Citat:
Ursprungligen postat av
Gurglaren
Skulle vara mycket intressant vad som är "andra sidan av myntet", särskilt nu när många professorer och läkare världen över har erkänt lågkolhydratskost både för elitidrottare och de som vill gå ner i vikt

Jag säger inte att det är något dåligt med LCHF. Utan vill man tappa fettvikt så är det kalorier som gäller, inte mängden insulin och vad nu folk menar med att kolhydrater gör oss feta.
I min värld är insulinkänsligheten en av dom viktigare sakerna i kroppen för hur den ska hantera näringsintaget. Generellt sett så är det överviktiga människor som börjar med LCHF, vilket är bra då dom har en skitdålig insulinkänslighet. Men att rekommendera LCHF till en aktivt och vältränad människa är bara fel, finns inga fördelar med att inte äta kolhydrater.
Bloggen träningslara.se har en serie om just LCHF som är kanon. Den är välskriven, enkel att förstå och har gott om referenser.
http://traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/
Det är den enda länken jag har uppe just nu, men är inga svårigheter att hitta hela serien om LCHF.
Jag är verkligen inte emot LCHF, jag tycker inte att det är sämre eller bättre än någon annan diet. Allt har sin plats, och det som fungerar i längden är det bästa för individen. Sen att jag personligen tycker att det är dumt att inte äta kolhydrater (ifall man inte är fet då) om man tränar det är min högst personliga åsikt som jag har kommit fram till genom att prova ett gäng olika dieter utan kolhydrater. Men har man bra insulinkänslighet så bör man äta kolhydrater!
Det första jag gjorde när jag gick ifrån en aktiv livsstil till en mer stillasittande var att dra ner på kolhydraterna då dess funktion försvann. Som det är nu äter jag endast kolhydrater runt passen, dvs ifrån 3h innan, under och 3h efter. Att äta kolhydrater utanför detta "fönster" fyller ingen funktion för mig.