2015-06-25, 20:52
Medlem
Jag vill be om ursäkt till zorb89!

Då jag är snäppet över måttligt salongsberusad efter att ha firat senaste tidens börsuppgång och FingerPrints kursrörelser är en av de få på börsen som jag inte är väldigt insatt i så misstolkade jag ditt inlägg lite

Det är ju inte utan att man blir lite defensiv när man ständigt blir attackerad av dessa nättroll som hatar att tjäna pengar, och inte vill att någon annan ska göra det heller

Med genuina lyckönskningar,
S.P.
Citera
2015-06-26, 04:06
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyrelseProffset

Känns som att du strosar runt i ett köpcentrum under mellandagarna och väntar på rean!

Att det är bittert att ha missat de senare årens uppgång kan jag förstå, men det gäller att haja att hissen vi står i fortfarande är på de nedre planen och att byggnaden som vi befinner oss i är en skyskrapa!

Du är välkommen in till oss i hissens värme när helst du känner för det, fortsätt inte vänta i trapphuset för länge bara, det kan bli en lång väg att klättra annars om du vill ta dig upp!

Ödmjuka hälsningar,
S.P.

Nja,åker ner med hissen med er med mina 30% av innehavet i stabila bolag men däremot åker jag förhopppningsvis skyhigh nästa vecka med Anoto och Braincool så jag är inte orolig..
Citera
2015-06-26, 04:48
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Folk som är rädd för en nedgående börs är bara rädd för att de äger aktier som de inte kan ett skit om. Det går utmärkt att köpa aktier som går emot index, gäller bara att leta lite.

Han satte för knappt 1mån sedan en riktkurs i fingerprint cards till 80kr, nu står den 100% över.

Och dessutom ligger OMX30 över sin trendkanal så den behöver gå ned en hel del innan man kan börja gorma om börskrasher, vi ger 3st för den teorin.

Tänk att man inte alltid kan ha rätt som dig.. Är dock nöjd med mina 113% från Interfox,hade fel
där med och tänkte få en vinst runt 50% men får ta den felande vinstberäkningen som en man..
Citera
2015-06-26, 12:22
Medlem
Verkar som om Styrelseproffset får diska ikväll igen, eller kanske hela helgen
Citera
2015-06-26, 16:32
Medlem
alienfins avatar
Jag tänker inte äta slösa på några ostron idag trots ännu en bra dag i Anoto och diska fick jag
göra likförbannat då frugan är i Thailand med sonen..
Citera
2015-06-26, 16:41
Medlem
Jag begriper inte riktigt det här med att folk här som är relativt "täta" (verkar ha ett antal miljoner i aktier) pläderar så mycket för att ha aktierna kvar i nedgångar.
Då jag såg på "Dokument utifrån" att de riktigt snorrika, investerar i sådant som diamanter och annat de kan lägga sitt kapital på, för "att skydda" sina pengar vid börskrascher (sas det i programmet).
Alltså lämnar de storrika börsen vid nedgångar,
medan vanligt folk, som bara är allmänt täta här i tråden, tycker att man ska sitta lugn i båten.
Det känns i vanlig ordning som att småspararna får ta smällen medan de riktigt rika "kan skydda sig".
Citera
2015-06-26, 17:04
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Jag begriper inte riktigt det här med att folk här som är relativt "täta" (verkar ha ett antal miljoner i aktier) pläderar så mycket för att ha aktierna kvar i nedgångar.
Därför att man inte kan förutse nedgångarna och man förlorar på att försöka, eftersom man missar uppgångarna.
Citat:
Då jag såg på "Dokument utifrån" att de riktigt snorrika, investerar i sådant som diamanter och annat de kan lägga sitt kapital på, för "att skydda" sina pengar vid börskrascher (sas det i programmet).
Är man "snorrik" så har man säkert ofta diversifierat ordentligt, ja. Fastigheter är tex populärt.
Citat:
Alltså lämnar de storrika börsen vid nedgångar
De är lika diversifierade vid uppgångar.

