Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 20:44
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Vilket i praktiken betyder att det är dags för en ny runda i tingsrätten innan HD hinner fatta ett beslut om de ska vara lika sega som HR?

Om PT inte meddelas hinner de nog före omhäktningen men om PT, mot förmodan, meddelas, inte chans.
Bannlyst
Hur kan ni sitta här o fortf tro att bröderna är skyldiga? Två veckor har gått utan teknisk bevisning! I sin överklagan till HD idag så skrev ena brodens advokat just detta "Hon skriver, liksom tidigare, i överklagan att teknisk bevisning saknas helt. Hon påpekar därefter att brodern bor i området, men att "den omständigheten kan inte vara särskilt viktig bevismässigt".

Scerige, polis, o åklagare har redan förstört fruns liv..nu ska man förstöra brödernas. Den 34 åriga kvinnan har fått en stämpel som följt henne till sitt hemland, hur ska hon få ett normalt liv efter detta!

Jag tycker Sveriges rättsystem är för jävligt rent ut sagt. Det bygger på att anklaga o anhålla först o gräva upp bevis sen, det funkar inte när människors liv står på spel. DET RÄCKER NU! Jag kräver att det ska bli en ändring, finns det inte starka bevis så ska ingen människa bli anhållen, än mindre anklagad, o ännu mer mindre uthängd o misstänkt. Att beröva människors frihet på så svaga grunder visar bara att Sverige är ett diktatoriskt land men förtryck av sitt eget folk, medborgare som gäster/turister. Sverige värnar om mänskliga rättigheter i ANDRA länder men kränker mest rättigheter själva i sitt eget land.
Jag är så arg så jag vet inte om jag ska skratta lr gråta. Är det ingen som ser d som försiggår? Om o om igen så förstörs människors liv av ett rättsystem som bygger helt tvärtemot resten av världen!!??
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad du läst är möjligen hur lång tid ett enskilt prov tar att analysera då - inte hur lång tid det tar innan de får svar på inlämnade prov. De flesta stater i USA har sådana köer på DNA att de inte ens hinner testa allt relevant och även förtur innebär relativt långa väntetider.
Jag har läst hur lång tid en analys normalt sett tar från brottsplats till resultat. Att det är olika kötid beroende på stat och land fattar jag också. Det har skickats saker för analys sedan de första dagarna efter Lisas försvinnande. Att inte ett enda av dessa tycks ha analyserats klart än kan inte vara normalt oavsett hur kön på NFC ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Häktningstiden har betydelse i Sverige -jo, eftersom analyser som ingår i förundersökningar för häktade ges automatisk förtur .. vilket inte innebär att alla hamnar först i kön och tas omedelbart .. alla kan nämligen inte stå först i kön, utan också förturen har ett system att följa.
Vi har haft tre personer häktade i snart två veckor. En av dem har släppts och lämnat landet. Är det verkligen SÅ många fall som är mer akuta än detta?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det är ju sant, men är det inte lite konstigt att gm i så fall inte reflekterade över varför en 17-årig tjej går omkring med en moppehjälm i handen?

Är man säker på hon inte hängde hjälmen på styret när hon kom till sin arbetsplats? Dvs att hon aldrig hann ta på sig den.
2015-06-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Och det mest viktiga kanske i det långa loppet, att inte en mördare springer lös ute bland allmänheten. Vare sig det är en lokal sådan eller förbipasserande.

Ja just det. Om de nu misstänkta inte går att binda vid brottet så måste man snarast få veta det så man kan koncentrera sig på att hitta den verkliga GM. Annars blir detta ett nytt "cold case".
2015-06-24, 20:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Med all respekt för Ulrika Borg så är det här ett ganska unikt fall. Att det tar lång tid i lågprofilmål förstår jag, men här pratar vi trots allt om ett av de mest uppmärksammade fallen i vårt lands historia.

Jag fattar att NFC inte baserar sin prioordning på medialt och folkligt intresse, men det är orimligt att inte ett dugg matnyttigt har kommit från dem på två veckor.
Nej, faktum är att det inte är ett unikt fall. Det är ett mord där misstänkta sitter i häkte, precis som i flertalet andra fall idag.
Att Lisa var ung och söt ger henne inte förtur.
Du kan tycka att det är viktigare än annat -men staten kan inte värdera på det sättet.
2015-06-24, 20:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Jag har läst hur lång tid en analys normalt sett tar från brottsplats till resultat. Att det är olika kötid beroende på stat och land fattar jag också. Det har skickats saker för analys sedan de första dagarna efter Lisas försvinnande. Att inte ett enda av dessa tycks ha analyserats klart än kan inte vara normalt oavsett hur kön på NFC ser ut.
En deckare alltså.

