Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 02:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Tror du det var så planerat. Kan det inte varit så att de "förfriskade" bröderna gick fram och pratade med henne - hon kände igen dem och tyckte inte det var nåt konstigt med det. Sen gör de närmande, nåt går tokfel och av nån obegriplig anledning blir utgången oerhört tragisk.
Blir tokig när jag tänker på motivet, hur kunde det sluta så här!?!
Båda scenarierna känns rätt främmande faktiskt ...men måste jag välja ett så låter berusning och tillfället gör tjuven mest troligt.
2015-06-26, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Jag har hela tiden utgått ifrån och tagit för givet att det spärrades av ordentligt runt om hela cafébyggnaden.
Moppen stod ju där, allt började ju där...

Det kan man ju tycka ja. Men om så nu oxå var fallet och några av bygdens fånar, mig själv inkluderad missade denna happening, hur kunde man vara säker på att det här området och dess närmaste omgivning av åkerfält, inte längre var intressant efter en ganska snabb spärr och genomsökning som vi då alltså helt har missat, samtidigt som ladan mitt emot och även den ännu större ladan bredvid var spärrad under "lång" period? Den större ladan har väl inte varit riktigt het någon gång men ändå spärrad.

Eller sviker minnet mig nu? Vid vilken lada ansluter fd mjölkhus, nuvarande sk slakthus i gaveln? Sitter den utbyggnaden på den större ladan ( fd spritfabriken) eller på den mindre som polisen rivit i sedan begynnelsen sedan handsken hittades?
2015-06-26, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kan det inte ha varit avspärrat en kortare period (någon/några timmar) för kriminalteknisk undersökning och sedan togs spärren bort? Om det inte fanns så mycket fynd/spår där så borde nog undersökningen gått snabbt.

Jo det är klart. Men med tanke på hur det ser ut där bakom, har jag bara svårt att tro att det kan vara gjort på några få timmar.
2015-06-26, 03:00
Kan det inte förklara misstankarna riktade mot kvinnan, misstänkte hon något om vad bröderna höll på med. Men sade ingenting (skyddande av brottsling).
Har man inte sett något (så vet man ingenting).
2015-06-26, 03:02
Ska bli kul att höra de MGM:s alibin för varje tidpunkt under veckan som det hela pågick.
2015-06-26, 03:04
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Det kan man ju tycka ja. Men om så nu oxå var fallet och några av bygdens fånar, mig själv inkluderad missade denna happening, hur kunde man vara säker på att det här området och dess närmaste omgivning av åkerfält, inte längre var intressant efter en ganska snabb spärr och genomsökning som vi då alltså helt har missat, samtidigt som ladan mitt emot och även den ännu större ladan bredvid var spärrad under "lång" period? Den större ladan har väl inte varit riktigt het någon gång men ändå spärrad.

Eller sviker minnet mig nu? Vid vilken lada ansluter fd mjölkhus, nuvarande sk slakthus i gaveln? Sitter den utbyggnaden på den större ladan ( fd spritfabriken) eller på den mindre som polisen rivit i sedan begynnelsen sedan handsken hittades?

Det är den mindre utbyggnaden på själva ladugården. Inte vid ladan.
2015-06-26, 03:11
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja min 100 % övertygelse är att MGM har naturligtvis besökt cafeet. Att jobba där gör det helt naturligt att gå in på cafeet (avbrott i vardags sysslorna). Naturligtvis har man sett LH där.
Min övertygelse är också den att LH var så att säga öppen på sociala medier.
Min övertygelse fortsätter med att jag tror bestämt att LH på ett eller annat sätt finns i MGMs dator.
Det var ingen slump att man bakom cafeet råkar träffa LH. No way här har man sett sitt tilfälle!

Jag tänker samma sak.
Det är så få minuter det handlar om, påse bredvid moppen, nyckeln sitter i men tösen är borta.
Arbetskamrater som säger hej då och...nä, det känns som att det snäva tidsfönstret är väldigt, väldigt snävt...
2015-06-26, 03:11
Medlem
Theforeigners avatar
Jag tycker att det är himla konstigt att tolk inte varit med vid tingsrättens häktningsförhandling, men enbart varit med på telefon :

http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2754437-hovratten-beslut-om-haktning-kommer-i-dag

Advokat Thomas Ört är kritisk till att tolk bara medverkade via telefon vid tingsrättens häktningsförhandling och han vill att tolk är med i rättssalen vid en ny förhandling i hovrätten, där även hans klient är närvarande.

"Det är i mål av ifrågavarande slag av rättssäkerhetsskäl angeläget att tolk närvarar på plats för att fånga alla detaljer och nyanser i de utsagor som lämnas inför domstolen", skriver han.
2015-06-26, 03:18
Medlem
Vem bebor eller disponerar det hus som ligger närmast cafe'et, dvs den enda byggnad som har viss insyn till baksida av cafe'et?
2015-06-26, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja min 100 % övertygelse är att MGM har naturligtvis besökt cafeet. Att jobba där gör det helt naturligt att gå in på cafeet (avbrott i vardags sysslorna). Naturligtvis har man sett LH där.
Min övertygelse är också den att LH var så att säga öppen på sociala medier.
Min övertygelse fortsätter med att jag tror bestämt att LH på ett eller annat sätt finns i MGMs dator.
Det var ingen slump att man bakom cafeet råkar träffa LH. No way här har man sett sitt tilfälle!

Om de nu är han och gick till så, så undrar jag vad hans plan var. Var han genuint intresserad av Lisa på grund av att han blev förälskad i henne och hoppades på att hans kärlek skulle vara besvarad men blev sen besviken och arg när hon eventuellt avvisade honom vilket gjorde att allt gick överstyr? Eller dök han upp bakom cafeet enbart för att utnyttja henne för sjuka fantasier och hade mordplaner redan från början?
Senast redigerad av ulvan 2015-06-26 kl. 03:29.
2015-06-26, 03:23
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Vem bebor eller disponerar det hus som ligger närmast cafe'et, dvs den enda byggnad som har viss insyn till baksida av cafe'et?

Ta upp kartan på hitta.se, klicka på huset, så får du upp namnen.
2015-06-26, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tycker att det är himla konstigt att tolk inte varit med vid tingsrättens häktningsförhandling, men enbart varit med på telefon :

http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2754437-hovratten-beslut-om-haktning-kommer-i-dag

Advokat Thomas Ört är kritisk till att tolk bara medverkade via telefon vid tingsrättens häktningsförhandling och han vill att tolk är med i rättssalen vid en ny förhandling i hovrätten, där även hans klient är närvarande.

"Det är i mål av ifrågavarande slag av rättssäkerhetsskäl angeläget att tolk närvarar på plats för att fånga alla detaljer och nyanser i de utsagor som lämnas inför domstolen", skriver han.

Vad spelar det för roll var tolken är? Tolken ska väl enbart översätta. Känns som det riktas återkommande kritik mot rätten och utredningen från advokaternas håll i detta fall. Tom en del vittnen förhörs genom telefon i andra rättegångar så varför skulle inte en tolk i nuvarande fall kunna vara med genom telefon? I trippelmordsfallet (Uddevalla) så har jag för mig att MGM inte ens var på plats i tingsrätten utan förhördes under häktningsförhandling (april?) per videolänk från häktet.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-26 kl. 03:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in