Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 09:11
Medlem
Hej,

Så har ännu en ung kvinna bragts om livet i vårt avlånga land. Det är rent ut sagt för...ligt. Hoppas verkligen att dom har häktat rätt personer, och att det finns tillräckligt med bevis.

Antagligen finns inga andra potentiella gärningsmän för då hade dom (polisen) inte agerat som dom gjorde. Och att tro att det är deras utländska ursprung som legat dom i fatet tror jag inte ett dugg på. Det verkar, om man ska tro på vad som skrivits i tidningarna, finnas ett flertal utländska gästarbetare i området och då skulle väl dessa, rimligtvis, också vara utsatta för granskning. Nej, jag tror att det är mer än bara väcka MP;s misstankar som ligger till grund för gripandet. Åtminstone så får man väl hoppas på det.

Sen att mamman vet att dom fikade just 18:15 låter som en efterkonstruktion. Finns väl inga andra Litauer just där, på den platsen? Och att hon skulle telefonera (eller skypa) den svenska grannfrun, eller någon annan i deras omedelbara närhet, finner jag uteslutet. Har aldrig hört MIN mamma tala i telefon med MINA grannar. Nog om detta.

Har lite funderingar som jag vill dela med mig.

Att överfallet skett bakom cafet kan vi nog utesluta. Dels så finns det ett hus som vetter åt det hållet och dessutom så har väl, vad jag vet, inga avspärrningar gjorts just där. Och att Lisa skulle ha hunnit lämna platsen, som några varit inne på, låter heller inte speciellt troligt. Då skulle GM(man/män) tagit en nog så stor risk när man kört tillbaks hennes moped.

Sen har det spekulerats i ett närmande som gått snett, ett närmande som möjligtvis skett under alkoholrus. Det tror jag heller inte på.

För det första, varför väljer dom i så fall att sitta just där-på sin arbetsplats-och kröka. Finns väl andra ställen som ter sig bättre i just det avseendet. För det andra, om dom haft bil (vilket vi naturligtvis inte vet) så betyder det nog att åtminstone en av dom har varit nykter. Får vi hoppas. För det tredje, tidsaspekten. 18:23 skickar Lisa ett SMS och ENDAST sju minuter senare dör telefonen. Dessutom, enligt uppgifter i media, från en plats strax söder om cafet. Att dom skulle ha hunnit stöta på Lisa, blivit nobbade, dräpt henne i raseri, lagt henne i ett eventuellt transportmedel, och sedan kört därifrån-under detta korta tidsintervall-framstår som omöjligt. Däremot så har dom säkert haft sönder mobilen (ev,tagit ur kortet) så snabbt dom bara kunnat. Vilket inte låter som något man gör i ren panik. Inte så snabbt efter en konfrontation som spårat ur.

'Fan, vad gör vi nu? Vi plockar ur SIM-kortet!'

Nej, dom hade nog redan bestämt sig innan dom slog till. Sen om just Lisa varit den ursprungliga måltavlan, det låter jag vara osagt. Det kanske rörde sig om slumpen. Dom hade sett två mopeder på baksidan och visste att det skulle uppstå en möjlighet. Skulle vara intressant att få reda på om de synts till där just denna eftermiddag. Enligt någon/några av de andra tjejerna så brukade dom stå och flukta på ett sätt som kändes olustigt. Sett bilder på taket där dom arbetade och där hade dom säkert väldigt bra uppsikt över cafet. Sen om dom jobbade en Söndag det vet väl bara dom själva. Och deras arbetsgivare förstås. Samt polisen, får man hoppas.

