Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-27, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är två olika saker här. Att Lisas pappa är militär har inte i sig ett skvatt att göra med pådraget. Vi lever inte på mellankrigstiden längre. Random officer är ingen auktoritetsperson på det viset. Däremot spelade det roll for snabbheten i pådraget att Lisas pappa är tränad på att vara beslutsför i krislägen, och följaktligen gjorde allt rätt.

Snälla, det var skarpt läge med en gång.. en skötsam tjej på 17 år kommer inte hem. Mopeden står kvar, mobilen är tyst.. alla med förnuft inser att det var skarpt läge..
2015-06-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dtf
Jag misstänker starkt att någon av hennes familjemedlemmar ligger bakom.

Varför har inte polisen misstänkt detta?, Anledningen till detta kan vara möjligt då det finns sjuka föräldrar, andra anledningen är att föräldrarna kom ut med uttalanden som "Det är Lisas begravning men vi vill inte att media ska komma och istället för lämna blommor kan ni skicka gåva till Bankgiro xxxx" dvs. donera pengar. Hur kan ens föräldrar tänka sådär? Vilken pengar i världen kan ersätta en familjemedlem?

Hur vet du vad polisen misstänkt eller misstänker? Föräldrarna kan ju ha förhörts och ha verifierat alibi mm.

Att man uppmanar "gäster/deltagare" att donera pengar till någon annans minnesfond eller annat är ett ganska vanligt sätt idag vid begravningar då anhöriga tycker att pengarna då kommer till bättre användning än om man skickar blommor som ändå "vissnar". Det kan också vara så att man tror att det var så BO skulle vilja ha haft det. Vet inte om det är prästen som frågar om man vill ha det så eller om det är anhöriga som själva kommer med förslag om det.

Såg dock i ett senare inlägg att pengarna skulle gå till "LISAS" minnesfond och jag kan tycka att det är lite tätt inpå att redan starta en sådan. Men det kanske inte är föräldrarna som startat den fonden. det kan ju h varit någon annan som varit drivande i den frågan. Själv skulle jag inte orka med sådana projekt under "chock- och sörjefas".
Senast redigerad av ulvan 2015-06-27 kl. 13:01.
2015-06-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har du mer information om detta? Tanken är fin men jag tycker allt har gått fort. Hon försvann ju nyss och redan är en minnesfond på gång.

Det framgick i den enda intervju de anhöriga lämnat, tro det var i lokaltidningen.

EDIT. http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget-5412e4c3330be&utm_content=sla.se
Senast redigerad av Remark 2015-06-27 kl. 13:14.
2015-06-27, 13:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skarpt läge redan på kvällen den 7 juni.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Snälla, det var skarpt läge med en gång.. en skötsam tjej på 17 år kommer inte hem. Mopeden står kvar, mobilen är tyst.. alla med förnuft inser att det var skarpt läge..

Ja det var skarpt läge från första stund. Redan då pappan kom till caféet så tydde det på att det var just detta - skarpt läge!
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-27 kl. 13:05.
2015-06-27, 13:05
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har du mer information om detta? Tanken är fin men jag tycker allt har gått fort. Hon försvann ju nyss och redan är en minnesfond på gång.
Har du inget viktigare att ägna dina tankar åt du en ung flicka tragiskt blivit mördad och hennes familj får leva med livslång sorg så bör du hålla käften.
Kanske stör det dig att det planterades ett träd i hennes minne utanför kafét också, ett initiativ taget av en privatperson utan koppling till familjen.
Du är en idiot som bör skämmas, det är du dock sannolikt för dum för att förstå själv, Nu vet du.
2015-06-27, 13:07
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Nja, inte helt ovanligt att tonåringar "går upp i rök" för ett par timmar. Min dotter är expert på att låta batterierna ta slut på telefonen och sedan försvinna några timmar. Inget hon planerar och inget jag ringer polisen för.
2015-06-27, 13:12
Ytterligare länk MGM
http://www.broadleak.com/2015/06/15/identity-revealed-of-lisa-holms-suspected-murderers/
2015-06-27, 13:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nja, inte helt ovanligt att tonåringar "går upp i rök" för ett par timmar. Min dotter är expert på att låta batterierna ta slut på telefonen och sedan försvinna några timmar. Inget hon planerar och inget jag ringer polisen för.
Visst.

Men om hon via SMS meddelar att hon nu åker hemåt, och att färden kommer att ta nästan en timme med moped så skulle kanske även du bli lite undrande om hon inte dök upp. Kanske skulle du - liksom Lisas föräldrar - börja fundera på punktering eller olycka längs vägen.

Eller så kanske du inte skulle bli det, men å andra sidan har flera postare här i tråden menat att även de skulle ha reagerat och agerat som Lisas föräldrar, så de är inte unika på minsta sätt.
2015-06-27, 13:14
Bannlyst
Citat:

Hon hade skickat ett sms att hon var på väg hem samtidigt som hennes normala beteende säger att hon oftast följer det hon meddelat. Det var ju därför pappan agerade så snabbt.
2015-06-27, 13:20
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är två olika saker här. Att Lisas pappa är militär har inte i sig ett skvatt att göra med pådraget. Vi lever inte på mellankrigstiden längre. Random officer är ingen auktoritetsperson på det viset. Däremot spelade det roll for snabbheten i pådraget att Lisas pappa är tränad på att vara beslutsför i krislägen, och följaktligen gjorde allt rätt.
Jo, det gör vi tyvärr.
Och en officer kan mycket väl vara en auktoritetsperson som polisen lyssnar till lite extra mycket.
Men jag tycker också att de här spekulationerna är olustiga. Om något gått snett på ett tidigt stadium av utredningen så tror jag att det framkommer så småningom. Nu är det knäpptyst och det är bra, men så fort informationen börjar komma tror jag journalisterna kommer att granska allt noga. På gott och ont - mycket kommer att vara frosseri. För att sälja lösnummer eftersom människan är som hon är. Men det kommer också att finnas skarpögda journalister med juridiska kunskaper. Förhoppningsvis.
2015-06-27, 13:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Vid sök google MGM
http://www.lrytas.lt/zyme/aivaras-bilevicius
Det står att representanter för Litauens ambassad kommer att besöka bröderna på måndag. I övrig är det bara skåpmat, utom detta, som Google hjälpte mig att översätta:
Citat:
Svarsgrupp, som äger flickorna pappa medlemmar utbildade för att arbeta i farliga situationer. Således, enligt källorna, medlemmarna i gruppen ljud och klassificeras speciella uppgifter. Även om medlemmarna i denna risk, kan det inte kommentera offentligt.
2015-06-27, 13:48
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Tonåringar kan vara väldigt olika. Det kanske aldrig hänt någon gång att Lisa varit "försvunnen" eller har vanan att "försvinna" för några timmar. Om hon dessutom innan hon skulle åka skickat ett SMS till pappan om att hon nu ska åka hem så får man förutsätta att familjen blev orolig när hon inte kom hem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in