2015-06-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Måste bli dyrt i längden att käka ost då. Om dom nu inte köper dom färdigskivade förstås.
Vad blir månadskostnaden på osthyvlar?
Menar självklart utan att diska mellan användningstillfällena, lite dåligt formulerat
Citera
2015-06-02, 22:37
Medlem
hashs avatar
Jag kanske är dumsnål.
Men jag skulle aldrig köpa riven morot, finns inte på kartan.
Ibland fuskar jag med att köpa färdiga sallader men oftast köper jag riktiga råvaror, de flesta håller tillräckligt länge innan det blir gammalt, men ibland får jag kasta.

De flesta grönsker håller ganska bra faktiskt.
Citera
2015-06-02, 23:08
Medlem
Bbobis avatar
Vissa saker onödiga, andra bekväma.

Beräknar jag i min matplanering att jag ska käka ca 200g riven ost tar jag hellre just 200g riven än 700g oriven jag vet kommer slängas även om kilopriset blir högre.

Det mest ohyggliga som finns är väl färdigskalade bananer
Citera
2015-06-02, 23:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Man brukar tom få plats med hyveln inne i påsen ser noll problem med detta. Men jag vet folk som aldrig skulle kunna tänka sig att använda samma hyvel mer än en gång
Har kört den också.
De som inte kan använda hyveln mer än ett tillfälle, har ofta en inbillning att det är ohälsosamt.
Citera
2015-06-02, 23:38
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har kört den också.
De som inte kan använda hyveln mer än ett tillfälle, har ofta en inbillning att det är ohälsosamt.

Jag brukade använda samma hyvel och då hade jag inte ens haft med den i kylen utan bara lagt på köksbänken emellanåt. Inga problem.
Citera
2015-06-03, 00:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det har väl påvisats gång på gång att färdiga sallader är ruskigt ohygieniska. Har tappat räkningen på hur många bakterielarm som kommit just från sallader.

De är inte mer ohygieniska än salladshuvud som vattnats med flodvatten i en dal omgiven av odlingsfält som sprinklats med grisbajs för gödsling. En del sköljer inte påssalladen,
men jag gör det. Påssalladen ryms bättre i kylen så den behöver inte riskera spontan bakterietillväxt pga sv stt den ligger försluten i plast i rumstemperatur heller.
Citera
2015-06-03, 13:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag brukade använda samma hyvel och då hade jag inte ens haft med den i kylen utan bara lagt på köksbänken emellanåt. Inga problem.
Ungefär så här med.
Morsan har en platta på väggen(med nått porslinsmålat) som är en osthyvelshängare.
De diskar denna hyvel bara lite då och då.

Vissa är maniska med att göra rent saker som inte behövs göras rent så ofta.
Som exets morsa, som alltid diskade sin gjutjärnspanna och med diskmedel.
Och fick berättat för mig att man måste göra rent grillgallret, annars får man bakterier i maten.
Var nära på den att jag skrattade dom rätt upp i ansiktet då.

Sen när det gäller vissa färdigskurna saker, så kan jag förstå tillfällen för behov för såna.
Men med den volym som nu finns, så kan man lugnt säga att man använder dessa produkter för man inte orkar lägga några sekunder till.
Dock dessa påsar med blandade sallader är jävligt bra, då de gånger man vill ha flera olika sallader.
Så känns det som ett slöseri att köpa så många och olika salladstyper.
Som man sen sällan hinner göra åt.
Citera
2015-06-06, 01:36
Medlem
krutkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Skivat bröd, skivad skinka, drycker i portionsförpackningar. Snacka om slöheter.
Färdigmalt kaffe har klart minskat marknaden gör hela bönor, för att folk är lata!
Nu förstår jag att du raljerar men du har vissa poänger. Färdigskivat bröd är en styggelse, blir torrt direkt och är oftast fel tjocklek på skivorna. Enda brödet det är bra är formfranska som går direkt från frysen till brödrosten. Skinka är oftast skivad då inte så många har en skivmaskin eller vill ta fram och diska mandolinen varje dag. Samma med kaffekvarn även om det verkar som den fått en ny vår på senare år.

