2015-06-26, 19:02
Medlem
Jaha, då får vi se hur dagens hemskheter påverkar opinionen i julimätningarna. Kuwait, Frankrike, Tunisien i fokus.
Hur var det nu?: Får vi se aftonbladet än en gång påminna läsarna om att JÅ påstått att islamismen är det största hotet mot västvärlden sedan WW2? Det har ju tagits till intäkt för partiets islamofobi men vem var det nu som har rätt?

Kanske att ett par hundratusen svenskar, varav många varit i Tunisien, börjar fundera en smula på om inte Islamismen är värre än SD?
2015-06-26, 19:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De har nyss svängt om och är inte redo att visa det öppet. SD växer också starkt i tidigare svaga grupper som t.ex. akademiker i storstäder och den gruppen tillhör jag.

I den gruppen du nämner, akademiker i storstäder eller universitetsutbildade tjänstemän får jag känslan av att alla pratar om tiggeriet och migration/integration i termer som liknar SDs, och det behövs egentligen inte skyltas med några tillkännagivanden. Alla vet och tycker att det är åt helvete, men alla håller käften för att upprätthålla takt och god ton.

"Din idiot! Jag ska ta bort dig från min Facebook din rasistjävel!"-dagarna tillhör en svunnen tid, det är bara det att den kollegiala diskussionen inte behöver föras med plakat-politik a'la Twittervänster. Alla vet ändå. Det är tystnadens acceptans som råder.
2015-06-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Nej, "skrämselfaktorn" som jag snarare skulle kalla den har inte minskat och kommer inte att göra det under den närmsta tiden och jag ska förklara varför.

Det är möjligt att en klick befintliga SD:are blir mer öppna med sina sympatier för SD. Men vad folk här inne i tråden helt verkar glömma bort är att de nya SD-väljarna (de som tillkommer hela tiden), dom är förmodligen väldigt försiktiga med att visa sina sympatier. Jag menar, har man inte hittat till SD tidigare, då är det klart att man har varit skeptisk till SD innan. Då är det ganska troligt att man dessutom inte är öppen med sitt partival.

Ju fler nya väljare som hittar till SD, desto större blir skrämselfaktorn då SD är utfrysta och icke-legitimt. SD kommer inte att bli legitimt förrän man sitter i en regering, det är jag fullständigt övertygad om.

Så ni som inför valet 2014 tjatade om att skrämselfaktorn skulle minska, ni hade fel. Jag är dessutom helt övertygad om att skrämselfaktorn idag är högre och har ökat sedan efter valet 2014 och det kommer den att göra fortsättningsvis. Anledningen till det hittar ni som sagt i ovanstående resonemang. Skulle SD sitta i regering efter valet 2018, då kan det bli ett trendbrott, men tills nästa val så ska det nog hända något exceptionellt om skrämselfaktorn skulle minska.

Någon nämnde exempelvis att rådatan hos Sentio låg på över 24% i senaste mätningen. Det kan vara en indikation att även Sentio underskattar SD. För när SD viktas ner pga hög rådata, då inser ju vem som helst att SD ligger jävligt bra till i opinionen.

Jag håller med dig i ditt resonemang kring skrämselfaktorn. De som vaknat sent är nog ännu mer tystlåtna än de som varit med ett tag.

24% i rådata! Vet du hur Sentio brukar ha SD i rådatan? Det finns kanske en liten chans att SD redan är största parti?!

Champagnen hemma är slut. I morgon får jag fylla på lagret igen för SDs pole position kan komma fortare än kvickt.

Hoppas säkerheten för SD är extra bra i Almedalen i år och att alla på SÄPO är på tårna.
2015-06-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
I den gruppen du nämner, akademiker i storstäder eller universitetsutbildade tjänstemän får jag känslan av att alla pratar om tiggeriet och migration/integration i termer som liknar SDs, och det behövs egentligen inte skyltas med några tillkännagivanden. Alla vet och tycker att det är åt helvete, men alla håller käften för att upprätthålla takt och god ton.

"Din idiot! Jag ska ta bort dig från min Facebook din rasistjävel!"-dagarna tillhör en svunnen tid, det är bara det att den kollegiala diskussionen inte behöver föras med plakat-politik a'la Twittervänster. Alla vet ändå. Det är tystnadens acceptans som råder.

I de kretsarna har man väl typiskt aldrig skyltat med sina partisympatier så länge som vi inte talat om vänsterradikala mediepjattar och dylikt. I den förkrossande majoriteten av gruppen privat arbetande akademiker så har man aldrig skyltat med partier. Det tas helt enkelt för givet att man röstar borgerligt i åtta fall av tio.

Det är exakt dessa individer som utgör kärnan i den sk. "Shy tory"-gruppen och som under lång tid gjort att borgerliga partier underskattats något i OUs och kommunisterna överskattas.

En hel del av dem har helt enkelt ingen lust att berätta för världen vilka de röstar på. Inte ens för ett OU. Och detta utan att man är rädd för repressalier. Man vill helt enkelt inte.
2015-06-26, 20:49
Medlem
Citat:

Viktig observation.......jag har inte sett sådana inlägg på några månader.........detta tyder på normalisering.
2015-06-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag håller med dig i ditt resonemang kring skrämselfaktorn. De som vaknat sent är nog ännu mer tystlåtna än de som varit med ett tag.

