• 3
  • 4
2015-07-07, 22:41
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bicias
Vi köpte vår lägenhet i centrala Malmö, det var ett gammalt dötts bo. Vi fick kontakt med säljaren över blocket och åkte ditt direkt vi gick runt och kollade och ser riktigt vidrig ut. Säljaren ville ha 1.2 så som den stod " då va där 12.000 kr kvar i låna på bostaden " Vi sa då att vi köper den här och nu för 950. Och började renovera 5 dagar senare. Då jag är byggare och svärfar också så gick allt väldigt fort. Inget som va i lägenheten från början ficks kvar allt är utrivet och bytt. Så för värdet har gått upp för enbart renovering. Lägenheterna i området har gått på 1.8 till 2.3, värderingsvärdet är aldrig lika högt som det kan bli vid en försäljning för att inte sätta banken i osäkerhet. Vi hade 3 olika mäklare här och vid försäljning idag hade dom startat på 2 mile.

okej. Hur stor är lägenheten?
Citera
2015-07-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
okej. Hur stor är lägenheten?
Det är en 3a på 76 kvm!
Citera
2023-06-26, 15:22
Medlem
Gammal tråd men drar upp denna då jag har planer på att göra ett bilköp inom den närmaste veckan.

Har idag en bostadsrätt som är värderad till ca
330 000SEK (4 rum och kök 99kvm). Har ett lån på bostaden som ligger på 39 000SEK.

Nu är jag sugen på att köpa en bil och denna kostar dryga 70 000SEK, skulle kunna tänka mig att belåna min bostad då räntan är bättre på denna än vad den skulle vara om jag tog ett billån.

Kollade lite på Swedbank och jag måste låna minst 100 000SEK på min bostadsrätt och pengarna ska bara få gå till renovering av bostadsrätt står det. Jag själv vill inte ha mer lån än nödvändigt så jag skulle då vilja skicka tillbaka resten av pengarna till banken och sen betala av resten av lånet så fort som möjligt (drygt 1 år).

Vad skulle banken säga om detta att man lånar ett sådant stort belopp för att renovera en bostadsrätt som inte är i behov av någon renovering och sen så ser de att pengarna har gått till ett bilköp, kan de bestraffa mig och kräva tillbaka hela beloppet?
Citera
2023-06-26, 17:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Ja banken kommer inte kolla vad du gör med pengarna

Varför då ens behöva säga att man ska renovera?
Citera
2023-06-26, 17:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bicias
Jag och min sambo köpte en lägenhet för 3 månader sedan.
Vi köpte den för 950.000 kontantinsats 190.000. vi lånade ytterligare 195.000 av banken för att renovera lägenheten. Vi hade föra vecka en värderings man för att värdera lägenheten nu när vi är klara med renoveringen.
Vi fick lägenheten värderad till 1,650,000.
Det innebär att vi har cr 955,000 i lån och en lägenhet av värde på 1,650,000.

Till min fråga:
Vi vill köpa en bil, kan vi gå till banken och ta ett billån och där efter baka in det lånet i vår lägenhet då den är värd mer än vad vi har i lån?

Aldrig gjort något sånt här så tack på förhand för hjälpen..

Förmodligen kommer dom kräva en skriftlig värdering av mäklaren, brukar kosta mellan 2000-3000 kr. Muntlig värdering kommer inte räcka för banken.
Citera
2023-06-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Förmodligen kommer dom kräva en skriftlig värdering av mäklaren, brukar kosta mellan 2000-3000 kr. Muntlig värdering kommer inte räcka för banken.
På dagen 8 år gammalt inlägg du besvarar, men du har rätt i sak!
Citera
2023-06-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Gammal tråd men drar upp denna då jag har planer på att göra ett bilköp inom den närmaste veckan.

Har idag en bostadsrätt som är värderad till ca
330 000SEK (4 rum och kök 99kvm). Har ett lån på bostaden som ligger på 39 000SEK.

Nu är jag sugen på att köpa en bil och denna kostar dryga 70 000SEK, skulle kunna tänka mig att belåna min bostad då räntan är bättre på denna än vad den skulle vara om jag tog ett billån.

