Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Hur kan ni sitta här o fortf tro att bröderna är skyldiga? Två veckor har gått utan teknisk bevisning! I sin överklagan till HD idag så skrev ena brodens advokat just detta "Hon skriver, liksom tidigare, i överklagan att teknisk bevisning saknas helt. Hon påpekar därefter att brodern bor i området, men att "den omständigheten kan inte vara särskilt viktig bevismässigt".

Scerige, polis, o åklagare har redan förstört fruns liv..nu ska man förstöra brödernas. Den 34 åriga kvinnan har fått en stämpel som följt henne till sitt hemland, hur ska hon få ett normalt liv efter detta!

Jag tycker Sveriges rättsystem är för jävligt rent ut sagt. Det bygger på att anklaga o anhålla först o gräva upp bevis sen, det funkar inte när människors liv står på spel. DET RÄCKER NU! Jag kräver att det ska bli en ändring, finns det inte starka bevis så ska ingen människa bli anhållen, än mindre anklagad, o ännu mer mindre uthängd o misstänkt. Att beröva människors frihet på så svaga grunder visar bara att Sverige är ett diktatoriskt land men förtryck av sitt eget folk, medborgare som gäster/turister. Sverige värnar om mänskliga rättigheter i ANDRA länder men kränker mest rättigheter själva i sitt eget land.
Jag är så arg så jag vet inte om jag ska skratta lr gråta. Är det ingen som ser d som försiggår? Om o om igen så förstörs människors liv av ett rättsystem som bygger helt tvärtemot resten av världen!!??
Det är bara Skatteverket som har den bevisbördan du anger
2015-06-24, 20:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Tja, så djävla mycket behövde han ju inte springa runt och leta, det var knappast en internationell mopedutställning på ett område stort som Arlanda långtidsparkering som behövde sökas igenom...

Vad tror du förresten hans favoritönskan var i denna stund?
Lämna kroppen där den inte hittas på ett tag och åka hem och ta en whisky. Bara att återvända var en risk. Och med facit i hand, så illa tänkt var det väl inte?
2015-06-24, 20:57
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Mitt antagande bygger på det högst osannolika i att Lisa skulle ha beslutat sig att lämna sin högst fungerande moped, valt att ta en uppfriskande 4-5 mil lång promenad hem och efter två och en halv kilometer kommit på att hon nog ska besöka en för henne okänd bondgård och hon därefter har blivit mördad på exakt samma plats där kroppen hittades.

, det håller jag med om att det är högst osannolikt....

Förövrigt tror jag att din teori är den mest rimliga förklaring som presenterats här iallfall!
Förklaringen till mopeden tror jag faller inom din beskrivning om tidspress, farsan är på plats för snabbt, och det är stor risk för upptäckt om någon försöker hämta den efterråt, sen har vi ingen aning
om vad som hänt innan kroppen placeras på Martorp, kan j vara så att det gjordes med väldigt tight marginal tills pappan och polis är på plats. Dom kanske inte ens var tillbaka innan dom var på plats..
2015-06-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, han visste inte att pappa skulle vara där. Han visste inte heller att pappa inte skulle vara där. Springa runt och leta efter en moppe när kavalleriet med polis, pappa, militär, fan och hans moster kommer inridande var nog inte hans favoritönskan just då.

Pappan kom dit 20.15 -20.30
Polisen ca 22.00

Nej, han utgick från att ingen skulle sakna flickan förrän möjligen på måndagen em eller kväll. Då skulle förmodligen alla spår vara bortstädade och bygget på ladan vara i full gång.

Då skulle just att mopeden stod kvar vid caféet indikera ett bortförande snarare än brott begånget i närmiljön. Vilket också vad var polisen först bedömde det som.

MPS på onsdagen
Kavelleriet troligen också onsdagen
2015-06-24, 20:59
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, faktum är att det inte är ett unikt fall. Det är ett mord där misstänkta sitter i häkte, precis som i flertalet andra fall idag.
Att Lisa var ung och söt ger henne inte förtur.
Du kan tycka att det är viktigare än annat -men staten kan inte värdera på det sättet.

