2015-06-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
på 10 år har jag hunnit långt med amorteringen, så det är ingen fara på taket för mig. Värre är det ju för de som bor i de allt dyrare hyresrätterna.

Men det är ju bättre enligt dig!?

Bättre rent ekonomiskt ja men inte bättre för mig eftersom jag inte vill sitta i en lägenhet och ruttna.
2015-06-25, 12:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja eller så sparar man ihop de pengar som krävs innan man flyttar till dyrare boende.

Nej inte många som är skuldfria idag, det är det som lär bli Sveriges fall nästa gång det går åt skogen.

hehe men lycka till att spara ihop 5 miljoner som en random trea i sthlm kostar....
2015-06-25, 12:54
Medlem
Citat:
Det funkar tills du behöver renovera något. Taket eller värmepumpen lägger kanske av. Då kanske du behöver inteckna huset igen...

Det går inte att köpa sig helt fri från skulder....

Eller att kommunen tvingar på dig kostnader för vägar etc. Sådant kan också hända.

Har man hus avsätter man pengar var månad för underhåll och renoverignar, inte fan går man och lånar pengar när det är dags att byta tak efter 40 år
2015-06-25, 12:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har man kvar lån när ens ungar flyttar ut har man gjort väldigt dåliga prioteringar i sitt liv anser jag, man kan förstås haft otur också (sjukdom, arbetslöhet osv..).

jaha så den person som har 2 miljoner i lån på en lägenhet som är värd 5 miljoner har gjort "väldigt dåliga priorioteringar", bara för att hen råkar ha lån?

Nu får du allt ta och kamma till dig! Alla bort inte i landsorten där ett hus kostar 200 k.

Personen som har 2 millar i lån har betydligt mer eget kapital än den som sitter obelånad på vischan i sitt hus väderat till 200 k.
2015-06-25, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Men herregud vilken bonnhåla bor du i egentligen? Ingick vatten i hyran? Wow!

Ja alla kan ju inte vara så lyckosamma som dig som lyckats göra 3 bostadsaffärer och nu som ung lyckas leva på avkastningen och slutat jobba, bor pundarn i ett tält tro?
2015-06-25, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har man hus avsätter man pengar var månad för underhåll och renoverignar, inte fan går man och lånar pengar när det är dags att byta tak efter 40 år

men se där ja. Då kostade det lite mer än du antydde... Ett tak är inte gratis vad jag vet. Och inte heller en värmepump...

Vad kommunen hittar på vet man ju aldrig, men det hör inte till ovanligheterna att husägare belastas med kostnader på uppåt 3-400 k.
2015-06-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sparar ihop? Det märks att du kommer från nån bondhåla där bostäderna reas ut. 230000 för en trea, var det väl? I storstan är det inte möjligt att spara ihop till bostäder.

Det blir så ointressanta diskussioner när folk för fram idéer utan verklighetsförankring. Om och om igen.

Edit: du tror att ditt liv o dina villkor i Bonnhåla är modellen för resten av Sverige. Snacka om hybris och begränsad utblick.

Jo jag har gjort smarta val ekonomiskt i mitt liv så därför bor jag bra och billigt, sedan är det inte någon bonnhåla, allt finns här plus att jag har 5 min till stranden med cyklen. Nära till tåget som går en gång i timmen direkt ner till Kastrup vilket underlättar eftersom jag jobbar i Norge plus att jag är mycket i Thailand.. allt detta är ingen slump utan medvetna val jag gjort i mitt liv.
2015-06-25, 13:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo jag har gjort smarta val ekonomiskt i mitt liv så därför bor jag bra och billigt, sedan är det inte någon bonnhåla, allt finns här plus att jag har 5 min till stranden med cyklen. Nära till tåget som går en gång i timmen direkt ner till Kastrup vilket underlättar eftersom jag jobbar i Norge plus att jag är mycket i Thailand.. allt detta är ingen slump utan medvetna val jag gjort i mitt liv.

Det är bra för dig, men bostadsmarknaden är inte du. Du är bara en mikroskopisk del av den totala marknaden. Det är viktigt att komma ihåg.

Majoriteten tänker helt annorlunda och jobbar inte på en oljeplattform i Norge.
2015-06-25, 13:04
Medlem
Citat:
hehe men lycka till att spara ihop 5 miljoner som en random trea i sthlm kostar....

Vill man betala 5 miljoner för en lägenhet måste man va rätt bra dum Men 15% måste man väl sparat ihop och sedan amorterat ner till pensionen, annars är det nog bara att inse att man inte har råd med en sådan lägenehet.
2015-06-25, 13:06
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Vill man betala 5 miljoner för en lägenhet måste man va rätt bra dum Men 15% måste man väl sparat ihop och sedan amorterat ner till pensionen, annars är det nog bara att inse att man inte har råd med en sådan lägenehet.

Nja, det beror väl på hur mycket man kommer att ha i pension, sen har man givetvis mer kvar ju mer man har amorterat.
2015-06-25, 13:08
Medlem
Citat:
jaha så den person som har 2 miljoner i lån på en lägenhet som är värd 5 miljoner har gjort "väldigt dåliga priorioteringar", bara för att hen råkar ha lån?

Nu får du allt ta och kamma till dig! Alla bort inte i landsorten där ett hus kostar 200 k.

Personen som har 2 millar i lån har betydligt mer eget kapital än den som sitter obelånad på vischan i sitt hus väderat till 200 k.

Man "råkar" inte ha lån, det är valman gjort i sitt liv.
Hur kul är det att ha 2 miljoner i lån när ungarna flyttat ut, med 3% ränta, blir 5000:- i månaden, sedan avgift på det, blir nog tunnt i plånboken som pensionär då.. eller då skall man ju sälja och köpa ett råttbo i en förort
2015-06-25, 13:13
Medlem
Citat:
men se där ja. Då kostade det lite mer än du antydde... Ett tak är inte gratis vad jag vet. Och inte heller en värmepump...

Vad kommunen hittar på vet man ju aldrig, men det hör inte till ovanligheterna att husägare belastas med kostnader på uppåt 3-400 k.

Du har nog aldrig bott i ett hus om du tror att det tillhör vanligheten att kommunen hittar på nåt jävelskap som skulle kosta mig 3-400 tusen

Men låt oss säga att om jag avsätter lika mycket i månaden som du betalar i avgift så lär det räcka och bli över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in