Jag tror (tyvärr) att de förgripit sig på henne på någon enskild plats dom valt ut i förväg. Eftersom de (åtminstone periodvis) jobbat där i flera år så kände dom garanterat området utan och innan. Sedan, efter fullbordat verk-inklusive dråp-så slängde de mobilfodralet (och skalet) på ett ställe polisen säkerligen inte skulle ha resurser att leta. Tyvärr så hade dom inte räknat med MP:s enorma sökinsats. Något som säkert bidrog till panik och fyndplatsen vid Medelplana slott. Man insåg att, efter att nästan omedelbart (Måndag?) blivit topsade och fått lämna DNA, att man behövde ett ställe som pekade åt ett annat håll. Dessutom ett ställe som, fram till dess, legat lite utanför den omedelbara sökzonen.

Kroppen den har man nog förvarat vid Hovsgärde/Martorp eller någonstans vid dess närhet. Att flytta den fram och tillbaks, med tanke på det pådrag det visade sig bli, låter inte speciellt troligt. Om dessutom leker med tanken att just dom var ansvariga för utfordringen av nötkreaturen, så hade dom en fullt godtagbar anledning att befinna sig där. Slut på funderingar.

Ps: Naturligtvis så spekulerar jag bara. Det kan ha skett på något helt annat sätt, och med andra inblandade. Däremot har jag svårt att tro att det rör sig om en ensam gärningsman. Blir helt enkelt för svårt att hinna med allt det som gjordes under så kort tid. Ds.
2015-06-26, 09:17
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror man vet men då detta endast var en preliminärrapport kan man inte veta med säkerhet utan man får avvakta tills den slutliga rapporten kommer.

Men att det tagit sån här tid att bara få fram en preliminärrapport för själva dödsorsaken vittnar om det tar tid analysera allt material. Det är inte CSI eller Beck som sagt (inte för att du antytt att så är fallet).

Den långa tiden kan ju vara en indikation på att kroppen har utsatts för åverkan eller på annat sätt förstörts?

Frågan om kroppen har styckats är viktig då det skulle bekräfta att platsen där den hittades inte var platsen där gärningsmännen hade för avsikt att "dumpa" kroppen. Platsen var enbart ett tillfälligt "stop-over".....vilket i sin tur skulle utesluta en person som av en ren tillfällighet passerade området, fick syn på flickan o.s.v.

För att rulla filmen tillbaka......först så gjorde polisen en allmän undersökning av ladan mitt emot flickans arbetsplats.
Om jag inte missminner mig så var detta en del av det initiala sökandet.

När man sedan hade hittat kroppen så spärrade polisen återigen av ladan mitt emot arbetsplatsen....nu kan vi vara säkra på av helt andra skäl.

Man hade nu hittat kroppen, en kropp som mycket pekar på har blivit styckad eller förstörd (det senare utöver förruttnelse), och jag tror att polisen nu försöker att identifiera platserna där flickan "togs", mördades (och ev. våldtogs) och hur hon transporterades mellan platserna.
Dräptes hon i ladan mitt emot jobbet, i bilen som transporterade henne från ladan, eller på annan plats?
Våldtogs hon i ladan, i bilen som transporterade henne från ladan, eller på annan plats? (om hon våldtogs?)
Om Balterna är gärningsmännen så tror jag att det startade som ett sexrelaterat brott?

När flickan transporterades från ladan mitt emot jobbet så vet vi inte om hon fortfarande levde. Men jag tror att gärningsmännen i panik förstörde hennes mobiltelefon för att inte kunna spåras. Och jag tror att det gjordes under stress.....därav att man slängde ut delar av mobilen genom bilens fönster.

MP hittade ett fynd som skall vara relaterat till flickan och dom uppgav även att Balterna agerade underligt i anslutning till fyndplatsen.
Någonstans i trådens inledning så läste jag att fyndet var kläder som tillhört flickan. Kort efter detta fynd så frihetsberövades Balterna och flickans kropp kunde hittas.
Jag tror att de upphittade kläderna var blodiga och att det var den grundläggande orsaken till att man snabbt frihetsberövade Balterna.
Jag tror även att det blodiga fyndet är orsaken till att man fokuserade på närliggande byggnader och snabbt hittade flickans kropp.
2015-06-26, 09:22
Medlem
H.Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tack för långt och genomtänkt inlägg Utifrån din analys verkar det som du kommit fram till att det är bara 1 GM? Är det möjligt att den äldre är GM och den yngre medhjälpare? Eller tror du att den yngre inte har någon koppling även om den äldre skulle vara skyldig?

