2015-06-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
I ärlighetens namn säger väl inte åklagaren särskilt mycket heller? Jag tycker man hört "nekar till brott då bevisning saknas" från försvararnas sida och "vi anser att utredningen räcker för sannolika skäl" från åklagarens. Varken mer eller mindre.

Han har också sagt att det inte var självmord.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Mats Alm jämförelsen haltar. Dels hade han ganska mycket att vinna genom att mörda sin sambo, dels var han just hennes sambo tillika den sista personen som hade sett henne innan hon försvann. Litauernas koppling till Lisa Holm är oklar, i alla fall för oss. Och till synes hade de allt förlora genom att mörda henne.

Vem har inte "allt att förlora" på att mörda någon, utom den som har som mål att få krypa in i finkan på minst 10 år och antagligen längre?

Poängen var f.ö. inte hur rimligt det är att anta i ett konkret fall att någon haft vinning av ett mord. Poängen var att det inte är något särskilt starkt argument för någons oskuld. Återigen denna överbetoning av motiv och psykologiska spekulationer om den misstänkte. Något värde har de naturligtvis, men man måste ha något annat att komma med.

Alm är väl f ö ett bra exempel på att bara för att en person är ostraffad och inte visat upp några kända våldstendenser tidigare så utesluter inte det att personen kan begå ett grovt våldsbrott ändå (Om man nu väljer att tro att Linda Chen inte dog av ett mystiskt virus eller nåt liknande)
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Men att vittnena inte ens skulle läckas till försvaret?

Filosofer tror att filosofi är svaret, sociologer tror att sociologi är svaret, psykologer tror att psykologi är svaret, och jurister tror att juridik är svaret.

I detta fall vet jag att de misstänkta aldrig kan bli dömda för något som inte presenterats för domstolen eller på utsagor som inte återgetts av vittnen i domstolen.
2015-06-24, 19:03
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han har också sagt att det inte var självmord.

Källa?
2015-06-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det svenska häktningsinstitutet har vissa sidor som gott tål att diskuteras - även om det i första hand är längden på riktigt långa häktningar som sticker ut i ett internationellt perspektiv. (Inlåsning av tillräckligt misstänkta i ett par månader sker på de flesta håll.) Men ett överklagande till HD är knappast rätt format för en sådan diskussion.

Ehhh...det är som sagt knappast det enda dom gjorde i sina uttalanden. Tvärtemot dina tolkningar att de endast uttalade sig väldigt generallt och om saker som inte bör finnas där så är de faktiskt helt specifika och hänvisar dessa specifika klagomål till generell internationell rätt. Vilket är inte alls vad du vill hävda.
2015-06-24, 19:05
Medlem
Citat:
I detta fall vet jag att de misstänkta aldrig kan bli dömda för något som inte presenterats för domstolen eller på utsagor som inte återgetts av vittnen i domstolen.

visst. Men de kan bli häktade.

Jag bör tillägga, för det var inte meningen att vara ohövlig, att jag ingår i en av de nämnda grupperna. (kanske ska tillägga att jag läst en termin juridik och min erfarenhet av klasskompisarna var inte god - mycket mer karriärsjakt än intellektuell jakt på sanningen, så att säga. Och de mest rasistiska medstudenter jag delat klass med på universitet.)
Senast redigerad av adminulator 2015-06-24 kl. 19:12.
2015-06-24, 19:06
Medlem
Stina-Linas avatar
Det upprepas gång på gång i den här tråden plats(er) där kroppen av LH skulle ha hittats .Såvitt jag vet är det gissningar som journalister har gjort samt rykten, för polis eller utredare har inte lämnat ut uppgifter om fyndplatsen. Bara att hennes kropp hittats

För mej verkar det knepigt att kvinnan släppts-det kan ju tolkas på olika sätt.Dels att hon inte känner till ev brott som gjorts eller att de innesittande bröderna inte begått något brott.
Mej förefaller det märkligt att hon skulle ha varit ovetande

När det gäller deras svenska: Om man lever tillsammans med personer ifrån samma land talar man kanske sitt grundspråk med varandra.Märkligare behöver det inte vara
2015-06-24, 19:07
Medlem
Citat:
Källa?
Intervju i GP, tror det var igår. Citerades här i tråden.
2015-06-24, 19:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Vem hon fått uppgifterna av vet vi ju inte. Kan ju bara vara rykten eller svammel, givetvis.

Tak ska du ha djaoni , och ja, det står ju lite konstigt "enligt uppgifter till mamman " uppgifter till mamman, från vem då?
Och var anledningen att dom inte kunde förklara varför dom var där i verkstaden på grund av att dom inte kan prata svenska ???

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

"Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där."
2015-06-24, 19:13
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
visst. Men de kan bli häktade.

Jag bör tillägga, för det var inte meningen att vara ohövlig, att jag ingår i en av de nämnda grupperna.
Det krävs inte särskilt mycket för att bli häktad, om det är det du menar, nej.

Jag brukar se det såhär, vid slutlig prövning gäller hellre fria än fälla, vid häktning gäller det omvända. Detta beror på att häktningen är till för att säkerställa en bra utredning och att ingen som kan misstänkas för brottet undandrar sig lagföring. Att inte häkta kan i vissa fall innebära att hela detta går om intet. Därför finns det, vill jag hävda, incitament för att hellre fälla än fria vid häktning.

Sen finns det en mängd regler för att tillse att detta inte missbrukas.
2015-06-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det krävs inte särskilt mycket för att bli häktad, om det är det du menar, nej.

Jag brukar se det såhär, vid slutlig prövning gäller hellre fria än fälla, vid häktning gäller det omvända. Detta beror på att häktningen är till för att säkerställa en bra utredning och att ingen som kan misstänkas för brottet undandrar sig lagföring. Att inte häkta kan i vissa fall innebära att hela detta går om intet. Därför finns det, vill jag hävda, incitament för att hellre fälla än fria vid häktning.

Sen finns det en mängd regler för att tillse att detta inte missbrukas.

Håller med helt om att processen är byggd för att åklagaren ska ha makten initialt, men detta försvinner undfer huvudförhandling. Men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss just nu i åklagarens starkasta moment i rättsprocessen.
2015-06-24, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det upprepas gång på gång i den här tråden plats(er) där kroppen av LH skulle ha hittats .Såvitt jag vet är det gissningar som journalister har gjort samt rykten, för polis eller utredare har inte lämnat ut uppgifter om fyndplatsen. Bara att hennes kropp hittats

För mej verkar det knepigt att kvinnan släppts-det kan ju tolkas på olika sätt.Dels att hon inte känner till ev brott som gjorts eller att de innesittande bröderna inte begått något brott.
Mej förefaller det märkligt att hon skulle ha varit ovetande

När det gäller deras svenska: Om man lever tillsammans med personer ifrån samma land talar man kanske sitt grundspråk med varandra.Märkligare behöver det inte vara

Åklagaren hade inte mer bevis just nu och kunde inte hålla inne henne längre. Hon är fortfarande skäligen misstänkt. Då utredningen är i början och fortgår finns risken att de hittar bevis och de hämtar in henne igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in