Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 20:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det står i artikeln att "det finns ett stort nationellt behov från Litauens sida att bevara sina goda relationer med Sverige. – Sverige är en av Litauens närmaste och pålitligaste partners, säger Eitvydas Bajuarunas till P4 Skaraborg."

Det är nog därför som de "beklagar sorgen offentligt", dvs de vill inte att de relationer de har med Sverige ska bli skadade på grund av det inträffade oavsett om MGM är skyldiga eller inte.

Relationen mellan Sverige och Litauen påverkas naturligtvis inte på grund av att medborgare i ett land mördar en medborgare i ett annat land. Mördare finns i alla länder, det bör man kunna utgå ifrån, således är det här fallet knappast en fara för Sveriges relationer med Litauen.

Litauen vill såklart ha goda relationer med Sverige, dock kan det knappast ha en koppling till det här fallet mer än att litauiska myndigheter gör allt de kan för att bistå svenskt rättsväsende i den mån det efterfrågas.

Vet statsministern ens om att en svensk flicka misstänks ha mördats av litauiska medborgare, är Försvarsmakten underrättad?
2015-06-26, 20:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tingrätten i Skövde tisdagen den 30 juni.

Nu lär det väl knappast ske så mycket, om ens något, fram till tisdag nästa vecka då en ev. omhäktning kommer att ske.

Vad än vice åklagare Wennerholm kommer att komma med, så tror jag att de kommer att förbli häktade på sannolika skäl misstänkta för mord. Bröderna befinner sig nu också i en sämre situation än innan tack vare detta överklagande och detta begärande om PT i HD.

Kommer detta att sedermera leda till åtal så kommer det att ta tid. Även den ev. rättegången kommer att ta tid samt att domarna kommer då troligtvis att överklagas.

Kommer bröderna någonsin att erkänna detta som de är anklagade för under förutsättning att de är de skyldiga? Jag kan förstås ha fel men jag tror inte det? Går ett sådant brott som detta någonsin att erkänna? Jag betvivlar faktiskt det.

Sedan uppstår också frågan vad har kvinnan berättat? Om hon nu har berättat något alls?

Nu är det bara för oss alla intresserade att invänta vad som kommer att ske nu på tisdag i tingsrätten i Skövde.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-26 kl. 20:54.
2015-06-26, 20:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hm...då kan det bli en utdragen historia.
Men visst borde restriktioner kunna hävas, både deras och yppandeförbud etc. om ingenting händer?

Det kan absolut bli en utdragen historia, finns en del som talar för det, bland annat åklagarens påstått tunna indiciekedja.

Yppandeförbudet kan i alla fall myndighetspersonerna som närvarade i domstolen helt fullkomligt skita i, bara att tipsa media och ta bra betalt, sak samma gäller den polis som vill skrapa ihop till en flykt ifrån regn och kyla till soligare breddgrader. Märkligt att ingen har läckt information till skvallerbladen Expressen och Aftonbladet, förutom den polis som yppade något om ett klädfynd.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Tillbaka till fallet:

Finns det någon juridiskt kunnig här nu som kan förklara en sak för mig?
Jag tänker på omhäktningen på tisdag.
Kan åklagaren få igenom omhäktning på sannolika skäl, utan att ny bevisning presenteras?

Jag kan säga så här av egen erfarenhet. En omhäktning kan nog åklagaren få genom att förklara att "han väntar på att analyserna ska bli färdiga". Den första omhäktningen kan således ske på ungefär samma underlag som sist. Men i takt med att tiden går och åklagaren får in bevisning krävs nog att han kan visa att något av denna bevisning går att koppla till de misstänkta. Klarar han inte det så finns det nog en risk, för åklagarens del, att misstankegraden sänks.

Men som sagt en, eller ibland två, omhäktningar kan nog en åklagare få till genom att bara hävda att material måste analyseras. Därefter blir det emellertid desto mer intressant och ställs högre krav på åklagaren.

Inget klockrent svar jag vet men detta är heller ingen exakt vetenskap så det är det bästa jag kan ge dig
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Med tanke på att de bott här lång tid utan att det hänt något konstigt, måste de varit ganska ordentligt påverkade av alkohol. Om det nu är bröderna. Hur som helst helt overkligt att det hela slutade så här.
Det behöver inte varit ett sexualbrott. Det är ganska osannolikt att någon lurpassade på just henne just där. Det kan ha varit så att GM tvärtom trodde att kusten var klar för ett inbrott när kollegorna i bilen åkt iväg. Säg att GM inte såg BO, som kan ha haft mopeden lite gömd, utan svängde in på baksidan och började ta sig in i bageriet. BO som just skulle åka iväg på sin moped gick förvånat fram för att se vad som hände och hade oturen att känna igen GM som i ren panik kanske ströp BO bland buskarna...
2015-06-26, 20:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Hm...då kan det bli en utdragen historia.
Men visst borde restriktioner kunna hävas, både deras och yppandeförbud etc. om ingenting händer?

Restriktionerna kommer kvarstå tills utredningen är så gott som klar. Däremot bör nog yppandeförbudet för försvararna kunna hävas dessförinnan.
2015-06-26, 20:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
(...)
Litauen vill såklart ha goda relationer med Sverige, dock kan det knappast ha en koppling till det här fallet mer än att litauiska myndigheter gör allt de kan för att bistå svenskt rättsväsende i den mån det efterfrågas.
(...)

Så är det nog. Och att det har blivit en stor grej i Litauen också. Säkert spekuleras det även där, huruvida bröderna är skyldiga eller ej.
2015-06-26, 20:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Det kan absolut bli en utdragen historia, finns en del som talar för det, bland annat åklagarens påstått tunna indiciekedja.