Själv är jag inne på att det är den yngre som är GM och har fått hjälp av den äldre för att reda upp allt OM nu bröderna skulle vara skyldiga.

Tack för visat intresse Det är en relevant fråga. Att det är en GM är en slutsats som inte är underbyggd i mitt inlägg.
Brottets karaktär (troligen sexuellt eller ett hatbrott, andra förklaringar känns i dagsläget långsökta) tycker jag antyder att det är en ensam gärningsman. Av det underlag som föreligger så finns inga misstänkta med registrerade våldsbrott (nog väldigt ovanligt att flera gärningsmän inleder sin kriminella "karriär" tillsammans med en så pass allvarlig handling).

Om nu en av bröderna är skyldig så kan denne förstås, efter mordet, ha begärt hjälp av sin bror. Men varför skulle han behöva hjälp? Troligen så disponerade han ett färdmedel, men om inte så skulle det kunna vara en anledning. Det kan också vara så att han efter mordet behöver ett alibi och därför mer eller mindre biktar sig för sina anhöriga. Jag tror inte att GM vill avslöja mer än han måste. Inte ens för sin bror och/eller fru.
2015-06-26, 09:26
Medlem
Öisar´ns avatar
Antagligen förhåller det sig på det sättet att den äldre broderns fru inte hade en aning om vad dessa bröder sysslat med.
Det har gått upp för henne under förhören.

En tes blir då att bröderna har varit ute och snurrat runt i området, säkerligen både för att "ostört från frun" prata ihop sig och se om det finns möjlighet att gå vidare med kroppen.
2015-06-26, 09:33
Medlem
H.Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennybuz
Smart inlägg. För va jag hört av säker källa blev LH delvis styckad. Hur tänker du vidare? Berätta

Tack
Om den uppgiften stämmer så ökar GMs möjligheter att göra sig av med kroppen. Det är ju inte lika iögonfallande att transportera en (inlindad) lem som att förflytta ett helt kadaver. Vad GM hade för planer med likdelarna vågar/vill jag inte spekulera runt.
2015-06-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Inte alls omöjligt att hon hade många vänner på fejan och talade om att hon skulle ta moppen för första ggn till jobbet.Någon av dom kanske ville träffas en stund efter hon slutat och prata lite när hon ändå var solo där.Men det där har väl polisen kollat upp.

Hon hade inte Facebook, det konstaterades tidigt i den här tråden.
2015-06-26, 09:57
Bannlyst
Mastning, Martorp och husrannsakan och det snabba fyndet av LH
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Inte så jäkla konstigt. Innan man hade gjort några fynd visste man vad man skulle leta. Söderut.

Masterna begränsade sökområdet och man hade bra koll på MGM tidigt. Jag sätter en slant på att deras telefoner avslöjade något, men man kunde inte vara säker.

Det ligger nog mycket i det du skriver. Skulle inte förvåna mig det minsta om det var på detta sätt mycket tidigt.

När Hans-och Gretaspåret blev tillräckligt långt, så kan polisen mycket väl ha haft tillgång till mastdatahistorik som ledde fram till just Martorp.
Om inte jag minns rapporterat händelseförlopp fel så ville inte bröderna svara på vad de gjort i verkstaden i Martorp och de ville inte släppa ifrån sig nycklarna. Detta framkom antagligen i anhållandeförhöret.

Polisen kunde således raskt utöka sökområdet lika långt som man avancerat på fyra dygn till Martorp. Husrannsakan utfärdades på goda grunder och antagligen tog man med kriminalsökhundar som markerade liklukten (kadaverin) vilken var välutvecklad efter denna tid.

