2015-06-25, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Va? Du kan skatta utomlands utan att flytta dit din båt?

Varför pratar du om segelbåtar när du förmodligen bara åkt med din morfar som barn då ni sov i sovsäckar och häcklar någon som faktiskt har en båt?

Du babblar om vinterförvaring & tråkigt underhåll med båtar och drar slutsatsen
att därför gör rika inte sådant. Trots att du inte har båt. Trots att rika har andra upplägg där andra sköter underhåll, man drar ner båten till en södrare hemmahamn etc eftersom det bara går njuta 8 veckor max i Sverige ändå så vinterförvaring är inget större hinder som man inte övervinner med likvida medel oavsett vad du tror. Nu pratar vi om prylar så låter detta vara i all sin prakt för folk att glädjas åt.

Citat:
2) Det är ingen som slösar energi på värmare. Inte på en segelbåt. Besides det är en del av charmen med det, man får vara lite som en fattig person. Vill man ha värmare kan man lika gärna stanna inomhus och inte åka någonstans.
3) Du är riktigt butthurt för att du inte har en segelbåt och aldrig haft en eller hur?

Man föredrar såväl värmare som elinstallationer på en riktig båt.

Citat:
4) Min familj köpte en ny båt på den tiden då vi införskaffade en

Citat:
1) Nej rika människor konsumerar inte. De gör saker.

Jaha rika människor är degraderade till simpla arbetare alltså? De tillverkar allting själva,syr sina kläder och bygger sina hus istället för konsumera, haha tack för infon

Citat:
3) Ja för det är bara medelklass som skulle åka på sånt. Rika människor åker inte på semester. Att bo på hotell är en fattigmans grej och ett nödvändigt ont för rika människor

4) Jag har bott på lyxhotell/resorts det är ingen big deal, de flesta är väldigt överskattade, du hittar 3 stjärniga hotell i Östeuropa som är bättre än 5 stjärniga hotell i Västeuropa.

Fel.
Man hittar 5 stjärniga hotell i Östeuropa för samma prisnivå som ett 3 stjärnigt här hemma, dvs du har varit i Bulgarien på någon knullresa förstås som du skryter om än. Haha.

Citat:
Om du bor i ett gated community eller liknande i hela ditt liv och blir körd överallt så är det jättespännande att bara gå.

Det finns i princip bara ett sånt område i Sverige, jag antar du inte har en aning om vilket.

Citat:
2) Jag har en Pentax (MX-1)? Vad är grejen?

Jag vet, den står på auto.
Citera
2015-06-25, 22:51
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Det är ett citat från babianens profil som torde säga det mesta.

1) Det handlar om min man inte om mig.

2) Jag hittade några av mina graduation pics för er som fortfarande inte tror mig,

3) Tillbaka till hur rika/överklass människor inreder sina hem, det här är typiska överklass kök,

1) Såna här kök hade mina vänner. Ni kan se att det är väldigt traditionellt, mycket solitt trä, antingen något mörkt trä eller så har man vitmålat trä, det är mycket ovanligt att ha något annat än det. Man har inte mycket köksmaskiner, men man har mer traditionella grejer som slevar, kanske en del krukor, och sånt. Ingen har funky designs typ 70 tal, konstiga färger, designer möbler, underliga barstolar som inte passar in.

2) Vuxna kommer laga mycket mat så köket används mycket. Men om de vuxna inte är där brukar barnen typ koka nudlar. Om man äter middag med hela familjen så brukar man äta i matsalen. Men om det bara är en del av familjen som äter till exempel om man äter frukost vid olika tider så sitter man vid matplatsen i köket.
Citera
2015-06-25, 23:07
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Varför pratar du om segelbåtar när du förmodligen bara åkt med din morfar som barn då ni sov i sovsäckar och häcklar någon som faktiskt har en båt?

Du babblar om vinterförvaring & tråkigt underhåll med båtar och drar slutsatsen
att därför gör rika inte sådant. Trots att du inte har båt. Trots att rika har andra upplägg där andra sköter underhåll, man drar ner båten till en södrare hemmahamn etc eftersom det bara går njuta 8 veckor max i Sverige ändå så vinterförvaring är inget större hinder som man inte övervinner med likvida medel oavsett vad du tror. Nu pratar vi om prylar så låter detta vara i all sin prakt för folk att glädjas åt.