Yppandeförbudet kan i alla fall myndighetspersonerna som närvarade i domstolen helt fullkomligt skita i, bara att tipsa media och ta bra betalt, sak samma gäller den polis som vill skrapa ihop till en flykt ifrån regn och kyla till soligare breddgrader. Märkligt att ingen har läckt information till skvallerbladen Expressen och Aftonbladet, förutom den polis som yppade något om ett klädfynd.

Jag undrar ja, om den stackars notarien som satt på häktningsförhandlingen blivit pressad av media. Denna är faktiskt en av de få som vet om innehållet i utredningen och det också vara en precis som precis blivit klar med sin juristutbildning. Jag slapp dock när jag var notarie att media var efter mig i de i media uppmärksammade fall som jag satt på men man vet ju aldrig....
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men vad är det för prat om gubbar och gamlingar, de är i trettiårsåldern. Jag har varit tonårstjej och hade absolut inte tyckt att de var gubbar. Jag tycker också att de ser bra, trevliga och intelligenta ut.
Inte för att det här har nåt med nåt att göra, eftersom vi inte vet något överhuvudtaget, i alla fall ytterst lite, men som ung kvinna har jag haft dreglande gubbar i hasorna, då pratar jag om tjockisar på fyrtio, femti plus.
Det verkar som om somliga inte kan tänka sig att en ung söt tjej gillar en ung snygg man på trettifem som jobbar som snickare. Ni vet inte mycket om kvinnohjärtat. Ett otroligt förakt för "grovjobbare" också.
Det säger inget om vem som är skyldig, hur hon dog, vilka omständigheter osv.

Jag har väldigt svårt att förstå hur du resonerar!Det finns väl ingenting i detta grova brott som utspelats sig och rubricerats först som ofrivilligt försvinnande till människorov till mord, som indikerar att Lisa kände dessa två personer eller att de stod i ngt som helst känslomässigt förhållande till varandra? I sakens natur är det minst sannolikt att en ung flicka, till många delar fortfarande ett barn, skulle ha haft ngn kontakt med dem innan brottet. Utifrån dess plötslighet, grovhet och tragiska utgång kan det inte ligga mycket trovärdighet i spekulationer som dina ovan som då skulle innefatta kommunikativ ömsesidighet. Allt tyder på en envägskontakt från förövarnas sida dvs övergrepp utan respons eller tillmötesgående från offrets sida. Allt tyder på ett grovt överfall mellan personer som är främlingar för varandra. Detta även om ngn av bröderna eller de två tillsammans initialt har ropat på , lockat till sig osv Lisa till att komma till ladan som ex.

Det ter sig smaklöst att prata om fördomar ang grovarbetare och dessa litauiska män i 30-års åldern som fina o intelligenta. Visar det sig att de gjort sig skyldiga till mordet på Lisa, vilket jag är övertygad om och ,även att det tyvärr rör sig om ett grovt o makabert tillvägagångssätt som man helst vill slippa o tänka på, så förtjänar de alla epitet som kan tänkas som uttrycker förakt som fula grova och svagbegåvade sociopater.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag kan säga så här av egen erfarenhet. En omhäktning kan nog åklagaren få genom att förklara att "han väntar på att analyserna ska bli färdiga". Den första omhäktningen kan således ske på ungefär samma underlag som sist. Men i takt med att tiden går och åklagaren får in bevisning då krävs nog att han kan visa att något av denna bevisning går att koppla till de misstänkta. Klarar han inte det så finns det nog en risk, för åklagarens del, att misstankegraden sänks.

Men som sagt en, eller ibland två, omhäktningar kan nog en åklagare få till genom att bara hävda att material måste analyseras. Därefter blir det emellertid desto mer intressant och ställs högre krav på åklagaren.

Inget klockrent svar jag vet men detta är heller ingen exakt vetenskap så det är det bästa jag kan ge dig

Såvitt jag kan se så är det ett klockrent svar, precis så är det ju bäste tingsnotarie.

Har du någon uppfattning om hur lång tid det brukar ta att få svar ifrån NFC om förtur råder? Min uppfattning är att åklagaren vid nästa häktningsförhandling borde ha fått svar på något som kan binda de misstänkta till offret, om det finns i materialet.
2015-06-26, 20:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
(...)
Sedan uppstår också frågan vad har kvinnan berättat? Om hon nu har berättat något alls?

Enig. Huvudet på spiken, skulle jag tro.
2015-06-26, 20:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Såvitt jag kan se så är det ett klockrent svar, precis så är det ju bäste tingsnotarie.

Har du någon uppfattning om hur lång tid det brukar ta att få svar ifrån NFC om förtur råder? Min uppfattning är att åklagaren vid nästa häktningsförhandling borde ha fått svar på något som kan binda de misstänkta till offret, om det finns i materialet.

Tack

Jag måste erkänna att jag är väldigt dålig på att uppskatta sådana tider. Jag vill bara minnas att efter en eller två omhäktningar brukade åklagaren kunna börja presentera teknisk bevisning så använder man det som referensram så tar det ungefär 4 veckor innan det första materialet kan presenteras för domstolen.

Jag tror nog att det kan bli svårt till nästa förhandling nu på tisdag (det är ju ofta så att de kan ha fått in preliminär rapporter osv. men de vill nog kunna dubbelkolla proverna innan de presenterar materialet för rätten, igen det är min erfarenhet) men den därefter då bör det nog finnas förutsättningar att en del hunnit bli analyserat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in