Kollade lite på Swedbank och jag måste låna minst 100 000SEK på min bostadsrätt och pengarna ska bara få gå till renovering av bostadsrätt står det. Jag själv vill inte ha mer lån än nödvändigt så jag skulle då vilja skicka tillbaka resten av pengarna till banken och sen betala av resten av lånet så fort som möjligt (drygt 1 år).

Vad skulle banken säga om detta att man lånar ett sådant stort belopp för att renovera en bostadsrätt som inte är i behov av någon renovering och sen så ser de att pengarna har gått till ett bilköp, kan de bestraffa mig och kräva tillbaka hela beloppet?
Ansök om ett nytt lån på 110 tkr för "renovering", där du samtidigt bakar in ditt gamla lån på ca 40 tkr. Då har du klarat gränsen för bankens lägsta summa för nya bolåneärenden och du har ca 70 tkr på kontot för bilköpet.

Du kommer som mest kunna lägga upp en amortering på ca 915 kr per månad, men lägger du det rörligt kan du göra extraamorteringar när du vill.
Citera
2023-06-27, 01:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
På dagen 8 år gammalt inlägg du besvarar, men du har rätt i sak!

Tur att jag hade rätt i sak i alla fall😅
Får skylla på värmen att jag inte hade bättre koll😆 Tack för uppmärksamheten. Finns vissa som inte lider av värmen😉😅
Citera
2023-07-12, 15:19
Medlem
Harry_s avatar
vad menar dom med det här ?

Att baka in ett billån i ett huslån är inte det smartaste ekonomiska beslutet man kan ta. Görs detta får man betala extra varje månad till huslånet, vilket resulterar i att bilen inte betalas av alls. Det bästa är att ansöka om lån som är anpassade till just bilar.

https://blogg.blipp.se/baka-in-billan-i-huslan

det är klart att bilen blir betald om du lånar 100tusen och amorterar just på det lånet
alla lån får ju eget lån/kontonr så det är bara att amortera
Citera
2023-07-12, 15:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja och sedan när du väl har bilen så är ju den "skuldfri" så då kan du belåna den till att köpa en båt och då har du helt plötsligt en båt utan skuld på, då kan du ju belåna den och köpa...

JAG hade aldrig gjort så, jag hade heller inte det första jag gjorde belånat en för renovering, fanns det ingen möjlighet att renovera i lite långsammare takt med casha pengar?

Lån lån lån det nya svenska samhället

Jag håller med dig, att ta lån för att köpa en bil är idioti då jag inte får känsla av att TS måste ha en bil för att ta sig till jobbet utan mer att det är gött att ha.

Så till TS, spara ihop pengarna först och köp sen bilen. En bil förlorar nästan alltid i värde medans ett boende många gånger ökar i värde över längre tid.
Citera
2023-07-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vad menar dom med det här ?

Att baka in ett billån i ett huslån är inte det smartaste ekonomiska beslutet man kan ta. Görs detta får man betala extra varje månad till huslånet, vilket resulterar i att bilen inte betalas av alls. Det bästa är att ansöka om lån som är anpassade till just bilar.

https://blogg.blipp.se/baka-in-billan-i-huslan

det är klart att bilen blir betald om du lånar 100tusen och amorterar just på det lånet
alla lån får ju eget lån/kontonr så det är bara att amortera
Blipp verkar erbjuda blancolån och billån själva, så det ligger lite i deras intresse att folk inte tar bolån för att köpa bil.

Om det är en bra eller dålig idé beror på hur man lägger upp det, samt även en del andra parametrar.

Har du tex ett nyrenoverat hus, lågt belånat och inte kommer behöva låna upp nya pengar för renoveringar inom kommande 5 åren, då är det inga större problem. Lägg upp avbetalning på "billånet" motsvarande bilens "livslängd", runt 5-7 år.

Är du däremot högt belånad redan, och med billånet kommer upp i 85% är det mindre bra idé. Du har då inget utrymme att låna upp för eventuella renoveringar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in