1) Mina föräldrar har en segelbåt. De har haft 3 stycken totalt sedan jag var ungefär 12 år. Jag har been there - done that.

2) Nej rika människor sköter sina båtar själva för att de är båtintresserade. Att anställa folk till underhållet måste vara någon medelklass grej som jag inte känner till.

3) Om man drar ner en båt till en hemmahamn så måste man frakta båten dit. Du måste antingen frakta den på vägen eller segla båten hela vägen ner. Jag har varit med om att flytta en båt, det tog en hel dag av segling bara för att segla den mellan två hamnar i Stockholm. Så om du ska segla ner din båt till Spanien då kommer det ju ta månader. Är du helt flängd eller? Annars kan du köra genom Europa med båten i släp och se hur kul det är, speciellt som du föreställer dig att överklass folk har riktgit stora båtar också.

Citat:
Man föredrar såväl värmare som elinstallationer på en riktig båt.

Man köper en segelbåt för att man vill ha själva seglarupplevelsen. Om man ville ha det bekvämt så skulle man åka på finlandsfärjan tillsammans med er fattiga människor.

Citat:
Jaha rika människor är degraderade till simpla arbetare alltså? De tillverkar allting själva,syr sina kläder och bygger sina hus istället för konsumera, haha tack för infon

Jag menar inte att de tillverkar saker ditt ullaredsmongo. Jag menar att man har hobbys och upplevelser. Man går ut och gör saker som reser till ett udda ställe, åker snowboard, dyker bland korallrev, klättrar i berg, välgörenhet som soppkök.

Citat:
Fel.
Man hittar 5 stjärniga hotell i Östeuropa för samma prisnivå som ett 3 stjärnigt här hemma, dvs du har varit i Bulgarien på någon knullresa förstås som du skryter om än. Haha.

Nej jag menar att 5 stjärniga hotell i Väst suger. Jag har bott på 5 stjärniga hotell i Västeuropa och de är sämre än ett 3 stjärnigt hotell i Östeuropa.

Citat:
Det finns i princip bara ett sånt område i Sverige, jag antar du inte har en aning om vilket.

Jag pratar om gated communities utomlands. Jag vet inte var det finns sånt i Sverige.
Citera
2015-06-26, 09:23
Medlem
Nandus avatar
Så här ligger det till, förenklat;

4 typer:
1. Riktigt fattiga människor har inga prylar alls och ingen förmåga att göra vad de vill.

2. När de får lite mer pengar så åker de till ullared/walmart och fyller sina hem med en massa skräp. De är nu vad flashback skulle kalla white trash.

3. När typ 2 blir mer välbärgade så påbörjas processen av att ständigt kritisera typ 2. Man lär sig en massa märken och etiketter som man inbillar sig ska öka en sociala status och spenderar mycket tid att se ner på och narra typ 2. Typ 2 är också livrädda för att själv bli narrade och är i grunden osäkra på sin plats i den hierarkin de alltid antagit finns. De svarar även på all kritik med att hävda att alla andra är avundsjuka på dem.

4. När typ 3 vant sig vid att ha pengar och förmåga att göra vad de vill (det tar ofta flera generationer) så slutar de hävda sig mot typ 2 och inser att det inte finns någon hierarki och/eller att man vinner sådan statustävlar enbart genom att inte tävla. De köper saker baserat på kvalitén, inte märket. Typ 2 och 3 kan t.ex. gå på en massa hälsotrender (dock olika trender; typ 2 går på tv-shop reklam och typ 3 tror att de ska bli hälsosamma av att enbart äta från whole foods), medan typ 4 har bättre förståelse för saker och ting och äter helt enkelt bra mat. Typiskt för typ 4 är också att de slutat gå på "kejsarens nya kläder"-prylar (t.ex. detta vattnet: http://www.businessinsider.com/and-now-heres-what-a-300-euro-bottle-of-water-looks-like-2013-2?IR=T).

Det är bara typ 3 som är livrädd för att göra något som skulle kompromissa sin status som "värbärgad", t.ex. att ha på sig shorts eller äta en macka med ost inhandlad på lidl.