Trollängs uttalande om en bredare undersökning (bakom söket) är välgrundad. MGM var under luppen hela tiden och Polisen "gick på tår" och var "överdrivet nitiska" (intervju med Martin Fredman)

På kartan tolkar jag det som att det tredje fyndet/MPS konfrontation skedde mellan här och MGM bostad.
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4
Senast redigerad av inmodumanus 2015-06-26 kl. 10:08.
2015-06-26, 09:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hon hade inte Facebook, det konstaterades tidigt i den här tråden.

Trots allt är man lite speciell om man som sjuttonåring inte använder facebook. Det finns ju några anledningar till det, allt från genuint ointresse, okunskap, önskan om att inte sprida info om sig själv i onödan eller brist på vänner.
Hur var hon som person egentligen?
2015-06-26, 10:00
Medlem
Att LH skulle ha blivit styckad är inte bekräftat på något sätt mer än att någon har hört det från någon som har hört det från någon ,som i sin tur.......Jag tror att hon blev mördad i ladan där handsken hittades och därefter transporterades senare när det blev mörkt i en skottkärra som normalt finns på en liknande arbetsplats. Den som har kört en skottkärra med en säck potatis eller ett par säckar cement vet hur lätt det är att köra omkull, speciellt i mörker och dåligt underlag. Vid dessa tillfällen har kroppen ramlat ur och de spår som har hittas har också ramlat ur vid dessa omkullkörningar. Vem som körde skottkärran? Det är frågan?
2015-06-26, 10:11
Medlem
Nehejdå! Det sv. kulturmarxistiska folkexperimentet rullar på.
MEN just nu är det rätt lite som styrker att Lisa överfallits o mördats.
Lika gärna kan lilla Lisa ha lallat ut på landsvägen, under ivrigt selfie.instagrammande, samt blivit påkörd o dött.
Och sedan blivit bortfraktad och "nedmonterad".

Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Hej,

Så har ännu en ung kvinna bragts om livet i vårt avlånga land. Det är rent ut sagt för...ligt. Hoppas verkligen att dom har häktat rätt personer, och att det finns tillräckligt med bevis.

Antagligen finns inga andra potentiella gärningsmän för då hade dom (polisen) inte agerat som dom gjorde. Och att tro att det är deras utländska ursprung som legat dom i fatet tror jag inte ett dugg på. Det verkar, om man ska tro på vad som skrivits i tidningarna, finnas ett flertal utländska gästarbetare i området och då skulle väl dessa, rimligtvis, också vara utsatta för granskning. Nej, jag tror att det är mer än bara väcka MP;s misstankar som ligger till grund för gripandet. Åtminstone så får man väl hoppas på det.

Sen att mamman vet att dom fikade just 18:15 låter som en efterkonstruktion. Finns väl inga andra Litauer just där, på den platsen? Och att hon skulle telefonera (eller skypa) den svenska grannfrun, eller någon annan i deras omedelbara närhet, finner jag uteslutet. Har aldrig hört MIN mamma tala i telefon med MINA grannar. Nog om detta.

Har lite funderingar som jag vill dela med mig.

Att överfallet skett bakom cafet kan vi nog utesluta. Dels så finns det ett hus som vetter åt det hållet och dessutom så har väl, vad jag vet, inga avspärrningar gjorts just där. Och att Lisa skulle ha hunnit lämna platsen, som några varit inne på, låter heller inte speciellt troligt. Då skulle GM(man/män) tagit en nog så stor risk när man kört tillbaks hennes moped.

Sen har det spekulerats i ett närmande som gått snett, ett närmande som möjligtvis skett under alkoholrus. Det tror jag heller inte på.

