Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 11:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Vi kan lägga till:
*Hon har inte begått självmord.

* Inte råkat ut för en olycka eller blivit påkörd.

Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vanligare att familj hjälper sitt eget blod genom att på olika sätt dölja ett brott. Det kanske känns mer berättigat, vad vet jag. Blod är i varje fall tjockare än vatten.

Förvisso, men vid uppklarade mordfall är det extremt ovanligt att en släkting eller vän hjälper till att undanröja kroppen. Om det beror på att mördare i allmänhet inte ber om hjälp av sina nära & kära eller om mördare i allmänhet får ett nej från nära & kära vet jag inte.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-25 kl. 11:52.
2015-06-25, 11:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbds
Kanske blev hon inte medlurad.
Kan det vara så att mopeden inte startade/hade förlite bränsle och någon av bröderna
erbjöd henne skjuts hem eller erbjöd henne bränsle och hon hoppade frivilligt in i bilen?

Nyckeln satt kvar i mopeden om jag minns rätt och tillhörigheter fanns bredvid mopeden
men kanske glömde hon dom där eller så skulle dom bara en liten bit, någar kilometer,
så hon tyckte det var OK att lämna sakerna.

Har polisen undersökt om mopeden var OK?

Ursäkta om detta redan har diskuterats och jag har missat det.

/dbds

Redan från första början gick polisen ut med att både de och pappan kollat mopeden samma kväll hon försvann och den startade utan oroblem. Detta att mopeden fungerade står även i sammanfattningen i första inlägget i tråden:
2015-06-25, 11:51
Medlem
Öisar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Uppdatering MOBILMASTER

Här kommer en uppdatering med täckningskarta.
Täckningskartan är likanande för flera operatörer, OCH näst intill identiska för området kring Iphone fyndet.
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4
Gul-bas täckning / Grå-bra täckning / Grön-mycket bra täckning

Precis i detta område runt fynden är täckningen bättre söderifrån än norrifrån, och telefoner som färdas på vägen från Cafeét via Iphonefyndet växlar från Medelplana till Furuskogen.

Det sk. Hans-o-Gretaspåret är också baserat på polisens masttömningar, det är ingen slump att man fokuserade söderut i sina sökningar. Man visste i vilken ritning man skulle leta.
Lägg därtill att telefonen aldrig växlade sektor på Furuskogen, så man visste att telefonen "dog" norr om Furuskogens mast, men söder om täckningsgränsen för Medelplana.

Lägg därtill tidsaspekten för sådana loggningar så var sökområdet begränsat.
Lägg därtill brödernas rörelser om telefoner var med och påslagna.

Skulle någon(båda) av brödernas telefoner tidsmässigt kunna knytas till samma färdväg som Lisas borde det räcka för fällande dom (min åsikt).
2015-06-25, 11:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreochThomas
http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2754437-hovratten-beslut-om-haktning-kommer-i-dag?utm_source=gp.se&utm_medium=referral&utm_campa ign=redirect

Läs längst ner i denna artikel. Där står det att de kan utesluta att det var självmord.

Stort tack for den artikeln.
Faktiskt intressant att se att någon av poliserna gjorde ett sådant uttalande. Det hermetiskt tillslutna locket har kanske börjat att pysa?
2015-06-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast i det här läget går det inte att diskutera någon påverkan - eftersom ingen vet varför bröderna plockades in.

Jo, det tycker jag kan diskuteras. Misstanken har ju funnits hela tiden, även bland sveriges mest kända, citerade kriminologer. Däremot kan det inte hävdas vara annat än en misstanke än så länge, som kanske är helt orättvis - eller helt rättvis. Jag tycker det luktar någon problematisk förutfattad mening här, än så länge, och många andra med mig.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-25 kl. 12:10.
2015-06-25, 11:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det finns ett antal förfördelade rättshaverister i tråden som gör allt de kan för att smutskasta och odugligförklara polisen utan att veta någonting, du får ha överseende med dem.
Rasistkortet har redan kastats men då från försvarsadvokat och de anhållna själva.
Tänk om de litauiska bröderna bevisas fria från LH:s tragiska öde men istället senare fälls för mängder av de inbrott och stölder som drabbat orten på senare tid. Nej jag är inte fördomsfull alls
De anhållna själva har vi väl inte hört ett pip ifrån?
Jag har iofs inte sett att Försvarsadvokaterna har pratat om rasism heller, har de verkligen det?
2015-06-25, 12:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Skulle någon(båda) av brödernas telefoner tidsmässigt kunna knytas till samma färdväg som Lisas borde det räcka för fällande dom (min åsikt).
Det förutsätter att man vet tidpunkt och färdväg, eller hur? Att bröderna har åkt mellan kaféet och Martorp är ingen överraskning, de jobbade på båda ställena.
2015-06-25, 12:03
Bannlyst
Citat:

Det är ett indicium som kräver sin förklaring isf.

