2015-06-26, 12:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
/.../ Vad jag har förstått av det jag läst om brottslingar är att det är slumpmässigt beträffande vem som blir brottsoffer, men att brotten är inte slumpmässiga!
Så du tror att bröderna (eller en av dem) denna arbetsfria söndag slagit sina lovar kring kaféet för att se om det yppades något tillfälle att vid stängningsdags överfalla och förgripa sig på någon lämplig tjej – för att sedan för gott tysta ett farligt vittne så att det inte skulle bli några efterräkningar?

Bröderna hade bott på orten en längre tid och hade ett omvittnat gott renommé. – Om de varit så intresserade av tonårstjejerna i kaféet; varför besökte de då inte var och varannan dag detta ställe (de jobbade ju t.o.m. mitt emot - och en kopp kaffe då och då hade väl inte grävt outplånliga hål i hushållsekonomin)?
2015-06-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Visst, Yohannes skulle aldrig släppts in i Sverige det gör fallet EK så oerhört tragiskt.
En dömd brottsling med ett register, ett känt lynnigt temperament som tom. levt rövare i en amerikansk rättsal.
Enligt min mening är EK ett offer för svensk politik och svenska myndigheter och den förda politiken som släpper in människor i landet helt utan kontroll.
Landet står öppet för krigsförbrytare och vad du vill.
De här litauerna vet vi inget om, ännu.
De kan ha gjort sig skyldiga till övergrepp på flickor i litauen och då kommit undan.
Den ene brodern kan vara dysfunktionell och störd medan den andre brodern är helt normal och bättre socialt sett.
Detta lär väl framträda, vi får småningom en bild.

Jag håller med dig i mycket, för jag tror inte heller på att Litauerna är mammas fina pojkar, jag googlade lite om brott i Litauen och där arbetar man hårt på att ändra attityder om våld mot kvinnor och barn som är ett vanligt förekommande fenomen.

Den omständigheten att kvinnan stack, visar på att hon inte stödjer sin man. Det tyder på rädsla och självbevarelsedrift. Det är skitsnack i mina öron att hon vill hem till Litauen och skulle vilja vara med sin familj. Fick hon med sig katten?

Jag är säker på att det kommer framkomma mer om dessa Litauers brottslighet, som de kanske inte är dömda för. Det är ofta så att det finns en annan sida, med människor som känt obehag att vara i brottslingarnas närhet. Men inte säger något innan de åkt fast för något.

I tråden om finansmannen som bränner upp sina offer börjar en annan våldsam sida om denne förträfflige familjefar ploppa upp. Det är nu när omgivningen vet att han är i tryggt förvar. Till saken hör att han är självlärd i att ta över folks pengar genom brott, och kallas för finansman!

Det är märkligt att vi i Sverige inte får diskutera brottslighet förutsättningslöst, utifrån vilka grupper som begår vilka brott. Allmänheten ser, det svenska kriminologer vet är tabubelagd forskning. Det är så tokigt det är just nu i Sverige, när man ska diskutera brott och kriminella nätverk.
2015-06-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är ju inte ett faktum men fram till skrivande stund så är det inte en enda journalist eller FB-debattör som har bevittnat att den s.k. politivagnen har funnits på platsen där kroppen hittades.

Politivagnen ("likbilen") brukas för att transportera kroppar till rättsläkarstationerna.

Då politivagnen inte har brukats samtidigt som flickans familj har bekräftat att begravningen kommer att ske en vecka in i Juli månad så talar det trots allt för att kroppen har transporterats iväg "bitvis"....kanske av teknikerna själva?

Lyssna på vad Hassa Aro säger om detta. Man hadskades på ovanligt sätt med kroppen...Det måste ha varit en förskräckglig syn...

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hasse-aro-kanske-%C3%A4r-fallet-s%C3%A5-bestialiskt-att-polisen-famlar-3185772
2015-06-26, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Advokaten fortsätter att förekomma processen genom att implemetera hemsnickrad processrätt och juridik i media. För varje groda, kommer media utsvultna på sensation och skriver om ingenting!

Men det vi börjar veta, är vem denne advokat är, han får reklam och kommer med på kartan.

Det är inget konstigt alls med att hans klient är häktad och att utredningen pågår utan att media informeras och sen feltolkar. Det borde faktiskt vara normalfallet att begrava offret först och låta familjen slippa den plåga medias gottande är.

Advokaten får nog räkna med att klienten får en lång och trist sommar på häktet, om han inte gör sitt jobb och ber klienten tala om redigt, vad som pågick i brödernas liv de dagar Lisa var försvunnen. Sen kan advokaten kontakta media med den informationen, för jag kan inte bärga mig av nyfikenhet för vad klienten har att säga som förklaring till att de är oskyldiga!

Åklagaren har redan sagt att han kommer att omhäkta bröderna på tisdag.