För att svara på ts fråga så är saker som enbart välbärgade människor har hemma helt enkelt ovanliga saker som de intresserat sig för. Vilket är väldigt logiskt, har pengar aldrig varit ett hinder så gör man det man genuint tycker är roligt.

Många verkar tro att det finns fullt av välbärgade människor som bor ute i en herrgård någonstans med 300 betjänter och väggar gjorda av guld. Möjligtvis har någon amerikansk rappare som gick från typ 1 till typ 3 på en månad byggt sig ett "mansion" för att han inbillat sig att det är meningen i livet.
Citera
2015-06-26, 09:26
Medlem
En mindre variant av ismaskin som man tex kan finns på McDonalds.
Citera
2015-06-26, 19:14
Medlem
Vilket jävla skitsnack. Som om dessa "typ 4" skulle vara så smarta och upplysta bara genom det faktumet att de har ärvda pengar. Aldrig i livet. Man blir tvärtom dum i huvudet av att aldrig behövs kämpa för någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Nandu
Så här ligger det till, förenklat;

4 typer:
1. Riktigt fattiga människor har inga prylar alls och ingen förmåga att göra vad de vill.

2. När de får lite mer pengar så åker de till ullared/walmart och fyller sina hem med en massa skräp. De är nu vad flashback skulle kalla white trash.

3. När typ 2 blir mer välbärgade så påbörjas processen av att ständigt kritisera typ 2. Man lär sig en massa märken och etiketter som man inbillar sig ska öka en sociala status och spenderar mycket tid att se ner på och narra typ 2. Typ 2 är också livrädda för att själv bli narrade och är i grunden osäkra på sin plats i den hierarkin de alltid antagit finns. De svarar även på all kritik med att hävda att alla andra är avundsjuka på dem.

4. När typ 3 vant sig vid att ha pengar och förmåga att göra vad de vill (det tar ofta flera generationer) så slutar de hävda sig mot typ 2 och inser att det inte finns någon hierarki och/eller att man vinner sådan statustävlar enbart genom att inte tävla. De köper saker baserat på kvalitén, inte märket. Typ 2 och 3 kan t.ex. gå på en massa hälsotrender (dock olika trender; typ 2 går på tv-shop reklam och typ 3 tror att de ska bli hälsosamma av att enbart äta från whole foods), medan typ 4 har bättre förståelse för saker och ting och äter helt enkelt bra mat. Typiskt för typ 4 är också att de slutat gå på "kejsarens nya kläder"-prylar (t.ex. detta vattnet: http://www.businessinsider.com/and-now-heres-what-a-300-euro-bottle-of-water-looks-like-2013-2?IR=T).

Det är bara typ 3 som är livrädd för att göra något som skulle kompromissa sin status som "värbärgad", t.ex. att ha på sig shorts eller äta en macka med ost inhandlad på lidl.

För att svara på ts fråga så är saker som enbart välbärgade människor har hemma helt enkelt ovanliga saker som de intresserat sig för. Vilket är väldigt logiskt, har pengar aldrig varit ett hinder så gör man det man genuint tycker är roligt.

Många verkar tro att det finns fullt av välbärgade människor som bor ute i en herrgård någonstans med 300 betjänter och väggar gjorda av guld. Möjligtvis har någon amerikansk rappare som gick från typ 1 till typ 3 på en månad byggt sig ett "mansion" för att han inbillat sig att det är meningen i livet.
Citera
2015-06-26, 19:19
Medlem
Nandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vilket jävla skitsnack. Som om dessa "typ 4" skulle vara så smarta och upplysta bara genom det faktumet att de har ärvda pengar. Aldrig i livet. Man blir tvärtom dum i huvudet av att aldrig behövs kämpa för någonting.

Det är tvärtom, det är barnen till typ 3 som aldrig behöver kämpa för något. Det finns hur många barn till rika filmstjärnor som helst som blir missbrukare och i övrigt misslyckade. De som är typ 4 har lärt sig att handskas med pengarna och går inte och köper en massa saker till sina barn då de vet om att de bara blir bortskämda av det.
Citera
2015-06-26, 19:50
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nandu
Det är tvärtom, det är barnen till typ 3 som aldrig behöver kämpa för något. Det finns hur många barn till rika filmstjärnor som helst som blir missbrukare och i övrigt misslyckade. De som är typ 4 har lärt sig att handskas med pengarna och går inte och köper en massa saker till sina barn då de vet om att de bara blir bortskämda av det.

