2015-05-08, 19:40
Medlem
cineramas avatar
Blir det då som "anhydrous form"?

Och hur doserar man då (slutresultat alltså), i färgning doserar man salt i pulverform antingen i måttsats eller vikt.

Jag är nog inte så pigg på att få det till kristallerat form igen, för mkt jobb.

Tack för ditt svar förresten, intressant approach!!
Senast redigerad av cinerama 2015-05-08 kl. 19:42.
Citera
2015-05-18, 17:30
Medlem
Vart får jag tag på så kallade inserts till shells,
Vill att dom ska passa exakt för en timefuse,
så att röret kan stängas och täppas till lätt genom att föra in en timefuse och sedan limma lite enkelt (om det ens behövs) så ska smällaren vara klar.
Jag har sett såna gula små rör på youtube filmer men ingen aning om vart man kan skaffa dom.

Tar även gärna tips på såna papphyls-inserts som kan passa en 4 tums eller t.o.m. 3 tums shell, får nog limma ändarna med limmpistol isf.
Citera
2015-05-27, 15:27
Medlem
navyou14s avatar
Tja! Funkar det att lyfta en salpeter o socker raket med Natriumnitrat istället för kaliumnitrat?
Jag tänkte ha 60g natriumnitrat och 25g florsocker och 25g malad träkol! Träkolet tänkte jag använda eftersom att jag har hört att det ger en starkare reaktion och effekt när man tänder på blandningen, men jag är inte helt säker ifall det blir så stark effekt som det brukar vara på kaliumnitrat!

Natriumnitratet har jag köp 3 påsar från ica, de hade salpeter vid min närmaste och lokala ica!
Citera
2015-05-27, 18:59
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasersplash
Vart får jag tag på så kallade inserts till shells,
Vill att dom ska passa exakt för en timefuse,
så att röret kan stängas och täppas till lätt genom att föra in en timefuse och sedan limma lite enkelt (om det ens behövs) så ska smällaren vara klar.
Jag har sett såna gula små rör på youtube filmer men ingen aning om vart man kan skaffa dom.

Tar även gärna tips på såna papphyls-inserts som kan passa en 4 tums eller t.o.m. 3 tums shell, får nog limma ändarna med limmpistol isf.
Jag är efter precis samma sak jag med. Startade en tråd om det tidigare:
(FB) Finns saturn missile tubes att köpa i Sverige/Europa?

Jag går in och bumpar den nu, så får vi hålla tummarna!
Citera
2015-05-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av navyou14
Tja! Funkar det att lyfta en salpeter o socker raket med Natriumnitrat istället för kaliumnitrat?
Jag tänkte ha 60g natriumnitrat och 25g florsocker och 25g malad träkol! Träkolet tänkte jag använda eftersom att jag har hört att det ger en starkare reaktion och effekt när man tänder på blandningen, men jag är inte helt säker ifall det blir så stark effekt som det brukar vara på kaliumnitrat!

Natriumnitratet har jag köp 3 påsar från ica, de hade salpeter vid min närmaste och lokala ica!

Nu hoppas vi att jag att jag säger sanningen.
Träkol behöver du inte ha i en ss sats om du inte har problem med att raketkroppen blir för varm, sockret är bränslet i den här satsen! Ta ist 65 delar NaNO3 och 35 delar florsocker så får du en bra men hydroskopisk SS. Men utsätt inte den färdiga sattsen eller NaNO3 för luft eller vatten för då blir det inte ett bra resultat. Byt gärna ut 1 del av florsockret och 1 del av NaNO3 mot FeO (rost). Det fungerar som katalysator.
Visa gärna oss resultatet på video!
Citera
2015-06-15, 12:48
Medlem
navyou14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikna
Nu hoppas vi att jag att jag säger sanningen.
Träkol behöver du inte ha i en ss sats om du inte har problem med att raketkroppen blir för varm, sockret är bränslet i den här satsen! Ta ist 65 delar NaNO3 och 35 delar florsocker så får du en bra men hydroskopisk SS. Men utsätt inte den färdiga sattsen eller NaNO3 för luft eller vatten för då blir det inte ett bra resultat. Byt gärna ut 1 del av florsockret och 1 del av NaNO3 mot FeO (rost). Det fungerar som katalysator.
Visa gärna oss resultatet på video!

Tjena! Tyvär läste jag inte ditt meddelande innan jag gjorde experimentet men jag använde träkol! Det visade sig inte göra nåt speciellt men ska nog testa nån gång med FeO istället! Tack för svaret annars!
Citera
2015-06-15, 12:48
Medlem
navyou14s avatar
Nån som vet var man kan köpa alkaliska metaller?
Citera
2015-06-16, 10:51
Medlem
Jag tror united nuclear har sådant men sök även ebay
Denna frågan har besvarats flera gånger redan i denna tråd så SÖK
Citera
2015-06-25, 21:27
Medlem
Var kan man köpa träkolspulver? Pyroshop.org har slut för tillfället och kommer inte få in mer förrän senare i år. Att mortla är inte någon höjdare.
Citat:
Till hösten eller senast i december. Konkurrensen från EU:s lågkostnadsländer slår ut alla nordiska fabriker, vilket gör råvaror svårare än någonsin att få tag på.
Citera
2015-06-25, 22:53
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vavsso
Var kan man köpa träkolspulver? Pyroshop.org har slut för tillfället och kommer inte få in mer förrän senare i år. Att mortla är inte någon höjdare.
http://prisbutiken.se/
http://www.pyrogarage.pl/chemicals.htm
Citera
2015-07-04, 18:52
Medlem
navyou14s avatar
Vet nån av er var man kan köpa Jod-kristaller? Tänkte göra kvävetrijodid i små portioner för att se explosions effekten när det kommer i kontakt med saker!
Citera
2015-07-05, 11:36
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av navyou14
Vet nån av er var man kan köpa Jod-kristaller? Tänkte göra kvävetrijodid i små portioner för att se explosions effekten när det kommer i kontakt med saker!

http://keten.com.pl/reagents-2/
eller http://www.ebay.com/sch/i.html?&_nkw=iodine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in