Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Känns som att inget hänt och inget händer.
Vi vet knappt mer idag än vi gjorde då BO försvann.
Det vi vet är:
* när hon gick utanför dörren på caféet
*att hon är påträffades avliden efter 5 dagar
*att två personer sitter häktade (även vilka dom är)
*när hon ska begravas.
Vet vi med säkerhet något mer ?

Tråden är enormt lång men vi vet fortfarande i princip inget alls.
Ovanligt på alla sätt måste jag säga.
Vi kan lägga till:
*Hon har inte begått självmord.
2015-06-25, 11:24
Medlem
Helt rätt av polisen att gå på magkänsla. Det är precis som med tullen, personalen känner på sig vilka bilar som skall vinkas in.
Man kan kalla det för en yrkessjukdom.
2015-06-25, 11:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Problemet med rasism och dylika fördomar (sexism, klassism osv brukar härledas till samma psykologiska processer som rasism) är att det ofta inte är medvetna grejor och i princip alla lider vi av någon form av omedvetna fördomar. Jag har själv upptäckt en miljon fördomar i mig själv genom åren. Det gör man om man granskar sig själv noga. När man pratar om sådana fördomar inom akademin så menar man inte alls "den medvetna ondskan" som det ofta missuppfattas som utanför akademin, utan om de omedvetna fördomar som är hemskt naturliga för även de bästa att hamna i.
Vilket motverkas av kontrollfunktionerna när det brottsutredningar, det är inte den utredande polisen som själsvådligt kan leka med en utredning och få någon fälld - polisen svarar mot åklagaren och åklagaren i sin tur svarar mot rättskedjan över honom.
Att någon skulle bli dömd på grund av fördomar är således inte särskilt sannolikt.
2015-06-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Visst visst men går inte det här lite på tomgång? Är det inte smartare att vänta in nya uppgifter, innan man börjar bre ut sig om omedveten rasism, att poliser visst ska använda sig av magkänslan, och allt möjligt blaha blaha?

Absolut ska man det, och inte heller avfärda fullt möjlig omedveten påverkan.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket motverkas av kontrollfunktionerna när det brottsutredningar, det är inte den utredande polisen som själsvådligt kan leka med en utredning och få någon fälld - polisen svarar mot åklagaren och åklagaren i sin tur svarar mot rättskedjan över honom.
Att någon skulle bli dömd på grund av fördomar är således inte särskilt sannolikt.

Det kan aldrig motverkas alls så komplett som man skulle kunna tro, dock. Det rör sig alltid om människor och det har alrdig existerat en perfekt människa
2015-06-25, 11:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Absolut ska man det, och inte heller avfärda fullt möjlig påverkan.
Fast i det här läget går det inte att diskutera någon påverkan - eftersom ingen vet varför bröderna plockades in.
2015-06-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tror inte vi riktigt talar samma språk, jag menar återkomma till om vi använder uttrycket dumpningsplats så kanske du förstår vad jag menar.

Återkomma till dumpningsplats för offret för att sedan förbättra dumpningen eller ta till ny dumpningsplats som GM känner sig tryggare med.

Jag kanske var otydlig men så menar jag och det har hänt vid de två morden som jag refererade till.

Ja, Boden fallet med Vatchaareya, Askersund fallet med Lovisa, Stenbrottfallet i Lund med Emma och Matilda mm. har GM återkommit till kroppen.
2015-06-25, 11:28
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Vi kan lägga till:
*Hon har inte begått självmord.

Fast egentligen.....även detta vet ju inte med säkerhet.

Vi vet ju inte dödsorsaken och faktumet att några är häktade för mord betyder ju att dödsorsaken är något som måste bevisas.

Visst så är jag enig med dig i och med att jag inte tror att flickan har tagit sig själv av daga men jag vet inte....jag tror!
Senast redigerad av Utflyttad 2015-06-25 kl. 11:33. Anledning: tokigt ordval som lätt kan missförstås....
2015-06-25, 11:32
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Visst visst men går inte det här lite på tomgång? Är det inte smartare att vänta in nya uppgifter, innan man börjar bre ut sig om omedveten rasism, att poliser visst ska använda sig av magkänslan, och allt möjligt blaha blaha?
Det finns ett antal förfördelade rättshaverister i tråden som gör allt de kan för att smutskasta och odugligförklara polisen utan att veta någonting, du får ha överseende med dem.
Rasistkortet har redan kastats men då från försvarsadvokat och de anhållna själva.
Tänk om de litauiska bröderna bevisas fria från LH:s tragiska öde men istället senare fälls för mängder av de inbrott och stölder som drabbat orten på senare tid. Nej jag är inte fördomsfull alls
2015-06-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har tidigare nämnt ett fall i tråden - Nathalie i Sundsvall. Pojkvännen dödar henne. Hans kompis hjälper sedan till att gömma kroppen. Men det är extremt ovanligt att en släkting eller vän hjälper mördaren att göra sig av med kroppen. I fallet med Nathalie bröt mördarens vän ganska snabbt ihop och erkände.

Vanligare att familj hjälper sitt eget blod genom att på olika sätt dölja ett brott. Det kanske känns mer berättigat, vad vet jag. Blod är i varje fall tjockare än vatten.
2015-06-25, 11:34
Medlem
Även om två personer är häktade är det inget som säger att polisen inte är öppen för annan GM.
Om den tekniska bevisningen styrker deras oskuld så måste de ha en lista med potentiella GM att värdera bevisen mot.
2015-06-25, 11:40
Medlem
PierreochThomass avatar
http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2754437-hovratten-beslut-om-haktning-kommer-i-dag?utm_source=gp.se&utm_medium=referral&utm_campa ign=redirect

Läs längst ner i denna artikel. Där står det att de kan utesluta att det var självmord.
2015-06-25, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Tack.

Precis detta som jag hävdat sedan en tid. Detta är vad som kommer fälla MGM.

Uppdatering MOBILMASTER

Här kommer en uppdatering med täckningskarta.
Täckningskartan är likanande för flera operatörer, OCH näst intill identiska för området kring Iphone fyndet.
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4
Gul-bas täckning / Grå-bra täckning / Grön-mycket bra täckning

Precis i detta område runt fynden är täckningen bättre söderifrån än norrifrån, och telefoner som färdas på vägen från Cafeét via Iphonefyndet växlar från Medelplana till Furuskogen.

Det sk. Hans-o-Gretaspåret är också baserat på polisens masttömningar, det är ingen slump att man fokuserade söderut i sina sökningar. Man visste i vilken ritning man skulle leta.
Lägg därtill att telefonen aldrig växlade sektor på Furuskogen, så man visste att telefonen "dog" norr om Furuskogens mast, men söder om täckningsgränsen för Medelplana.

Lägg därtill tidsaspekten för sådana loggningar så var sökområdet begränsat.
Lägg därtill brödernas rörelser om telefoner var med och påslagna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in