2015-06-07, 20:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Har bara ost i sallader (middag) och pizza. Käkar inte mackor.

Vet inte om jag skulle tycka det känns kul med tinad ost. Men aldrig testat. Blir väl max 200g veckan men ofta 0g så det känns försumbart att köpa en sån påse i veckan dom gångerna.

Är väl det som är grejen. Det passar för vissa men inte andra. Därför tycker vissa det är praktiskt medan andra gapar frågande.
Det fungerar bra att frysa in ost, för sen ta fram till att ha i mat.
Citera
2015-06-07, 20:46
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det fungerar bra att frysa in ost, för sen ta fram till att ha i mat.

Blir inte konsistensen annorlunda? Hört att det inte är någon höjdare att hyvla tinad ost, att den blir smulig. Har man färsk riven ost i salladen suger den inte upp en massa av safterna runtomkring. Smuligare ost har börjat lösa upp sig dagen efter och är inte lika rolig att äta.
Citera
2015-06-07, 21:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Blir inte konsistensen annorlunda? Hört att det inte är någon höjdare att hyvla tinad ost, att den blir smulig. Har man färsk riven ost i salladen suger den inte upp en massa av safterna runtomkring. Smuligare ost har börjat lösa upp sig dagen efter och är inte lika rolig att äta.
Fryst ost som skall skivas är ingen höjdare om du frågar mig -- men smaken är väl olika.
Riven ost spelar ingen roll, skall den värmas så märker du aldrig att den varit fryst.
Citera
2015-06-07, 21:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du tänkte mer där i salladen, hade mer funderingar på att ha den i mat.
Sen beter sig de olika ostarna olika tycker jag.
Sen även tänkte jag lite på att man river ner osten och sen fryser in.

I ditt fall hel ost, som jag nu antar du menar.
Så vet jag faktiskt inte vilka om några ostar som håller sin form bra, som sen funkar till hyvla.
Av den enkla anledningen att jag inte testat detta.

Men vore helt klart intressant och veta.
Citera
2015-06-07, 23:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fryst ost som skall skivas är ingen höjdare om du frågar mig -- men smaken är väl olika.
Riven ost spelar ingen roll, skall den värmas så märker du aldrig att den varit fryst.

Har i princip bara ost i mina ost och skinksallader, alltså kall ost. Dom gånger jag använt lite torrare ostar så har det inte varit så roligt när jag tagit fram resterna då osten förlorat sin struktur och blivit lite halvt flytande. Det jag tänkte skulle kunna vara risken om den blir smulig efter frysning.

Men som sagt fyller ändå dom där "onödiga påsarna" en rätt bra funktion för mig som vill ha just den mängden som är i en påse då jag vet att det är just en påse som går åt den veckan.
Citera
2015-06-07, 23:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fryst ost som ska hyvlas brukar liksom falla sönder.
Citera
2015-06-18, 16:11
Medlem
BetongNasses avatar
Färdigskivad ost och bröd är en klassisk storköksgrej.
Fryst ost blir smulig ja.

Styggelsen färdigskivat bröd verka hålla på att ta över i brödhyllor. Vad fan är folk 3-åringar som inte kan skära en macka själva.

Nu stannar det ju inte där utan vi kan konstatera att mänsklighetens undergång är nära
https://www.icamobilialund24.se/pc-2...ekt-bacon.aspx
det finns även färdigkokt potatis och skivade tomater nuförtiden...

Det är bara att konstatera att Blondinbella är en av Apokalypsens fyra ryttare http://blondinbella.se/2009/01/man-b...gstekta-bacon/
Citera
2015-06-18, 18:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongNasse
Färdigskivad ost och bröd är en klassisk storköksgrej.
Fryst ost blir smulig ja.

Styggelsen färdigskivat bröd verka hålla på att ta över i brödhyllor. Vad fan är folk 3-åringar som inte kan skära en macka själva.

Nu stannar det ju inte där utan vi kan konstatera att mänsklighetens undergång är nära
https://www.icamobilialund24.se/pc-2...ekt-bacon.aspx
det finns även färdigkokt potatis och skivade tomater nuförtiden...

Det är bara att konstatera att Blondinbella är en av Apokalypsens fyra ryttare http://blondinbella.se/2009/01/man-b...gstekta-bacon/
Du kan inte tänka dig att det finns andra orsaker till att välja skivat bröd? Jag har ett ensamhushåll och äter i princip bara bröd på helgerna. Då är det ganska smidigt att ha en skivad limpa i frysen och bara ta fram ett par mackor vid behov.
Citera
2015-06-18, 18:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ja, de här produkterna har en poäng för dom som inte alltid bor i vanliga hem, med vanliga kök, utan lite fältmässigt.
Inneboende, tältboende ex.vis.
Citera
2015-06-27, 14:20
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja, de här produkterna har en poäng för dom som inte alltid bor i vanliga hem, med vanliga kök, utan lite fältmässigt.
Inneboende, tältboende ex.vis.

Det är enda gången det är acceptabelt, och faktiskt smidigt. Om man är på resande fot. Det jag har märkt här i UK är att det har blivit vanligt främst i den dyrare medeklassbutiken Waitrose, även om detta var för flera år sedan. Många som köper hackad lök och rivna morätter, precis som nämts tidigare. Känns väldigt sunkigt.
Citera
2015-06-27, 15:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Det är enda gången det är acceptabelt, och faktiskt smidigt. Om man är på resande fot. Det jag har märkt här i UK är att det har blivit vanligt främst i den dyrare medeklassbutiken Waitrose, även om detta var för flera år sedan. Många som köper hackad lök och rivna morätter, precis som nämts tidigare. Känns väldigt sunkigt.
Med lök, kan jag tänka mig två saker som inte är så dumt för vissa och för löken.
En del har ju en hel del problem med ögonen på lök, då kan det vara skönt och slippa detta.
och sen tycker jag lök som andats är lite godare.
Men såklart i stekpannan, känner man inte detta.
Citera
2015-06-27, 19:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Med lök, kan jag tänka mig två saker som inte är så dumt för vissa och för löken.
En del har ju en hel del problem med ögonen på lök, då kan det vara skönt och slippa detta.
och sen tycker jag lök som andats är lite godare.
Men såklart i stekpannan, känner man inte detta.

Om den är riktigt finhackad så är det en del jobb man sparar också. Jag brukar använda alligator för att hacka lök själv, men om man använder kniv och inte har så bra teknik så tar det en stund att finhacka lök ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in