2015-06-26, 11:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kan du bevisa att Bibeln är sann?

Jag kan ... från ett underlag av vår mest tillförlitliga verklighets-beskrivning ... med STOR sannolikhet bevisa att bibeln inte är sann.
Citera
2015-06-26, 11:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag kan ... från ett underlag av vår mest tillförlitliga verklighets-beskrivning ... med STOR sannolikhet bevisa att bibeln inte är sann.
Ok!Grattis Bogomil, då är det bara att vänta på att få se självaste Bogomil motta ett Nobelpris
Citera
2015-06-26, 11:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ok!Grattis Bogomil, då är det bara att vänta på att få se självaste Bogomil motta ett Nobelpris

Irrelevant slingre-retorik.
Citera
2015-06-26, 11:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Irrelevant slingre-retorik.
Du kan väl blinka fem gånger på raken mot kameran så att jag vet att du är Bogomil.

Vilka bevis har du på att bibeln är osann? Intressant att få ta del av dina vetenskapliga teorier.
Citera
2015-06-26, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilka bevis har du på att bibeln är osann?

Självmotsägelserna i gen 1 & 2.

Citat:
Intressant att få ta del av dina vetenskapliga teorier.

Det är rationella* argument det rör sig om.

*Alltså (filosofisk) rationalism.
Citera
2015-06-26, 11:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Det är rationella* argument det rör sig om.

*Alltså (filosofisk) rationalism.
OCH det är? Alltså du måste väl ändå ha ett underlag att redovisa i bevismaterialet, eller har du bara filosofisk rationalismen i beviset?
Kan du inte skicka ditt bevismaterial i ett PM till mig så kan jag analysera det vidare. Du vet ju att det går till så inom vetenskapen. En oberoende ska titta kritiskt på din teori.
Citera
2015-06-26, 11:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
OCH det är?

1/ Dag och natt existerade före solen.

2/ Skapelses-kronologin i gen 1 är inte samma som i gen 2.
Citera
2015-06-26, 11:50
Medlem
goran744s avatar
Jag kan endast säga så här om din fundering TS.

Det enda som är helt sant med Bibeln är att den är skriven av människor.
Innehållet av det nedskrivna går ej att avgöra om är sant eller inte sant.
Citera
2015-06-26, 11:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Innehållet av det nedskrivna går ej att avgöra om är sant eller inte sant.

Jo, deler kan motbevisas.
Citera
2015-06-26, 12:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jo, deler kan motbevisas.
Vilka delar? OCH hur? Vem har den sanningen och sanningsteorin?
Citera
2015-06-26, 12:26
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det fungerar inte så. Ingen får nobelpris genom att visa olika påhittade sagoberättelser i gamla böcker. Tror man det är man rätt dum faktiskt
Är man åtminstone lite påläst och har en fungerande hjärna så inser man självfallet att mycket av det som beskrivs i bibeln inte är på riktigt. Det är faktiskt inte svårare än att barn kan begripa det. Mirakel som strider mot vetenskap och naturlagar finns det ingen som helst anledning att ta för sanning, lika lite som magierna och undren i Harry Potter böckerna.
Citera
2015-06-26, 12:57
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
i Guds ögon har ja gjort mitt som spridit hans ord
Var inte så säker på det. Sannolikheten att du valt rätt gud är nämligen försvinnande låg. Det finns nämligen ett större antal genom historien till dags dato att välja mellan. Du får bära dumstruten tills vidare, beklagar.

"If you believe in God, you have chosen to reject Allah, Vishnu, Budda, Waheguru and all of the thousands of other gods that other people worship today. It is quite likely that you rejected these other gods without ever looking into their religions or reading their books. You simply absorbed the dominant faith in your home or in the society you grew up in.

In the same way, the followers of all these other religions have chosen to reject God. You think their gods are imaginary, and they think your God is imaginary.

In other words, each religious person on earth today arbitrarily rejects thousands of gods as imaginary, many of which he/she has never even heard of, and arbitrarily chooses to "believe" in one of them."

Källa: http://godisimaginary.com/i28.htm
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
sen kommer du dömas när du dör
Nej, ingen kommer dömas överhuvudtaget. Vi var döda i evigheter (icke existens) innan vi föddes och vi kommer att vara döda i evigheter (icke existens) efter vi avlider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in