Sådan här teknisk bevisning går också att ifrågasätta, därför dröjer en slutlig verifierad rapport pga. massvis med mätningar och analys innan man presenterar eller konfronterar bevisningen.

Däremot har utredarna tidigt full koll på mastningar som stöd både för sök och utredning kring brottet. Jag tar fasta på vad Trolläng sagt: det finns naturligtvis en bredare undersökning som gjort att man haft koll på MGM.

Jag utesluter inte att telefonerna är en del. Ihop med tidiga förhör, ev. span mm.

En intressant del är att gården där LH hittades har berg och skog i vägen så det är masterna i riktning mot Sil/Götene som täcker där troligtvis.

Mao. ett prekärt område att röra sig i ty STOREBROR ser dig
2015-06-25, 12:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast i det här läget går det inte att diskutera någon påverkan - eftersom ingen vet varför bröderna plockades in.
Med allt som sagts i media, kan man ändå skapa ett troligt scenario:
Att de skulle höras om vad de gjort vid Martorp i samband med fyndet.
Dessutom har nog fynden med Lisas tillhörigheter legat hyfsat nära deras bostad i olika vädersträck. (Den ene brodern har ju anfört att han inte är skyldig bara för att han bor i området.)

Att de sedan anhölls senare på kvällen kan bero på diskrepanser i deras utsagor eller helt enkelt pga det som mamman kommenterade: de hade ingen bra förklaring till vad de gjort i en "verkstad" 100 meter från platsen där kroppen hittades. Denna detaljerade information bör hon ha fått från AJ, som hon sannolikt hade kontaktat. Han verkar ha varit lite av brödernas kontakt i Sverige. (Minns kvinnans begäran om att få ringa AJ när polisen kommit för att hämta dem.)

Någon teknisk bevisning har uppenbarligen inte funnits.

Detta är i alla fall den bild jag haft efter det som sagts.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-25 kl. 12:20.
2015-06-25, 12:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Ja, ihop med kompletterande teknisk bevisning såsom DNA-match.

Däremot är jag stort skeptisk till att mobiltelefoner utgör någonting alls i detta fall, mer än sista pejlingen av flickans telefon.
En masttömning och pejling är bland det allra första som görs vid inledandet av en förundersökning av detta slag, och resultat låter inte vänta på sig den perioden som passerat fram till idag. Det där går snabbt.
Ovanstående är helt baserat på media-uppgifter att ingen teknisk bevisning fanns till häktningsförhandlingarna.
2015-06-25, 12:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jo, det tycker jag kan diskuteras. Misstanken har ju funnits hela tiden, även bland sveriges mest kända, citerade kriminologer. Däremot kan det inte hävdas vara annat än en misstanke än så länge, som kanske är helt orättvis - eller helt rättvis.
De kända kriminologerna har lika lite insyn som alla andra. I det här läget är det populistiskt skitsnack att börja babbla om rasism som bakgrund till gripandet.
Att litauerna vill dra rasist kortet är däremot inte konstigt - i synnerhet inte om de faktiskt är oskyldiga och inte förstår varför misstankarna riktas mot dem, men för övriga finns i dagsläget ingen grund för den diskussionen.
2015-06-25, 12:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Källa? Du har sagt detta flera ggr, men ännu har jag eller andra inte hittat siffror som stödjer detta. Däremot hittar vi att 85% bifalles häktning. Din självproklamerade stringens saknas hittills, alltså
Jag kan inte på rak arm ange en skriftlig källa, men det är okontroversiellt att siffran ligger någonstans där - eller möjligen något högre ändå. Andelen häktade som får ersättning för felaktig häktning, vilket man definitionsmässigt har rätt till om ens fall inte går till åtal eller om man friges, är, nämligen enligt denna artikel, 13%. Man kan hävda att kanske inte alla felaktigt häktade söker ersättning, men det torde vara en liten minoritet som avstår från de pengarna. Denna siffra inkluderar vidare betydligt svagare häktningar på skälig misstanke och fall där den häktade dömts till ett straff kortare än häktningstiden.

Så 85% är förmodligen i dagsläget lite för lite. Använder man advokat Thorsells uppgifter i länken, rör det sig snarare om 90% av de på sannolika skäl häktade som döms.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in