Men det är ju just det faktum att det finns misstänkta som är häktade som gör detta till ett förtursmål på NFC.
2015-06-24, 21:03
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Lämna kroppen där den inte hittas på ett tag och åka hem och ta en whisky. Bara att återvända var en risk. Och med facit i hand, så illa tänkt var det väl inte?

Beror lite på vad det var för en whiskeysort...

Nä, men allvarligt. Om mopeden hade plockats bort skulle utgångspunkterna för 1) farsans agerande och 2) polisens sökningar sett helt annorlunda ut. Det senare åtminstone fram tills det handsken hittades.

Så frågan är om det var värt den där virren?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Pappan kom dit 20.15 -20.30
Polisen ca 22.00

Nej, han utgick från att ingen skulle sakna flickan förrän möjligen på måndagen em eller kväll. Då skulle förmodligen alla spår vara bortstädade och bygget på ladan vara i full gång.

Då skulle just att mopeden stod kvar vid caféet indikera ett bortförande snarare än brott begånget i närmiljön. Vilket också vad var polisen först bedömde det som.

MPS på onsdagen
Kavelleriet troligen också onsdagen
Ingen utgår från att en 17-åring inte kommer att saknas på ett dygn.
Medlem
Citat:
Ja, det scenariot har nämnts. Kaféet var låst, och någon annan toa fanns inte på den sidan, såvitt känt. Jag tror inte kaféet låg granne med ett torrdass. Så om hon behövde pudra näsan så låg nog ladan närmast till hands.

Och är ladan olåst? Jag trodde att en av argumenten för litauerna som GM var att de hade tillgång till ladan. Men om ladan var olåst så hade väl vem som tillgång till den?
Senast redigerad av nantale 2015-06-24 kl. 21:07.
2015-06-24, 21:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men det är ju just det faktum att det finns misstänkta som är häktade som gör detta till ett förtursmål på NFC.
Ja, till ETT - inte det ENDA.
2015-06-24, 21:04
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Det finns dock fler häktade personer (utgår ifrån att alla häktade också är misstänkta) än de här aktuella bröderna.
2015-06-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Redan på onsdag var MP vid Martorp enligt uppgift i tråden. Finner det märkligt att de inte fick order att undersöka byggnader redan då - om nu A gett tillstånd att söka överallt som du skriver:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Vet du vart det framgår att han gav tillstånd att söka igenom egendomen?
Att A gett tillåtelse att genomsöka öde hus, kalkbrott och övriga marker har jag däremot hittat som uppgift i media - vilket är vad MP redan ägnat sig åt sen de anlände i trakten.

OK det här handlade då från början om att Vresrosen menar att de misstänkta bevisade sin skuld genom att inte vara med och söka. Innan dess påstod han att de försökte stoppa sökandet. Jag frågade om han visste att de gjorde det eller trodde det, men då bytte han fot och sa ungefär: tror du inte att de båda bröderna kände till varje skrymsle på samma sätt som en katt bevakar sitt revir?
Bland annat.
Vem som fick order att genomsöka vad kan jag inte svara på.
Bör hålla mig borta här eftersom jag blir förbannad på en dels låga krav på bevis, men också för att det inte hänt något nytt.
2015-06-24, 21:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Beror lite på vad det var för en whiskeysort...

Nä, men allvarligt. Om mopeden hade plockats bort skulle utgångspunkterna för 1) farsans agerande och 2) polisens sökningar sett helt annorlunda ut. Det senare åtminstone fram tills det handsken hittades.

Så frågan är om det var värt den där virren?
Ja, jag skulle hellre valt virren än tagit risken att stoppa en moppe i bagaget framför ögonen på kavalleriet. Bort, undan med liket, snabbt som fan, var det enda han tänkte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in