• 1
  • 2
2015-06-27, 16:06
Medlem
Corrans avatar
Fanns att läsa i dagens GP.

Skönt att se, alla har inte tappat vettet helt och hållet. Utan kan faktiskt förhålla sig kritiskt till vad som skrivs om "genus".

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gast...genusvetenskap

Nån som läst "Rum, rytm och resande"?

En doktorsavhandling om bla. genus, kollektivtrafik, könsmaktsordning, offentlighet, resor, rum, rädsla, Sverige.

På 258 sidor....om man inte har nåt annat att göra under helgen?
Citera
2015-06-27, 16:35
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gast...genusvetenskap

Nån som läst "Rum, rytm och resande"?

En doktorsavhandling om bla. genus, kollektivtrafik, könsmaktsordning, offentlighet, resor, rum, rädsla, Sverige.

På 258 sidor....om man inte har nåt annat att göra under helgen?

Bitvis, väl värd att läsa! Ett stilla vansinne som befinner sig någonstans mellan Gogol och vilsen i pannkakan.

http://liu.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
Citera
2015-06-27, 17:03
Medlem
Gubbskems avatar
Här ser vi varför genusforskning som den bedrivs idag inte är ett fällt för seriös vetenskap. Finns ingen tävlingsinstinkt och den ideologiska kampen går först oavsett hur inkompetent den framförs. Hade en man inom t.ex fysik skrivit en lika undermålig doktorsavhandling hade han blivit sliten i stycken utav sina konkurrenter/kollegor som alla vill vara nummer ett i sitt fällt. Det är sådant som driver utvecklingen.

Skulle velat vara en fluga på väggen hos de som bedömde denna avhandling.
Citera
2015-06-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Här ser vi varför genusforskning som den bedrivs idag inte är ett fällt för seriös vetenskap. Finns ingen tävlingsinstinkt och den ideologiska kampen går först oavsett hur inkompetent den framförs. Hade en man inom t.ex fysik skrivit en lika undermålig doktorsavhandling hade han blivit sliten i stycken utav sina konkurrenter/kollegor som alla vill vara nummer ett i sitt fällt. Det är sådant som driver utvecklingen.

Skulle velat vara en fluga på väggen hos de som bedömde denna avhandling.

fysiker skriver väl i princip aldrig något på egen hand, och särskilt inte en doktorand.
Citera
2015-06-27, 17:20
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
fysiker skriver väl i princip aldrig något på egen hand, och särskilt inte en doktorand.

Doktorsavhandlingen består av att redovisa sina forskningsresultat inom det fällt man valt, och ska försvaras vid en offentlig disputation.

Men detta är väldigt offtopic. Hade du inget att säga om artikeln eller avhandlingen som TS handlar om?
Citera
2015-06-27, 18:04
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Bitvis, väl värd att läsa! Ett stilla vansinne som befinner sig någonstans mellan Gogol och vilsen i pannkakan.

http://liu.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

Man ska känna sin "fiende", som de säger. Men jag ska va ärlig, jag orkar inte 258 sidor.

Heder till dom som orkar sätta sig in.
Citera
2015-06-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Doktorsavhandlingen består av att redovisa sina forskningsresultat inom det fällt man valt, och ska försvaras vid en offentlig disputation.

Men detta är väldigt offtopic. Hade du inget att säga om artikeln eller avhandlingen som TS handlar om?

tro mig, jag vet.

men jag ville bara framföra att hon i alla fall har försvarat sina egna forskningsresultat vid en disputation medan en doktorand i fysik vid disputation får redovisa vad denne har skrivit med andra.
Citera
2015-06-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Man ska känna sin "fiende", som de säger. Men jag ska va ärlig, jag orkar inte 258 sidor.

Heder till dom som orkar sätta sig in.

Om du öppnar PDF-filen så räcker det med att du läser kapitlet om Norrköpings station och det som hon upplever det. Poppa lite popcorn och häll upp en kall öl och njut av galenskapen i hennes tolkningar.

Det är skrämmande att se vilken drömvärld många "forskare" lever i. Det ser sin värd genom en rad PÅHITTADE teorier som inte är vetenskapliga alls då de varken går att bevisa eller motbevisa på något sätt och så ser de dessa teorier som sanningar. Sedan försöker de placera in sina observationer av verkligheten i dessa påhittade mallar och på så sätt tror att de kommer fram till någon sanning.

Teorin om "Den vita blicken" är ju bara för underbar alltså.
Citera
2015-06-29, 14:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas

Teorin om "Den vita blicken" är ju bara för underbar alltså.

