Citat:
Ursprungligen postat av
Pung
Inför valet 2006 underskattades SD med 9%
Inför valet 2010 underskattades SD med 12%
Inför valet 2014 underskattades SD med 23%
Kanske inte går att dra några jätte-vetenskapliga slutsatser av det. Men jag tolkar det som att rädslan att erkänna sina sympatier inte alls minskat bland SD:s väljare sedan Partiet kommit in i riksdagen och blivit stora.
Skamfaktorn har säkert minskat. Och säkert fått många fler att numera våga stå för sina SD-sympatier. Men samtidigt har SD i ännu högre grad vunnit nya anhängare som nyss tagit klivet och ännu inte vågar skylta med sitt partibyte.
Nej, "skrämselfaktorn" som jag snarare skulle kalla den har inte minskat och kommer inte att göra det under den närmsta tiden och jag ska förklara varför.
Det är möjligt att en klick befintliga SD:are blir mer öppna med sina sympatier för SD. Men vad folk här inne i tråden helt verkar glömma bort är att
de nya SD-väljarna (de som tillkommer hela tiden), dom är förmodligen väldigt försiktiga med att visa sina sympatier. Jag menar, har man inte hittat till SD tidigare, då är det klart att man har varit skeptisk till SD innan. Då är det ganska troligt att man dessutom inte är öppen med sitt partival.
Ju fler nya väljare som hittar till SD, desto större blir skrämselfaktorn då SD är utfrysta och icke-legitimt. SD kommer inte att bli legitimt förrän man sitter i en regering, det är jag fullständigt övertygad om.
Så ni som inför valet 2014 tjatade om att skrämselfaktorn skulle minska, ni hade fel. Jag är dessutom helt övertygad om att skrämselfaktorn idag är högre och har ökat sedan efter valet 2014 och det kommer den att göra fortsättningsvis. Anledningen till det hittar ni som sagt i ovanstående resonemang. Skulle SD sitta i regering efter valet 2018, då kan det bli ett trendbrott, men tills nästa val så ska det nog hända något exceptionellt om skrämselfaktorn skulle minska.
Någon nämnde exempelvis att rådatan hos Sentio låg på över 24% i senaste mätningen. Det kan vara en indikation att även Sentio underskattar SD. För när SD viktas ner pga hög rådata, då inser ju vem som helst att SD ligger jävligt bra till i opinionen.