• 1
  • 2
2015-06-27, 13:26
Medlem
Jag och min sambo köpte en lägenhet för 3 månader sedan.
Vi köpte den för 950.000 kontantinsats 190.000. vi lånade ytterligare 195.000 av banken för att renovera lägenheten. Vi hade föra vecka en värderings man för att värdera lägenheten nu när vi är klara med renoveringen.
Vi fick lägenheten värderad till 1,650,000.
Det innebär att vi har cr 955,000 i lån och en lägenhet av värde på 1,650,000.

Till min fråga:
Vi vill köpa en bil, kan vi gå till banken och ta ett billån och där efter baka in det lånet i vår lägenhet då den är värd mer än vad vi har i lån?

Aldrig gjort något sånt här så tack på förhand för hjälpen..
Citera
2015-06-27, 13:29
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ja, generellt kan man göra så såvida ni inte har större betalningsanmärkningar eller väldigt låg inkomst.
Citera
2015-06-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ja, generellt kan man göra så såvida ni inte har större betalningsanmärkningar eller väldigt låg inkomst.

Gött, vi har inga betalnings anmärkningar och väldigt stabil inkomst.
Men tar man då först ett bil lån, och sen bakar in det efter köpet av bil?
Citera
2015-06-27, 13:34
Medlem
Crashs avatar
Låna upp på lägenheten direkt, säg att ni ska renovera mer. Köp sedan bil för pengarna
Citera
2015-06-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Låna upp på lägenheten direkt, säg att ni ska renovera mer. Köp sedan bil för pengarna
Kan man göra så?
Citera
2015-06-27, 14:04
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bicias
Kan man göra så?

Ja banken kommer inte kolla vad du gör med pengarna
Citera
2015-06-27, 14:07
Medlem
Crashs avatar
ta inte för mycket lån på lägenheten bara, tänk på att du måste skatta på vinsten när du säljer den sen
Citera
2015-06-27, 14:43
Medlem
Ja och sedan när du väl har bilen så är ju den "skuldfri" så då kan du belåna den till att köpa en båt och då har du helt plötsligt en båt utan skuld på, då kan du ju belåna den och köpa...

JAG hade aldrig gjort så, jag hade heller inte det första jag gjorde belånat en för renovering, fanns det ingen möjlighet att renovera i lite långsammare takt med casha pengar?

Lån lån lån det nya svenska samhället
Citera
2015-06-27, 15:52
Medlem
Cleburnes avatar
Fråga banken om att få utöka bolånet, ni behöver inte säga nåt om vad ni ska göra med pengarna. Om de skulle fråga kan ni säga att ni vill renovera, men så länge det finns låneutrymme och banken anser att ni har betalningsförmåga så borde det vara lugnt.

Vi höjde vårt bolån för att betala av frugans amerikanska studielån. Inga problem, inga frågor. Däremot vet jag inte hur det funkar att göra tvärtom, att först ta billån och sen baka in det i bolånet. Känns onödigt krångligt.

Edit: Skulle personligen aldrig låna till en bil. Bättre att köpa en billig bil och spara ihop till en bättre.
Senast redigerad av Cleburne 2015-06-27 kl. 15:59.
Citera
2015-06-27, 16:42
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Fråga banken om att få utöka bolånet, ni behöver inte säga nåt om vad ni ska göra med pengarna. Om de skulle fråga kan ni säga att ni vill renovera, men så länge det finns låneutrymme och banken anser att ni har betalningsförmåga så borde det vara lugnt.

Vi höjde vårt bolån för att betala av frugans amerikanska studielån. Inga problem, inga frågor. Däremot vet jag inte hur det funkar att göra tvärtom, att först ta billån och sen baka in det i bolånet. Känns onödigt krångligt.

Edit: Skulle personligen aldrig låna till en bil. Bättre att köpa en billig bil och spara ihop till en bättre.

Kör på att utöka bolånet. Borde funka då ni har låg belåningsgrad på boendet.
Citera
2015-06-27, 17:13
Medlem
cyber_zekes avatar
Vet inte hur det är med lägenhet, men när vi köpte hus fick vi betala för några säkerhetspapper (tror dom hette pantbrev) till banken. Dom kostade procentuellt av vad värdet var på pantbrevet. Det gjorde att vi inte tog högre säkerhet än vad vi lånade. Om vi skall låna mer på huset måste vi hämta ut ett nytt sådant pantbrev, till en ny kostnad. Kanske är något liknande på ditt lägenhetslån, ta med det i beräkningen när du lånar.
För övrigt tycker jag att du skall prata med banken innan du köper bilen, för om du tar billånet först åker du säkert på en rejäl uppläggningsavgift från finansieringsbolaget, och kanske tilloch med en lösen avgift. Sen kan det ju vara så att du får sämre villkor på banken än vad du räknat med (kanske topplån med sämre ränta eller borgenskrav), och då kanske du inte vill ha bilen längre.
Citera
2015-06-27, 17:25
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Vet inte hur det är med lägenhet, men när vi köpte hus fick vi betala för några säkerhetspapper (tror dom hette pantbrev) till banken. Dom kostade procentuellt av vad värdet var på pantbrevet. Det gjorde att vi inte tog högre säkerhet än vad vi lånade. Om vi skall låna mer på huset måste vi hämta ut ett nytt sådant pantbrev, till en ny kostnad. Kanske är något liknande på ditt lägenhetslån, ta med det i beräkningen när du lånar.
För övrigt tycker jag att du skall prata med banken innan du köper bilen, för om du tar billånet först åker du säkert på en rejäl uppläggningsavgift från finansieringsbolaget, och kanske tilloch med en lösen avgift. Sen kan det ju vara så att du får sämre villkor på banken än vad du räknat med (kanske topplån med sämre ränta eller borgenskrav), och då kanske du inte vill ha bilen längre.

Det behövs inga pantbrev när det gäller lägenheter, åtminstone inte BRF-lägenheter. Jag vet inte hur det funkar med ägarlägenheter, men såna finns det ju knappt några. BRF-lägenheter räknas inte som fast egendom och då behövs inga pantbrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in