2015-06-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
En besvärande faktor är dessutom att de människor som skulle bidra mest till en normalisering av SD, är samtidigt de människor som har mest att förlora på att skylta med sina SD-sympatier. Det får normaliseringsprocessen att gå långsammare och hämmar därmed SD:s tillväxt.
Vi får se om några tunga namn kommer ut som SD-sympatisörer..inte helt omöjligt.
Men med dagens opinionssiffror börjar skämsfaktorn på att försvinna. Vi är sannolikt inne i en normaliseringsfas redan nu.
2015-06-26, 09:44
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
En besvärande faktor är dessutom att de människor som skulle bidra mest till en normalisering av SD, är samtidigt de människor som har mest att förlora på att skylta med sina SD-sympatier. Det får normaliseringsprocessen att gå långsammare och hämmar därmed SD:s tillväxt.

Majoriteten vinner inget på att vara kontroversiella. Personligen är jag öppen om att jag röstar SD inför nära släkt och nära vänner men i övrigt finner jag inget värde i att skylta med mina politiska sympatier.

Bättre att förhålla sig politiskt neutral i sådana frågor. Jag springer inte runt och fördömer SD lika lite som jag hyllar SD. Jag kan sträcka mig till att ifrågasätta varför personer som begår grova brott ska få bo kvar i Sverige när det skulle kunna finnas utsatta barn som skulle hellre ta den platsen osv.
2015-06-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi får se om några tunga namn kommer ut som SD-sympatisörer..inte helt omöjligt.
Men med dagens opinionssiffror börjar skämsfaktorn på att försvinna. Vi är sannolikt inne i en normaliseringsfas redan nu.
Det tror jag också. Jag liten förståelse för dom som numera inte vågar uppge SD i telefonundersökningar, vi är helt enkelt för många. Dock tror jag många SDare döljer sig i Ms uppblåsta siffror. Mest kvinnor förstås.
Senast redigerad av Fnysington 2015-06-26 kl. 09:55.
2015-06-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Majoriteten vinner inget på att vara kontroversiella. Personligen är jag öppen om att jag röstar SD inför nära släkt och nära vänner men i övrigt finner jag inget värde i att skylta med mina politiska sympatier.

Bättre att förhålla sig politiskt neutral i sådana frågor. Jag springer inte runt och fördömer SD lika lite som jag hyllar SD. Jag kan sträcka mig till att ifrågasätta varför personer som begår grova brott ska få bo kvar i Sverige när det skulle kunna finnas utsatta barn som skulle hellre ta den platsen osv.
Men man kan inte med gott samvete beskylla PK politiker att hyckla och vara ohederliga om vi själva inte ens halvöppet vågar stå för våra åsikter. Ett uttryck för samma hyckleri och brist i personligheten, men omvänt. Med man behöver inte skrika ut det på Mariatorget förstås..
2015-06-26, 10:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Personligen tror jag att det räcker med ett par tre kända namn som öppet talar om att dom röstar SD, då kommer ytterligare en propp att gå ur opinionstratten.
2015-06-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Personligen tror jag att det räcker med ett par tre kända namn som öppet talar om att dom röstar SD, då kommer ytterligare en propp att gå ur opinionstratten.
Bara en sådan sak som att Sören Gyll och gänget förordade samarbete med SD kan vara en positiv faktor.
Jag skulle också kunna tänka mig att en och annan politiker innerst inne vill byta parti. Kommer vi att få se ett överhopp under denna valperiod, tro?
2015-06-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

En folkkär artist som varit med länge, en idrottsstjärna och en kändisjurist eller VD. För deras skull struntar jag i att nämna namn, men man kan ju föreställa sig.

Kommer ihåg när George Scott blev intervjuad i morgonsoffan i TV. Det blev ingen mer intervju efter det...

De som är först ut kommer vara hjältarna i det framtida Sverige. De i tex friidrottslandslaget och skidlandslaget som spottat på sverigevänliga kan nog se sig om i xxxxx efter en offentlig karriär. Bara en sådan sak, jag köper inte en enda produkt till av Salming.
2015-06-26, 11:19
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy

Att jag tycker att det är absolut nödvändigt att rösta SD säger jag endast till mina närmaste vänner plus familjen. Att jag tycker att invandringen är katastrofalt skadlig på så många sätt kan jag säga till i stort sett alla, förutom i jobbet. Utan att vara någon röstmagnet tror jag ändå att folk i min vidare bekantskapskrets skulle bli klart förvånade av att höra att jag röstar SD och varje sådan förvåning är positiv. Så det börjar väl snart bli dags att inte vara så förbannat ömhudad.

Vi behöver hur som helst lite bättre spridning på fixstjärnorna än Ian Wachtmeister och Ulf Brunnberg (tror att folk i viss mån förutsätter att han är SD oavsett om det stämmer eller inte).
2015-06-26, 12:31
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Bara en sådan sak som att Sören Gyll och gänget förordade samarbete med SD kan vara en positiv faktor.
Jag skulle också kunna tänka mig att en och annan politiker innerst inne vill byta parti. Kommer vi att få se ett överhopp under denna valperiod, tro?