24% i rådata! Vet du hur Sentio brukar ha SD i rådatan? Det finns kanske en liten chans att SD redan är största parti?!

Champagnen hemma är slut. I morgon får jag fylla på lagret igen för SDs pole position kan komma fortare än kvickt.

Hoppas säkerheten för SD är extra bra i Almedalen i år och att alla på SÄPO är på tårna.
Med tanke på dagens terrorist attacker och Löfvens fiasko i Eu, så är det inte omöjligt.
2015-06-26, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Med tanke på dagens terrorist attacker och Löfvens fiasko i Eu, så är det inte omöjligt.

Och högsäsongen för jihad är inte slut än. SD och invandringskritiska partier i Europa bör nog sätta sig och fila på en ordentlig praktisk realpolitik för dom lär nog få makt fortare än man kan tro. Då är det bra att ha konkreta åtgärder på plats i förväg så man inte står med svarte-petter helt oförberedd.
2015-06-26, 23:36
Medlem
Citat:

Jag tillhör den krets du talar om, och ämnen såsom migration/integration och tiggeriet diskuteras i princip aldrig. Ska dessa ämnen diskuteras måste det så att säga ske på säker mark, det vill säga bland personer man kan anförtro sig åt och som man känner tillit till. Man får snarare leta efter små signaler såsom vissa ordval och liknande. Jag blir fortfarande överraskad när någon använder uttrycket "utlänning".
2015-06-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De har nyss svängt om och är inte redo att visa det öppet. SD växer också starkt i tidigare svaga grupper som t.ex. akademiker i storstäder och den gruppen tillhör jag. Skulle jag vara öppen med mina åsikter om detta skulle det med stor sannolikhet påverka mig i jobbet och det priset vill jag inte betala.
Man behöver ju inte explicit säga att man röstar på SD, det räcker med att racka ner på moderattoppen och sossetoppen och invandringspolitiken, i artiga ordalag (om så krävs). Lite subversiv verksamhet tycker jag ändå att man får våga sig på.
2015-06-27, 00:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Man behöver ju inte explicit säga att man röstar på SD, det räcker med att racka ner på moderattoppen och sossetoppen och invandringspolitiken, i artiga ordalag (om så krävs). Lite subversiv verksamhet tycker jag ändå att man får våga sig på.

Ja och demokratiaspekten kan man förstås också belysa. En opposition är väldigt viktig att ha oavsett vilken politisk åsikt man än har. Nu består den oppositionen endast av SD och det är förklaringen till att de går som en raket. Sådant här kan man förstås ta upp och diskutera problematiken kring.

Men även att det i alla andra frågor går att diskutera nivåer, man är t.ex. inte antingen emot all skatt eller för 100% i skatt. Det finns en gråskala däremellan. En sådan gråskala måste rimligtvis även kunna finnas för invandringsfrågan.

Bilbränderna i våra förorter gillar väl ingen heller, liksom tiggeriet.
2015-06-27, 01:11
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Nej, "skrämselfaktorn" som jag snarare skulle kalla den har inte minskat och kommer inte att göra det under den närmsta tiden och jag ska förklara varför.

Det är möjligt att en klick befintliga SD:are blir mer öppna med sina sympatier för SD. Men vad folk här inne i tråden helt verkar glömma bort är att de nya SD-väljarna (de som tillkommer hela tiden), dom är förmodligen väldigt försiktiga med att visa sina sympatier. Jag menar, har man inte hittat till SD tidigare, då är det klart att man har varit skeptisk till SD innan. Då är det ganska troligt att man dessutom inte är öppen med sitt partival.

Ju fler nya väljare som hittar till SD, desto större blir skrämselfaktorn då SD är utfrysta och icke-legitimt. SD kommer inte att bli legitimt förrän man sitter i en regering, det är jag fullständigt övertygad om.

Så ni som inför valet 2014 tjatade om att skrämselfaktorn skulle minska, ni hade fel. Jag är dessutom helt övertygad om att skrämselfaktorn idag är högre och har ökat sedan efter valet 2014 och det kommer den att göra fortsättningsvis. Anledningen till det hittar ni som sagt i ovanstående resonemang. Skulle SD sitta i regering efter valet 2018, då kan det bli ett trendbrott, men tills nästa val så ska det nog hända något exceptionellt om skrämselfaktorn skulle minska.

Någon nämnde exempelvis att rådatan hos Sentio låg på över 24% i senaste mätningen. Det kan vara en indikation att även Sentio underskattar SD. För när SD viktas ner pga hög rådata, då inser ju vem som helst att SD ligger jävligt bra till i opinionen.

Öh... Det stämmer...

Men varför citera ett inlägg som säger precis samma sak. Säga att inlägget är fel och sedan argumentera exakt så som görs i inlägget?
2015-06-27, 01:42
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Öh... Det stämmer...

Men varför citera ett inlägg som säger precis samma sak. Säga att inlägget är fel och sedan argumentera exakt så som görs i inlägget?

Det va ingen kritik emot dig Pung, jag ville bara belysa och understödja det du skrev. Jag ber om ursäkt om det framstod som kritik emot dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in