2015-06-26, 10:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så du menar på allvar att om man har hyror efter skicket på lägenheten så segrerar man men har man det efter läget så gör man det inte? Hur tänkte du nu?

Nej jag menar att man ska väga in både läget och standard vid hyressättning precis som det görs på den privata marknaden.

Det är redan segregerat som det är, eller tycker inte att att vårt samhälle är segregerat?

Citat:
Rättvist? Är du kommunist nu igen? Och för femtioelfte gången lär dig vad subvention betyder.

Nej det är du som är kommunisten som tycker att det är rätt att subventionera toppen i hyrespyramiden, på bekostnad av alla bostadslösa.

Läs gärna den här avhandlingen: (Visserligen från 2006, men teorin gäller även idag.)

http://arc.hhs.se/download.aspx?MediumId=239

Citat:
Resultaten ovan ger stöd för vår hypotes; att den reglerade hyresmarknaden inte fungerar
som det är tänkt utan ger upphov till segregation och undergräver många människors
möjligheter att hyra en lägenhet. De som bor i hyresrätt i attraktiva områden har generellt
sett en högre inkomst och en större förmögenhet än boende i mindre attraktiva områden,
dessutom är de sannolikt inte invandrare. Vår analys visar att bostadsrättsmarknaden
fungerar på ett sådant sätt som kan väntas av en fri marknad, inkomst och förmögenhet har
betydelse för hur attraktivt en individ bor medan härkomst saknar betydelse. Sammantaget
kan sägas att hyresregleringen i Stockholm inte lyckats motverka segregation, istället tycks
den reglerade hyresmarknaden vara mer segregerad än den fria bostadsrättsmarknaden.
Vidare är det stora inkomstskillnader mellan de olika upplåtelseformerna.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-26 kl. 10:10.
Citera
2015-06-26, 10:25
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Allt miljonprogram i Malmö är väl inte allmännytta? Jag drar mig till minne ett reportage (uppdrag granskning?) om ett fastighetsbestånd som ägdes av norska riskkapitalister och var nedlusat både bokstavligen och med araber. Tapeterna hängde, badrummen möglade, o.s.v.

Det stämmer, norrmännen är nog borta nu men lille Greg Dingizian försöker tjäna pengar där ute nu. Vet inte hur det går för honom men han fick bygga en ny entré till kontoret för den gamla sprängde några missnöjda hyresgäster bort.
Citera
2015-06-26, 10:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast nu är det inte så, hyrorna sätts efter skicket på lägenheterna osv osv. Inte vart dom ligger. Det är muppar som dig som vill segrera hela landet så de som anser sig vara lite finare slipper de som de anser inte vara fina nog.

Det här är vad som väntar dig min vän....

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/forvaltaren-vill-chockhoja-hyran/aRKofz!AHallP1mrQU3QEXBfdbWgA/

Och så går det när man inte har rätt hyror från början, någon måste betala kalaset till slut.
Citera
2015-06-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/forvaltaren-vill-chockhoja-hyran/aRKofz!AHallP1mrQU3QEXBfdbWgA/

Och så går det när man inte har rätt hyror från början, någon måste betala kalaset till slut.

http://www.stockholmdirekt.se/ep-dp-norr/retroaktiv-hyreshojning-slar-hart-mot-boende/dbbofp!0SNGosfGxvClAydAzAgzCQ/

Samma kommun, samma principer. Folkfördrivningarnas tid är här och Kurtan står
vid sidan av och jublar ! Men sådan är han !

Och apropå vem som tar livet av vem (igår kallade Kurtan hyresgästföreningen för
mördare) hur hälsosamt tror du att det är för pensionärer som bott i samma bostad
nästan hela livet att få chockhöjda hyror som driver dem ifrån sitt hem ? Men det
där med barmhärtighet är ju inte din starka sida ...
Citera
2015-06-26, 10:56
Medlem
Citat:

Och vilket kalas har du själv betalat, du som är så nöjd med allt du själv har
åstadkommit ?
Citera
2015-06-26, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Och vilket kalas har du själv betalat, du som är så nöjd med allt du själv har
åstadkommit ?

Mitt eget kanske? Jag har inget med det där hyreshuset att göra...
Citera
2015-06-26, 11:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
http://www.stockholmdirekt.se/ep-dp-norr/retroaktiv-hyreshojning-slar-hart-mot-boende/dbbofp!0SNGosfGxvClAydAzAgzCQ/

Samma kommun, samma principer. Folkfördrivningarnas tid är här och Kurtan står
vid sidan av och jublar ! Men sådan är han !

Jag konstaterar bara hur det blir till slut med ett bruksvärdessystem som inte är kostnadsanpassat. Det är det jag kritiserar. Om hyrorna hade varit dimensionerade från början efter vad det kostar att renovera så hade det inte behövt blivit ett sådant uppvaknande.

Citat:
Och apropå vem som tar livet av vem (igår kallade Kurtan hyresgästföreningen för
mördare) hur hälsosamt tror du att det är för pensionärer som bott i samma bostad
nästan hela livet att få chockhöjda hyror som driver dem ifrån sitt hem ? Men det
där med barmhärtighet är ju inte din starka sida ...

Nej jag tycker naturligtvis att det är tragiskt. Men det är lite samma situation som i Grekland. Klart det svider och blir grinigt för en sopgubbe att han inte längre kan få 50 k i månaden, för kommunen har inte råd.

Det hade inte behövt bli så här om man gjort rätt från början.
Citera
2015-06-26, 11:07
Medlem
Citat:
Mitt eget kanske? Jag har inget med det där hyreshuset att göra...

