Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur vet du det? Är det verifierat att det var första ggn AJ träffade LH då? Jag upprepar: AJ omtalas ha "järnkoll" på allt. Skulle han inte veta vilka som jobbade i hans "cafe"? Kan vara så men det måste som sagt verifieras i så fall.

Enligt AJ så hade Lena(fikets ägare) presenterat Lisa för honom.
Ljuger han så vet Lena det.
2015-06-27, 11:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är med dig, men jag kan inte se att en åklagare kan ha annat lagligt skäl att inskränka yttrandefriheten än att skydda förundersökningen. Och om åklagaren är övertygad om de misstänktas skuld så förstår jag inte varför yppandeförbud måste råda, de misstänkta sitter där de sitter utan kontakt med omvärlden, åtminstone så vet de misstänkta allt som försvararen vet, så varför får försvararen inte yttra sig fritt?

Yppandeförbudet finns där enkom av den anledningen att åklagaren tycker att ingen ska få veta, skäl oklart. Att inskränka yttrandefriheten utan starka skäl kan knappast vara förenligt med lagstiftarens mening.

Det är fortfarande oklart vad yppandeförbudet syftar till tycker jag. Att det brukar vara så är inget bra svar, det är ett osedvanligt menlöst svar anser jag.
Åklagarens yppandeförbud mot att yppa det man sagt eller hört i förhör är rätt nytt, och egentligen inget som brukar vara. Motiveringen till det är att man inte vill kontaminera vittnesmål med vad någon annan har sagt, eller bevisning som vittnet inte borde känna till. I ett fall som Uddevallafallet är det t ex nog högst lämpligt att alla smågansgsters som ska höras i fallet inte är medvetna om vad de något större häktade gangstersarna har sagt och inte sagt, och inte heller vad de har sagt inbördes, till exempel. Men sedan får man erkänna att en väsentlig anledning till att det finns är nog att åklagarna irriterade sig storligen över hur Silbersky och alla wannabe Silberskies i advokakåren på åttio- och nittiotalen bedrev process i media på längden och på tvären, och i den ena fyraspaltaren efter den andra kunde lägga ut texten om hur jätteoskyldig deras klient alldeles säkert var.
2015-06-27, 11:08
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Tack för en bra och utförlig förklaring!
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Populärt brukar man beskriva Ockhams rakkniv som att om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem. Detta är en olycklig formulering eftersom den enklaste förklaringen inte alltid är den som förklarar alla relevanta observationer. Den enklaste förklaringen av verkligheten är till exempel att den inte finns, utan bara är en illusion. Principen är inte heller ett formellt bevis för att den enklare förklaringen är korrekt, utan bara en princip för tänkandet. Rakkniv syftar på att man rakar bort onödiga antaganden för att nå den enklaste förklaringen.
2015-06-27, 11:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det där är bara dumheter. Självklart att hon åker hem med tanke på hur rättsväsendet har agerat och hur hon hängts ut på nätet.
Det är inte alldeles självklart, med tanke på att hon i hemlandet inte bara har hängts ut på nätet, utan också identifierats och namngivits i mainstreammassmedia. Det är nog snarare så att hennes försörjningsmöjligheter på egen hand i Sverige är klena, med maken och svågern häktade på obestämd tid framöver.
2015-06-27, 11:14
Medlem
Har det framkommit något nytt om bilen som hittades en bit därifrån (gömd i skogen)? Har inte hunnit läsa så mycket i tråden de senaste dagarna.
Finns det något sammanhang, eller är den avfärdad?
2015-06-27, 11:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Populärt brukar man beskriva Ockhams rakkniv som att om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem.
Mm. Enklaste i meningen den som kräver minst antal ad hoc-antaganden.

Citat:
Detta är en olycklig formulering eftersom den enklaste förklaringen inte alltid är den som förklarar alla relevanta observationer. Den enklaste förklaringen av verkligheten är till exempel att den inte finns, utan bara är en illusion. Principen är inte heller ett formellt bevis för att den enklare förklaringen är korrekt, utan bara en princip för tänkandet. Rakkniv syftar på att man rakar bort onödiga antaganden för att nå den enklaste förklaringen.
Ska man formulera principen strikt är det nog att man ska föredra den förklaring, vars sammanlagda ad hoc-antaganden har högst a priori-sannolikhet.

