2015-06-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr beefcake
eller så loggar du allt du äter på myfitnesspal. kalkylerar både viktnedgång och delar upp måltider samt upplyser om hur mycket kalorier det är i samtlig mat du har tryckt i dej under dagen.

Myfitnesspal är jättebra, och har massa produkter i sin databas, t.o.m en whopper meal.
Sjukt bra om man vill räkna kalorier.
Körde den appen när jag testade 5:2 under några veckor. Dock så gav 5:2 mig inte det snabba resultat som LCHF gjorde, eftersom jag rör på mig för lite.

Har en kollega som har en jävla metabolism, hans trick är att äta proteinbars 3 ggr om dagen en mellan frukost och lunch och en mellan lunch och middag och en sista på kvällen. Sen undviker han bröd, pasta, ris och potatis. Han trycker i sig mkt Kyckling och sallad, samt sojabönor.

Någon som har tips på hur man kan röra på sig när man har kontorsjobb, utan att gå ut och gå då jag inte har tid med det.
Hemma efter jobb är det omöjligt att hinna. Har för många ungar att ta hand om på kvällen

BTW,
Varför blir alla så upprörda och arga när man diskuterar kost och hälsa?
Citera
2015-06-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
Helt rätt!
Därför skrev jag i mitt inlägg "Träna inte för hårt medans du kör LCHF, kan bli jobbigt för kroppen."

Jag tränar inte ett skit så för mig funkar det, men att räkna kalorier är helt klart det bästa om man tränar.
En polare till mig droppade 20 kg på 8 månader bara genom att ha koll på sitt kaloriintag med en app i mobilen.
För mig är LCHF ett enkelt sätt att gå ner snabbt utan träning, sen går jag ju alltid upp de kilona igen efter några månader eftersom jag inte tränar

Man kan bibehålla sin vikt utan träning. Såna som dig går upp i vikt igen för att ni fokuserar inte på att ändra eran livsstil utan ni kör på för hårt under en period sen ger ni upp. Det handlar om att hitta en balans. Du kan ju t.ex. inte plötsligt bombardera din kropp med kolhydrater när du precis avslutat din LCHF diet för kroppen kommer inte ha tid att anpassa sig efter ditt ätande då. Ändra dina vanor permanent istället så slipper du gå upp allt igen.
Citera
2015-06-25, 11:09
Bannlyst
Fixa Thyroxin på något vänster och ät det så kommer du rasa i vikt.
Citera
2015-06-25, 11:09
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Jag ser att den otränade LCHFmaffian har hittat hit.. suck.

Det är alltid lika kul när ni börjar babbla om kolhydrater och insulin. Det tråkiga är att ni bara lärt er ena halvan av myntet.
Citera
2015-06-25, 11:45
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Jag ser att den otränade LCHFmaffian har hittat hit.. suck.

Det är alltid lika kul när ni börjar babbla om kolhydrater och insulin. Det tråkiga är att ni bara lärt er ena halvan av myntet.
Berätta gärna om andra halvan då, med källor.
Citera
2015-06-25, 12:36
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
LCHF som livsstil är rätt jobbigt, man tröttnar efter ett tag på maten. Då är det bättre att köra LCHF ett tag tills man nått en bra viktnivå, sen köra GI istället där man kan äta lite mer varierat.
Men det är ju annars helt rätt att Stoppar man in en viss mängd energi i kroppen så måste man göra av med den också.
Inte bra att ligga på plus på energikontot när man går och lägger sig.

Så kan man göra, eller helt enkelt köra mer liberal LCHF.

Angående det sista så hanterar kroppen fett mycket bättre än kolhydrater. Därför är det lönlöst att räkna kalorier om man äter LCHF. Bättre att bara äta sig mätt.
Citera
2015-06-25, 13:03
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Berätta gärna om andra halvan då, med källor.
Finns bland annat en stor tråd om LCHF här på forumet. Allt har upprepats ett par tiotals gånger där och finns inget nytt jag kan tillägga.
Citera
2015-06-25, 13:42
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Finns bland annat en stor tråd om LCHF här på forumet. Allt har upprepats ett par tiotals gånger där och finns inget nytt jag kan tillägga.

Skulle vara mycket intressant vad som är "andra sidan av myntet", särskilt nu när många professorer och läkare världen över har erkänt lågkolhydratskost både för elitidrottare och de som vill gå ner i vikt
Citera
2015-06-25, 14:00
Medlem
Angående LCHF.