Du hade visst föräldrar som ställde sig i bostadskö (SKB) redan som litet blöjbarn.
Och sedan har du satsat lånade pengar på rätt sak i rätt tid. Storartat ! Varför gör
inte alla så ?

Men vad vill du göra åt pensionärerna som tvångsförflyttas, får hjärtsnörp och
faller ihop ? Fast då slipper vi ju bygga äldreboenden åt dem har du kanske räknat
ut ...

Var f ö en artikel om hyreshöjningarna i bostadsbeståndet i Sundbybergs grannkommun
SOLNA i veckan. Hittade inte den just nu men problemet finns överallt.

"Anneli Tidemar, diakon i Vaksala församling i Uppsala, berättade om den oro som sprider sig i ett område som ska renoveras i hennes församling. En tvåa kan bli mellan 3 000 och 4 000 kronor dyrare per månad.

– Det är en väldig påfrestning för många, inte minst de äldre, att inte veta om man kan bor kvar i den lägenhet som varit ens hem under många år, Anneli Tidemar."
Citera
2015-06-26, 11:10
Medlem
Citat:

Med mer marknadshyror så försvinner problemen med köer och förmedling, eftersom det inte finns någon poäng att köa längre.

Det där uttalandet förvisar dig till skrattkammaren. Mannen som sedan födseln,
ungefär, stått i bostadskö i SKB, och på gamla dagar vet om att han kan bo i
deras bestånd som aldrig kommer att befatta sig med marknadshyror.

Både livrem och hängslen och dubbel fallskärm och så en hånfull attityd mot
alla stackare som drabbas av sådant som inte kan hända honom själv ...
Citera
2015-06-26, 11:17
Medlem
Citat:
JAha så om jag ställer mig i kön idag och vill ha en billig hyresrätt i stockholmsområdet, är det verkligen något för mig? Nej det är det inte... Och än mindre blir det i takt med att köerna växer.

Skämtmänniskan slår till igen ! Det är ju just du som står i bostadskö hos SKB och
bekvämt kan stå kvar och åldras tills du är ännu mera övermogen.

Och din fördel, jämfört med de som köar hos bostadsförmedlingen, är att SKBs bestånd
inte reas ut såsom skett med allmännyttan under borgerligt styre. 100.000tals lägenheter
borta och otillgängliga. Men SKBs lilla bestånd är i trygga händer !

Hur vore det med en smula självrannsakan, du som mer än någon annan snyltar på
systemen ?
Citera
2015-06-26, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du hade visst föräldrar som ställde sig i bostadskö (SKB) redan som litet blöjbarn.
Och sedan har du satsat lånade pengar på rätt sak i rätt tid. Storartat ! Varför gör
inte alla så ?
Vad har det med saken att göra? Jag bor inte i SKB....

Citat:
Men vad vill du göra åt pensionärerna som tvångsförflyttas, får hjärtsnörp och
faller ihop ? Fast då slipper vi ju bygga äldreboenden åt dem har du kanske räknat
ut ...
Problemet är att systemet varit fel från början. Och då är det ju lätt att blanda in känslor istället för rationella argument.

Klart att det inte är kul för en pensionär som måste flytta från sin 4 rummare där hen bor ensam, för att hen inte har råd med den nya hyran.

Hade hyrorna varit på rätt nivå så hade ju pensionären ställt in sig på kostnadsnivån från början och då hade det inte varit några problem.

Men idag har vi bostadsbrist och vi behöver använda det befintliga beståndet på ett betydligt bättre sätt. Då är inte rätt sätt att reglera hyran kraftigt för pensionärer, så att barnfamiljer med kortare kötid i hyreskön stängs ute från större hyresrätter.

Min idé är därför: Hjälp de individer som inte har råd med rejäla bostadsbidrag, men stryk alla idéer om subventioner till hyresbyggande. Det är betydligt billigare än att subventionera hyresrätter som helhet.

Citat:
Var f ö en artikel om hyreshöjningarna i bostadsbeståndet i Sundbybergs grannkommun
SOLNA i veckan. Hittade inte den just nu men problemet finns överallt.

Ja det finns många exempel även i GBG. Pennygången är väl riktigt känt i sammanhanget...

Citat:
"Anneli Tidemar, diakon i Vaksala församling i Uppsala, berättade om den oro som sprider sig i ett område som ska renoveras i hennes församling. En tvåa kan bli mellan 3 000 och 4 000 kronor dyrare per månad.
Säkert är det så, men då ska man komma ihåg att hyrorna ligger på extremt låga nivåer från början.

Men som med allt annat så ställer ju folk in sig på en viss kostnadsnivå och räknar kallt med att så ska vara för evigt. Det fungerar inte så när hus blir 50 år gamla och behöver till slut renoveras.

Citat:
– Det är en väldig påfrestning för många, inte minst de äldre, att inte veta om man kan bor kvar i den lägenhet som varit ens hem under många år, Anneli Tidemar."
Precis och därför kanske man ska hjälpa de som kommer i kläm.

Men har man inkomst så man klarar en hyreshöjning med god marginal så får man betala vad det kostar. Man får ju en standardhöjning också.
Citera
2015-06-26, 11:19
Medlem
Citat:
Kön hjälper inte mig med någon bostad. Målsättningen borde istället vara att göra allt för att få bort köerna.

Först då kan vi börja snacka om allmännytta på allvar.

Jo, kön i SKB hjälper dig verkligen. Och om du vill avskaffa köerna kan du börja
med att stiga av densamma och minska den en aldrig så liten smula ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in