2015-06-26, 23:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu har du blivit allt för tröttsam, du kanske menar detta inlägg:

Ett tips, meningar som slutar med "?" är en fråga och inget påstående. Har du mer problem får du ta det i PM istället för att förstöra tråden.
Jaha så du fortsätter köra halmdockor och komma med icke svar, duktigt! Jag antar att du med din enorma förmögenhet och otroliga kompetens och känsla för framtiden vet att det är just LF´s eller valfri aktörs tro idag som kommer ge låga räntor genom hela den följande 10 års perioden.
2015-06-26, 23:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det är omöjligt att staten börjar bygga en massa bostäder. Planeringsprocessen är väldigt lång så det tar tid innan marknaden kommer ikapp, och om den ens skulle göra det så händer det på så lång sikt att det inte orsakar nåt prisfall. Möjligtvis (om 20 år) en inbromsning.

Däremot kommer vi säkert se prisfall beroende på ekonomiska orsaker.
Det som spelar roll är hur billiga pengar är inget annat, resten är bara trams.
Sen kan pengar göras billiga eller dyra på olika sätt.
2015-06-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som spelar roll är hur billiga pengar är inget annat, resten är bara trams.
Sen kan pengar göras billiga eller dyra på olika sätt.
Det spelar noll roll hur billiga pengar är om det tar 10 år att få upp ett hus. Har du fler floskler på lager?
2015-06-26, 23:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jaha så du fortsätter köra halmdockor och komma med icke svar, duktigt! Jag antar att du med din enorma förmögenhet och otroliga kompetens och känsla för framtiden vet att det är just LF´s eller valfri aktörs tro idag som kommer ge låga räntor genom hela den följande 10 års perioden.

Jag svarar på allt du frågar om men jag tar inte ansvar för vad du fantiserar ihop, det får du göra själv.

Och givetvis, om man vill vara säker på vilka ränteutgifter man får de närmaste 10 åren så binder man lämpligen räntan i 10 år, och det tar t.ex. Länsförsäkringar endast 2,66% för av en genomsnittskund.

Personligen skulle jag däremot inte binda om jag behövde ett lån eftersom bundna lån kostar mer. Men om du absolut vill vara säker på vad det kommer kosta så finns den möjligheten. Frågor på det?
2015-06-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Det ar inte vad som diskuteras.
Anser du att med att dagens rante marknad ar en "fri" marknad och att den inte manipuleras?
Jo, jag bemötte just din kommentar om att du trodde det var tomtar som prissatte. Och bär du nu på den förställningen är det väl en smal sak för dig att plocka av dom deras pengar.

Nu börjar du i stället tala om en eventuell manipulation. Berätta då vad du avser. Gärna i detalj och inget flum. Och om inte manipulationen är samma risk för alla utan någon aktör som manipulerar så berättar du hur mycket och hur mycket det kostar för denna att flytta priset så mycket.
2015-06-27, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Konstigt resonemang. Då kan väl du lika gärna belåna dig så mycket du bara kan och lägga in allt på marknaden. Om marknaden alltid har rätt och består av anrikningarna av riktiga bedömningar så är det väl bara att ta rygg så blir du rik.
Det ser ut som du tänker dig något slags arbitrage. Då hade det väl varit lämpligt att du berättat vad det skulle vara.

Låna skriver du. Ett blancolån kostar kanske 13% i ränta. Vilken riskfri placering skulle ge mer än det.
Prissättningen av obligationerna är sådan att räntan motsvarar risken. Du skulle behöva låna till 0% för att gå runt bara. Vem tror du lånar ut till dig till 0%.

Citat:
Marknaden spekulerar. Kom igen nu, det här är basic shit.
Det ter sig mer som du inte har tänkt innan du skrev, och då bör du bespara dig från den typen av kommentarer.

Och skulle du nu vilja invända och mena att du nog har tänkt så får du visa mer i detalj hur du tänkte.
2015-06-27, 01:16
Avslutad
Citat:
Konstigt resonemang. Då kan väl du lika gärna belåna dig så mycket du bara kan och lägga in allt på marknaden. Om marknaden alltid har rätt och består av anrikningarna av riktiga bedömningar så är det väl bara att ta rygg så blir du rik.

Marknaden spekulerar. Kom igen nu, det här är basic shit.
Spekulerar är inte detsamma som grundlöst gissande. Marknaden har naturligtvis inte facit i förväg, utan gör bedömningar baserat på tillgänglig information. Om det är detta du kallar spekulation så är vi överens.

Men som flera redan har påpekat - den som tror sig göra egna, bättre bedömningar än marknaden ska naturligtvis handla utifrån detta. Tror ni att räntan snabbt kommer stiga så bind för all del räntan. Det är ett fritt land och var och en får fatta sina egna beslut.
2015-06-27, 02:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men som flera redan har påpekat - den som tror sig göra egna, bättre bedömningar än marknaden ska naturligtvis handla utifrån detta. Tror ni att räntan snabbt kommer stiga så bind för all del räntan. Det är ett fritt land och var och en får fatta sina egna beslut.

Visst kan man binda, men det är dyrt att ha foliehatten på.... Den som är smart lägger fokus på buffertsparande eller amortering medan räntan är låg. Då har man byggt upp en bra buffert den dag räntan går upp.
2015-06-27, 04:03
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jo, jag bemötte just din kommentar om att du trodde det var tomtar som prissatte. Och bär du nu på den förställningen är det väl en smal sak för dig att plocka av dom deras pengar.

Nu börjar du i stället tala om en eventuell manipulation. Berätta då vad du avser. Gärna i detalj och inget flum. Och om inte manipulationen är samma risk för alla utan någon aktör som manipulerar så berättar du hur mycket och hur mycket det kostar för denna att flytta priset så mycket.
Vilken värld lever du i? Existerar inte Riksbanken, Fed etc i din värld eller? Skönt för dig.
Riksbanken köper väl för några % av BNP och Fed är över 25%, BOJ är betydligt högre.
Senast redigerad av hakansukkur 2015-06-27 kl. 04:08.
2015-06-27, 06:04
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den som är smart lägger fokus på buffertsparande eller amortering medan räntan är låg. Då har man byggt upp en bra buffert den dag räntan går upp.
Problemet är att du förutsätter att något händer "sen" snarare än "nu", när resonemanget tvärt om garanterar att det för vissa händer så att säga för tidigt i investeringen. Helt bortom egen kontroll.

Men visst, eftersom jag anser att man inte bör belåna sig ömtålig överhuvudtaget finns ju inget behov av låst ränta heller.
2015-06-27, 07:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Visst kan man binda, men det är dyrt att ha foliehatten på.... Den som är smart lägger fokus på buffertsparande eller amortering medan räntan är låg. Då har man byggt upp en bra buffert den dag räntan går upp.
Jo, jag tycker och handlar likadant. Men är man väldigt riskavert och livrädd för att räntan dka stiga så är det i alla fall bättre att köpa något och binda räntan, än att inte våga köpa alls. Det är det värsta valet som man sannolikt förlorar mest på.
2015-06-27, 07:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Problemet är att du förutsätter att något händer "sen" snarare än "nu", när resonemanget tvärt om garanterar att det för vissa händer så att säga för tidigt i investeringen. Helt bortom egen kontroll.

Men visst, eftersom jag anser att man inte bör belåna sig ömtålig överhuvudtaget finns ju inget behov av låst ränta heller.
Och vad innebär att belåna sig ömtålig? Vad tittar du på då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in