2015-06-27, 09:23
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Tänkte jag kunde bjuda på den här, nästan precis, 1 år gamla artikeln (2 juni 2014):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

"Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort. De frågade väljarna vilka partier man kan tänka sig att rösta på och vilka partier man identifierar sig med.

Av de väljare som inte röstat på Sverigedemokraterna är det bara tre procent som uppger att de är öppna för att rösta på partiet. Hos övriga partier ligger den siffran på mellan 8 och 15 procent, alltså uppemot fem gånger så högt. Det skulle kunna innebär att Sverigedemokraterna med dagens politik, alltså har slagit i taket. Man är i särklass det parti som har minst potential att växa."

Det skulle ju betyda att SD:s kortsiktiga tillväxtförmåga är högre nu än för ett år sedan, trots ökningen.
2015-06-27, 09:56
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Nej de kommer med största sannolikhet inte stanna vid 23%, bara önskedrömmar från deras hall. De har hållit på och tjatat om att SD har nått sitt tak sedan 2010 och bevisats fel varje gang.

Efter Palmedalen kommer proppen sannolikt att lossna ordentligt - oavsett takens beräknade höjd...
2015-06-27, 10:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ursäkta, jag uttryckte mig onyanserat. Det är naturligtvis inte så att jag upplever diskussioner hela tiden i termer av "tiggarjävlar" och "zigenarsmuts". Men dom här signalerna du säger finns ser jag också oftare och oftare. Ofta tar sig det uttryck i att man börjar med att kritisera Alliansens passivitet och DÖ - men bakom "DÖ-fasaden" kan man se kritik mot både invandringen och tiggeriet. Jag märker en skillnad mot förrut att dessa signaler blir mindre och mindre subtila - och att kritiken när signalerna väl kommer uteblir.

Förändringen har gått på ungefär det sista halvåret.
Det där är även min erfarenhet. Speciellt att det inte alls längre kommer samma mothugg när någon råkar säga något icke-PK. Det verkar om om de åsiktspoliser som finns i varje sällskap & på varje arbetsplats börjat tappa självförtroendet.

I de flesta sällskap finns det ju någon vars roll är att vara lite mer frispråkig än de andra (tänk Persbrandt), de andra som i princip aldrig ens skulle våga säga en svordom eller könsord. Det är hos dessa frispråkiga personer man börjar skönja en förändring. Dom flyttar fram gränserna & inget mothugg infinner sig.
2015-06-27, 10:42
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
SVERIGE TYCKER: Ny toppnotering för SD: 17,9 procent

unvis.it/http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21033295.ab
Det kanske inte spelar så stor roll, eftersom stödet egentligen är mycket högre, men det är första gången alla mätningar visar över 15%. Det är en viktig milstolpe och ännu ett bevis på en uppgång; som om nu inte 9 rekord i rad vore det.

Detta händer bara 8 månader efter att alla mätningar under en månad för första gången visade över 10%. Det inträffade alltså i oktober i fjol, när alla institut gjort justeringar efter valet. Sista gången (hittills ) som något institut angav siffror under 10% var alltså i september inför valet.

Uppgången i PoP är från förra månaden hela 1,4 %-enheter.
I maj drogs visserligen medel ned av pajas-institutet SCB, men i alla fall.
2015-06-27, 10:52
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det skulle ju betyda att SD:s kortsiktiga tillväxtförmåga är högre nu än för ett år sedan, trots ökningen.

Tja, folk vill ju inte säga att de röstar på SD, då borde ju ett liknande motstånd gälla även att säga att SD är näst bästa parti för dem att rösta på...

Sen för mig som röstar på SD så vet jag inte riktigt vilket parti som är näst bäst, då SD är nånstans uppe bland molnen och de övriga partierna är några dm ner i jorden i jämförelse...så är det ju mindre viktigt

Så avståndet mellan bästa parti och näst bästa parti kan nog skilja väldigt mycket mellan olika personer antingen skilja väldigt mycket eller mycket litet.
Senast redigerad av Enydrion 2015-06-27 kl. 11:00.
2015-06-27, 11:19
Medlem
Atlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tja, folk vill ju inte säga att de röstar på SD, då borde ju ett liknande motstånd gälla även att säga att SD är näst bästa parti för dem att rösta på...