För det första, varför väljer dom i så fall att sitta just där-på sin arbetsplats-och kröka. Finns väl andra ställen som ter sig bättre i just det avseendet. För det andra, om dom haft bil (vilket vi naturligtvis inte vet) så betyder det nog att åtminstone en av dom har varit nykter. Får vi hoppas. För det tredje, tidsaspekten. 18:23 skickar Lisa ett SMS och ENDAST sju minuter senare dör telefonen. Dessutom, enligt uppgifter i media, från en plats strax söder om cafet. Att dom skulle ha hunnit stöta på Lisa, blivit nobbade, dräpt henne i raseri, lagt henne i ett eventuellt transportmedel, och sedan kört därifrån-under detta korta tidsintervall-framstår som omöjligt. Däremot så har dom säkert haft sönder mobilen (ev,tagit ur kortet) så snabbt dom bara kunnat. Vilket inte låter som något man gör i ren panik. Inte så snabbt efter en konfrontation som spårat ur.

'Fan, vad gör vi nu? Vi plockar ur SIM-kortet!'

Nej, dom hade nog redan bestämt sig innan dom slog till. Sen om just Lisa varit den ursprungliga måltavlan, det låter jag vara osagt. Det kanske rörde sig om slumpen. Dom hade sett två mopeder på baksidan och visste att det skulle uppstå en möjlighet. Skulle vara intressant att få reda på om de synts till där just denna eftermiddag. Enligt någon/några av de andra tjejerna så brukade dom stå och flukta på ett sätt som kändes olustigt. Sett bilder på taket där dom arbetade och där hade dom säkert väldigt bra uppsikt över cafet. Sen om dom jobbade en Söndag det vet väl bara dom själva. Och deras arbetsgivare förstås. Samt polisen, får man hoppas.

Jag tror (tyvärr) att de förgripit sig på henne på någon enskild plats dom valt ut i förväg. Eftersom de (åtminstone periodvis) jobbat där i flera år så kände dom garanterat området utan och innan. Sedan, efter fullbordat verk-inklusive dråp-så slängde de mobilfodralet (och skalet) på ett ställe polisen säkerligen inte skulle ha resurser att leta. Tyvärr så hade dom inte räknat med MP:s enorma sökinsats. Något som säkert bidrog till panik och fyndplatsen vid Medelplana slott. Man insåg att, efter att nästan omedelbart (Måndag?) blivit topsade och fått lämna DNA, att man behövde ett ställe som pekade åt ett annat håll. Dessutom ett ställe som, fram till dess, legat lite utanför den omedelbara sökzonen.

Kroppen den har man nog förvarat vid Hovsgärde/Martorp eller någonstans vid dess närhet. Att flytta den fram och tillbaks, med tanke på det pådrag det visade sig bli, låter inte speciellt troligt. Om dessutom leker med tanken att just dom var ansvariga för utfordringen av nötkreaturen, så hade dom en fullt godtagbar anledning att befinna sig där. Slut på funderingar.

Ps: Naturligtvis så spekulerar jag bara. Det kan ha skett på något helt annat sätt, och med andra inblandade. Däremot har jag svårt att tro att det rör sig om en ensam gärningsman. Blir helt enkelt för svårt att hinna med allt det som gjordes under så kort tid. Ds.
2015-06-26, 10:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Att LH skulle ha blivit styckad är inte bekräftat på något sätt mer än att någon har hört det från någon som har hört det från någon ,som i sin tur.......Jag tror att hon blev mördad i ladan där handsken hittades och därefter transporterades senare när det blev mörkt i en skottkärra som normalt finns på en liknande arbetsplats. Den som har kört en skottkärra med en säck potatis eller ett par säckar cement vet hur lätt det är att köra omkull, speciellt i mörker och dåligt underlag. Vid dessa tillfällen har kroppen ramlat ur och de spår som har hittas har också ramlat ur vid dessa omkullkörningar. Vem som körde skottkärran? Det är frågan?
Pappan var på plats innan det blev mörkt. Det är inte otroligt att han hade reagerat om någon körde iväg ett lik i en skottkärra.
2015-06-26, 10:19
Medlem
Precis nu på radio Skaraborg.

HD tar inte upp brödernas ärende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in