blev delar dyrare ju tuffare toleranser som användes.
Idag.
En tillverkare som startar upp plöjer ner miljarder. Vad gör då en tillverkare?
Jo, han headhuntar ingenjörer o designer från kända märken. Erbjuder hög lön samt gratis boende. Ett erbjudande de nappar på. Känner själv en kille som gick från Volvo till Porsche, visserligen. Han var där i fem år o är i dag miljonär med ett kul jobb i stället för att jobba som ingenjör då han har råd.
När bilen sedan ska produceras så anlitar de samma underleverantörer som de fina märkena har. Du ska inte tro att finmärkena tillverkar själva utan även hos dem gäller lägst anbud tillverkar.
Det som sedan tillverkas självt tillverkas i exakt lika maskiner där det kostar lika mkt att göra ett hål i H7-tolerans som det kostar att göra det i H13.
Tror du verkligen att Kia skulle välja en sämre tolerans, bara för att de kan?

Det som skiljer premium mot lågpris är detaljkvalitet i interiör. Resten typ motorer på 500hkr kan även de tillverka. Men deras kunder kommer aldrig efterfråga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in