2015-06-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller så körde GM in på den öde gården på söndagkvällen och provade dörrar tills han hittade en olåst.
Kan inte säga att jag förstår hur en GM tänker, men i min värld är det otänkbart, mest logiska är väl att dumpa långt långt bort eller i vatten, men vad vet jag
2015-06-25, 00:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Från P4 Skaraborg:

Så polisen hade väl varit där innan. Därför tyckte väl GM att det var smart att använda just den platsen.
Sen undrar jag om inte MP hittade sitt fynd vid ladan, fast det sägs att det var "i" den. Det är lätt att höra fel angående detta.

.. så du menar att polisen varit där och sen placerades hon där efteråt?
Ja, då är det verkligen en lokal förmåga med full insikt i det pågående polisarbetet då. Nån som vet att den blivit granskad. Men det var allt riskabelt med tanke på att de gjort nya sök på samma områden tidigare.

Jag tror dock inte att MP:s talesman blivit fel återgiven, lyssnar man på intervjuer är de som gamar för att dra fram fakta med två ton motfrågor för att få fram detaljer.
2015-06-25, 00:08
Bannlyst
Vet man vilka fynd som gjorts av vem?

Verkar som polis hittat saker som finns i fickor o som kan tappas då de inge är stängda och man springer, tex telefon, bankomat/körkort. Sen kan jag tänka mig nycklar o en läppsyl o kanske en spegel o annat som tjejer har i fickan.

O d verkar som MP hittat fynd som måste tas av/slitas/avlägsnas som klocka, ring, kläder, underkläder..sen kan jag tänka mig örhängen, halsband, med mera..

Det jag vill komma fram till har ni säkert listat ut. MP gör fynd som en GM bara kan haft o göra med, varför? Varför började dess fynd göras iom att MP började gå där i onsdags? Gick GM i MP och spred sakerna? Lr såg GM till o leda MP?
2015-06-25, 00:09
Medlem
MrFolds avatar
Det har spekulerats en del, men inte så mycket, om traktor som medel för borttransport av kroppen. Den förste jag hittar som skriver om det EFTER att man funnit den döda kroppen är OY i en post från den 16:e:

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det obegripligt tycker du?

Någon som känner till om bröderna har arbetsuppgifter bakom caféet?

Kan man tänka sig att kroppen har transporterats i en traktorskopa, ingen lägger märke till en traktor som kör runt på landet.

Om man utgår från två grundantaganden (givetvis obevisade):

A) Mordet skedde i anslutning till caféet
B) Det var inte planerat

Vad kan tänkas hända? GM (om en eller bägge bröder är närvarande spelar ingen roll för resonemanget) är givetvis panikslagen. Säkert är han inte dummare än att han direkt inser att han kan bli misstänkt i utredningen. Att låta kroppen ligga och bara fly fältet är alltså inget alternativ. Kroppen måste transporteras bort. Hur? I bilen - nej han tänker att det kan bli olika typer av kontaminationer/spår och dessutom måste han kanske upp till gården där han måste konfronteras med kvinnan. Nej - mycket bättre att hämta traktorn de har tillgång till och någon form av hölje att svepa in kroppen i. Han gömmer därför kroppen nödtorftigt och beger sig iväg efter traktorn. Det här bör beroende var traktorn befann sig (kan den rentav ha funnits på plats vid ladan?) tänkas ta uppemot en halvtimme eller så innan han är tillbaka. Han lastar kroppen i skopan tillsammans med ett antal prylar, allt lite slarvigt insvept i någon filt, stor säck eller liknande (Han har rimligtvis bråttom där han befinner sig). Sen beger han sig med traktorn mot den förvaringsplats han tänkt ut som tillfällig medan han funderar på vad han ska göra med kroppen sen

(Kanske tänker han inte ens så rationellt/långsiktigt, utan vill bara i det korta perspektivet gömma kroppen på ett ställe som innebär att han inte behöver färdas så kort sträcka som möjligt med traktorn på vägar där han kan stöta på människor, föreställ er känslan att köra runt med en död kropp)

Det som nu händer är att under färden så ramlar det helt enkelt ut lite grejer som slängts in lite för slarvigt i skopan. De tre fyndplatserna är konsistenta såvitt jag kan se med att han kör mot gården direkt. Det är således en feltanke att de på något vis (medvetet eller omedvetet) skulle peka ut en riktning mot brödernas gård. GM ser inte det från sin position i traktorhytten och när han väl framme på gården upptäcker saken så känns det som en snudd på omöjlig grej att söka igenom flera kilometer vägkanter och diken. Kanske kör han senare sträckan med bilen för att leta efter något som landat på vägen. Men annars måste han ge upp.

För mig känns den teorin i varje fall troligare än både att GM själv varit ute och kastat saker på lite random ställen resp. att någon ondsint, iskall mördare försöker lägga ett "Hans och Greta-spår" som ska kasta misstankarna på nån annan.
Senast redigerad av MrFold 2015-06-25 kl. 00:12.
2015-06-25, 00:10
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du uppger att du är känd i trakten eftersom du har fotografi som hobby och ofta varit där. Har du varit vid Martorp och Hovsgärde?

Kommer mediabilderna (där man skulle hittat Lisas kropp) från Martorp eller Hovsgärde, enligt dig?

Andra från trakten?
Har jag absolut ingen förmening om, det är inte ens interessant. Exakt var hon hittades har liten betydelse eftersom förövaren inte bor jättenära men mellan 15 och 45 minuter från platsen, med bil.
2015-06-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Kan inte säga att jag förstår hur en GM tänker, men i min värld är det otänkbart, mest logiska är väl att dumpa långt långt bort eller i vatten, men vad vet jag

Stressade, fulla, osmarta. Finns många anledningar.