Ja, jösses.. Hur man kan få en man (som råkar vara vit) som erbjuder sin hjälp med reservationen att han behöver gå på toaletten först till att vara "genusvetenskap" och dra slutsatsen att mannen såg kvinnorna som "lägre status" övergår mitt förstånd.. Men så har jag inte heller läst den angivna källan Ahmed (2011) som anser att samhället är normerat efter en "vit fientlig blick".

Ett tillhörande citat som höjde mina ögonbryn:
I händelsen gav järnvägsstationernas sociala miljö uttryck för en dominerande vithet
som baserades på en svensk språkgemenskap.

??
Citera
2015-06-29, 15:47
Medlem
Citat:
Klockan närmar sig halvtre och det börjar skymma. Killarna står kvar och snackar. Själv
står jag snett framför dem på Norrköpingsperrongen intill räcket.
– Nu kommer vår buss! utbrister en av killarna.
Buss 485 mot Vånga kommer in först vid hållplatsen men svänger sedan runt och
fortsätter förbi killarna som stojar och gör ”fuck-tecken”. Killarna står kvar och en av
dem sjunger refrängen på en rocksång. Några minuter senare när det varit tyst ett tag
börjar de att skutta omkring. De kastar sina ryggsäckar och klänger i cykelställets tak.
Någon av dem försöker kasta upp någon annans ryggsäck på taket. Jag drabbas plötsligt
av en känsla av att vilja gå lite längre ifrån dem och kanske fotografera sandboxen som
ibland används som sittplats. Så börjar någon av killarna sjunga en ekivok sång till
Bamsemelodin:
– Bamse knullar Lille Skutt i röven. Skalman… Ha, ha, ha!
Två av killarna har nu satt sig ned, medan de andra står kvar och pratar om någon som
har gungat så högt att han snurrat runt. En av dem säger till de andra att han nu tänker
gå hem och så ger han sig av. De övriga hänger kvar i kuren medan pojken går iväg in
mot samhället.
Jag tänker att de tycks befinna sig i en övergångsålder mellan barndom och tonår, att
sången och vad de pratar om snuddar vid den besvärliga gränsen. Tänker också på att
de på detta sätt skapar de sig utrymme på pendeltågsstationen. Själv har jag nu gått till
busskur B och tänker vidare kring ifall jag reagerade på sången och tyckte att det var
jobbigt. Om det var därför som jag beslutade mig för att gå hitåt?
Det är alltså sånt här man blir doktor på?
Citera
2015-06-29, 15:51
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Det är alltså sånt här man blir doktor på?
Ja som utbildad i riktigt vetenskap blir man förstås orolig, eftersom doktorsavhandlingarna jag har läst faktiskt bidar till kunskapen och vetenskapen.
Citera
2015-06-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, jösses.. Hur man kan få en man (som råkar vara vit) som erbjuder sin hjälp med reservationen att han behöver gå på toaletten först till att vara "genusvetenskap" och dra slutsatsen att mannen såg kvinnorna som "lägre status" övergår mitt förstånd.. Men så har jag inte heller läst den angivna källan Ahmed (2011) som anser att samhället är normerat efter en "vit fientlig blick".

Ett tillhörande citat som höjde mina ögonbryn:
I händelsen gav järnvägsstationernas sociala miljö uttryck för en dominerande vithet
som baserades på en svensk språkgemenskap.

??

Jag reagerade också på just den extremt EXTREMT extremt ideologiskt färgade tolkningen. Det är så sjukt och ovetenskapligt att göra den tolkningen att jag inte ens kan börja klaga på det då jag själv skulle behöva skriva en doktorsavhandling om vad som är fel i hennes text.

Hon MÅSTE förstå att hon sitter på för lite information om mannen för att denna tolkning ens ska börja vara i närheten av rimlig.

Vad vet hon egentligen om mannen? INGET. För det första så ser jag absolut inte något konstigt i hans reaktion men även om han skulle agerat "otrevligare" så kan hon inte dra någon giltig slutsats om det.

Vem vet hur hans dag sett ut innan? Ibland när jag pendlar med tåget i jobbet så skulle jag nog upplevas sjukt otrevlig om någon stannade mig. Det spelar ingen roll om det är en invandrarkvinna eller en sexig svensk blondin. Det kan istället bero på att jag har sovit dåligt, tvingats gå upp tidigt utan att ha fått någon sömn, stressa iväg med barnen till dagis, stressat vidare till tåget, suttit oskönt på tåget, inte hunnit få i mig någon käk, har tankarna någon annanstans då jag ska hålla en viktig presentation för en kund på jobbet etc. Vad vet hon om vad folk har i tankarna liksom?

Pinsamt att läsa hennes text.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in