2015-06-27, 03:11
Medlem
Statsvetaren Oscarsson har skrivit en analys av Nya moderaterna och där framkommer att moderaternas stora väljartapp till SD började med migrationsöverenskommelsen:

Citat:
Det stora väljartappet från Moderaterna till Sverigedemokraterna var inte något valrörelsefenomen. M började blöda väljare till SD redan under vintern 2011–2012 när partiets opinionssiffror började dala (se figur 2). Även om det ännu är tidigt i analysen av väljarströmmarna ger studier av gruppens sammansättning indikationer på varför M-väljare flyktade till SD. De utvandrade M-väljarna har ett mycket lägre förtroende för politiker och en mycket mer negativ inställning till flykting- och invandringsfrågor än de M-väljare som förblev M trogna. Den migrationspolitiska överenskommelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet från mars 2011 (Ramöverenskommelse 2011- 03-03) kvalar definitivt in i kategorin politiskt signifikanta brytpunkter. Överenskommelsen släckte hoppet hos de mer invandringskritiska M-väljarna att Alliansen skulle anpassa sin politik för integration och flyktingmottagning till Sverigedemokraternas, något som kan ha initierat en omstrukturering av partiernas stöd i väljarkåren.

Analysen avfärdar också helt moderaten Per Nilssons önsketänkande om att de M-väljare som gått till SD är gamla sossar som gick till M 2006:
Citat:
Två oberoende studier av väldigt olika karak- tär bekräftar därmed samma sak: Trevalsrörlighet 2006, 2010 och 2014 från S till M till SD är utomordentligt ovanligt; den totala avsaknaden av detta i datamaterialet underkänner helt idén att det ska ha varit många väljare som bytt från S till M till SD i valen 2006-2010-2014.
2015-06-27, 07:25
Medlem
RadioDDR1s avatar
SVERIGE TYCKER: Ny toppnotering för SD: 17,9 procent

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21033295.ab

I Sverige tyckers analyser står det klart att SD:s väljarmax i dag ligger runt 23 procent. Låter som ett lågt tak tycker jag.
2015-06-27, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1

I Sverige tyckers analyser står det klart att SD:s väljarmax i dag ligger runt 23 procent. Låter som ett lågt tak tycker jag.

Tänkte jag kunde bjuda på den här, nästan precis, 1 år gamla artikeln (2 juni 2014):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

"Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort. De frågade väljarna vilka partier man kan tänka sig att rösta på och vilka partier man identifierar sig med.

Av de väljare som inte röstat på Sverigedemokraterna är det bara tre procent som uppger att de är öppna för att rösta på partiet. Hos övriga partier ligger den siffran på mellan 8 och 15 procent, alltså uppemot fem gånger så högt. Det skulle kunna innebär att Sverigedemokraterna med dagens politik, alltså har slagit i taket. Man är i särklass det parti som har minst potential att växa."

2015-06-27, 07:42
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Kan säkert stämma i just detta nu, men bara för ett drygt år sen så hävdades det att SD inte kunde växa mer, eftersom taket låg kring 10%. Taket växer också och det anmärkningsvärt snabbt för SD. Det är helt omöjligt att säga var det absoluta taket vid valet 2018 ligger, men jag skulle gissa att det är betydligt högre än vad deras motståndare ens kan föreställa sig.

Fast det är verkligen inte dåligt att nästan var fjärde svensk skulle överväga SD om det var val idag.
Senast redigerad av fernebo 2015-06-27 kl. 07:45.
2015-06-27, 07:46
Medlem
Sixts avatar
Citat:

Det är något journalisterna intalar sig själva för att lugna sina nerver. Det är jobbigt att ständigt bli motbevisad under 5 års tid.
Senast redigerad av Sixt 2015-06-27 kl. 08:25.
2015-06-27, 08:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Man får snarare leta efter små signaler såsom vissa ordval och liknande. Jag blir fortfarande överraskad när någon använder uttrycket "utlänning".

Ursäkta, jag uttryckte mig onyanserat. Det är naturligtvis inte så att jag upplever diskussioner hela tiden i termer av "tiggarjävlar" och "zigenarsmuts". Men dom här signalerna du säger finns ser jag också oftare och oftare. Ofta tar sig det uttryck i att man börjar med att kritisera Alliansens passivitet och DÖ - men bakom "DÖ-fasaden" kan man se kritik mot både invandringen och tiggeriet. Jag märker en skillnad mot förrut att dessa signaler blir mindre och mindre subtila - och att kritiken när signalerna väl kommer uteblir.