Att köra runt med ett lik i bilen en längre sträcka kan å andra sidan också vara problematiskt ifall dom skulle bli stoppade, få motorfel eller krocka.
2015-06-25, 00:14
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag påstår att det är ett relativt vanligt beteende bland mördare att göra så, tvärtemot vad du påstår alltså. Är jag otydlig med mina åsikter tycker du?
Nej. därför borde du nämna fler än 2.....

Med runt 90-100 mord i året i Sverige, och detta är "vanligt", så borde det betyda åyminstone 30% av fallen, mämn därför 100 fall de siste tre åren där offret har flyttats efter döden............
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det har spekulerats en del, men inte så mycket, om traktor som medel för borttransport av kroppen. Den förste jag hittar som skriver om det EFTER att man funnit den döda kroppen är OY i en post från den 16:e:

B) Det var inte planerat

Vad kan tänkas hända? GM (om en eller bägge bröder är närvarande spelar ingen roll för resonemanget) är givetvis panikslagen. Säkert är han inte dummare än att han direkt inser att han kan bli misstänkt i utredningen. Att låta kroppen ligga och bara fly fältet är alltså inget alternativ. Kroppen måste transporteras bort. Hur? I bilen - nej han tänker att det kan bli olika typer av kontaminationer/spår och dessutom måste han kanske upp till gården där han måste konfronteras med kvinnan. Nej - mycket bättre att hämta traktorn de har tillgång till och någon form av hölje att svepa in kroppen i. Han gömmer därför kroppen nödtorftigt och beger sig iväg efter traktorn. Det här bör beroende var traktorn befann sig (kan den rentav ha funnits på plats vid ladan?) tänkas ta uppemot en halvtimme eller så innan han är tillbaka. Han lastar kroppen i skopan tillsammans med ett antal prylar, allt lite slarvigt insvept i någon filt, stor säck eller liknande (Han har rimligtvis bråttom där han befinner sig). Sen beger han sig med traktorn mot den förvaringsplats han tänkt ut som tillfällig medan han funderar på vad han ska göra med kroppen sen

(Kanske tänker han inte ens så rationellt/långsiktigt, utan vill bara i det korta perspektivet gömma kroppen på ett ställe som innebär att han inte behöver färdas så kort sträcka som möjligt med traktorn på vägar där han kan stöta på människor, föreställ er känslan att köra runt med en död kropp)

Det som nu händer är att under färden så ramlar det helt enkelt ut lite grejer som slängts in lite för slarvigt i skopan. De tre fyndplatserna är konsistenta såvitt jag kan se med att han kör mot gården direkt. Det är således en feltanke att de på något vis (medvetet eller omedvetet) skulle peka ut en riktning mot brödernas gård. GM ser inte det från sin position i traktorhytten och när han väl framme på gården upptäcker saken så känns det som en snudd på omöjlig grej att söka igenom flera kilometer vägkanter och diken. Kanske kör han senare sträckan med bilen för att leta efter något som landat på vägen. Men annars måste han ge upp.

För mig känns den teorin i varje fall troligare än både att GM själv varit ute och kastat saker på lite random ställen resp. att någon ondsint, iskall mördare försöker lägga ett "Hans och Greta-spår" som ska kasta misstankarna på nån annan.

Ingenting som läggs i en skopa ramlar ut. Du kan köra en fylld skops med singel utan o tappa en enda sten. Kan köpa resten av teorin dock..mycket möjlig!
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

B) Det var inte planerat

EDIT: Övriga fynd har vi ju inga exakta lokaliseringsplatser för och därför går det inte att gissa hur eller varför de hamnat där de hamnat. Det vore intressant om några av dem också är funna längs grusvägarna mot Martorp dock.
2015-06-25, 00:15
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller så körde GM in på den öde gården på söndagkvällen och provade dörrar tills han hittade en olåst.
Visst. En person som inte bor eller arbetar på orten hade sannolikt tagit med kroppen och fört den längre bort från brottsplatsen och gömt eller dumpat den på ett bättre sätt än i ladan på Martorp.
Vad jag säger är att GM kan sannolikt sökas i en mycket snäv krets med stark anknytning till orten.
Någon som bor där på orten, någon som arbetar där eller i vart fall i grannskapet.
I det fall det skulle visa sig att litauerna är oskyldiga så finner man GM i en mycket begränsad skara.
2015-06-25, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Stressade, fulla, osmarta. Finns många anledningar.

Att köra runt med ett lik i bilen en längre sträcka kan å andra sidan också vara problematiskt ifall dom skulle bli stoppade, få motorfel eller krocka.
Jo det är sant, men det finns ju mängder med små grusvägar och där står nog ingen polis, undrar bara varför i en byggnad....
2015-06-25, 00:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Visst. En person som inte bor eller arbetar på orten hade sannolikt tagit med kroppen och fört den längre bort från brottsplatsen och gömt eller dumpat den på ett bättre sätt än i ladan på Martorp.
Vad jag säger är att GM kan sannolikt sökas i en mycket snäv krets med stark anknytning till orten.
Någon som bor där på orten, någon som arbetar där eller i vart fall i grannskapet.
I det fall det skulle visa sig att litauerna är oskyldiga så finner man GM i en mycket begränsad skara.

Håller med. Och speciellt om det handlar om låst utrymme, då stramas det åt ytterligare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in