Sen för mig som röstar på SD så vet jag inte riktigt vilket parti som är näst bäst, då SD är nånstans uppe bland molnen och de övriga partierna är några dm ner i jorden i jämförelse...så är det ju mindre viktigt

Så avståndet mellan bästa parti och näst bästa parti kan nog skilja väldigt mycket mellan olika personer antingen skilja väldigt mycket eller mycket litet.

Precis min tanke också. Dessutom kan nog vissa som anger SD som andrahandsval ha SD som förstahandsval egentligen, men de garderar sig, eller provar sig fram, genom att ange ett politiskt korrekt parti som förstahandsval i ett halvoffentligt sammanhang som en opinionsundersökning utgör. Man skulle kunna benämna det ett fuskbyggt bradleytak kanske?
2015-06-27, 11:24
Medlem
Pungs avatar
Det finns inget mer ointressant än mätningar om SD:s "tak".

Inte ens var fjärde som faktiskt röstar SD vill berätta om det i mätningar. Varför skulle de som bara börjat fundera på det ha minsta intresse av att blotta sina förbjudna och farliga tankar för en främling, i ett läge när han inte ens själv vet vad han tycker?

Roligt månad förövrigt.

Ökning i alla institut. Rekord hos alla utom ett där det istället är tangerat rekord. 20-procentspärren spräckt i två mätningar. I snitt en ökning på 1,6. Alla andra partier tappar förutom M som ökar marginella 0,1.

Närmsta milstolpar är att bli näst största parti och nå 20% i snitt.
2015-06-27, 11:28
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
De skriver ju iof "just nu" och att "det kan ändra sig".

Frågan är, varför ens skriva att det finns ett tak om det bara gäller just nu och om det kan ändra sig?

Nåt skit måste man ju skriva för att lugna massorna när SD slår rekord efter rekord. Blir lite absurt när man försöker göra det genom att säga att "bara" var fjärde väljare kan tänka sig SD, idag.

För övrigt kan man torka sig i röven med alla önsketänkande prediktioner från bullrunkande "experter".
2015-06-27, 11:34
Medlem
Nån som har koll på SDs siffror på bettingsidor?
2015-06-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
SVERIGE TYCKER: Ny toppnotering för SD: 17,9 procent
I Sverige tyckers analyser står det klart att SD:s väljarmax i dag ligger runt 23 procent. Låter som ett lågt tak tycker jag.

Undrar hur ont det gjorde att skriva det för journalisten? Fingrarna måste känts som bly på tangenterna.

Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Tänkte jag kunde bjuda på den här, nästan precis, 1 år gamla artikeln (2 juni 2014):
"Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort. De frågade väljarna vilka partier man kan tänka sig att rösta på och vilka partier man identifierar sig med.

Av de väljare som inte röstat på Sverigedemokraterna är det bara tre procent som uppger att de är öppna för att rösta på partiet. Hos övriga partier ligger den siffran på mellan 8 och 15 procent, alltså uppemot fem gånger så högt. Det skulle kunna innebär att Sverigedemokraterna med dagens politik, alltså har slagit i taket. Man är i särklass det parti som har minst potential att växa."

Media har ingen agenda att försöka hålla SD nere. Nej då.

Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Efter Palmedalen kommer proppen sannolikt att lossna ordentligt - oavsett takens beräknade höjd...

För de politiskt lite mer intresserade så är ju Almedalen till viss del kul, men mest verkar det ha utvecklats till att vara ett jippo för 7k/MSM att få en veckas billig semester i trevlig miljö med fri sprit.