Det är en stor utredning med massor av vittnen som skall förhöras. Personer som var på cafèt på söndagen måste förhöras..för att se om de sett de misstänkta i närheten av cafèt..och på så sätt få veta vilka kläder de hade på sig.. som sedan skall analyseras. Bara detta är en ganska lång process.

Mvh
2015-06-26, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Lyssna på vad Hassa Aro säger om detta. Man hadskades på ovanligt sätt med kroppen...Det måste ha varit en förskräckglig syn...

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hasse-aro-kanske-%C3%A4r-fallet-s%C3%A5-bestialiskt-att-polisen-famlar-3185772

Räddningstjänsten tillkallades enligt media.
2015-06-26, 12:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Och hur ska man tolka detta då? Låter inte som att det finns något mot bröderna än.

"Har obduktionsrapporten gett några nya svar?

– Jag kommenterar inte rapporten såvida inget inträffar som jag kan gå ut med, säger han."

"Han" är alltså åklagaren.

http://www.expressen.se/nyheter/nu-kan-de-ha-svar-pa-hur-lisa-mordades/
2015-06-26, 12:41
Medlem
Tingsnotariens avatar
Då vet vi alltså följande;

Tingsrätten häktade bröderna på sannolika skäl misstänkta för mordet
Hovrätten delade tingsrättens bedömning
HD har fastställt att inget processuellt fel begåtts i hovrätten.

Mer än så vet vi faktiskt inte.
2015-06-26, 12:44
Medlem
Tingsnotariens avatar
Jag måste säga att det är rätt frapperande hur en advokat, Inger Rönnbäck, i en överklagan till Högsta domstolen inte yrkar på prövningstillstånd och således inte ens argumenterar kring detta.

Vet inte advokaten att det absolut störst hindret i HD är att beviljas just prövningstillstånd. Det är således där mycket av argumentationen ska ligga. När väl det beviljats kommer HD gå igenom målet i sak och då ta del av allt som framkommit i såväl hovrätten som tingsrätten.

Jämför med Thomas Örts överklagande, han gjorde faktiskt ett tappert försök att övertyga HD om att bevilja PT.
2015-06-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Bröderna jobbade som vanligt hela väckan, verkar som. På fredag efter jobbet gick de till Martorp och tänkte gräva en grop bakom byggnaderna och flytta kroppen i gropen. Men MP råkade komma dit...
Troligtvis lite innan, tidigare på eftermiddagen, hade poliser varit på Martorp och kollat läget och gjort observationer och sedan gett klartecken till MP att komma dit occh snoka runt byggnaderna.
Är det en teori som du tror eller någon som varit på platsen bekräftat detta?
2015-06-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så du tror att bröderna (eller en av dem) denna arbetsfria söndag slagit sina lovar kring kaféet för att se om det yppades något tillfälle att vid stängningsdags överfalla och förgripa sig på någon lämplig tjej – för att sedan för gott tysta ett farligt vittne så att det inte skulle bli några efterräkningar?

Bröderna hade bott på orten en längre tid och hade ett omvittnat gott renommé. – Om de varit så intresserade av tonårstjejerna i kaféet; varför besökte de då inte var och varannan dag detta ställe (de jobbade ju t.o.m. mitt emot - och en kopp kaffe då och då hade väl inte grävt outplånliga hål i hushållsekonomin)?

Det finns inte med på kartan att någon av de unga flickorna som jobbade på kaféet skulle frivilligt ha med dessa äldre grovjobbare att göra på ett personligt plan. Det är vanligt förekommande att gubbar av alla de slag gillar unga fräscha flickor. Men det är inte ömsesidigt.

Det flesta gubbar som skojar och pratar med unga flickor vet att det bara är trevligt, och normala gubbar vet var varje gränsdragning finns i kontakten, så det brukar inte bli gränsöverskridande handlingar som upplevs av flickor som negativa.

Sen så brukar inte jobbare från Östeuropa lägga pengar på Kafé och restaurang. De har alltid medhavd mat och termos. Jag tror de har suttit där på taket, fikat och kollat på tjejer och de saknar impulskontroll. Driften blev så stark att planen var att ta en flicka, men slumpen var att det blev Lisa som gick hem sist och stod ensam kvar.

Om man tror att de siktade in sig på Lisa vill man ge dem ett känsloliv, vilket jag tror de saknar på det normala planet.
2015-06-26, 12:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Då vet vi alltså följande;

Tingsrätten häktade bröderna på sannolika skäl misstänkta för mordet
Hovrätten delade tingsrättens bedömning
HD har fastställt att inget processuellt fel begåtts i hovrätten.

Mer än så vet vi faktiskt inte.
Vi vet att bröderna har understrukit sin oskuld genom att överklaga häktningen till HD, att inga tekniska bevis dykt upp - samt att det råder delade meningar om indiciernas styrka. Vidare vet vi att misstankarna mot kvinnan ej nådde upp till "sannolika skäl".
2015-06-26, 12:50
Medlem
Enligt polisen och åklagaren, har Lisas död varken varit självmord eller naturlig död. Då betyder att hon blivit mördad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in