Att vara diversifierad betyder inte att man försöker tajma.
Citat:
medan vanligt folk, som bara är allmänt täta här i tråden, tycker att man ska sitta lugn i båten.
Det känns i vanlig ordning som att småspararna får ta smällen medan de riktigt rika "kan skydda sig".
Småspararna tar smällen just på grund av att de försöker tajma. De ska in i börsen när börsen står högt och säljer i panik när börsen har rasat.
Citera
2015-06-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Verkar som om Styrelseproffset får diska ikväll igen, eller kanske hela helgen

Hur menar du? Börsen gick ju upp idag

Jag är inte skadeglad, tycker det är tråkigt att du missade ännu en uppgång bara! Men vill du sitta kvar på avbytarbänken så för all del så gör det och låt the big boys play!

Blir en extra oliv i Martinin ikväll, innan helgen är över så kommer "krisen" i Grekland vara över och vi tar sikte mot nya höjder!

Hjärtliga hälsningar,
S.P.
Citera
2015-06-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrelseProffset
Hur menar du? Börsen gick ju upp idag

Jag är inte skadeglad, tycker det är tråkigt att du missade ännu en uppgång bara! Men vill du sitta kvar på avbytarbänken så för all del så gör det och låt the big boys play!

Blir en extra oliv i Martinin ikväll, innan helgen är över så kommer "krisen" i Grekland vara över och vi tar sikte mot nya höjder!

Hjärtliga hälsningar,
S.P.

Missat uppgång? Man köper väl inte när det är för dyrt, vilket det är nu, sedan vet jag inte om det är att sitta på en avbytar bänk om jag köpte en aktie för 250:- och du samma för 350:- men vi både får 5:- per aktie i utdelning
Citera
2015-06-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Missat uppgång? Man köper väl inte när det är för dyrt, vilket det är nu, sedan vet jag inte om det är att sitta på en avbytar bänk om jag köpte en aktie för 250:- och du samma för 350:- men vi både får 5:- per aktie i utdelning

Kära BajsBoo,

Att det är dyrt på börsen just nu är en åsikt som du är ganska ensam om att ha! Dessutom, jag har investerat mina arvoden sedan jag började ta plats i styrelser, det är inte det att jag gick all-in igår!

Kontinuerliga insättningar och inte försöka träffa bottnar och toppar är nyckeln till välstånd och framgång, visst kan du köpa aktien som jag köpt för 350:- för 250:- ... men det är efter några splittar!

Nu drar jag mig tillbaka och planerar framtida investeringar, tiden är knapp om man vill göra de stora klippen, nivåer så låga som dessa vi befinner oss på nu kommer du inte se igen, så vida inte ett världsomfattande kärnvapenkrig inträffar... och då har vi nog större problem än börskurser!

Med ostrondoftande hälsningar från Stureplan,
S.P.
Citera
2015-06-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Är man "snorrik" så har man säkert ofta diversifierat ordentligt, ja. Fastigheter är tex populärt.

Fastigheter är det oerhört lönsamt att investera i, så det begriper jag verkligen att man gör.

Men som sagt. De rika håller sig delvis undan börskrascher, genom att "diversifiera" tillgångarna och delvis minska risken som du säger, varför gäller inte detta för småsparare då?
De borde också minska risken vid börsnedgångar.
Senast redigerad av laprikapaprika 2015-06-26 kl. 19:55.
Citera
2015-06-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Småspararna tar smällen just på grund av att de försöker tajma.

Finns de som gått in när börsen stod lågt, och sen sålde med vinst. Likt jag själv.
Varför skulle jag inte klara av att gå in när börsen står extremt lågt, och det börjar röra på sig uppåt?
Det är väl bara att följa den här tråden.

Den här tråden fungerar som valium när det skakar förresten. De som sitter lugna i båten, försöker
inspirera andra, så de inte är totalt ensamma kvar.
Sen när det sjunkit rejäl (kanske i samband med att det hänt något i världen) så säljer dessa som försökt lugna andra också, för att rädda det som räddas kan. Detta är en logisk gång, annars skulle det rimligtvis inte bli en börskrasch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in