Tror ni att det som sägs under Almedalen kommer ut till väljarna i någon större omfattning? Det så klart, gör M och S migrations och tiggarekritiska utspel så kanske media blåser upp det, men det är ju sannolikt redan bestämt i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Håller med. Många som är inne på SD och vågar säga det anger dem som första alternativ och i annat fall är man tyst. Det har väl aldrig funnits något parti som det varit lika känsligt att säga att man röstar på som SD. Inte ens M under 70-talet var väl så stigmatiserat?
2015-06-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Som många redan skrivit har idag Aftonbladets "Sverige tycker" publicerats.

Där siar de även om att SD är på väg mot sitt absoluta tak vilket är 23% vilket är uträknat bland annat genom att folk får uppge sitt "andra val"

Går att läsa här; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21033295.ab för er som e nyfikna.

Vad säger ni, såg att vissa redan diskuterat detta på sidan före, ang att SD inte kommer ha samma utveckling alltid e ju ingen hemlighet, men stannar de vid 23% ?
Nelsson säger inte att det finns ett bestående tak på 23%. Det är journalisten som intervjuar henne som gör ett stort nummer av det där taket. Anette Holmqvist fick väl hjärtklappning och ville skriva nåt för att lugna sig själv. Men läs citatet:
Citat:
Just nu ser vi att den tillväxt som kan finnas hos Sverigedemokraterna inte är så stor som den varit tidigare. Men det är en siffra som kan ändra sig på några månaders sikt.
Inizio har alltså inte alls påstått att det finns något varaktigt tak. Aftonbladet har däremot antytt det baserat på sin egen tolkning.

Den rimliga tolkningen är att ketchupeffekten nu kommer att lägga sig lite, möjligheten till ständigt nya rekord sinar tillfälligt ut, men sen kan det givetvis ta ny fart framöver.

De första valkorrigerade opinionsmätningarna kom i oktober 2015 med ett medel på 13,5. På 9 månader har de ökat till 17,8. Det är en ökningstakt med drygt 0,5% per månad, och ett helt folkparti. Tiggeriet och asylinvandringen fortsätter göra sitt trogna valarbete över sommaren, men politikerna är på sommarlov till september så särskilt mycket debatt eller DÖ-tjafs lär det inte bli.

Almedalen, tja där är det nog Busch Thor som har mest att hämta genom att sätta avtryck. Hon har varit helt osynlig på grund av barnledighet. Nu när M har gjort två utspel om invandring och ett om tiggeri sedan Hägglund lanserade TUT-förslaget som nu framstår som ganska blygsamt, tror jag att KD kommer att tvingas lägga överbud. Om M och KD kan ta väljare av S och SD med det återstår att se.
2015-06-27, 11:42
Moderator
-Info-s avatar
Jag tycker det är närmast komiskt när de skriver att SD har ett tak:

Citat:
I Sverige tyckers analyser står det klart att SD:s väljarmax i dag ligger runt 23 procent. Alla partier anses ha ett tak, vilket tas fram genom analyser av sympatisörernas val av näst bästa parti.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21033295.ab

I synnerhet när de skriver att taket kan förändras när som helst:

Citat:
– Just nu ser vi att den tillväxt som kan finnas hos Sverigedemokraterna inte är så stor som den varit tidigare. Men det är en siffra som kan ändra sig på några månaders sikt.

Då blir det ju närmast meningslöst att prata om ett tak, om taket inte är ett tak.

Men pratet om ett tak för SD är inget nytt. Exempelvis SIFO trodde förra året att SD nåt sitt tak redan år 2014:

Citat:
Publicerat måndag 2 juni 2014

Sifo: SD kan inte växa mer

Sverigedemokraterna har ju gått starkt framåt de senaste åren, men nu kan partiet ha slagit i taket. Enligt en undersökning från Sifo finns det knappt några väljare kvar som kan tänka sig att rösta på dem.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

Detta sade SIFO vid en tidpunkt då SD låg på runt 8-12% i opinionen. Och idag så har SD fördubblat sina siffror...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in