Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker det känns för långt med en skottkärra. Och tungt. Ännu mer nervöst också. Dessutom borde man lättare upptäcka om saker skramlar ut.

Min teori har också problem med frågan om varför han i så fall inte valde den som det verkar närmaste och snabbaste vägen från caféet: Den långa, raka "allén" som ändar upp i Blombergs säteri och sen efter en krök passerar brödernas egen bostad. Någon enkel förklaring finns inte, men man måste passera obehagligt nära flera hus och kommer upp med traktorn rakt utanför entrén till säteriet. Åker man istället den väg som fynden indikerar så måste man visserligen passera några hus på vänster sida omedelbart efter caféet och ladan. Men det kan ju hända att ingen var hemma där och att han redan visste det. Å andra sidan kan han ha kört via allén på tillbakavägen till caféet/ladan och då ha upptäckt att någon/några var ute på sin tomt och grejade. Då ter det sig naturligt att åka den andra vägen. Så fort han passerat nämnda hus på vänster sida kan han om jag inte läser kartan fel köra hela vägen enda till sitt eget hus utan att passera flera synliga kåkar.

Jag har visslat för att man använt den grusväg där fynden av mobildelar mm hittades, då kommer man upp bakom deras egen fastighet och slipper allen som börjar strax söder cafe't och då inte behöver passera de övriga fastigheterna nära deras bostad. På något sätt så säger spåren det men de kan ju ha dumpats på återväg eller vid annat tillfälle.

Egen bil behöver de inte heller använt om de har tillgång till andra fordon genom arbetet på gårdarna. Allt från jordbrukstraktor till fyrhjuling. De två sistnämnda skulle inte ge särskild uppmärksamhet för det är ett vanligt fordon som används och ljudet är normalt för kringboende, väcker alltså ingen uppmärksamhet.

Om hon nu har passerat igenom ladan (där handsken hittades) på sin sista resa så bör hon ha lurats dit för de var möjligen kända för henne till utseendet (byggjobbarna) och därför inte kände oro.
Visst kan någon väntat på henne bakom cafe't men det är ju aningen riskabelt, man måste definitivt vara helt säker på att alla andra har åkt iväg och hon är ensam.

Baksidan cafe't och ladan är början på eländet men hur startade allt och givetvis varför. Jag tror stenhårt på rusdrycker är inblandad och då endast MGM, inte att flickan skulle köpa fulsprit av för henne i princip okända mer än att de jobbar på bygget mittemot, det är helt uteslutet.

Edit: Egen fastighet i första stycket skall vara deras egna bostad och inget annat.
Senast redigerad av ToZon 2015-06-25 kl. 01:57.
2015-06-25, 01:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om dom har arbetat regelbundet på säteriet så är det väl inte orimligt att de har koll på i vad mån annan personal brukar vistas där på söndageftermiddagar i normalfallet?

Jag tycker det är en konstig värdering av sannolikheter att få det till att en person som inte är från trakten och inte hittar alla vägar ändå väljer att åka in på en stor gård som han inte har någon som helst anknytning till för att dumpa en kropp i en byggnad han inte har för avsikt att återkomma till sen. Vad hade hänt om det - enligt din teori - inte funnits någon öppen byggnad? Åka vidare till nästa lantbruk i omgivningarna och kolla där kanske?

Visst är teletrafiken en gissning. Tycker du det är en osannolik eller orimlig gissning? Givet att du släpper eventuella föreställningar om att häktningen är ett gigantiskt rättsövergrepp som bara betingas av att de stackars litauerna är litauer och har uppträtt lite konstigt i närheten av fyndplatsen och pga språkförbistring inte kunnat förklara varför.
Du gissar att bröderna har koll på vad andra gör på säteriet på söndagkvällar. Vem har sagt att GM inte kommer från trakten? Visst, Mantorp kan ha varit på prov, kanske han hade fortsatt till annat ställe om det inte var bra. Tänk på Idas mördare i Trollhättan. De åkte på irrfärder med kroppen, men hittade inget bättre än en skogsdunge. Där tog det fem veckor att hitta henne. Sluta med dina fasoner, jag har inte sagt att det har begåtts något övergrepp eller att det har funnits några språkförbistringar.
2015-06-25, 01:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du gissar att bröderna har koll på vad andra gör på säteriet på söndagkvällar. Vem har sagt att GM inte kommer från trakten? Visst, Mantorp kan ha varit på prov, kanske han hade fortsatt till annat ställe om det inte var bra. Tänk på Idas mördare i Trollhättan. De åkte på irrfärder med kroppen, men hittade inget bättre än en skogsdunge. Där tog det fem veckor att hitta henne. Sluta med dina fasoner, jag har inte sagt att det har begåtts något övergrepp eller att det har funnits några språkförbistringar.