Angående osthyvlar, har man någon fet, vällagrad ost kan det gå väldigt fort att få en beläggning på hyveln men den försvinner lika snabbt om man tvärt spolar av den med varmavtten under kranen.
Senast redigerad av krutkurt 2015-06-06 kl. 01:38.
Citera
2015-06-07, 16:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Vad tycker ni om dessa nya produkter som börjar ta allt mer plats i butikerna? Och vem handlar dessa? Hackad lök, rivna morötter, hackad sallad, hackad frukt m m. Påsarna och burkarna staplas på hög och priset är mångdubbelt dyrare. Kommer snart enkla och billiga råvaror att sluta säljas?
Jag tycker "usch" ..

Det är typ skolmatsalsstuk på det.

Enda gången det fungerar med färdigskivad ost är om det är många ungar som skall äta och få vuxna till hans för att skiva ost åt dem ... samt om man har ost i buffé. Det är faktiskt mer hygieniskt om folk tar sin skiva än om alla skall kleta med samma ost.

Folk med lite tid eller dåliga kunskaper handlar troligen dessa. Trots allt går det fortare att slänga färdig hackat/skuret i kastrullerna än att ta sig tiden att fixa allt det själv. Så för folk med heltidsjobb som skall få någon timme på kvällen att räcka till både käk, läxor och samvaro är de säkert ett utmärkt komplement.
Citera
2015-06-07, 17:38
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkurt
Nu förstår jag att du raljerar men du har vissa poänger. Färdigskivat bröd är en styggelse, blir torrt direkt och är oftast fel tjocklek på skivorna. Enda brödet det är bra är formfranska som går direkt från frysen till brödrosten. Skinka är oftast skivad då inte så många har en skivmaskin eller vill ta fram och diska mandolinen varje dag. Samma med kaffekvarn även om det verkar som den fått en ny vår på senare år.

Angående osthyvlar, har man någon fet, vällagrad ost kan det gå väldigt fort att få en beläggning på hyveln men den försvinner lika snabbt om man tvärt spolar av den med varmavtten under kranen.

Jag gillar inte heller färdigskivat bröd så mycket förutom rostbröd, men det är ju jävligt mycket bröd som säljs färdigskivat. Köper man en limpa från Pågens eller liknande så är de ju oftast skivade numera. Tycker som du att det blir torrt väldigt snabbt.

Färdigskivad ost tycker jag däremot har sin plats i produktutbudet, jag köper det normalt inte, men om man är ute på resande fot så är det smidigt. Blandsallad köper jag ibland i påse, men jag har aldrig köpt färdighackad lök, riven morot etc. Det går så snabbt att göra själv. Jag förstår dock att vissa vill köpa detta, och det är ju så det funkar. Finns efterfrågan så...
Citera
2015-06-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vissa saker onödiga, andra bekväma.

Beräknar jag i min matplanering att jag ska käka ca 200g riven ost tar jag hellre just 200g riven än 700g oriven jag vet kommer slängas även om kilopriset blir högre.

Det mest ohyggliga som finns är väl färdigskalade bananer

är det inte bättre att köpa 700g oriven, riva 200g till din mat, sen använda den ett tag till smörgåsen, och så avsluta med att riva ner de sista hundra grammen och frysa in dem?
Citera
2015-06-07, 19:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
är det inte bättre att köpa 700g oriven, riva 200g till din mat, sen använda den ett tag till smörgåsen, och så avsluta med att riva ner de sista hundra grammen och frysa in dem?

Har bara ost i sallader (middag) och pizza. Käkar inte mackor.

Vet inte om jag skulle tycka det känns kul med tinad ost. Men aldrig testat. Blir väl max 200g veckan men ofta 0g så det känns försumbart att köpa en sån påse i veckan dom gångerna.

Är väl det som är grejen. Det passar för vissa men inte andra. Därför tycker vissa det är praktiskt medan andra gapar frågande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in