2015-06-26, 08:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Ursäkta, dubbelpost. Men läs gärna inlägget nedan 2-3 gånger så att det verkligen går in i huvudet på er som tror att det är en omöjlighet med höjd ränta.

Vem har sagt emot? Tror inte det är någon i tråden som tror att räntan kommer att vara på denna låga nivå för alltid.
2015-06-26, 08:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Varifrån kommer din nästan religiösa övertygelse att marknaden alltid vet bäst, marknaden har aldrig fel?

Kan marknaden se in i framtiden också?

Kan du se in i framtiden och kan du spöa banken?

Rent historiskt har du blivit en riktig loser om du bundit din ränta.

Vad ska ändra på det denna gång?
2015-06-26, 09:06
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan du se in i framtiden och kan du spöa banken?

Rent historiskt har du blivit en riktig loser om du bundit din ränta.

Vad ska ändra på det denna gång?

Nej jag kan inte se in i framtiden och om jag kan spöa banken vet jag inte vad det har med saken att göra.

Jag har inte haft några lån sedan 15 år tillbaks men det gör väl mig till loser om jag har förstått dig riktigt.

Ändra på att jag är loser? Jag får väl ta mig ett så stort lån som banken vill ge mig för att köpa en bostad förmodar jag.
2015-06-26, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej jag kan inte se in i framtiden och om jag kan spöa banken vet jag inte vad det har med saken att göra.
Om man tittar rent historiskt så kan man se vilken förlorare man blir om man foliehattar sig och binder sin ränta på högre nivåer än den rörliga.

Om det nu är så att man kan binda sin ränta på 10 år under 3% hos banken, så är det väl knappast ett tecken på att några räntor ska skena?

Citat:
Jag har inte haft några lån sedan 15 år tillbaks men det gör väl mig till loser om jag har förstått dig riktigt.
Det är ju bra för dig. Men man är ingen loser bara för man har bostadslån heller.

Citat:
Ändra på att jag är loser? Jag får väl ta mig ett så stort lån som banken vill ge mig för att köpa en bostad förmodar jag.

Du ska göra det som är rätt för dig....
2015-06-26, 10:07
Medlem
Citat:
Vem har sagt emot? Tror inte det är någon i tråden som tror att räntan kommer att vara på denna låga nivå för alltid.

Kommentera inlägget om kedjehändelse istället och sluta rapa samma sak om och om och om igen.

Vi vet att du tror att marknaden vet exakt vad räntan kommer vara kommande 10 år. Vi vet att du tror att det inte behöver tillföras nya köpare till bolånestocken för att bibehålla efterfrågan. Vi vet att du påstår att det inte finns alternativ till att köpa. Vi vet att du tycker om att skriva ordet kostnad. Vi vet att du tror att löner kommer öka lika snabbt som räntan och inflation höjs. Dessa saker är det ingen mening att diskutera med dig längre. Dessa saker har nått vägen ände. Vi släpper det! Kom med nåt nytt! Snälla!
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-26 kl. 10:10.
2015-06-26, 10:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kommentera inlägget om kedjehändelse istället och sluta rapa samma sak om och om och om igen.

Vi vet att du tror att marknaden vet exakt vad räntan kommer vara kommande 10 år. Vi vet att du tror att det inte behöver tillföras nya köpare till bolånestocken för att bibehålla efterfrågan. Vi vet att du påstår att det inte finns alternativ till att köpa. Vi vet att du tycker om att skriva ordet kostnad. Vi vet att du tror att löner kommer öka lika snabbt som räntan och inflation höjs. Dessa saker är det ingen mening att diskutera med dig längre. Dessa saker har nått vägen ände. Vi släpper det! Kom med nåt nytt! Snälla!

Jag väntar fortfarande på svaret om alternativen till ägande....

Eller jag ska göra det lätt för dig:

Vem tror du vinner (kostnadsmässigt) av dessa personer i långa loppet (säg 10 års sikt):

1. Personen som köper sin bostad

2. Personen som hyr i andrahand.

Hyresrätten har jag tagit bort eftersom det inte är ett alternativ utan lång kö. (ok svartkontrakt kan ju funka)
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-26 kl. 10:26.
2015-06-26, 10:37
Medlem
Citat:
Jag väntar fortfarande på svaret om alternativen till ägande....

