Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Ja, jösses.. Hur man kan få en man (som råkar vara vit) som erbjuder sin hjälp med reservationen att han behöver gå på toaletten först till att vara "genusvetenskap" och dra slutsatsen att mannen såg kvinnorna som "lägre status" övergår mitt förstånd.. Men så har jag inte heller läst den angivna källan Ahmed (2011) som anser att samhället är normerat efter en "vit fientlig blick".
Ett tillhörande citat som höjde mina ögonbryn:
I händelsen gav järnvägsstationernas sociala miljö uttryck för en dominerande vithet
som baserades på en svensk språkgemenskap.
??
Jag reagerade också på just den extremt EXTREMT extremt ideologiskt färgade tolkningen. Det är så sjukt och ovetenskapligt att göra den tolkningen att jag inte ens kan börja klaga på det då jag själv skulle behöva skriva en doktorsavhandling om vad som är fel i hennes text.
Hon MÅSTE förstå att hon sitter på för lite information om mannen för att denna tolkning ens ska börja vara i närheten av rimlig.
Vad vet hon egentligen om mannen? INGET. För det första så ser jag absolut inte något konstigt i hans reaktion men även om han skulle agerat "otrevligare" så kan hon inte dra någon giltig slutsats om det.
Vem vet hur hans dag sett ut innan? Ibland när jag pendlar med tåget i jobbet så skulle jag nog upplevas sjukt otrevlig om någon stannade mig. Det spelar ingen roll om det är en invandrarkvinna eller en sexig svensk blondin. Det kan istället bero på att jag har sovit dåligt, tvingats gå upp tidigt utan att ha fått någon sömn, stressa iväg med barnen till dagis, stressat vidare till tåget, suttit oskönt på tåget, inte hunnit få i mig någon käk, har tankarna någon annanstans då jag ska hålla en viktig presentation för en kund på jobbet etc. Vad vet hon om vad folk har i tankarna liksom?
Pinsamt att läsa hennes text.