1) Barnen förväntas klara sig själva, vara ansvarsfulla med pengar, kunna bygga sitt eget liv utan hjälp från föräldrarna. Man förväntas vara en ansvarsfull vuxen när man flyttar ut.

2) Och eftersom många överklass tonåringar lämnas ensamma mycket förväntas de vara ansvarsfulla tonåringar. Till exempel man får en fast budget sen förvänats man klara sig på det kanske en vecka åt gången (man sköter skolan, köper mat, lagar sina egna måltider, håller reda på personalen om du har det). De flesta underklass tonåringar behöver inte göra det.
Citera
2015-06-26, 20:38
Medlem
negetes avatar
Det är mer eller mindre enbart rika människor som har vintage prylar. Så som gamla bilar, möbler, klockor, instrument osv i bra skick, i många fall orörda.

Nu skulle jag inte klassa mig som rik, har det dock rätt bra ställt. Men som exempel så har jag en stratocaster (elgitarr) från 1962 i topp skick som vid köp tillfället kostade mig strax under 100k.
Citera
2015-06-26, 20:38
Medlem
Nandus avatar
Citat:
1) Barnen förväntas klara sig själva, vara ansvarsfulla med pengar, kunna bygga sitt eget liv utan hjälp från föräldrarna. Man förväntas vara en ansvarsfull vuxen när man flyttar ut.

2) Och eftersom många överklass tonåringar lämnas ensamma mycket förväntas de vara ansvarsfulla tonåringar. Till exempel man får en fast budget sen förvänats man klara sig på det kanske en vecka åt gången (man sköter skolan, köper mat, lagar sina egna måltider, håller reda på personalen om du har det). De flesta underklass tonåringar behöver inte göra det.

Ja, jag vet inte detaljerna, men det är ju helt uppenbart att ärvda pengar som gått i flera generationer inte per automatik kan göra arvingarna dumma i huvudet som Locifer påstår. I så fall skulle ju pengarna bara överleva en generation och aldrig bli "old money". Uppenbarligen kommer pengarna bara finnas kvar längre ner i släktträdet om alla ungarna uppfostrats till sådana individer som klarar att handskas med pengarna och dessutom uppfostra sina egna ungar på samma sätt.

Det är troligtvis där det brister för diverse hollywoodkändisar; de tjänar enorma pengar så länge de lever, men sedan är deras ungar ouppfostrade, så när föräldrarna dör så rivs allt ner som de byggt upp eftersom de ouppfostrade ungarna inte klarar att själva tjäna pengar. Bland annat Bill Gates har uttryck rädsla för detta och valt att inte lämna för mycket pengar till sina barn.
Citera
2015-06-26, 23:02
Medlem
Citat:
Jag har varit med om att flytta en båt, det tog en hel dag av segling bara för att segla den mellan två hamnar i Stockholm.
Vilket, baserat på dina inlägg, troligen är den segelerfarenhet du har.
Citera
2015-06-26, 23:40
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Vilket, baserat på dina inlägg, troligen är den segelerfarenhet du har.

1) Vi brukade segla varje helg på somrarna. Vi brukade ta mat, grill, och segla till någon skärgårds ö, helst en obebodd, för man vill ju hela vildmarksupplevelsen. Själva seglande kunde ta några timmar om man hade otur.

2) Så jag skulle säga att jag har ganska mycket segelerfarenhet. Min åsikt är att det är väldigt överskattat, för man måste ta med sig en massa saker, och man måste segla i timmar bara för att komma till en öde ö, så måste man segla runt ön för att hitta ett lite mer vindstilla ställe. Allt det här bara för att bada och grilla lite.

3) Jag skulle säga att kanske 10% av de som seglar är rika/överklass, resten är medelklass wannabes. Så det är inte en särskilt utbredd hobby bland rika människor.

4) Mer populära saker är vandring, snowboarding av någon anledning, massor av mina vänner åkte snowboard för att de trodde att det var något som fattiga människor gör, att besöka udda och extrema platser, kayaking, camping det är stort bland rika människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in