2015-06-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är bra för dig, men bostadsmarknaden är inte du. Du är bara en mikroskopisk del av den totala marknaden. Det är viktigt att komma ihåg.

Majoriteten tänker helt annorlunda och jobbar inte på en oljeplattform i Norge.

Nej varken du eller jag, så hade det varit pga oss så blir det aldrig någon bobubbla. Mne när 25 åringar lånar miljoner för sitt boende som nu, då börjar man närma sig en bobubbla, att vi sedan har en regering som gör allt dyrare samtidigt som du får lägre lön gör att det blir ännu tuffare, lägg sedan till ett par procent mer i ränta, sänkt ränteavdrad så då börjar vi närma oss
2015-06-25, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vill man betala 5 miljoner för en lägenhet måste man va rätt bra dum
Vid en 10-års ränta på 2,66% skulle räntan kosta ca 7800 i månaden efter skatteavdrag.

Säg då att avgiften ligger på 3500 så blir månadskostnaden "hutlösa" 11258 kr/ månad, vilket skulle motsvara 5629 kr per person för ett par som köper den lägenheten. Hur mycket lägenhet får man hyra för 5629 på blocket?

Vad kostar samma lägenhet att hyra? Och får man hyra en sådan lägenhet ens?

Men nu är det så att räntan ligger inte på 2,66% utan snarare runt 1,5%.

OCh då kostar samma lägenhet 7875 kr efter ränteavdrag, vilket blir 3937,5 var i hyra. Det är verkligen inte så blodigt och det borde bli gott om pengar över att amortera för.

Citat:
Men 15% måste man väl sparat ihop och sedan amorterat ner till pensionen, annars är det nog bara att inse att man inte har råd med en sådan lägenehet.

15% är lägsta insats för att få bottenlån idag och du måste amortera ner till minst 30% på 10-15 år hos de flesta banker enligt bankföreningens rekommendation.

Får man köpa en sådan lägenhet för banken så har man råd med den. Annars hade du inte fått lånet.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-25 kl. 13:22.
2015-06-25, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nja, det beror väl på hur mycket man kommer att ha i pension, sen har man givetvis mer kvar ju mer man har amorterat.

Folk överlevar bara idag, varken mer eller mindre, att sedan pensionen lär bli mycket lägre än lönen vet vi oxå, så om man vet allt detta men ändå inte armorterat bort sina skulder till pensionen så får man nog skylla sig själv.
2015-06-25, 13:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej varken du eller jag, så hade det varit pga oss så blir det aldrig någon bobubbla. Mne när 25 åringar lånar miljoner för sitt boende som nu, då börjar man närma sig en bobubbla, att vi sedan har en regering som gör allt dyrare samtidigt som du får lägre lön gör att det blir ännu tuffare, lägg sedan till ett par procent mer i ränta, sänkt ränteavdrad så då börjar vi närma oss

Nej det behöver det inte alls betyda eftersom bankerna ställer tuffa krav på de som ska låna. De 25-åringar som köper bostadsrätter i sthlms innerstad är nästan uteslutande uppbackade av sina föräldrar. Annars hade de aldrig fått några bostadslån.
2015-06-25, 13:24
Medlem
Citat:
Vid en 10-års ränta på 2,66% skulle räntan kosta ca 7800 i månaden efter skatteavdrag.

Säg då att avgiften ligger på 3500 så blir månadskostnaden hutlösa 11258 kr/ månad, vilket skulle motsvara 5629 kr per person för ett par som köper den lägenheten. Hur mycket lägenhet får man hyra för 5629 på blocket?

Vad kostar samma lägenhet att hyra? Och får man hyra en sådan lägenhet ens?

Men nu är det så att räntan ligger inte på 2,66% utan snarare runt 1,5%.

OCh då kostar samma lägenhet 7875 kr efter ränteavdrag, vilket blir 3937,5 var i hyra. Det är verkligen inte så blodigt och det borde bli gott om pengar över att amortera för.

15% är lägsta insats för att få bottenlån idag och du måste amortera ner till minst 30% på 10-15 år hos de flesta banker enligt bankföreningens rekommendation.

Får man köpa en sådan lägenhet för banken så har man råd med den. Annars hade du inte fått lånet.

Om jag skulle betala 11 258:- i månaden för att bo i en lägenhet hade jag ALDRIG kunnat acceptera, hade inte kunnat sova om nätterna, då hade jag definitivt letat upp ett hus i en bonnhåla istället.
2015-06-25, 13:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om jag skulle betala 11 258:- i månaden för att bo i en lägenhet hade jag ALDRIG kunnat acceptera, hade inte kunnat sova om nätterna, då hade jag definitivt letat upp ett hus i en bonnhåla istället.

Det funkar för att du jobbar på en oljeplattform. Men det är inte lika lätt för övriga marknaden...

Jag har för övrigt kalkylerat med att ett par bor där, så du får halvera den kostnaden.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-25 kl. 13:31.
2015-06-25, 13:26
Medlem
Citat:

Verkar som de som jobbar på banken är bra på mycket.. de vet att du inte kommer bli arbetslös, sjuk, seperera sov
2015-06-25, 13:34
Medlem
Citat:

Jag har för övrigt kalkylerat med att ett par bor där, så du får halvera den kostnaden.

Citat:
Säg då att avgiften ligger på 3500 så blir månadskostnaden "hutlösa" 11258 kr/ månad, vilket skulle motsvara 5629 kr per person för ett par som köper den lägenheten. Hur mycket lägenhet får man hyra för 5629 på blocket?

Då kanske man inte ska kolla vad man kan hyra för 5629 utan vad man får för 11258 ?
2015-06-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Då kanske man inte ska kolla vad man kan hyra för 5629 utan vad man får för 11258 ?

Ja för 11258:- lär man kunna hyra ett fint ställe, helt riskfritt och underhållsfritt oxå
2015-06-25, 13:38
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ja för 11258:- lär man kunna hyra ett fint ställe, helt riskfritt och underhållsfritt oxå

Inte i Stockholm.
2015-06-25, 13:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Var då? I Jukkasjärvi eller? Du kan få hyra en etta i sthlms innerstad för det priset.
2015-06-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sparar ihop? Det märks att du kommer från nån bondhåla där bostäderna reas ut. 230000 för en trea, var det väl? I storstan är det inte möjligt att spara ihop till bostäder.

Det blir så ointressanta diskussioner när folk för fram idéer utan verklighetsförankring. Om och om igen.

Edit: du tror att ditt liv o dina villkor i Bonnhåla är modellen för resten av Sverige. Snacka om hybris och begränsad utblick.
Klockrent inlägg, Bajsmannen är så otroligt inskränkt, värsta bonnläppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in