2015-06-26, 15:38
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Jag förstår inte varför ni inte vill inse att polisen är säkra på att dessa bröder är skyldiga, annars skulle de inte förlängt häktningstiden. De sitter ju med största sannolikhet på bevis mm som de är smarta nog att inte yppa till media av flera skäl. Bland annat för att det är ett väldigt känsligt mål med en ung flicka som bragts om livet och för att skydda flickans familj, men även för att inte läcka vilket kan påverka utredningen.

Ägna er tid åt att söka jobb istället, ni slösar er tid på orimliga teorier.
Kära Fru Osmarta

Detta här har du tyvärr inte förstånd till att diskutera, ingen häktning är än så länge förlängd, polisen är inte alls säker på att dessa bröder är skyldiga till mord, polis och åklagare har ingetsomhest bevis mot bröderna, annat än en saga de diktat ihop. Dock hoppas åklagaren att bevis skall innkomma, därför har domstolen beviljat häktning (efter mycken tvivel).

Tyvärr har offret och dennas familj ingensomhelst inverkan på förundersökningen och uppgifter till media, där är sedvänja, tradition och lag helt klar.
En samlad juristkår i Sverige tycker yppandeförbudet är skumt, och tyder på att åklagaren (som borde vara utbytt nu) inte har på fötterna alls.
2015-06-26, 15:42
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det borde väl rimligen brödernas advokater varit medvetna om så vad kan bevekelsegrunden då varit? Brödernas önskemål?
Det finns en såkallad rimlighetklausul, fråm Rtgb kap 54
10 § Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
2015-06-26, 15:43
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Kära Fru Osmarta

Detta här har du tyvärr inte förstånd till att diskutera, ingen häktning är än så länge förlängd, polisen är inte alls säker på att dessa bröder är skyldiga till mord, polis och åklagare har ingetsomhest bevis mot bröderna, annat än en saga de diktat ihop. Dock hoppas åklagaren att bevis skall innkomma, därför har domstolen beviljat häktning (efter mycken tvivel).

Tyvärr har offret och dennas familj ingensomhelst inverkan på förundersökningen och uppgifter till media, där är sedvänja, tradition och lag helt klar.
En samlad juristkår i Sverige tycker yppandeförbudet är skumt, och tyder på att åklagaren (som borde vara utbytt nu) inte har på fötterna alls.

??? Du syftar kanske på Quickfallet här.
En samlad juristkår har inte uttalat sig om det här målet, men TR och HR menar att bevisningen räcker för sannolika skäl.
2015-06-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Nej, det där köper jag inte. En kvinna går och kissar innan hon skulle ge sig ut. LH visste att hon skulle åka moppe ca en timme och inte bara gå ut att ta en cigg. Ni män kanske glömmer kissa innan för ni kan ju göra det så bekvämt utomhus. Toaletten är det sista en kivnna tänker på innan hon går ut.

Tyvärr är inte alla kvinnor lika. Jag saknar helt den reflexen/rutinen att kissa innan utgång. Jag kan hålla mig i nio timmar, så jag har inget problem med att sätta mig på moppen kissnödig.
2015-06-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
lågimpulskontroll osv...herregud vilket påhittat trams. Var sitter denne lågimpulskontrollsgen? Vi vet exakt vad generna heter som styr hudfärgen och vi vet att de styr ingenting som har med mental verksamhet att göra. Men att förneka vetenskapen är ju trendigt numera.

Oj oj, vad du är okunning!

Impulskontroll är inget som sitter i generna, det är något vi alla får lära oss från en så ung ålder att vi inte minns när inlärningen började!

Första lektionerna kommer när ett barn kan gå och springa, och vi håller barnet hårt i handen, när vi rör oss i trafiken. När barn ser en kompis eller bekant så är deras första impuls/reaktion att bara springa rakt fram utan att tänka. Då är vårt grepp om barnet det som hindrar barnet för att bli överkörd av en bil. Sen när barnet blir äldre så kommer förmaningar om att akta sig för bilar, vänta på grönt ljus m.m.

Allt eftersom människor blir äldre så är det mer komplicerat. Alla har ju inte likadana impulser.

Uppfostran är att kontrollera olika impulser. Man måste kunna kontrollera sina impulser. Det är en förutsättning för att kunna ingå i ett sammanhang.
2015-06-26, 15:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ni som vill pröva GW :s insyn i ärendet kan lyssna vad han säger om Lisa fallet i60 minuter - podcasten med Eric Schuldt.
Nu har jag slösat bort en timme av min ungdom på att lyssna på podcasten. Det enda GW säger om Lisa är att han förstod innan det var konstaterat att Lisa var mördad, men han ville inte säga det högt av hänsyn till föräldrarna.
2015-06-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Oj oj, vad du är okunning!

