Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 09:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
verkar alltså som det enda som finns är utpekanden av, för oss, TR och HR, okända vittnen vars kredibilitet det inte finns minsta information om. Det verkar nästan så illa som "vittne har sett mgm bete sig konstigt" och "Jag tyckte han var konstig och tyst hela veckan"

Jag tror fortfarande det som i mångt och mycket är att de misstänka lämnat så pass dåliga förklaringar till sitt beteende dagen för gripanden och framförallt att deras berättelser efter de tagits till förhör är osamstämmiga. Är så fallet behövs inte mycket för att en domstol ska anse att det föreligger sannolika skäl, givetvis inte tillräckligt för en fällande dom, men där är vi inte ännu.
2015-06-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror fortfarande det som i mångt och mycket är att de misstänka lämnat så pass dåliga förklaringar till sitt beteende dagen för gripanden och framförallt att deras berättelser efter de tagits till förhör är osamstämmiga. Är så fallet behövs inte mycket för att en domstol ska anse att det föreligger sannolika skäl, givetvis inte tillräckligt för en fällande dom, men där är vi inte ännu.

Anser du att deras eventuella osamstämmiga redogöranden kan bero på att de vid tidpunkten inte var tillsammans, men att polis och åklagare bortser från detta och kör på ett spår bestående av "motsägelser" och känsla före "se till vad den som är till den häktades fördel"?
2015-06-25, 09:57
Medlem
Någon nämde för flera sidor sedan att när denne gjorde faderskapstest så var det så lätt och gick snabbt att topsa och jämföra DNA. Och att det inte borde ta så lång tid.

Att få DNA från de misstänkta samt BO är förmodligen redan färdigt.
Det som tar tid är att hitta DNA-spår samt att "lyfta" dem så att de går att använda. Det senare är nog så tidsödande, då det inte ligger i en skål och väntar!
2015-06-25, 10:00
Medlem
Kan ju lika gärna vara så att polisen kör "tortyrförhör" med mgm.
Såsom i gävle i mars 2005, med karim.
Är sådan verksamhet rättssäker tror du?
Citat:
2015-06-25, 10:02
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Det här tycker jag låter sannolikt!
Det är ju inte så att det bara finns två alternativ: antingen är de skyldiga - eller så är det en rättsskandal. Det behöver inte vara en rättsskandal, även om det skulle visa sig att den tekniska bevisningen inte bekräftar misstankarna. Sannolika skäl för en häktning är ju inte exakt detsamma som bortom rimligt tvivel, kraven är (och ska vara tycker jag) lägre för en häktning, som sker tidigt i en utredning.
2015-06-25, 10:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Anser du att deras eventuella osamstämmiga redogöranden kan bero på att de vid tidpunkten inte var tillsammans, men att polis och åklagare bortser från detta och kör på ett spår bestående av "motsägelser" och känsla före "se till vad den som är till den häktades fördel"?

Baka in möjligheten att vittnesuppgifter inte sammanstämmer med redogöranden.
2015-06-25, 10:05
Medlem
B0B0-emulators avatar
Om det inte var ett sexualbrott, om BO hade hjälm och handskar på sig under attacken och dog inom någon minut lär det vara svårt att finna hennes DNA på GM. Om sedan GM hade arbetshandskar och har bränt alla sina kläder från tillfället finns det inte många spår från GM som kan förknippas med BO.

Möjligen kan man då hitta spår i det fordon som rimligen borde ha använts för att transportera BO till Martorp (eller rättare byggnaderna strax söder om Hovsgärde):

http://kso2.lantmateriet.se/?e=404882&n=6490069&z=11
2015-06-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Baka in möjligheten att vittnesuppgifter inte sammanstämmer med redogöranden.

Ska absolut göras.
2015-06-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Min teori är att hon blivit med lurad i en bil, för att titta på något djur, katt,häst...
Och att hon dog på platsen hon hittades på, svårt att se att någon ska överfalla i direkt anslutning till café, det är nog ändå rätt riskabelt, ev om hon blivit medlurad till ladan mittemot, om hon nu ens varit där, kanske bara handsken som hamnat där.....

Kanske blev hon inte medlurad.
Kan det vara så att mopeden inte startade/hade förlite bränsle och någon av bröderna
erbjöd henne skjuts hem eller erbjöd henne bränsle och hon hoppade frivilligt in i bilen?

Nyckeln satt kvar i mopeden om jag minns rätt och tillhörigheter fanns bredvid mopeden
men kanske glömde hon dom där eller så skulle dom bara en liten bit, någar kilometer,
så hon tyckte det var OK att lämna sakerna.

Har polisen undersökt om mopeden var OK?

Ursäkta om detta redan har diskuterats och jag har missat det.

/dbds
2015-06-25, 10:13
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kan ju lika gärna vara så att polisen kör "tortyrförhör" med mgm.
Såsom i gävle i mars 2005, med karim.
Är sådan verksamhet rättssäker tror du?

Att sitta i häkte är ett slags tortyr i sig.
Sen är det ju så att allt det här är rena gissningar... Försvarsadvokaterna får det att låta som om häktningen bara bygger på anonyma vittnen och de misstänktas lokalkännedom - men det är tänkbart att de förtiger motstridiga uppgifter i förhör, o.dyl.
Vad Missing Peoples "fynd" är, vet vi ju inte heller.
2015-06-25, 10:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Ska absolut göras.

Till det kan man även baka in möjligheten att diverse fynd går att koppla ihop mellan dom häktade och offret.
Vad som då anses, är fullt rimligt räcka upp till sannolika skäl.
Dock omöjligt att bekräfta dessa möjligheter. Jag menar bara på att indikationer på dessa möjligheter finns.
2015-06-25, 10:16
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Att de bysnutar som vissa här ser upp till skulle ställa till med en rättsskandal är inte alls omöjligt.
Dom klarar ju inte ens att klara ut vållande till annans död, genom objektivt utredande!

Nej det håller jag med om - det är inte uteslutet att det är en rättsskandal, och orsakerna till det får nog sökas tidigt i utredningsarbetet, i så fall. Och sånt behöver varken TR eller HR lägga märke till, så skälen till häktning kan vara dubiösa utan att de upptäckt det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in