2015-06-25, 12:58
Medlem
Kan någon förklara vad "prövningstillstånd" betyder?
2015-06-25, 13:02
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Kan någon förklara vad "prövningstillstånd" betyder?

Det betyder att övre instanser såsom hovrätten i förhållande till tingsrätten och Högsta domstolen i förhållande till hovrätten inte kan pröva varje mål i sak. Man måste kunna sålla bort vissa mål och att första meddela PT är ett sätt. Det är ett sätt för högre instans att först avgöra om det ens finns skäl att ta upp det till prövning. Det gör som sagt HD endast om det är en fråga av vikt för rättstillämpning eller om hovrätten begått grovt rättegångsfel.
2015-06-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Fast häktning ska beslutas och granskas av domstolen. Och det är isåfall domstolen som inte gör sitt jobb.

Domstolen ska i nuläget endast granska häktningsgrunderna. Det vi ser här är rutinen, som överklagas.

Jag funderar på om överklaganden av häktning in absurdum är rätt väg, om man menar att åklagare och domstolen inte sköter sina jobb. Kanske JO?

Bevisvärdering sker efter att domare tagit ställning till allt som avhandlas på huvudförhandlingen i tingsrätten. Det är efter rättegången domarna går igenom bevisen, gör en bevisvärdering och tar ställning till vad som är styrkt. Gärningar ska vara styrkta med bevis. Bortom rimligt tvivel får vi hoppas!
2015-06-25, 13:07
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det betyder att övre instanser såsom hovrätten i förhållande till tingsrätten och Högsta domstolen i förhållande till hovrätten inte kan pröva varje mål i sak. Man måste kunna sålla bort vissa mål och att första meddela PT är ett sätt. Det är ett sätt för högre instans att först avgöra om det ens finns skäl att ta upp det till prövning. Det gör som sagt HD endast om det är en fråga av vikt för rättstillämpning eller om hovrätten begått grovt rättegångsfel.
Hur går det till rent konkret, de kan ju inte titta särskilt noga på målet men måste ändå avgöra om det finns skäl att ta upp det till prövning? Vad baserar de beslutet på?
2015-06-25, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Går det att få fram en orienteringskarta över området som exempel för på dessa så är alla master utmärkta exakt position med en svart prick med ett kryss. Har letat kartor över området men ännu inte hittat någon. Det blir i vartfall intressant när FUP kommer och signaleringslistor mm.

Uppdatering MOBILMASTER
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4

Se även inlägg om Hans-och-Gretaspåret
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-06-25, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vid båda morden du nämner var syftet med att återkomma till första dumpplatsen att flytta kroppen. Förstår jag dig riktigt att bröderna var ute i samma syfte, alltså att flytta Lisas kropp ca kl 19-20 en fredagkväll, med poliser och MPS bakom varenda buske?

Två möjligheter, de måste flytta BO för det börjar brännas riktigt rejält eller förbättra dumpningsplatsen av en uppenbar anledning, man är orolig att den kommer upptäckas.
Det kan även vara att göra sig av med tillhörigheter/verktyg etc. som finns vid FP och man städar så gott man kan.

De är mycket väl medvetna om att polisen har hittat fynd och de vet också var i vissa fall, kan t.o.m. sett det visuellt men de har själva inte koll på vad mer som kan finnas i terrängen eller efter vägar och vid de olika byggnaderna på FP.

En total kaos övergår i någon form av försök till uppstädning efter bästa förmåga i denna myrstack.

Fynd/konfrontation eller iakttagelse på fredagens em/kväll fick polletten att trilla ner för länsman och då gick det med raketfart var man koncentrerade söken med Polis och hundar.

Man kopplade iaf ihop detta med MGM, BO och området som blev FP.
2015-06-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien

Vilket knappast skett i detta fallet vill jag tillägga.
2015-06-25, 13:25
Medlem
Okej tack för svar.

Vad är det som händer i fallet nu då? Jag är verkligen helt ny inom allt sånt här. Båda bröderna har väl överklagat igen så vad händer nu?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Fast häktning ska beslutas och granskas av domstolen. Och det är isåfall domstolen som inte gör sitt jobb.
Domstolen fattar beslut på det underlag som åklagaren lägger fram - de har inte insyn i något annat.
Rent formellt gjordes inget fel i fallet Karim - det åklagaren utövade var dock myndighetsutövning, som sedan delegeras till Kriminalvården praktiskt - i form av den myndighetsutövning som utövas där.

Sen är det så att domstolen ger åklagaren rätten att frihetsberöva - men det är åklagaren som avgör om så sker och hur länge. Åklagaren kan lämna TR och omedelbart fatta beslut om frifot. Det är alltså åklagaren som får tillstånd av rätten att utöva myndighet - och åklagaren som nyttjar den rätten (utövar myndighet).
Medlem
Citat:
Två möjligheter, de måste flytta BO för det börjar brännas riktigt rejält eller förbättra dumpningsplatsen av en uppenbar anledning, man är orolig att den kommer upptäckas.
Det kan även vara att göra sig av med tillhörigheter/verktyg etc. som finns vid FP och man städar så gott man kan.

De är mycket väl medvetna om att polisen har hittat fynd och de vet också var i vissa fall, kan t.o.m. sett det visuellt men de har själva inte koll på vad mer som kan finnas i terrängen eller efter vägar och vid de olika byggnaderna på FP.

En total kaos övergår i någon form av försök till uppstädning efter bästa förmåga i denna myrstack.

Fynd/konfrontation eller iakttagelse på fredagens em/kväll fick polletten att trilla ner för länsman och då gick det med raketfart var man koncentrerade söken med Polis och hundar.

Äntligen någon som kommer med samma teori som jag! Detta är exakt vad jag tror har hänt. Jag tror också att kroppen hittades innan bröderna anhölls.
2015-06-25, 13:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Mitt i största martorpsrusningen, någonsin? Det hade varit bättre att vänta några timmar på att det blev folktomt.
2015-06-25, 13:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Äntligen någon som kommer med samma teori som jag! Detta är exakt vad jag tror har hänt. Jag tror också att kroppen hittades innan bröderna anhölls.
Fast varifrån kommer den teorin?

Det är både uttalat och givet utifrån direktrapportering som var under kvällen - dvs ögonvittnen som återgav, och bilder som sändes ut, att kroppen hittades drygt en timme efter gripandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in