Nej, men du sitter ju och ifrågasätter häktningen och verkar mena att andra GM är lika tänkbara. Trots att du inte känner bevisningen de är häktade på verkar du vilja spela ner den hela tiden för att få stöd för dina alternativhypoteser. Varför vet jag inte.

Jag utesluter dock ingenting. 15% är 15% lite mindre sannolikhet än att förlora en allin före floppen med ett par i ess på hand som är ca 20%. Alla pokerspelare vet att det faktiskt betyder att man torskar med jämna mellanrum och att 80 inte är detsamma som 100. Självklart kan bröderna vara oskyldiga och framför allt kan det vara så att bevisningen inte kommer att räcka (och inte heller ska räcka i en rättsstat) om man inte får fram tillräckligt mycket mer utöver det man har idag.
2015-06-25, 01:50
Medlem
Klart det är någon från trakten eller flera som skyddar varandra. Dock tror jag inte att det är Litauerna...
2015-06-25, 01:51
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Att teletrafiken är indicier är din gissning. Vem som helst kan ha kört vägen och kommit fram till Martorp och sett att det såg tomt ut. Varför skulle bröderna ha kolla på andras arbetstider och göromål bättre än andra? En utsättning på säteriet, där alla får höra vad alla andra ska göra under dagen?
Sett att det såg tomt ut???
Det kunde ju lika gärna vara folk kvar där, som övernattar eller vad som helst.
Den risken är alldeles för stor om man inte känner till omgivningen.
Den som placerade kroppen där känner till området mycket väl.
2015-06-25, 01:53
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Klart det är någon från trakten eller flera som skyddar varandra. Dock tror jag inte att det är Litauerna...
Polisen tror dock att det är Litauerna, så till den grad att de sitter anhållna på sannolika skäl...den nästa högsta graden. Den högsta graden vore om man kommit på dem med att strypa Lisa.
2015-06-25, 01:55
Medlem
Citat:
Vad menar du med att återvända? (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Återkomma, komma tillbaka till platsen.
2015-06-25, 01:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, men du sitter ju och ifrågasätter häktningen och verkar mena att andra GM är lika tänkbara. Trots att du inte känner bevisningen de är häktade på verkar du vilja spela ner den hela tiden för att få stöd för dina alternativhypoteser. Varför vet jag inte.

Jag utesluter dock ingenting. 15% är 15% lite mindre sannolikhet än att förlora en allin före floppen med ett par i ess på hand som är ca 20%. Alla pokerspelare vet att det faktiskt betyder att man torskar med jämna mellanrum och att 80 inte är detsamma som 100. Självklart kan bröderna vara oskyldiga och framför allt kan det vara så att bevisningen inte kommer att räcka (och inte heller ska räcka i en rättsstat) om man inte får fram tillräckligt mycket mer utöver det man har idag.
Sluta snacka skit. Jag har aldrig menat att andra GM är lika tänkbara och jag framför alternativhypoteser. Är det fel med det? Detta är ett diskussionsforum, och det skulle vara rätt tråkigt om alla vore överens. Att du inte vet, eller vill förstå, är ditt problem.

Ditt pokertrams kan du hålla för dig själv, jag föredrar verkligheten.
2015-06-25, 01:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Återkomma, komma tillbaka till platsen.
Fyndplatsen. Vem har återkommit till fyndplatsen? Vatchreeyas mördare, Marinas mördare, Lovisas mördare, Idas mördare, Lisas mördare?
2015-06-25, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Polisen tror dock att det är Litauerna, så till den grad att de sitter anhållna på sannolika skäl...den nästa högsta graden. Den högsta graden vore om man kommit på dem med att strypa Lisa.

Polisen har haft fel förr och det i många fall. Med all sannolikhet har de däromkring en mördare på fri fot. Frågan är när den slår till igen..
2015-06-25, 02:04
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Polisen har haft fel förr och det i många fall. Med all sannolikhet har de däromkring en mördare på fri fot. Frågan är när den slår till igen..
Visst, men det betyder inte att polisen alltid har fel.
Åklagaren är mycket nöjd med utredningen och då får man anta att polisen har gjort ett bra jobb.
Det kommer att räcka till åtal.
2015-06-25, 02:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Visst, men det betyder inte att polisen alltid har fel.
Åklagaren är mycket nöjd med utredningen och då får man anta att polisen har gjort ett bra jobb.
Det kommer att räcka till åtal.
Åklagare är alltid nöjda med utredningen. I media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in