Citat:
Vi har haft tre personer häktade i snart två veckor. En av dem har släppts och lämnat landet. Är det verkligen SÅ många fall som är mer akuta än detta?
Ja, det finns fler som suttit häktade längre.
2015-06-24, 20:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag minns inte om jag använde ordet vägrade, men fakta är att de är anställda på AJs egendom och AJ har gett tillstånd till att söka överallt. Det betyder att de som anställda ska göra det de blir tillsagda, och hjälpa till. Underförstått!
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag känner inte AJ, men jag är övertygad om att när han gav tillstånd till att söka igenom egendomen, så tänkte han inte på sina jobbares bekvämlighet eller skinn. Jag ser det som självklart att Litauerna skulle ha varit behjälpliga, om de hade tillgång till byggnader som var låsta eller svåra att koma till.

Redan på onsdag var MP vid Martorp enligt uppgift i tråden. Finner det märkligt att de inte fick order att undersöka byggnader redan då - om nu A gett tillstånd att söka överallt som du skriver:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Vet du vart det framgår att han gav tillstånd att söka igenom egendomen?
Att A gett tillåtelse att genomsöka öde hus, kalkbrott och övriga marker har jag däremot hittat som uppgift i media - vilket är vad MP redan ägnat sig åt sen de anlände i trakten.
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, han visste inte att pappa skulle vara där. Han visste inte heller att pappa inte skulle vara där. Springa runt och leta efter en moppe när kavalleriet med polis, pappa, militär, fan och hans moster kommer inridande var nog inte hans favoritönskan just då.

Tja, så djävla mycket behövde han ju inte springa runt och leta, det var knappast en internationell mopedutställning på ett område stort som Arlanda långtidsparkering som behövde sökas igenom...

Vad tror du förresten hans favoritönskan var i denna stund?
Senast redigerad av FUP-12 2015-06-24 kl. 20:51.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Är man säker på hon inte hängde hjälmen på styret när hon kom till sin arbetsplats? Dvs att hon aldrig hann ta på sig den.
Ja kollegorna har sagt att hon hade hjälmen i handen när hon gick ut
2015-06-24, 20:50
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6

Tror inte att nåt har framkommit om det i media.

Edit: det hade det visst.
Senast redigerad av FUP-12 2015-06-24 kl. 20:54.
2015-06-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Hur kan ni sitta här o fortf tro att bröderna är skyldiga? Två veckor har gått utan teknisk bevisning! I sin överklagan till HD idag så skrev ena brodens advokat just detta "Hon skriver, liksom tidigare, i överklagan att teknisk bevisning saknas helt. Hon påpekar därefter att brodern bor i området, men att "den omständigheten kan inte vara särskilt viktig bevismässigt".

Scerige, polis, o åklagare har redan förstört fruns liv..nu ska man förstöra brödernas. Den 34 åriga kvinnan har fått en stämpel som följt henne till sitt hemland, hur ska hon få ett normalt liv efter detta!

Jag tycker Sveriges rättsystem är för jävligt rent ut sagt. Det bygger på att anklaga o anhålla först o gräva upp bevis sen, det funkar inte när människors liv står på spel. DET RÄCKER NU! Jag kräver att det ska bli en ändring, finns det inte starka bevis så ska ingen människa bli anhållen, än mindre anklagad, o ännu mer mindre uthängd o misstänkt. Att beröva människors frihet på så svaga grunder visar bara att Sverige är ett diktatoriskt land men förtryck av sitt eget folk, medborgare som gäster/turister. Sverige värnar om mänskliga rättigheter i ANDRA länder men kränker mest rättigheter själva i sitt eget land.
Jag är så arg så jag vet inte om jag ska skratta lr gråta. Är det ingen som ser d som försiggår? Om o om igen så förstörs människors liv av ett rättsystem som bygger helt tvärtemot resten av världen!!??
det är något som polisen vet ,annars skulle dessa herrar inte sitta innspärrade

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in