Förändringen har gått på ungefär det sista halvåret.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-27 kl. 08:23.
2015-06-27, 08:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kan säkert stämma i just detta nu, men bara för ett drygt år sen så hävdades det att SD inte kunde växa mer, eftersom taket låg kring 10%. Taket växer också och det anmärkningsvärt snabbt för SD.

Det står ju i texten att denna "takprediktion" baserar sig på vad folk har svarat på andrahandspartier som folk kan tänka sig att rösta på. Nu visar Inzio/Sverige tycker ~18%; Sentio hade 22%, en skillnad på 4%-enheter. Denna felfaktor borde naturligtvis även gälla en annan fråga i samma undersökning, och då ligger vips taket enl. denna undersökning på 27% istället för 23%, så det här taktramset är naturligtvis inget att bry sig om.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Det är något journalisterna intala sig själva för att lugna sina nerver. Det är jobbigt att ständigt bli motbevisad under 5 års tid.

Hehe. Taket för SD är naturligtvis 100% eftersom det är så många väljare det finns.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-27 kl. 08:30.
2015-06-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Det är något journalisterna intalar sig själva för att lugna sina nerver. Det är jobbigt att ständigt bli motbevisad under 5 års tid.

De skriver ju iof "just nu" och att "det kan ändra sig".

Frågan är, varför ens skriva att det finns ett tak om det bara gäller just nu och om det kan ändra sig?
2015-06-27, 08:43
Medlem
lyktstolpes avatar
Som många redan skrivit har idag Aftonbladets "Sverige tycker" publicerats.

Där siar de även om att SD är på väg mot sitt absoluta tak vilket är 23% vilket är uträknat bland annat genom att folk får uppge sitt "andra val"

Går att läsa här; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21033295.ab för er som e nyfikna.

Vad säger ni, såg att vissa redan diskuterat detta på sidan före, ang att SD inte kommer ha samma utveckling alltid e ju ingen hemlighet, men stannar de vid 23% ?

Jag ser fram emot Almedalsveckan för tror där kan hända saker.

EDIT: en sak till som jag funderat på, United Minds undersökningar slutade i September vid valet (om man kollar på status.st) kör de inte längre? eller de kör bara under valåret med sina undersökningar?
Senast redigerad av lyktstolpe 2015-06-27 kl. 08:49.
2015-06-27, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Som många redan skrivit har idag Aftonbladets "Sverige tycker" publicerats.

Där siar de även om att SD är på väg mot sitt absoluta tak vilket är 23% vilket är uträknat bland annat genom att folk får uppge sitt "andra val"

Går att läsa här; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21033295.ab för er som e nyfikna.

Vad säger ni, såg att vissa redan diskuterat detta på sidan före, ang att SD inte kommer ha samma utveckling alltid e ju ingen hemlighet, men stannar de vid 23% ?

Jag ser fram emot Almedalsveckan för tror där kan hända saker.

EDIT: en sak till som jag funderat på, United Minds undersökningar slutade i September vid valet (om man kollar på status.st) kör de inte längre? eller de kör bara under valåret med sina undersökningar?

Nej de kommer med största sannolikhet inte stanna vid 23%, bara önskedrömmar från deras hall. De har hållit på och tjatat om att SD har nått sitt tak sedan 2010 och bevisats fel varje gang.
2015-06-27, 09:13
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Nej de kommer med största sannolikhet inte stanna vid 23%, bara önskedrömmar från deras hall. De har hållit på och tjatat om att SD har nått sitt tak sedan 2010 och bevisats fel varje gang.
Jag tycker att de har tjatat ännu längre än så. Redan 2002 så tjatade de om att SD aldrig skulle nå över en procent och att en röst på dem var bortkastad. Det visade sig att de tidigaste rösterna på SD blev de viktigaste för partiet.
2015-06-27, 09:23
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tycker att de har tjatat ännu längre än så. Redan 2002 så tjatade de om att SD aldrig skulle nå över en procent och att en röst på dem var bortkastad. Det visade sig att de tidigaste rösterna på SD blev de viktigaste för partiet.

Ett opinionsmässigt tak (annat än 100%) för SD kräver ju att tiden stannar och inget i övrigt förändras. Så länge invandringssituationen blir värre, alternativt uppenbar, för allt fler och de andra partierna radikaliseras i motsatt riktning (ännu mångkulturvurmigare, ännu mer undfallande mot Islam och IS och ännu mer undfallande mot zigenarinvasionen) så kommer taket att höjas.

Svårare än så är det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in