2015-06-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag hävdar att det vi fått se är något helt nytt. Det är nog dessutom på tiden att det händer något nytt inom snookern på elitnivå. Många elitspelare som Ronnie, Higgins och Williams är i slutfasen av sina karriärer. Varken Selby, Ding eller Robertson har riktigt samma ställning som Ronnie har haft i flera år.

Det ligger helt öppet för något nytt...det kan mycket väl komma via två kinesiska juniorspelare.

Jo, men varför begränsa det till två? Jag har en känsla av att kineserna "snart" mycket väl kan vara i majoritet på touren.
Citera
2015-06-21, 22:41
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jo, men varför begränsa det till två? Jag har en känsla av att kineserna "snart" mycket väl kan vara i majoritet på touren.

Grejen är att alla kineser tvingas genomgå det s k Ding-konceptet dvs flytta till Europa vilket nog inte är helt lätt. Ding har nog fortfarande problem.

Annars har du rätt...det kommer att radas upp massor med nya pigga kineser. Om man tittade lite på lag-VM så var det tydligt att det finns många bra spelare i åtskilliga länder. Jag har sagt det förr...när Indien börjar få ordning på sina spelare så har vi ytterligare en miljard presumtiva snookerspelare...

Framgång föder framgång.
Citera
2015-06-22, 08:38
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Grejen är att alla kineser tvingas genomgå det s k Ding-konceptet dvs flytta till Europa vilket nog inte är helt lätt. Ding har nog fortfarande problem.

Annars har du rätt...det kommer att radas upp massor med nya pigga kineser. Om man tittade lite på lag-VM så var det tydligt att det finns många bra spelare i åtskilliga länder. Jag har sagt det förr...när Indien börjar få ordning på sina spelare så har vi ytterligare en miljard presumtiva snookerspelare...

Framgång föder framgång.

Frågan är hur länge VM kommer spelas i Crucible. Money talks. Så är det bara.

Tror ni VM spelas i Kina om tio år? Jag är rädd för det. Vet dock inte hur långt kontrakt de har. Eller vad spelbolagen är beredda att punga ut. Tycker nästan det är värre med spelbolag som sponsor än Embassy.
Citera
2015-06-22, 12:01
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk

Tror ni VM spelas i Kina om tio år? Jag är rädd för det. Vet dock inte hur långt kontrakt de har. Eller vad spelbolagen är beredda att punga ut. Tycker nästan det är värre med spelbolag som sponsor än Embassy.

Crucible har väl nyligen tecknat ett nytt flerårskontrakt på VM, men visst tror jag i alla fall att VM inom en inte alltför lång tidsperiod spelas i Kina.

Sport och spel är intimt förknippade med varann vilket knappast kan sägas om tobak och sport så att spelbolag sponsrar sportevenemang känns för mig rätt naturligt, men visst låter det mer klassiskt med "Embassy World Snooker Championship", i alla fall om man som jag följt snookern sedan andra halvan av 80-talet.
Citera
2015-06-22, 13:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

The Crucible är snookerns Mecka på jorden men ett VM i Asien är fullt möjligt. Kinesernas förhandlingssits kommer nog att bli bättre och bättre.
Citera
2015-06-24, 09:50
Bannlyst
Kollar på det nu på Eurosport. Scotland VS China B 0-3 står det.
Citera
2015-06-25, 14:48
Medlem
Moltas666s avatar
Inget OS för några biljardsporter 2020 tyvärr...

http://www.prosnookerblog.com/2015/06/24/wcbs-statement-on-olympic-decision/

Mer snookernyheter...

http://www.newsnow.co.uk/h/Sport/Snooker
Citera
2015-06-25, 16:25
Medlem
Citat:
Inget OS för några biljardsporter 2020 tyvärr...

http://www.prosnookerblog.com/2015/06/24/wcbs-statement-on-olympic-decision/
Egentligen hör jag till dem som absolut tror att snooker som sport kan göra sig bra i OS. Men på ett sätt är det nog lika bra, det finns inte nog många olika nationer med någorlunda bredd som kan utmana.

Dessutom funderar jag på om det inte kan vara lite problematiskt att det är Storbritannien som tävlar i OS, och inte det fyra länderna var för sig...
Citera
2015-06-25, 16:47
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Egentligen hör jag till dem som absolut tror att snooker som sport kan göra sig bra i OS. Men på ett sätt är det nog lika bra, det finns inte nog många olika nationer med någorlunda bredd som kan utmana.

Dessutom funderar jag på om det inte kan vara lite problematiskt att det är Storbritannien som tävlar i OS, och inte det fyra länderna var för sig...

Äsch. Engelsmännen bryr sig om det. De tar för fan äran åt sig att Andy Murray vunnit Wimbledon och han är fan skotte!

Problemet med snooker i OS skulle vara dels blåbärsnationer samt att all annan sport skulle gå före. Något de gärna får lägga ner är fotboll. Känns helt sjukt att bara tre-fyra svenskar i laget får spela OS för att de ändrat reglerna. De som tar laget vidare borde också få spela.

En annan grej också. Behöver OS snooker? Behöver snooker OS? Det skulle absolut få nya tittare på andra kontinenter. Fasar lite för att Kina tar över mer och mer i framtiden.
Citera
2015-06-25, 18:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag tror att snooker är perfekt för OS. När det gäller bredden så visar väl World Cup att det finns många bra lag med många bra spelare?

Engelsmännen är lite griniga när det gäller nationaliteten, det vet vi.

Citat:

En annan grej också. Behöver OS snooker? Behöver snooker OS? Det skulle absolut få nya tittare på andra kontinenter. Fasar lite för att Kina tar över mer och mer i framtiden.

Nya tittare på andra kontinenter tror jag bara är positivt. En bredare snooker gynnar alla på sikt.
Citera
2015-06-25, 21:06
Medlem
Citat:
Äsch. Engelsmännen bryr sig om det. De tar för fan äran åt sig att Andy Murray vunnit Wimbledon och han är fan skotte!
Kanske det, men funkar det lika bra åt andra hållet?

Vad jag också tänkte på är att antalet utövare per nation brukar vara begränsat i OS, och om fyra stora snookerländer "slås samman" kan en stor del av världseliten inte delta. Detta beror dock också på att bredden bland nationer inte riktigt finns där.

Citat:
Jag tror att snooker är perfekt för OS. När det gäller bredden så visar väl World Cup att det finns många bra lag med många bra spelare?
Kanske, men formatet i World Cup skiljer sig en del ifrån traditionell snooker, precis som vi diskuterat tidigare.
Senast redigerad av EatableAcrobat 2015-06-25 kl. 21:08.
Citera
2015-06-26, 18:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Kanske det, men funkar det lika bra åt andra hållet?

Vad jag också tänkte på är att antalet utövare per nation brukar vara begränsat i OS, och om fyra stora snookerländer "slås samman" kan en stor del av världseliten inte delta. Detta beror dock också på att bredden bland nationer inte riktigt finns där.

Kanske, men formatet i World Cup skiljer sig en del ifrån traditionell snooker, precis som vi diskuterat tidigare.

Jo, formatet i WC skiljer sig en del från traditionell snooker.

Nåja, vi behöver inte ödsla några hjärnceller på detta ioma det inte blir någon snooker i OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in