Även om principen har sina begränsningar, är den i allmänhet ett mycket gott rättesnöre för hur man ställer upp hypoteser.
2015-06-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag minns att styckningsteorierna började när en polisman satt och grät efter att man funnit Lisas döda kropp
Och att en polisman sitter och gråter - det måste bara betyda att kroppen var styckad etc etc....osv

I detta fallet letade man efter en ung kvinna i x antal dagar
Under tiden man letade fanns naturligtvis ett hopp att hitta flickan i livet
Nu blev det inte så - flickan var död och kroppen hittades
Är det så svårt undrar jag, att föreställa sig att även en erfaren polis kan börja gråta då?

Jag är övertygad om att många människor (inkl polismän/kvinnor) grät denna dagen. Tillsammans med Lisas familj

Bra att du hittat tråden och kommer med ett vettigt inlägg. Alla som följt detta fall hopades att Lisa skulle hittas vid liv, trots ett gnagande tvivel om att det skulle bli så.

Den omständigheten att hon hittades död räcker för att man som vilken människa som helst vill gråta, oavsett i vilket skick Lisa hittas. Vi tänker alla på hur slumpmässigt livet kan vara. Min tanke är att det finns folk där ute som planerar brott mot inget ont anande människor. Ett brottsoffer kan inte gardera sig, och det finns inget man kan göra om någon vill en ont i fall som dessa med främlingar, som offret inte känner.
2015-06-27, 11:17
Medlem
Och när inte ens vi som hänger här till slut kan avgöra vad som är trådsanning och inte kan man ju förstå det.
Och att säga vad man sett och är vittne till i en rättssal tror alla är lätt.
Ponera att ni som hänger här inne var där och observerade något inom aktuell radie. Exempelvis handsken i ladan. Efter ni läst här å sitter i rättsalen och deras advokater frågar typ är ni säkra på att det var i ladan ni såg den och inte utanför ladan. Låter som enkelt svar men inte när man sitter där.

Låt säga att de sitter med infon vi gärna vill ha. Och läser här sedan blir korsförhörda av försvarsadvokaterna. Jag kan säga att jag hade varit förvirrad. Eftersom man ifrågasätter detaljer.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åklagarens yppandeförbud mot att yppa det man sagt eller hört i förhör är rätt nytt, och egentligen inget som brukar vara. Motiveringen till det är att man inte vill kontaminera vittnesmål med vad någon annan har sagt, eller bevisning som vittnet inte borde känna till. I ett fall som Uddevallafallet är det t ex nog högst lämpligt att alla smågansgsters som ska höras i fallet inte är medvetna om vad de något större häktade gangstersarna har sagt och inte sagt, och inte heller vad de har sagt inbördes, till exempel. Men sedan får man erkänna att en väsentlig anledning till att det finns är nog att åklagarna irriterade sig storligen över hur Silbersky och alla wannabe Silberskies i advokakåren på åttio- och nittiotalen bedrev process i media på längden och på tvären, och i den ena fyraspaltaren efter den andra kunde lägga ut texten om hur jätteoskyldig deras klient alldeles säkert var.
2015-06-27, 11:33
Medlem
Jag tror faktiskt det. Det och att man lätt kan blanda ihop detaljer på vad man faktiskt sett/hört och trådsanningar härinne.
Ett vittnesmål kräver att du exempelvis kommer ihåg att kl. faktiskt var 15.06 och inte 15.12. Och att det du säger att du hittade i gräset verkligen låg i gräset och inte på grusplan en meter bort t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Ett svårutrett, allvarligt brott vet de ju att de har.