Impulskontroll är inget som sitter i generna, det är något vi alla får lära oss från en så ung ålder att vi inte minns när inlärningen började!

Första lektionerna kommer när ett barn kan gå och springa, och vi håller barnet hårt i handen, när vi rör oss i trafiken. När barn ser en kompis eller bekant så är deras första impuls/reaktion att bara springa rakt fram utan att tänka. Då är vårt grepp om barnet det som hindrar barnet för att bli överkörd av en bil. Sen när barnet blir äldre så kommer förmaningar om att akta sig för bilar, vänta på grönt ljus m.m.

Allt eftersom människor blir äldre så är det mer komplicerat. Alla har ju inte likadana impulser.

Uppfostran är att kontrollera olika impulser. Man måste kunna kontrollera sina impulser. Det är en förutsättning för att kunna ingå i ett sammanhang.

Alltid roligt när FB-ungar läxar upp professorer i deras ämne...

Citat:
Impulse control disorder (ICD) is a class of psychiatric disorders ... A mental disorder, also called a mental illness or psychiatric disorder, is mental or behavioral pattern that causes either suffering or a poor ability to function in ordinary life. Many disorders are described.[1] Conditions that are excluded include social norms. Signs and symptoms depend on the specific disorder.[1]
The causes of mental disorders are often unclear.

Om "lågimpulskontroll" är kulturellt (trams), så innebär det att det inte finns någon essentialism, det är bara en inställning och kan ändras hur lätt som helst (för att inte tala om att för hög kontroll - som vissa kanske anser att svenskar har - inte heller är ett tecken på sunt psyke). Men istället för hittepå trams får du gärna visa seriös källa istället.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-26 kl. 15:56.
2015-06-26, 15:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Mord vs. dråp?

Jaja, så tänker en feminist, jag tänker annorlunda. Tror du pappa militär langade till LH?
Nu var alkohol bara ett exempel på varför hon följde med frivilligt.

Jag har ingen aning om LH:s dryckesvanor. Om det var så att hon drack alkohol så har jag heller ingen aning om var hon fick tag i den, men det har inte framkommit något som tyder på att hon skulle träffa langare.
2015-06-26, 15:50
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
??? Du syftar kanske på Quickfallet här.
En samlad juristkår har inte uttalat sig om det här målet, men TR och HR menar att bevisningen räcker för sannolika skäl.
Nej, tvivel fanns i tingsrätt, såväl som i hovrätt. Det enda som finns av bevis är åklagarens saga, därefter åklagarens påstående om hållda förhör som INTE blev framlagde för rätten, och åklagarens förhoppningar om att bevisning vill komma efterhand från NFC.....knappast det man kan kalla en rättsstat.
2015-06-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Dem ser ju trevliga ut. Jag vet att det inte betyder nåt men...
http://petterssonsblogg.se/2015/06/15/bilder-och-namn-pa-de-misstankta-for-mordet-pa-lisa-holm/
jag tycker att de ser ut som inavlade litauer. Inavling (ja, jag vet att det är ett konstigt ord som vi inte har i svenska ordboken men jag hoppas att ni förstår vad jag menar), är inte bra enligt mig även om det handlar om inavlade svenskar som faktiskt finns väldigt många på landsbyggen. Många kan se trevliga ut, bl.a. psykopater. Då lämnar vi utseendet tycker jag och kan hoppas att den/de riktiga GM skall avslöjas oavsett om de är svenskar eller inte och ta sitt straff.
2015-06-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Alltid roligt när FB-ungar läxar upp professorer i deras ämne...

Om det är kulturellt (trams), så innebär det att det inte finns någon essentialism, och kan ändras hur lätt som helst.

För det första så betvivlar jag att du är professor!

För det andra så diskuterar du något du bara kan förmedla med ett citat du inte fattat, och det framgår av citatet att du missuppfattat vad som står skrivet om impulskontroll i det citat du citerar, och inte förstått det jag skrev.

För det tredje så blir det alltid dråpligt när en kyckling ska lära en höna att lägga ägg.
2015-06-26, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har ingen aning om LH:s dryckesvanor. Om det var så att hon drack alkohol så har jag heller ingen aning om var hon fick tag i den, men det har inte framkommit något som tyder på att hon skulle träffa langare.

Nej, 17-åringar brukar inte meddela vuxenvärlden vart de köper sin alkohol till skolavslutningen.

Vad vet vi? Kanske var letterna kända för sina leveranser? En av polisens misstankar? Tycker du inte det är konstigt att stora lettiska lastbilar stannar utanför slottet?

Nä.
Det fanns en "naturlig" kontaktyta mellan bröderna och LH. Flört & sex? Råna en 17-åring? Njaaaaeee.
Senast redigerad av inmodumanus 2015-06-26 kl. 16:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in