Grejen är det att om du köper produkter som har mindre kolhydrater (som inte innehåller massa fett då istället) så minskar du per automatik också på kalorierna....och vad händer när man gör det? Jo man går ner i vikt....

Vill du gå ner 1kg per vecka måste du hålla dig på 1000kcal om dagen. Mitt absolut största och bästa tips jag kan ge dig som egentligen inte påverkar din kost så himla mycket är att ersätt pasta med tex dessa eller dessa.

Vill du ha ris rekomenderar jag att du köper blomkål och river det. Ser ut och har samma konsistens som ris.

samt att du skippar mackor till frukost, ersätt dom med ägg.

Bara här har du skippat 1000kcal per dag om du brukar ta rejält med pasta samt 2-3 mackor till frukost

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Skulle vara mycket intressant vad som är "andra sidan av myntet", särskilt nu när många professorer och läkare världen över har erkänt lågkolhydratskost både för elitidrottare och de som vill gå ner i vikt

Han menar nog att man måste fortfarande hålla en lagom nivå på kalorierna...
Senast redigerad av Bulletbill 2015-06-25 kl. 14:02.
Citera
2015-06-25, 14:02
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren

Jag säger inte att det är något dåligt med LCHF. Utan vill man tappa fettvikt så är det kalorier som gäller, inte mängden insulin och vad nu folk menar med att kolhydrater gör oss feta.

I min värld är insulinkänsligheten en av dom viktigare sakerna i kroppen för hur den ska hantera näringsintaget. Generellt sett så är det överviktiga människor som börjar med LCHF, vilket är bra då dom har en skitdålig insulinkänslighet. Men att rekommendera LCHF till en aktivt och vältränad människa är bara fel, finns inga fördelar med att inte äta kolhydrater.

Bloggen träningslara.se har en serie om just LCHF som är kanon. Den är välskriven, enkel att förstå och har gott om referenser.

http://traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/

Det är den enda länken jag har uppe just nu, men är inga svårigheter att hitta hela serien om LCHF.

Jag är verkligen inte emot LCHF, jag tycker inte att det är sämre eller bättre än någon annan diet. Allt har sin plats, och det som fungerar i längden är det bästa för individen. Sen att jag personligen tycker att det är dumt att inte äta kolhydrater (ifall man inte är fet då) om man tränar det är min högst personliga åsikt som jag har kommit fram till genom att prova ett gäng olika dieter utan kolhydrater. Men har man bra insulinkänslighet så bör man äta kolhydrater!

Det första jag gjorde när jag gick ifrån en aktiv livsstil till en mer stillasittande var att dra ner på kolhydraterna då dess funktion försvann. Som det är nu äter jag endast kolhydrater runt passen, dvs ifrån 3h innan, under och 3h efter. Att äta kolhydrater utanför detta "fönster" fyller ingen funktion för mig.
Citera
2015-06-25, 14:53
Medlem
ubiconcordias avatar
Vad jag har hört från diverse podcast med olika fitness atleter så varierar deras kostscheman grovt, d.v.s. om dem drar ner på kolhydrater eller fett i deras deff-schema så att säga. Så, det är väl lite individuellt. Sen som flera har sagt, IIFYM hör väl till här. Du kan ju ligga på rätt proteinmängd och sedan köra vad som helst utöver det, så länge du håller kcal per dag.
Citera
2015-06-25, 14:55
Medlem
ubiconcordias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad tror du själv? Att det ens finns personer som skriver sådan här dynga är ju ganska galet. Tänker inte bemöda mig med att förklara varför då det bara tar tid och du får tro på det om du känner för det. Dock finns det ju en länksamling du kan läsa om du vill veta vad som är rätt och inte.
Personen ovan har väl inte fattat att det enklaste är att gå efter kaloriprincipen och sen utforma kosten efter vad man tycker är gott att äta. Allt snack om ketos osv är ju från Aftonbladet eller annan hälso-skittidning.

Håller med detta. Sluta läs tidningen (eller internet över huvud taget), offra lite av dig själv för att få exakt information istället. Bro-science funkar inte alltid, mycket är invidiuellt. Kroppen är inte så simpel som man tror . Sen om Aftonblandet osv är din bro vet jag ej.

Går för övrigt inte att skriva meddelande till dig MRZnr1 p.g.a. din mail är full. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in