Moderatpolitiker som är sugna att gå till SD kan använda DÖ som avgörande orsak, därför är det viktigt att DÖ fortsätter att belysas och kritiseras. För varje budgetomröstning kommer sannolikheten för detta att öka.
2015-06-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men ska man valsamverka måste detta deklareras innan valet, då medger man samtidigt att man som enskilt parti inte tror man mäktar att nå över 4% spärren - jag tror inte att dessa partier kan svälja stoltheten och göra detta, med undantag av möjligen KD.

Det räcker ju med att KD och Fi så att säga erkänner att det kommer bli svårt. Då kan FP och MP framställa sig som framsynta förkämpar för allt gott som hjälper till att mobilisera rösterna mot den stora satan.

"Vi är inte nervösa för egen del men vi hjälper gärna vårt systerparti."
2015-06-26, 18:14
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Inför valet 2006 underskattades SD med 9%
Inför valet 2010 underskattades SD med 12%
Inför valet 2014 underskattades SD med 23%

Kanske inte går att dra några jätte-vetenskapliga slutsatser av det. Men jag tolkar det som att rädslan att erkänna sina sympatier inte alls minskat bland SD:s väljare sedan Partiet kommit in i riksdagen och blivit stora.

Skamfaktorn har säkert minskat. Och säkert fått många fler att numera våga stå för sina SD-sympatier. Men samtidigt har SD i ännu högre grad vunnit nya anhängare som nyss tagit klivet och ännu inte vågar skylta med sitt partibyte.

Nej, "skrämselfaktorn" som jag snarare skulle kalla den har inte minskat och kommer inte att göra det under den närmsta tiden och jag ska förklara varför.

Det är möjligt att en klick befintliga SD:are blir mer öppna med sina sympatier för SD. Men vad folk här inne i tråden helt verkar glömma bort är att de nya SD-väljarna (de som tillkommer hela tiden), dom är förmodligen väldigt försiktiga med att visa sina sympatier. Jag menar, har man inte hittat till SD tidigare, då är det klart att man har varit skeptisk till SD innan. Då är det ganska troligt att man dessutom inte är öppen med sitt partival.

Ju fler nya väljare som hittar till SD, desto större blir skrämselfaktorn då SD är utfrysta och icke-legitimt. SD kommer inte att bli legitimt förrän man sitter i en regering, det är jag fullständigt övertygad om.

Så ni som inför valet 2014 tjatade om att skrämselfaktorn skulle minska, ni hade fel. Jag är dessutom helt övertygad om att skrämselfaktorn idag är högre och har ökat sedan efter valet 2014 och det kommer den att göra fortsättningsvis. Anledningen till det hittar ni som sagt i ovanstående resonemang. Skulle SD sitta i regering efter valet 2018, då kan det bli ett trendbrott, men tills nästa val så ska det nog hända något exceptionellt om skrämselfaktorn skulle minska.

Någon nämnde exempelvis att rådatan hos Sentio låg på över 24% i senaste mätningen. Det kan vara en indikation att även Sentio underskattar SD. För när SD viktas ner pga hög rådata, då inser ju vem som helst att SD ligger jävligt bra till i opinionen.
Senast redigerad av BorkaOdalman 2015-06-26 kl. 18:20.
2015-06-26, 18:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Nej, "skrämselfaktorn" som jag snarare skulle kalla den har inte minskat och kommer inte att göra det under den närmsta tiden och jag ska förklara varför.

Det är möjligt att en klick befintliga SD:are blir mer öppna med sina sympatier för SD. Men vad folk här inne i tråden helt verkar glömma bort är att de nya SD-väljarna (de som tillkommer hela tiden), dom är förmodligen väldigt försiktiga med att visa sina sympatier. Jag menar, har man inte hittat till SD tidigare, då är det klart att man har varit skeptisk till SD innan. Då är det ganska troligt att man dessutom inte är öppen med sitt partival.

Ju fler nya väljare som hittar till SD, desto större blir skrämselfaktorn då SD är utfrysta och icke-legitimt. SD kommer inte att bli legitimt förrän man sitter i en regering, det är jag fullständigt övertygad om.

Så ni som inför valet 2014 tjatade om att skrämselfaktorn skulle minska, ni hade fel. Jag är dessutom helt övertygad om att skrämselfaktorn idag är högre och har ökat sedan efter valet 2014 och det kommer den att göra fortsättningsvis. Anledningen till det hittar ni som sagt i ovanstående resonemang. Skulle SD sitta i regering efter valet 2018, då kan det bli ett trendbrott, men tills nästa val så ska det nog hända något exceptionellt om skrämselfaktorn skulle minska.

Jag tror du har helt rätt. Det är lätt att göra misstaget att fokusera på att SD blivit lite mer accepterat nu än tidigare men när partiet har så stark tillväxt av nya sympatisörer måste stor fokus ligga på alla nya som kommit till. Ju snabbare tillväxt desto större andel nya väljare som inte blivit bekväma med att öppet redovisa sina åsikter.

De har nyss svängt om och är inte redo att visa det öppet. SD växer också starkt i tidigare svaga grupper som t.ex. akademiker i storstäder och den gruppen tillhör jag. Skulle jag vara öppen med mina åsikter om detta skulle det med stor sannolikhet påverka mig i jobbet och det priset vill jag inte betala.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-06-26 kl. 18:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in