Är det inte så att yppandeförbud ökat sedan flashback börjat ta större plats? Här hängs ju kleti och pleti ut vilket förstås kan bli besvärligt om personer de har span på går under jorden.
2015-06-27, 11:37
Medlem
Citat:
Polisens snabba insats hänger ihop med det ja. Så här går det inte alltid till.
Det är den asymmetriska tillvaron. Precis som att det är litauer som gripits och inte någon greve.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt!

Är det asymmetriskt med skötsamma människor, som håller kontakt med varandra och då särskilt barn som ska åka motorcykel?

Och vad har en greve med saken att göra förutom att han var Litauernas arbetsgivare och äger marken? Är AJ greve, eller är det ditt förakt för andra människor som gör att du använder ordet greve, nedsättande? Insinuerar du till att en gamling är gärningsman, för att han är rik?

Vad har du för synpunkter på att det är Litauer som har gripits? Är det deras nationaltet eller något annat som gör att du tycker att polisen inte ska följa utredningen dit bevis och indicier leder?

Litauer är vita européer och inte föremål för rasism eller diskriminering. Jag kan inte se på deras bilder att de har ett avvikande utseende i förhållande till svenskar, ur samma sociala grupp som de tillhör.
2015-06-27, 11:47
Medlem
Inte för att jag är vetenskaplig kunskap. Men jag tror du har rätt. Jönsson är inte adligt, har aldrig hört att det finns någon adlig släkt med det efternamnet nej. Däremot finns släkten Hamilton i skaraborg som sägs vara adlig. De äger dock inteså mkt längre. Men i skåne finns det flertalet adliga släkter kvar exempelvis släkten Trolle som äger gårdar o dyl. Så du har rätt i att folk kan skippa epitetet "greven", "godsherren" etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag förstår inte vad du vill ha sagt!

Är det asymmetriskt med skötsamma människor, som håller kontakt med varandra och då särskilt barn som ska åka motorcykel?

Och vad har en greve med saken att göra förutom att han var Litauernas arbetsgivare och äger marken? Är AJ greve, eller är det ditt förakt för andra människor som gör att du använder ordet greve, nedsättande? Insinuerar du till att en gamling är gärningsman, för att han är rik?

Vad har du för synpunkter på att det är Litauer som har gripits? Är det deras nationaltet eller något annat som gör att du tycker att polisen inte ska följa utredningen dit bevis och indicier leder?

Litauer är vita européer och inte föremål för rasism eller diskriminering. Jag kan inte se på deras bilder att de har ett avvikande utseende i förhållande till svenskar, ur samma sociala grupp som de tillhör.
2015-06-27, 11:51
Medlem
Tobbe76s avatar
Har nu läst igenom hela denna tråden, eftersom detta är något som berört hela Skaraborg där jag nu mer är bosatt.
Tycker mycket är bra skrivit och vi alla har rätt och spekulera. MEN blir riktigt förbannad när det har hängts ut namn i denna tråd. Vet ej riktigt hur man tänker när man bara på måfå skriver ett namn och anklagar denna för inblandning i detta bestialiska mord. Denna person får antagligen leva med att alltid tittas snett på av sim omgivning, även om denna är oskyldig.
Sedan när folk säger polisen ej vad dom gör osv. Hur tänker ni där? Dom jobbar givetvis metodiskt och varför ursäkta uttrycket ska dom redovisa i media vad dom gör?

En sak är säker detta är inte bara ett "vanligt mord" utan är ett bestialiskt brott. Var så säkra när uppgifterna börja sippra ut sen i media.

Men som sagt anser Flashback som bra i mycket. Men finns folk som borde fundera på varför man ska slänga ur sig namn utan några som helst bevis och på det sättet förstöra människor liv.
Bättre ni hänger ut sådana som jag som har bra betalt för att göra våra jobb (ex fotbollsspelare, men folk som skrivit ej mindre smickrande saker om på denna site) istället för att anklaga någon för delaktig i något sådant här!!!

Ni som skriver bra och sakligt i detta fall er beundrar jag verkligen och ni är värda all respekt. Ni andra som hänger ut namn hoppas jag någon stämmer för förtal och är gärna med och tar advokatkostnaden för den som stämmer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in