Eller jag ska göra det lätt för dig:

Vem tror du vinner (kostnadsmässigt) av dessa personer i långa loppet (säg 10 års sikt):

1. Personen som köper sin bostad

2. Personen som hyr i andrahand.

Hyresrätten har jag tagit bort eftersom det inte är ett alternativ utan lång kö. (ok svartkontrakt kan ju funka)

Detta har jag svarat på flera gånger, 2-3 sidor bak senaste gången. Varje gång du kommer rapa ur samma saker kommer jag bara copy/pasta det här inlägget:

2015-06-26, 10:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Detta har jag svarat på flera gånger, 2-3 sidor bak senaste gången. Varje gång du kommer rapa ur samma saker kommer jag bara copy/pasta det här inlägget:

Nej jag fick inget fortfarande inget svar... Men eftersom jag gillar att räkna får du gärna presentera alternativet till ägande, så ska jag räkna på det.

Det här är enda alternativen jag får fram:

1. Köpa en bostadsrätt

2. Hyra samma lägenhet i andrahand i minst 7-8 år, troligtvis längre eftersom kön växer.

Vad tror du blir billigast?
2015-06-26, 11:22
Medlem
Citat:
Nej jag fick inget fortfarande inget svar... Men eftersom jag gillar att räkna får du gärna presentera alternativet till ägande, så ska jag räkna på det.

Det här är enda alternativen jag får fram:

1. Köpa en bostadsrätt

2. Hyra samma lägenhet i andrahand i minst 7-8 år, troligtvis längre eftersom kön växer.

Vad tror du blir billigast?

Det beror på hans kontantinsats, samt sparbuffert.
Om han gör av med hela sitt kapital på bostad med storlån är det en direkt förlust.

Tyvärr så är ju en kapitalistisk marknad så, de starka kan ge de svaga svåra käftsmällar.
2015-06-26, 11:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det beror på hans kontantinsats, samt sparbuffert.
Hur mycket kan man spara om man lägger 10 k på en andrahandsetta i city?
Citat:
Om han gör av med hela sitt kapital på bostad med storlån är det en direkt förlust.
öh en förlust att stoppa in en kontantinsats? Hur får du ihop den ekvationen?

Den enda "förlusten" jag kan hitta är eventuellt alternativräntan på kontantinsatsen.

Citat:
Tyvärr så är ju en kapitalistisk marknad så, de starka kan ge de svaga svåra käftsmällar.

Ja och så finns det folk som verkar gilla att betala mer som tror på bubblor som aldrig brister...
2015-06-26, 11:46
Medlem
Citat:
Hur mycket kan man spara om man lägger 10 k på en andrahandsetta i city?
öh en förlust att stoppa in en kontantinsats? Hur får du ihop den ekvationen?

Den enda "förlusten" jag kan hitta är eventuellt alternativräntan på kontantinsatsen.

Ja och så finns det folk som verkar gilla att betala mer som tror på bubblor som aldrig brister...

Berätta hur du hittar en etta i stan under en sten. För där kommer ju värdet inte att sjunka närmaste 60 åren.

Bubblan kommer ju inte spricka direkt, säkerligen pristabilitet, och utplaning. Att våga säga - aldrig spricker - det är ju disinformativt till köpare.

Precis lika fel att säga att man inte ska våga köpa, eller haka på att köpa en lönsam bostad i storstockholm, för priset och värdet kommer att stiga, särskilt med fler invånare i i kommande storstockholm.
2015-06-26, 11:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Berätta hur du hittar en etta i stan under en sten.
jag vet inte hur många gånger jag har ställt frågan många gånger till bubbelbabblarna. Men den är fortfarande obesvarad....

Citat:
För där kommer ju värdet inte att sjunka närmaste 60 åren.
Det är precis min tes.

Citat:
Bubblan kommer ju inte spricka direkt, säkerligen pristabilitet, och utplaning. Att våga säga - aldrig spricker - det är ju disinformativt till köpare.
att priset går ner betyder inte att bubblan sprucket. Det jag menar man ska titta på är totalkostnaden för att bo över längre tidsperoder, med eventuella bostadsförluster inräknade.

Väger man ett svindyrt andrahandsboende långsiktigt så är jag ganska säker på att det kommer att kosta mer än om man satsar på att äga sin bostad. Ganska mycket mer faktiskt.

Citat:
Precis lika fel att säga att man inte ska våga köpa, eller haka på att köpa en lönsam bostad i storstockholm, för priset och värdet kommer att stiga, särskilt med fler invånare i i kommande storstockholm.
När jag själv köpt en bostad räknar jag aldrig med att det ska stiga. Jag är mer intresserad av kostnaden för att bo.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in